DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 1:45

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Bedste Coen-brødrene film ?
Afstemning sluttede tirs apr 01, 2014 16:30
(1987) Raising Arizona 0%  0%  [ 0 ]
(1990) Miller's Crossing 6%  6%  [ 2 ]
(1991) Barton Fink 0%  0%  [ 0 ]
(1994) The Hudsucker Proxy 0%  0%  [ 0 ]
(1996) Fargo 23%  23%  [ 8 ]
(1998) The Big Lebowski 31%  31%  [ 11 ]
(2000) O Brother, Where Art Thou? 14%  14%  [ 5 ]
(2001) The Man Who Wasn't There 0%  0%  [ 0 ]
(2003) Intolerable Cruelty 3%  3%  [ 1 ]
(2004) The Ladykillers 0%  0%  [ 0 ]
(2007) No Country for Old Men 20%  20%  [ 7 ]
(2008) Burn After Reading 0%  0%  [ 0 ]
(2009) A Serious Man 0%  0%  [ 0 ]
(2010) True Grit 3%  3%  [ 1 ]
(2013) Inside Llewyn Davis 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer: 35
Forfatter besked
Indlæg: tirs mar 18, 2014 16:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Joel David Coen (born November 29, 1954) and Ethan Jesse Coen (born September 21, 1957) known informally as the Coen brothers, are Academy Award winning American film directors, screenwriters, producers, and editors. Their films include Blood Simple, Fargo, The Big Lebowski, O Brother, Where Art Thou?, No Country for Old Men, Burn After Reading, True Grit, and Inside Llewyn Davis.
The brothers write, direct and produce their films jointly, although until The Ladykillers Joel received sole credit for directing and Ethan for producing. They often alternate top billing for their screenplays while sharing film credits for editor under the alias Roderick Jaynes.


Tilbage i 2007 lavede Pjalte en tråd, hvor vi stemte på Coen-brødrenes bedste film.

Billede

Resultatet dengang, blev en overbevisende sejr til The Big Lebowski med 40% af stemmerne. Fargo var en flot runner-up med 24% af stemmerne. Men er det stadig deres bedste film? Siden dengang er der kommet en del film til - og de har, stort set allesammen, fået flotte anmeldelser.

Så måske Lebowski er blevet vippet af pinden som deres bedste film?

Det skal vi finde ud af med denne afstemning.

------------------------------


Jeg har anmeldt et par af deres nyere film her på DAHF:

Billede
A Serious Man [2009] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"The Uncertainty Principle. It proves we can't ever really know... what's going on. So it shouldn't bother you. Not being able to figure anything out. Although you will be responsible for this on the mid-term." Coen-brødrene laver nogle af verdens mest stemningsmættede film, og A Serious Man er ikke nogen undtagelse. Vi følger Larry Gopnik, der i 1970ernes amerikanske midwestern, er godt på vej til at udleve den amerikanske middelklassedrøm med et godt job, gode kollegaer og venner, halvvoksne børn og en kone der ligesom ham selv lever med den jødiske tro som en dybt integreret del af livet... Men det begynder hurtigt at ramle for Gopnik der i løbet af kort tid får vendt hele sit liv på hovedet... Som altid hos Coen-brødrene, lurer der noget under overfladen og historien udvikler sig både organisk og overraskende - og naturligvis med en stor portion ironi, samfundskritik og tonsvis af sort humor... Selvom det er en smal film, der bestemt ikke vil appellere til alle, finder jeg den supercharmerende og meget original. Den har det hele: virkeligt gennemarbejdede historier, skøn musik, vidunderlig dialog, spot-on casting, imponerende tidstypiske kulisser og eminent kameraføring... Det hele går bare op i en højere enhed af nærmest Wes Anderson'ske dimensioner. Kan varmt anbefales.


Billede
True Grit [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Backwards. I always go backwards when I back up.!" Coen-brødrene har lavet nogle af de bedste og mest ikoniske film i moderne tid. Mine favoritter er The Big Lebowski, No Country For Old Men, Fargo og A Serious Man, men stort set hele deres bagkatalog er af høj standard, og jeg sætter stor pris på deres altid gennemførte håndværk med stor attention to detail. Seneste skud på stammen er True Grit som er intet mindre end en badass western. Det er ikke en genindspilning af John Wayne-klassikeren fra 1969, men en nyfortolkning af Charles Portis-romanen af samme navn. 14-årige Mattie Ross er fast besluttet på at bringe sin faders morder Chaney for en domstol, og til det job har hun brug for en US Marshal. Efter nogle forviklinger accepterer han jobbet, og sammen drager de ud for at finde ham. Matties überseje rolle spilles med stor overbevisning af Hailee Steinfeld (som med denne flotte præstation er kørt i stilling til en gloværdig filmkarrierre). Altid cool'e Jeff Bridges brillierer endnu engang i en hovedrolle som den børne- og æsel-hadende Cogburn med whiskystemmen og masser af sjove oneliners. Helt vidunderligt skuespil af begge. Matt Damon og Josh Brolin er lidt mere anonyme i deres roller, selvom de begge gør det ok. Birollerne bør også fremhæves, for som sædvanligt lykkedes det Coen-brødrene at caste yderst originale typer der løfter det samlede niveau. Generelt er det en virkeligt god film med skøn dialog, tilpas afmålt humor, smukke locations, fin pacing og en gennemarbejdet historie. En af årets allerbedste film.

Jeg har desværre endnu ikke fået set den nye Inside Llewyn Davis endnu, men arbejder på sagen. Jeg mangler også en god håndfuld af de ældre film.

Derudover, vil jeg rangere de 5 bedste Coen-film således:

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: The Big Lebowski
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Fargo
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: No Country for Old Men
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: True Grit
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: A Serious Man

The Big Lebowski er således stadig min all-time favorit komediefilm: og #6 på min liste over bedste film nogensinde. Så på trods af et meget højt niveau på de nyere Coen-film ender min endelige stemme endnu engang på Lebowski som jeg bare aldrig bliver træt af.

Afstemningssystemet tillader kun 15 valgmuligheder, så jeg har måtte fjerne et par film: Debutfilmen Blood Simple [1984] er ikke med, da den ikke fik nogle stemmer sidste gang. Crimewave [1985] er heller ikke med, da det hovedsageligt er en Sam Raimi-film. The Naked Man [1998] er fravalgt, da det kun var Ethan Coen der var involveret (sammen med J. Todd Anderson). Paris, je t'aime [2006] og Chacun son cinéma [2007] er også fravalgt, da Coen-brødrene kun har instrueret segmenter af filmene. Endelig har jeg fravalgt Gambit [2012] da den amerikanske premiere er blevet udsat på ubestemt tid pga. ekstrem dårlig modtagelse i UK.

Stem løs! :thumb:

* Flere film afstemninger kan findes her. *

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 18, 2014 18:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
The Big Lebowskyï, dog utrolig tæt forfulgt af True Grit. Og de to er også blandt mine absolut bedste film. Burn After Reading er dog bestemt heller ikke dårlig. Ved ikke hvorfor jeg glemmer den hver gang :)

Men kommer så punktet, hvor jeg rager uklar med det meste af DAHF :)
Udover de 3 nævnte, så synes jeg resten af deres film, er noget af det mest kedsomme og plotløse makværk jeg har set (har dog ikke set Fargo). Brother blev jeg nødt til at stoppe midt i. Og jeg faldt i søvn til Serious Man og The Man Who... No Country For Old Men var jeg lige ved at give mig til at tude over, af ren mangel på plot. Det var lige før, at Transformers 2 var et mesterværk ved siden af.


Senest rettet af Svendbent tirs mar 18, 2014 21:36, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs mar 18, 2014 19:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
I love The Coens.... Og kærligheden blev bestemt ikke mindre da jeg endelig fik set No Country For Old Men - oh brother hvilken fryd af en film.

The Big Lebowski er stadig en højt beskattet sag, og den og NCFOM sniger sig side om side ind på en næsten førsteplads.....

Men....

Jeg har en uendelig stor stor svaghed for den vidunderlige sneklædte Fargo....

Så den rendte med min stemme :thumb:


Senest rettet af Henriksen tirs mar 18, 2014 20:48, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs mar 18, 2014 19:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
De er absolut blandt mine yndlings instruktører. Jeg har dog endnu ikke fået set deres seneste film.

Sidste gang stemte jeg på Fargo, men denne gang stemte jeg på The Big Lebowski. Det er naturligvis ikke fordi Fargo er blevet ringere siden sidst, men fordi The Big Lebowski er en film jeg kan blive ved med at se igen og igen og igen.

Både Fargo, The Big Lebowski og No Country For Old Men er rene 6/6 efter min mening.

Deres nyere film True Grit og A Serious Man er også fremragende, men må dog nøjes med 5/6 i min karakterbog.


Top
   
Indlæg: tirs mar 18, 2014 22:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Jeg elsker de to brødre og finder det stort set umuligt at vælge imellem deres film. Men it's the name of the game og mit valg falder på mesterværket No Country for Old Men med The Big Lebowski og O Brother, Where Art Thou? lige i røveren!

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 9:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Er der nogen der har set Inside Llewyn Davis og kan fortælle lidt om den?

Søgefunktionen afslører, at mindst et par DAHF-folk har set den: Pjalte og Konigsberg.

Er den god?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 11:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
DeathPosture skrev:
Er der nogen der har set Inside Llewyn Davis og kan fortælle lidt om den?

Søgefunktionen afslører, at mindst et par DAHF-folk har set den: Pjalte og Konigsberg.

Er den god?

Inside Llewyn Davis er absolut en god film, men man skal ikke tage fejl - det er en meget langsom film. Plottet skal findes i de følelser, der rendte gennem de frie kunstnere i Greenwich Village i starten af tresserne. Det handler om at frigøre sig, leve på sine egne præmisser - do you own thang-princippet om at ikke sælge ud til manden. Historien udvikler sig langsomt om folk-musikeren Llewyn Davis, der har haft en smule succes i en duo, der ikke længere eksisterer. Han har så udgivet et solo album, der svarer overens med filmtitlen - og filmen handler om hans overlevelse som musiker. Det er mørkt, dystert og tilpas Coen-skævt. Alle karakterer er på månen i opførsel og det er stærke karikaturer af New Yorker typer a la Woody Allen. Jeg kan varmt anbefale den - og da jeg er ret pjattet med Woody er den også tæt på at være min favoritfilm af Coen-drengene.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 11:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg har set:

(1996) Fargo
(2000) O Brother, Where Art Thou?
(2001) The Man Who Wasn't There
(2007) No Country for Old Men
(2010) True Grit

Miller's Crossing kan jeg ikke huske at have set.

Fargo fik min stemme. :thumb:


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 12:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Min stemme gik til O Brother marginalt foran Inside Llewyn Davis.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 15:30 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
En stemme på No Country For Old Men herfra. Den har lige det ekstra lag, der gør den værd at se mange gange.
Selv om jeg er glad for TBL, ville Fargo være på andenpladsen herfra.
Jeg fik i øvrigt set Inside Llewyn Davis for et par dage siden. Jeg kan sagtens følge Konigsbergs pointer og se mange af dens kvaliteter, og jeg kan også fint leve med et plot, der ikke følger de normale konventioner. Der var bare alt for mange karakter, uanset at de var godt skrevet, der kom og gik, til at de registrerede for alvor. Ingen tvivl om, at filmen får det maksimale ud af den tilbagelænede bohemestemning og dens fordele og ulemper, men alligevel synes jeg, at den endte som en lidt tynd kop te (4/6)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 17:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Fritte skrev:
Jeg har set:

(1996) Fargo
(2000) O Brother, Where Art Thou?
(2001) The Man Who Wasn't There
(2007) No Country for Old Men
(2010) True Grit

Miller's Crossing kan jeg ikke huske at have set.

Fargo fik min stemme. :thumb:


Har du ikke set Lebowski? :shock:


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 17:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Nope! Den skal ses. I 2014.


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 19:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Buck Rogers skrev:
men alligevel synes jeg, at den endte som en lidt tynd kop te (4/6)

Det siger velsagtens også lidt om Coen brødrernes niveau, at 4/6 er en lidt tynd kop te? Andre instruktører ville give deres højre arm for den slags karakterer. Jeg kan i øvrigt sagtens følge din kritik. Jeg blev med sikkerhed også ramt af den Woody'ske stemning - og især af Llewyns halvneurotiske karakter. :thumb:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: ons mar 19, 2014 21:48 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Citat:
Det siger velsagtens også lidt om Coen brødrernes niveau, at 4/6 er en lidt tynd kop te?

Lige præcis! Hvis Anne Grethe Bjarup Riis have begået den, havde jeg kysset de nærmeste tilskuere efter filmen og løbet fire gange rundt om biffen i en salig rus og med et fornyet håb for menneskeheden.
Men nu er det to brødre, der for det meste er bannerførere for noget af det bedste, amerikansk film har at byde på, og som selv på deres svagere dage (2003/2004 var ikke lige deres stærkeste periode) altid har et eller andet interessant oppe i ærmet.
Men god pointe med Woody :beerchug: Det var ikke en kobling, jeg lige havde tænkt så meget over i første omgang, men det er klart noget "Verden er imod mig [opgivende suk]"-stemning over ham. Det ærgrede mig også bare, at de ikke får lidt mere ud af det nok lidt for store persongalleri (fx. F. Murray Abraham - nå, men han er også god i The Grand Budapest Hotel, så jeg overlever!)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tors mar 20, 2014 0:24 
Offline

Tilmeldt: lør jan 27, 2007 23:47
Indlæg: 4466
Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg har stemt på FARGO. 8)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team