DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 4:14

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 27, 2012 2:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg er meget glad for Woody Allen. Rigtig meget endda. Det værste ved min kærlighed til Woody er at jeg ikke rigtig kan forklare den. Den er der bare og den accepterer at Woody laver lort med samme begejstring, som nu Woody har instrueret guld.

Er han den bedste instruktør i verden? Sikkert ikke. Er han den bedste skuespiller? Langt fra. Kan han noget som andre ikke kan? Helt sikkert! Jeg kan bare ikke rigtig sætte en præcis finger på, hvad det er som Woody er så dygtig til.

Derfor denne tråd der er stærkt inspireret af Holmsgaards Fantasy top 10 og Henriksens Bond tråd. Her vil jeg gennemgå samtlige af Woodys film som instruktør i vilkårlig rækkefølge. Det vil for mig være endnu en rejse ind i et univers, som jeg har befundet mig i hundredvis af gange, men som jeg aldrig rigtig har sat i orden. Det skal der gøres bod på i 2013, så velkommen til en verden fyldt med komik, angst og finurlige historier om kærlighed.

Jeg er helt bevidst om at Woody deler vandende. Han er ligesom Lars von Trier en mand, som man enten elsker eller hader. Derfor håber jeg at tråden kan gå fri for alt for mange negative ytringer baseret på enkelte klip eller en halv film, som man så tilbage i 90erne. Det bliver som sagt en helt tilfældig rækkefølge, så sæt dig tilbage og læs med. God fornøjelse.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Senest rettet af Montag451 tors dec 27, 2012 3:24, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2012 2:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Manhattan Murder Mystery (1993)
Set på Netflix (UK)
Billede

Larry & Carol er gift og har været det meget længe. Deres søn er sendt på universitetet og midtvejskrisen er ved at indfinde sig i et ægteskab fyldt med automekanismer uden det store indhold. Carol er rodløs og mangler et projekt i sit liv. Derfor barsler hun med idéen om at åbne sin egen restaurant. Larry er omvendt helt tilfreds med tilværelsen som redaktør på et af New Yorks større forlag. Efter en aften i byen bliver det umage par inviteret ind hos et nabopar, som de aldrig rigtig har snakket med. De falder hurtigt i snak og alt er fred og gammen. Et par dage senere dør nabokonen af et uskyldigt hjerteanfald. Efter et par sjove drejninger (som jeg ikke vil afsløre) bliver Carol mistænksom. Har naboen slået sin kone ihjel? Mistanken bliver hurtigt understøttet af parrets gode ven Ted, der netop er fraskilt og derfor har alt den tid i verden, der skal bruges på at opklare et ægte mysterium. Han og Carol går derfor i gang med at se naboen efter i sømmene - og det skal vise sig, at intet er som det ser ud til.

Billede
Imens alt ånder fred og idyl mellem naboer

Ikke overraskende spiller Woody selv hovedrollen som den småneurotiske Larry, der nægter at spille med i konen og vennens lille drama, der udvikler sig til det rene galskab af indbrud, tyveri og andre småting i kampen om at opklare "mordet" på nabokonen. Carol er spillet af Diane Keaton, som for ottende (og desværre sidste) gang kaster sig ud i en Woody Allen film. Hendes samspil med Woody er legendarisk og hun skuffer ikke i denne film, hvor kemien mellem de to udgør en stor del af filmens charme. Ted er spillet af Alan Alda, som også er et gammelkendt ansigt i Woodys stab af skuespillere. I en sjov birolle som Carol & Larrys søn ses i øvrigt en meget ung Zach Braff, der meget senere slog sine folder i Scrubs.

Billede
Intet mysterium uden nogen, der gemmer sig under en seng

Historien er et stykke hen ad vejen en homage til Hitchcock, hvor Woody bruger nogle af de samme historiefortællende mekanismer til at udvikle et mysterium, hvor publikum hele tiden føler, at vi kan gætte med (velvidende at instruktøren holder de bedste kort tæt til brystet). Det er sjovt og til tider ganske tåkrummende hvordan figurerne agerer med hinanden, men ligesom med de fleste andre af Woodys film skal filmens virkelige styrke findes i dialogen. Den er absolut langt mere velskrevet end selve historien, der til tider er lidt tynd - dog uden at det rigtig bliver irriterende. Klassiske Woody jokes som "I can't listen to that much Wagner, ya know? I start to get the urge to conquer Poland" eller "Claustrophobia and a dead body - this is a neurotic's jackpot!" er spredt ud over filmen - og fungerer fint som humoristiske ventiler for en historie, der for en ægte kriminørd nok er en smule søgt.

Billede
Ingen Woody-film uden stemningsbilleder af New York

Alt i alt er dette måske ikke en film, som jeg vil anbefale folk, der aldrig har set Woody Allen før - men har man allerede dyppet fødderne i den neurotiske døbefond, så kan den varmt anbefales.

Karakter: 4/5 Woodyer
Billede Billede Billede Billede

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Senest rettet af Montag451 tors dec 27, 2012 3:23, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2012 2:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Reserveret til flere anmeldelser ;)

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2012 9:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Introen kunne jeg ikke skrive bedre selv. Ved ikke hvad det er heller, men han har en helt speciel plads i mit filmhjerte også.

Og Manhattan Murder Mystery er jo en fabelagtig film :thumb:

Keep em comin'....


Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2012 16:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Fantastisk tema til en tråd :thumb:

Jeg er selv rigtig glad for Allens film - og jo ældre jeg er blevet, jo mere glad bliver jeg for dem :)

Så jeg vil afgjort læse med - for selvom jeg har set 24 af hans film, så er der jo stadig jeg mangler at se.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre dec 28, 2012 9:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 15, 2004 21:33
Indlæg: 1513
Geografisk sted: 9400
Konigsberg,

Jeg har en meget lignende holdning til Woody Allen. Han er måske ikke 'favorit-instruktøren', men hans film er for det meste ganske god underholdning.

Jeg elsker de små humoristiske film, hvor humoren ikke nødvendigvis betyder, at man 'skraldgriner' med bestemte mellemrum, men hvor man sidder med et stille smil på læben det meste af tiden. Og i den genre er Woody Allen jo en af de helt store.

I min hjerne dukker et ord op, når Woody Allen nævnes; nemlig 'finurlighed' ... og meget apropos sidder jeg med et lille smil på læben over, at du bruger samme ord i din beskrivelse. :)

_________________
Handelsrating: THX --- Samlingen! --- Do not be too easily annoyed, and do not excessively annoy others!!


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 16:08 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jeg har temmelig meget Woody til god :thumb: e uden for de mest gængse "must sees" (Annie Hall, Manhattan) og de nyere, så jeg læser med i spænding :thumb:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 17:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Først og fremmest vil jeg sige stort TOMMELFINGER OP :thumb: :thumb: :thumb: til Konigsberg for at lave denne tråd. Det burde næsten sige sig selv med det brugernavn.
Jeg glæder mig rigtigt meget til at læse en masse Woody-anmeldelser.

Mit eget forhold til Woody var i mange år anstrengt. Hvorfor ved jeg ikke, jeg havde nok bare besluttet mig for, at hans film sikkert ikke var noget for mig, når hans privatliv var så bizart. Det viste sig så ikke at holde stik, og i bagklogskabens klare lys, er det pinligt at jeg skulle blive næsten 30 før jeg så min første Woody-film (Vicky Christina Barcelona). Den gav mig så til gengæld blod på tanden, og jeg er langsomt (men sikkert) i gang med at arbejde mig igennem hans bagkatalog. Jeg har indtil videre gjort det i (næsten) kronologisk BAGVENDT rækkefølge, hvilket måske er lidt dumt.

Anyway, jeg har investeret i et Woody Allen Collection-boxset, der indeholder: Annie Hall, Bananas, Everything You Always Wanted to Know About Sex* (*But Were Afraid to Ask), Love & Death, Manhattan & Sleeper så dem vil jeg se frem til, at du anmelder.


Pjalte skrev:
Jeg er selv rigtig glad for Allens film - og jo ældre jeg er blevet, jo mere glad bliver jeg for dem :)


Jeg er i samme båd. :thumb:


Alpetop skrev:
Jeg elsker de små humoristiske film, hvor humoren ikke nødvendigvis betyder, at man 'skraldgriner' med bestemte mellemrum, men hvor man sidder med et stille smil på læben det meste af tiden. Og i den genre er Woody Allen jo en af de helt store.

I min hjerne dukker et ord op, når Woody Allen nævnes; nemlig 'finurlighed' ... og meget apropos sidder jeg med et lille smil på læben over, at du bruger samme ord i din beskrivelse. :)


Meget enig.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team