DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:50

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre dec 19, 2014 15:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
DeathPosture skrev:
Håber det er ok, at jeg lige bøjer reglerne lidt? Jeg lover (på spejderære) at skulle jeg blive nomineret igen, så bliver det med en film jeg IKKE har omtalt før her på DAHF.

Ingen regler uden undtagelser. I øvrigt er man tilgivet, når man så lige leverer tre interessante anbefalinger. Jeg har stadig ikke set Dark Days, så det er fint med en reminder. Nu SKAL den sgu ses. :beerchug:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: søn dec 21, 2014 19:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Jeg ville rigtig gerne have anbefalet en eller anden obskur film som ingen af jer nogensinde har set - et overset mesterværk. Jeg har dog valgt at gå i fuldstændig modsat retning og har valgt en film som pt. ligger nummer 57 på IMDB's top 250. Jeg ved der er nogle stykker her på DAHF som kender til filmen, men jeg øsnker, at I alle får muligheden for at se denne coming af age perle, en smuk hyldest til filmmediet, venskabet og kærligheden:
Nuovo Cinema Paradiso

Plot sakset fra Rottentomatoes:
Citat:
Cinema Paradiso offers a nostalgic look at films and the effect they have on a young boy who grows up in and around the title village movie theater in this Italian comedy drama that is based on the life and times of screenwriter/director Giuseppe Tornatore. The story begins in the present as a Sicilian mother pines for her estranged son, Salvatore, who left many years ago and has since become a prominent Roman film director who has taken the advice of his mentor too literally. He finally returns to his home village to attend the funeral of the town's former film projectionist, Alfredo, and, in so doing, embarks upon a journey into his boyhood just after WWII when he became the man's official son. In the dark confines of the Cinema Paradiso, the boy and the other townsfolk try to escape from the grim realities of post-war Italy. The town censor is also there to insure nothing untoward appears onscreen, invariably demanding that all kissing scenes be edited out. One day, Salvatore saves Alfredo's life after a fire, and then becomes the new projectionist. A few years later, Salvatore falls in love with a beautiful girl who breaks his heart after he is inducted into the military. Thirty years later, Salvatore has come to say goodbye to his life-long friend, who has left him a little gift in a film can.


I min spæde ungdom da jeg skulle finde ud af hvad der skulle ske efter folkeskolen, var prioritet nummer ét, at jeg skulle lave noget som ikke involverede tysk. Af uvisse årsager var det hadefag nummer ét i skolen.

Jeg tog den, skulle det vise sig, eminent dårlige beslutning at jeg skulle på matematisk linie på gymnasiet - så var der nemlig mulighed for at skifte tysk ud med et andet fremmedsprog.

Jeg havde hørt gode ting om italiensk fra min ældre bror som gik på sproglig linie på samme gymnasium. Udover det var en anelse mere eksotisk end tysk, var der fremragende undervisere som ikke var blege for at smide en film på i timerne:-)

Så italiensk blev det. Og ja, det vare fremragende undervisere, og der var faktisk forholdsvis tit film på programmet. Det var her jeg første gang så Cinema Paradiso. Jeg havde hørt om filmen fra min bror (som i øvrigt syntes den var fremragende) men det var altså her den blev set på VHS for første gang. Det var en lidt speciel oplevelse. Jeg kunne godt se at det var en fremragende film, problemet var nok, at vi så den uden undertekster og vi var nok ikke kommet heeelt langt nok i pensum til at vi fik dete hele med. Heldigvis købte min bror den på VHS på en studietur til Italien.

Den er derfor blvet set en del gange på VHS og efterfølgende på DVD og Blu-Ray.

Som så mange andre film findes denne i flere versioner. Der findes den oprindelige biografudgave på 155 som ikke fik international distribution. Så findes der den nok mest populære udgave, den internationale biografudgave på 123 min som vandt både Juryens Specialpris i Cannes samt en en Oscar for bedste udenlandske film i 1989 og endelig Director's Cut (eler Cinema Paradiso: New Version) på 173 min fra 2002.

Mine første mange gennemsyn af filmen var før 2002 og derfor af den internationale korte version. Jeg stiftede først bekendtskab med Director's Cut et godt stykke inde i det nye årtusind da jeg fik anskaffet mig Arrows DVD udgave af denne. Det var lidt som at se en anden film da tonen er en helt anden. Jeg vil nødig komme alt for meget ind på forskellene da det vil involvere mega spoilers, så mit råd kan kun være at se begge versioner (den originale italienske udgave er vist ikke sådan lige at opdrive så den kan man vist roligt springe over).

Jeg kan på det varmeste anbefale, at anskaffe den flotte Blu-Ray fra Arrow som udkom i forbindelse med filmens 25 års jubilæum. Den indeholder også begge versioner, så det er 2 fluer med et smæk.

Alle mine 2 udgaver
Billede
Endnu en ting der gør filmen eminent, er det fremragende score fra Maestro Morricone.
Det kan virke lidt repitetativt (hedder det dét) da den samme hovedmelodi går igen flere gange, men det er altså smukt med smukt på.

Til næste runde nominerer jeg......BLiTZ

Vi slutter af med en bid Morricone:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: søn dec 21, 2014 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 23, 2003 1:01
Indlæg: 1081
Geografisk sted: Roskilde
Ok, jeg dykker ned i bunkerne og vender tilbage. :thumb:

_________________
"One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know." / Capt. Geoffrey T. Spaulding.


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 10:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Fremragende gennemgang wigant! Jeg må grådkvalt indrømme, at jeg faktisk aldrig har set den Cinema Paradiso-DVD jeg længe har haft i gemmerne. Men jeg SKAL have den set i 2015!

:thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
DeathPosture skrev:
Fremragende gennemgang wigant! Jeg må grådkvalt indrømme, at jeg faktisk aldrig har set den Cinema Paradiso-DVD jeg længe har haft i gemmerne. Men jeg SKAL have den set i 2015!

:thumb:

Kom endelig igang. Hvilken udgave ligger du inde med?

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 14:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
wigant skrev:
DeathPosture skrev:
Fremragende gennemgang wigant! Jeg må grådkvalt indrømme, at jeg faktisk aldrig har set den Cinema Paradiso-DVD jeg længe har haft i gemmerne. Men jeg SKAL have den set i 2015!

:thumb:

Kom endelig igang. Hvilken udgave ligger du inde med?


Det er, så vidt jeg husker, Arrows DVD-udgave jeg har.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 14:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
DeathPosture skrev:
Det er, så vidt jeg husker, Arrows DVD-udgave jeg har.

Okay. Der er lidt blandede meninger om hvilken udgave der er bedst og hvilken man skal starte med.

I stedet for at anbefale hvilken version du skal se først, vil jeg istedet "afsløre" at jeg selv foretrækker den korte version.

Det er den jeg er "vokset op" med og den jeg klart har set flest gange. Den lange version mister lidt af sin uskyld, synes jeg.
Begge versioner er til 5/5 i min bog, så uanset hvad du vælger er det win-win :D

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 15:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Hvad for en af de blå udgivelser skal man have?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 16:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Jeg ville kaste mine penge efter 25 års jubilæumsudgaven fra Arrow:
http://www.arrowfilms.co.uk/cinema-para ... d-edition/

Den indeholder begge versioner.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 16:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Den er os' til at betale :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man dec 22, 2014 21:54 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Naiera skrev:
Den er os' til at betale :P


Den er også med i Arrows 3 for 20 bundle - og det er let nok at finde to (eller flere) andre man har brug for :)


Top
   
Indlæg: tirs dec 23, 2014 3:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
wigant skrev:
Nuovo Cinema Paradiso

Jeg er ret vild med alle Tornatore's film - synes dog at The Legend Of 1900 med Tim Roth tager førstepladsen, men Nuovo Cinema Paradiso er en smuk hyldest til film, helt sikkert.

Og i øvrigt var hans nyeste - La Miglio Oferta (sikkert stavet det skrupforkert) også en dejligt twisted historie.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: man jan 05, 2015 11:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 23, 2003 1:01
Indlæg: 1081
Geografisk sted: Roskilde
Brazil. Inst. Terry Gilliam (1985)

Billede

Jeg anbefaler denne dejlige opskure film, som jeg så første gang for mange år siden, og jeg faldt for det simpelthen dejlige og totalt underlige fremtids univers, fyldt med mærklige personligheder og underlige twists, jeg vil anbefale director's cut af filmen, da det er den mest fuldendte og længste version af filmen.

Brazil handler om Sam Lowry som arbejder for regeringen, et meget stramt bureaukrati, og han er lidt af en dagdrømmer, en dag begår han en fejl, da han sidder og skriver på sin skrivemaskine pga en flue, som resulterer i en uskyldigs død, som ellers skulle have en terrorists, de havde et ligende efternavn, jeg kunne skrive meget mere, men det er en kompleks film, og vil ikke 'spoile' filmen.

Terry Gilliam har instrueret denne genialitet af en film, og han er jo kendt for sine fede film i underlige universer, som Monty Python and the Holy Grail, Time Bandits, The Fisher King, Twelve Monkeys og Fear and Loathing in Las Vegas, for at nævne nogle stykker.

Jeg smider den videre til : Buck Rogers.

_________________
"One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know." / Capt. Geoffrey T. Spaulding.


Senest rettet af BLiTZ man jan 05, 2015 12:25, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man jan 05, 2015 11:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak til BLiTZ for anbefalingen af Brazil. En film jeg faktisk aldrig har fået set færdig efter et kort kig engang i 90erne. Og jeg ved godt, at det er en stor fej, så det skal der gøres noget ved (jeg har DVDen et eller andet sted)! Tak igen!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jan 05, 2015 11:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Brilliant film! Husk at se 142 minutters udgaven fremfor Universal's 132 minutter cut - Criterion's bluray er Gilliam's "fifth and final cut", hvor Universal's er den kortere. Specielt slutningen er anderledes.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 89 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 50 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team