DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:36

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1121 122 123 124 125147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jul 21, 2015 14:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Enig, Fritte - lydside og kameraføring er suveræn, og jeg er også vild med alle de billeder af de øde, kedelige forstadskvarterer. Den del holder 100%. Shit Follows er helt klart en dækkende titel.

Naiera:

Ja, konceptet er i sig selv ret klamt, men det bliver bare ikke rigtigt uhyggeligt for seeren - synes jeg i hvert fald. Nu har jeg ikke fulgt ret meget med i, hvorfor den skulle være sådan et stort hit, men den er det i hvert fald ikke hos mig. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tirs jul 21, 2015 15:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Altid rart med en hypet film, som man kan springe over :)

Jeg har set en række film hen over sommeren, bl.a. Polanskis finurlige Cul-de-sac - så nu håber jeg at kunne tage mig sammen til at skrive et par ord. Det' håååårdt, når man lige er startet på arbejdet igen og egentlig helst ville valse rundt på Roskilde med en fadøl i hånden lidt endnu ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors jul 23, 2015 13:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg fik set Matthew Warcus' lille hyggefilm Pride om en uhellig koalition mellem bøsser/lesbiske og minearbejder i midtfirsernes England. En dejlig livsbekræftende film, der aldrig nogensinde kammer over i overdreven selvhøjtidelighed. Var man til film som Billy Elliott og The Commitments, så bør man hoppe en tur i minevognen, som aldrig har været mere flamboyant. Der er fuldt hus på hele pladen herfra til en film, som måske ikke overrasker, men som i stedet formår at levere en tilforladelig historie, der rammer plet i bløde hjerter, menneskelig retfærdighedssans - og en hel del i lattermusklerne.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Indlæg: fre jul 24, 2015 12:58 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det er blevet til en del film på det seneste, men det har sgu været lidt svært at tage sig sammen til at få skrevet noget her i sommerperioden ;)

Anyway, lidt blandede bolcher...

Billede
Strange Days (Kathryn Bigelow, 1995) - jeg har set filmen en del gange på laserdisc siden den kørte i biografen, men det er alligevel ved at være nogle år siden. Så da der var kommet en nymasteret udgave i Tyskland, måtte filmen da hjem på hylden.
Jeg ved ikke, hvorfor Fox har så svært ved at få nosset sig sammen til at udsende de forskellige James Cameron-produktioner (True Lies, The Abyss og denne her). Måske er det canadierens egen trang til at pille ved produktet inden udgivelsen? Faktum er i alt fald, at filmen vel er blevet en smule glemt eller overset. Og det er synd.
Strange Days er på stort set alle områder 10-15% for meget. Skuespillerne, ikke mindst Juliette Lewis og Tom Sizemore er lidt rigeligt over-the-top, historien kunne uden problemer have undværet et utroværdigt plottwist eller to, og historien (som Cameron var medforfatter på) er mildest talt ambitiøs og stritter i for mange retninger. Her er alt fra Rodney King-inspirerede raceoptøjer, politikorruption, Millennium-forskrækkelse, stofmisbrug, en Total Recall-inspireret video-teknologi .... og så lige med et par romantiske konstellationer og en mordgåde smidt oven i. Yikes.
Heldigvis viser Bigelow allerede her sin flair for filmteknik, lige fra den imponerende billedtur i starten til den overvældende nytårsfest til sidst. Ralph Fiennes og Angela Bassett er udmærkede i hovedrollerne, og så har filmen bare det dér udefinerbare over sig - måske at den er en scifi-film med hovedet skruet rigtigt på. Og at den har en ambition om både at underholde, men også at give lidt at tænke over.
Det prima soundtrack med bl.a. Peter Gabriel/Deep Forest og Skunk Anansie skader heller ikke.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Billede
Witness For the Prosecution (Billy Wilder, 1957)
Det har ganske enkelt taget mig alt for mange år at nå til Wilders mesterlige retssalsdrama, men bedre sent end aldrig.
For de uindviede har vi at gøre med en Agatha Christie-filmatisering, så man kan med rette forvente overraskelser og twists. Og med Wilder ved roret har vi en stilsikker, velspillet og spændende pakke, der samtidig er skidemorsom ind imellem.
Uden at afsløre for meget: En advokat (Charles Laughton) bliver hyret til at forsvare en mand (Tyrone Power) i retten. Manden er en charmerende, men ikke synderligt velstående Ole Opfinder-type, der er anklaget for at have myrdet en enlig, ældre - og temmelig rig - dame, angiveligt for at skaffe sig hendes penge. Han bedyrer selvfølgelig sin uskyld, men hans problem er, at han egentlig kun har et enkelt vidne, der kan bakke ham op, nemlig hans kone (Marlene Dietrich). Koner er i den sammenhæng ikke noget voldsomt troværdigt vidne, men denne her har en helt anden dagsorden, end nogen af dem har forestillet sig.
Filmen tager lidt tid om at komme ordentligt i gang, men jeg var limet til skærmen hele vejen. Der er sikkert dem, der har luret filmens afgørende to twists på lang afstand, men for almindelige dummernikker som mig faldt tiøren først til allersidst. Det er virkelig godt udtænkt :) Kort sagt en fantastisk film. Og så er især Laughton urimeligt veloplagt i hovedrollen. En mand, der med egne ord havde "a face like the behind of an elephant" ville nok ikke have kunnet lande en hovedrolle i moderne Hollywood.
(En sjov detalje: ved filmens slutning opfordrer en venlig stemme tilskuerne til ikke at afsløre filmens afslutning for deres venner :) )
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:
Kort sagt en fantastisk film.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers fre jul 24, 2015 14:00, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: fre jul 24, 2015 13:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
I know who killed me

Jamen hvorfor? Den startede spændende, men mistede hurtigt grebet, slutningen er åben for fortolkning og har også hørt der er en anden slutning.

Lindsay Lohan er jo ikke den store skuespiller, men hun gjorde det ok, omstændighederne taget i betragtning. Resten af skuespillerne var under middel.

2/6 (fordi jeg trods alt holdt interessen, selvom jeg blev skuffet)

_________________
Movies for me :)

Min dvd-samling


Top
   
 
Indlæg: fre jul 24, 2015 13:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Billede
Another Earth (Mark Cahill, 2011) - på papiret en science fiction-historie, i praksis mest et velspillet, men ikke synderligt banebrydende eller overraskende drama om tilgivelse.
Den ellers pæne og nydelige teenager Rhoda (Brit Marling) kører en aften spritkørsel og støder sammen med en anden bil. Hun slipper uden de store mén, men familien i den anden bil er ikke lige så heldige. Mor og søn bliver dræbt, og far ender i koma. Rhoda kommer i fængsel, og da hun kommer ud igen, opsøger hun manden - der vel at mærke ikke ved hvem hun er og samtidig er ved at gå i hundene - og begynder sin egne, spinkle forsøg på at redde både sig selv og ham.
Som baggrund for hele filmen løber opdagelsen af en ny planet - en jord magen til vores, med de samme mennesker. Der giver selvfølgelig anledning til nogle overvejelser om, om de andre mennesker er præcis de samme og om de måske kunne give anledning til at ændre på noget af det, der er gået skævt for vores hovedpersoner.

Filmen er skam sympatisk nok, men planet-idéen er lige så fortænkt, som den er underudviklet og fremstår mest som et plotelement, der burde kunne være tilvejebragt på anden vis. Tilbage står et lille drama med en tragisk historie og ikke helt så meget nyt under solen.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Billede
Cul-de-sac/Blind Vej (Roman Polanski, 1966) - denne tidlige film fra polakkens hånd viser en mere sikker hånd og større ambition end fx med Kniven i Vandet (1962). Den er også dejligt bizar og er utvivlsomt et skoleeksempel på, at they don't make'm like they used to. Alene setuppet er hele filmen værd: to amerikanske småforbrydere sidder i en bil, der er gået i stykket ude ved den britiske kyst, midt på en vej, hvor tidevandet kommer listende lige om fem minutter. Den ene af fyrene er vel at mærke såret og kan derfor ikke gå. Den anden fyr, gangstertypen Dickie lister op på et nærliggende slot, hvor den vidunderligt vattede Donald Pleasance leger med dametøj, mens hans lystne, franske kone vimser rundt om ham.
Dickie tager så de to som gidsler og prøver at redde sin sårede kammerat, mens han forgæves prøver at få fat i sin chef. Havde det været en moderne film, havde formlen sikkert været ét langt shootout, massive mængder blod og heroiske redninger. Men Polanski er mere interesseret i sine tre, skæve eksistenser i hovedrollerne, og i at parre thrillerdelen med humor. Ingen opfører sig helt, som man havde forventet. På noget tidspunkt.

Det hænger måske ikke altid voldsomt godt sammen, men man morer sig fortrinligt undervejs.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Billede
James and the Giant Peach (Henry Selick) - sommertid betyder også børnefilm, så jeg havde fundet denne stop motion-sag frem i går.
Selick har lavet den mesterlige The Nightmare Before Christmas og siden den endnu bedre Coraline - men ind imellem de to har han begået denne skævert, der virkelig ikke sagde mig ret meget.
Der er tale om en Roald Dahl-filmatisering, 40 minutters ganske flot, men også lidt uvedkommende animation omkranset af 20 minutters start og slut i gudsjammerligt kedelig live action. Den stakkels dreng James mister sine forældre og kommer til at bo hos sine ufatteligt ondsindede tanter, der slår ham og behandler ham som skidt. Her går han og drømmer om den tur til New York, han aldrig nåede med sine forældre.
Pludselig en dag begynder en kæmpe fersken at vokse frem på et af deres træer, og før man kan sige "Nåååh, det er der, Jakob Strid har planket sin historie om kæmpepæren fra", er James kravlet ind i fersknen, hvor han møder en flok overgearede, personlighedsløse kæmpeinsekter, der synger nogle intetsigende sange, mens de prøver at finde til New York. Og prøver at lære ham om at tro på sig selv.

Jeg ville virkelig gerne kunne lide den, men .... nej.
:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre jul 24, 2015 21:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Fritte skrev:
Fuldstændig enig i din anmeldelse, Holmsgaard.
Den burde hedde Shit Follows, for udover den flotte kameraføring og filmens lydside, så var det en tynd omgang. At den allerede har fået en stor fanbase, ja det.....


Jeg er ikke helt enig. Synes faktisk den var fed og ret creepy. Scenen med damen i køkkenet hænger fast...
Jeg forstår dog godt tvivlen, for i biffen kunne jeg ikke finde ud af om det var noget bras eller noget helt nyt og anderledes. Jeg er stadigvæk splittet, men på trods af dette hænger filmen ved og jeg vender tilbage til den. Jeg så Ted 2 igår og jeg har allerede glemt den! Det kan man i hvert fald ikke sige om "It follows".

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 
Indlæg: fre jul 24, 2015 22:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Desuden får film også lidt point i min bog for, at være så stor en Carpenter hyldest. Den ligner rigtig meget Halloween til tider.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 
Indlæg: lør jul 25, 2015 2:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg har godt nok fået set mange kultgysere af varierende kvalitet gennem ugen.

Maniac var ret okay, for jeg spottede en del samples som Skinny Puppy har brugt i deres yngre dage - og så får man set selveste Tom Savini få blæst knoppen af igennem en bilrude. Plotmæssigt har den ikke meget at byde på, og den er lige så gritty som ældre Abel Ferrara film (Driller Killer specielt), men voldsmæssigt og psykopatmæssigt holder den altså fint den dag i dag.

Hospital Massacre havde ikke meget andet at byde på end en scene hvor en nøgen Barbi Benton (Hugh Hefner's foretrukne kæreste gennem otte år) bliver tjekket af en doktor, og kameraet panorerer MEGET langsomt omkring hende.

The Burning var et Friday 13th ripoff så det batter, men det var sjovt at se Holly Hunter og Jason Alexander i deres debutroller.

Eyes Of A Stranger havde udelukkende samme kvalitet, denne gang Jennifer Jason Leigh's debutrolle. Specielt i scenen hvor hun bliver overfaldet skal man lægge rigtigt godt mærke til hendes top - først bliver den flået op, så er den intakt, og derefter er den helt væk fra under hendes vest.

Ugh, og så begik jeg den fejl at se [Rec] 3 og 4 .. det vil jeg altså gerne advare imod!

Næh, der hvor det rigtige guld lå i ugens løb (her i nat engang) var:

The Magician Of Lublin, Israel / Vesttyskland, 1979 - IMDB link

Baseret på en novelle fra 60erne, skrevet af Isaac Bashevis Singer - Nobelprisvinder i literatur, og forfatteren bag Yentl der gjorde Barbara Streisand til den første kvindelige Golden Globe vinder for bedste instruktør. Og lad os bare sige det på den måde: The Illusionist er tyvrippet med arme og ben derfra. Derudover er Alan Arkin anno 1979 bare en million gange mere cool end Edward Norton anno 2006, og så er han omringet af babes - Louise Fletcher (One Flew Over The Cuckoo's Nest), Valerie Perrine (Dustin Hoffman's kone i Lenny) og Shelley Winters (Lolita's mor), bare for at nævne tre.

Den eneste rigtigt store forskel er faktisk at hovedparten foregår i Warszawa i stedet for Wien - og så lige slutningen .. eller er slutningerne i virkeligheden så forskellige?

Her kommer røvturen - den er aldrig udkommet på andet end VHS, så man skal være virkeligt heldig at finde den i god stand - hvilket Amazon med deres $29 price tag åbenbart er fuldstændigt klare over - men man kan altså osse være i den heldige situation at finde den til ingen penge fra enelleranden der ikke kender dens værdi.

Tag ikke fejl - jeg kan rigtigt godt lide The Illusionist, men taget i betragtning af The Magician Of Lublin blev lavet 27 år før, så vinder den med flere længder. Og for 1979, så er de visuelle effekter få men yderst effektive - der er blandt andet et single take hvor Arkin laver vand til vin (som er nemt nok) .. og så tilbage til vand, og DEN del kan jeg ikke lige lure.

PS: Den er på Engelsk og uden andet end lettere påtagede accent'er, kun lige en snært så man kan høre hvem der er Jøder, Polakker og Russere, og da Alan Arkin er mesteren til at lyde som en autentisk Polsk jøde, så ser jeg bestemt ikke noget problem i det.

PPS: I skal ikke være kede af at Child 44 ikke får premiere herhjemme. Bortset fra Tom Hardy og Noomi Rapace spiller tæskegodt, så er det en latterlig romantisk film bygget oveni historien om serie-børne-morderen Andrei Chikatilo, også kaldet Slagteren Fra Rostov, og den historie er ti gange bedre fortalt i Citizen X.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør jul 25, 2015 2:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holmsgaard skrev:
Jeg ser ikke mange gysere, da genren enten keder mig (især de amerikanske mainstream) eller er lidt for effektive for mig (de asiatiske især - de skræmmer sgu livet af mig, så det holder jeg mig fra)

Jeg har et meget ambivalent forhold til gysere. Normalt holder jeg mig til de gamle klassikere eller kultede film, men de skal være med tekster, for jeg kan simpelt hen ikke udstå lyden af kvinder der skriger. Og det er blevet værre med alderen (og for meget høj musik), for de sidste par år er det begyndt at skurre i mine ører, og det er ikke bare irriterende, men også smertefuldt.

Og med moderne gysere er det godt nok en kamp at skille guldet fra fakalierne. Plus, der er jo efterhånden ikke mange flere måder at slå folk ihjel på. De er jo allesammen blevet brugt - knive, slagterknive, sakse, kædesave, græsslåmaskiner, hækkesakse, bensave, almindelige økser, nogenlunde ethvert skydevåben kendt af menneskeheden (og ikke nødvendigvis ved at trykke på aftrækkeren), ja, i går så jeg sågar at en håndfuld spisepinde op i skridtet kan gøre tricket. Jeg mener, er der efterhånden noget nyt man kan finde på der?

Så hellere en creeper med en god atmosfære og et godt og gerne syret plot. Men vi er jo naturligvis forskellige, også når det kommer til hvad der creeper os ud.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn jul 26, 2015 12:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
t23 skrev:
The Magician Of Lublin, Israel / Vesttyskland, 1979

Hov, jeg glemte sgudda lige at sige at Maurice Jarre skrev et nummer til Kate Bush som lander lige omkring to tredjedele inde i filmen. Lidt off topic i denne tråd, men jeg er sikker på jeg ikke får alt for meget flak for det (håber jeg da!):


_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons jul 29, 2015 15:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Skammerens Datter [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Folket elsker en god henrettelse!"

Her har vi noget så sjældent som en dansk fantasyfilm. Den er baseret på Lene Kaaberbøls bog af samme navn fra 2000. En bog jeg ikke har læst, og dermed ikke har noget forhold til. Men det holdt mig ikke tilbage fra, at være mere end almindelig skeptisk på forhånd. Inden vi så filmen sad jeg klar med høtyven og havde kørt en god portion skepsis og hånlige bemærkninger i stilling, så jeg var klar til at sable filmen fuldstændigt ned. Men jeg må sgu nok indrømme at den var væsenligt bedre end jeg havde forventet, så jeg måtte pænt pakke høtyven væk igen og nøjes med at brokke mig over nogle mindre skønhedsfejl.

Visuelt er det en af de flotteste danske film jeg nogensinde har set. Jeg er dybt imponeret over at man for "små" midler kan skabe en film med et så international look som her. Mange har sammenlignet filmens visuelle side med Game of Thrones og det er faktisk ikke helt ved siden af. Production value er skyhøj og selv en kompliceret effekt som en drage er veludført. Når det så er sagt, så er der naturligvis nogle steder hvor man godt kan se, at det trods alt ikke er en gigantisk Hollywood-produktion, men jeg synes bestemt ikke det er noget der skæmmer.

Historien handler om den unge pige Dina, som bor i en lille landsby med sin mor, der er en såkaldt skammer. Dina har arvet sin mors overnaturlige skammerevner, der gør, at hun kan se alle folks løgne, baggage, dårlige samvittighed og – ikke mindst deres skyld– og få dem til at skamme sig over deres mørkeste gerninger. Dette kommer der en masse forviklinger ud af, men det lykkedes faktisk manuskriptetforfatter Anders Thomas Jensen, at lave et ret spændende narrativ på trods af nogle lidt tynde personbeskrivelser. Dialogen er en af filmens problemer, for det er flere steder en lidt tvivlsom blanding af teatralsk, altmodisch stivnakkethed og andre steder et underligt miskmask af dansk/svensk/lollandsk. Det havde klædt filmen at få helt styr på hvilken retning man ville køre dialekterne/dialogen i. Dette er ikke en kritik af skuespillerne, for de er, for de flestes vedkommende, velcastede og spiller troværdigt og indlevende.

Selv fortællingen er en hæsblæsende historie med en tilpas mængde helte og skurke blandet op med både drageblod og heksekunstner. Lidt simpelt, men ikke kikset som man kunne frygte. Spilletiden på halvanden time er måske lige lovlig kort og slutningen en smule forhastet, men ingen tvivl om, at dette skyldes filmmagernes forhåbning om, at producere en eller flere fortsættelser (der er skrevet fire bøger, hvoraf kun den første er filmatiseret).

Filmen har fået imponerende gode anmeldelser og det er vejfortjent! Det bliver til en anbefaling herfra. :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: tors jul 30, 2015 12:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Think like a man

http://www.imdb.com/title/tt1621045/

Den var da meget sjov. Alt andet lige, kunne jeg da leve mig ind i kønnenes kamp på godt og ondt ;)

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
Movies for me :)



Min dvd-samling


Top
   
 
Indlæg: tors jul 30, 2015 13:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Far From the Madding Crowd [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"It is difficult for a woman to define her feelings in a language chiefly made by men to express theirs!"

Tjek lige filmplakaten. Kan det næste blive mere corny og gudsjammerligt kedeligt? Hvis jeg skal være helt ærlig, så fangede traileren mig overhovedet ikke første gang jeg så den. Endnu et romantisk periodedrama? Zzzzzz.... Jeg fandt den både kedelig og alt for lang samtidig med, at den afslørede alt for meget af handlingen. Men som det ofte sker, endte det med at jeg måtte æde min oprindelige skepsis, for det er en ret god film som jeg nødigt ville have været foruden. Og på trods af, at Thomas Hardys roman fra 1874 har været filmatiseret et utal af gange tidligere, er det første gang jeg stifter bekendtskab med historien.

Handlingen foregår i det victorianske England i 1800-tallet. Den unge Bathsheba Everdene er ualmindeligt selvstændig for sin tid og har ikke lyst til at gifte sig med en mand, hun ikke elsker. Hun var vel en slags tidlig feminist før den slags var blevet opfundet. Hun arver en stor gård og så begynder det ellers at vælte ind med giftelystne mænd. Det ender med, at hele tre bejlere kæmper om hendes gunst (og penge): den beskedne fårefarmer Gabriel Oak, den velhavende nabo William Boldwood samt den egoistiske sergent Frank Troy, som blev efterladt ved alteret af den første pige han skulle have givet sig med.

Både produktionskvalitet og skuespil er i særklasse og det er lykkedes Vinterberg at samle et yderst kompetent hold både foran og bagved kameraet. Altid formidable Carey Mulligan nailer hovedrollen og det er faktisk gældende for stort set alle medvirkende. Det er yderst sjældendt at Vinterberg skuffer mig. Af hans nyere film er det faktisk kun Submarino der var direkte skuffende. Ingen tvivl om, at hans bedste film er den urørlige Festen, men også Jagten var fremragende. Helt oppe i det luftlag er Far From the Madding Crowd ikke, men det er tæt på.

Det er en ret konventionel kærlighedshistorie med klassiske narrative træk uden nogen nævneværdige overraskelser. Men alligevel taler filmen til romantikeren i mig, og jeg endte med at blive grebet af den storladne, men ikke blødsødne stemning. På trods af et noget fortærsket emne, er det en vedkommende film der tackler et tidsløst emne - og faktisk også trækker tråde til nutidens feminisme-debat. Filmen balancerer hele tiden på grænsen til det sukkersøde, men heldigvis undviger Vinterberg de største faldgruber og det er faktisk sobert hele vejen igennem (give or take et par selvmordsfår). Det irriterede mig også lidt, at historien hovedsageligt drives frem af tilfældigheder, men så slog det mig, at sådan er livet jo ofte.

Et fejende flot periodedrama som man snildt kan bruge et par timer på hvis man lige skal holde lidt i hånd.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre jul 31, 2015 16:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Billede

Action-scenerne i thailandske Vengeance of an Assassin er nærmest på højde med dem i Ong-Bak og The Raid, men plottet giver INGEN mening. Nærmest ingenting hænger sammen, flere scener giver absolut ingen mening og skuespillet er mildt sagt mangelfuldt. Jeg kan ikke huske at have set en film, med så dårligt og usammenhængende et plot.

Se den kun hvis du er indforstået med dette.

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1121 122 123 124 125147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team