DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er ons jul 17, 2019 17:59

Alle tider er UTC+02:00

Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 932 indlæg ]  Gå til side Foregående 145 46 47 48 4963 Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Lebanon, PA - USA, 2010 - Ben Hickernell

Will er en reklamemand fra Philadelphia. Han er i midten af trediverne, er lige blevet single, har ingen børn og - nå ja, hans far er lige død! Hans mor, der mange år forinden blev skilt fra faderen udviser ingen sympati for den afdøde eksmand, så Will "låner" sin ekskones bil og drager mod det landlige Pennsylvania, hvor faderen skal begraves. Her møder han sin udvidede familie, som han ikke kender meget til, men det skal vise sig, at opholdet i den lille by, sætter hele Wills liv på hovedet.

Lad mig starte med det vigtigste først. For de af os, der har opholdt sig i USA i længere tid, har der aldrig været mange film, der virkelig har illustreret forskellene på storbyen og landet i Guds eget land. Storbyen er den vi kende fra film og serier, men hovedparten af USA er gudskelov så meget mere end storbyernes overfladisk søgen efter mammon. Disse forskelle er stort set skelettet for Lebanon, PA - der naturligvis sætter tingene på spidsen, men alligevel rammer rigtig mange "sandheder" imellem bymusen og landmusen i den amerikanske kultur.

Instruktør og forfatter til filmen Ben Hickernell er en lokal Pennsylvaniadreng, der i denne film er ude i sin anden af slagsen. Han har styr på dialogen, der indeholder mange fantastiske finurligheder. Til trods for filmens lette stil med komiske elementer, er vi på ingen måde ude i en komedie. Historien skal findes i den noget mere raffinerede ende af skalaen, hvor menneskets måde at udtrykke sig på - eller måden vi håndterer livet på er i fokus. Det virker helt fantastisk og man er rigtig godt underholdt dialog og historie, der binder personerne rigtig godt sammen.

Skuespillet lader lidt tilbage at ønske, men ingen stikker ud - det være sig hverken positivt eller negativt. Samantha Mathis var for mig det mest kendte ansigt i filmen, men manglen på stjerner er jo en af de forfriskende ting ved indiefilm.

En indiefilm er nemlig lige hvad Lebanon, PA er - og den er det på alle de rigtige måder. Den har en langsomt opbygget historie, et smukt soundtrack af primært akustiske guitarer og en ærlighed uden den moralisering, som Hollywood for længst har adopteret og overgivet sig til. Det hele spiller perfekt sammen og smider man s bunkevis af god dialog oveni, så har man en skøn film, der passer helt perfekt til en regnvåd sommerdag eller en aften foran kassen.

Fire ud af fem stjerner

Brugeravatar

Geografisk sted: Göteborg
New Girl – Sæson 1

Jeg har altid godt kunne lide Zooey Deschanel. Om det så er hendes musik eller filmroller. Så da hun annoncerede at hun skulle medvirke i denne serie, var jeg med fra start. Det er nemlig i høj grad hende der er omdrejningspunktet i serien, hvilket ikke er seriens eneste lyspunkt. Hun spiller det der i USA er blevet kaldt ”ardorkable,” hvilket i høj grad vil sige at hun er elskværdig. For på trods af at hun har sine mærkelige særheder, som f.eks hendes hang til ”Dirty Dancing,” så kan man ikke undgå at holde af hende. Seriens præmis er at hun lige har forladt sin utro kæreste og flytter ind i ungkarlehytten hos Schmidt, Coach og Nick og derpå starter et nyt eventyr. Ikke mindst sætter hun deres nerver på højkant med sine mange særheder og ikke mindst de feminine træk hun sætter på stedet.

Serien starter langsomt ud og ikke mindst er fokus i de første afsnit på Zooey Deschanels karakter Jess. Ikke at det gøre så meget, da Zooey Deschanel som sædvanlig tilfører karakteren sin helt egen charme, men det er ret tydeligt at se at skaberen har ønsket at serien fra starten af fik sin faste skare af seere. Her er det meget naturligt at satse på Deschanels navn. De andre roller bliver spillet af mere eller mindre ukendte navne. Som serien skrider frem bliver serien dog også mere sin egen og de andre personer træder i karakter og fungerer ikke bare som bifigurer. De får deres egne historier og rolle i serien og supplerer Zooey perfekt.

Brugeravatar

Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Iron Sky, Finland / Tyskland / Australien, 2012 - 9/10 - IMDB link

Jeg er lidt skuffet over jeg ikke har set denne film omtalt her (NB: Jeg *kan* have misset det), for det er da årets største brag af en nazi-scifi-komedie - og så fra Finland.

Vi tager lige en trailer:

Ja, i 2018 løber en Sarah Palin lookalike for genvalg som præsident, alt imedens nazi'erne faktisk ikke døde, de har gemt sig på The Dark Side Of The Moon siden 1945. Og nu planlægger de et comeback.

Denne her film er så bindegal at selv jeg måtte give op og simpelt hen gribe min mave af krampelatter. Den er ikke bare sjov, den er grundlaget af tongue-in-cheek humor, og der er så mange snedige referencer i den at det halve kunne være nok. Som for eksempel Sarah Palin imitere den åh noget så berømte scene fra Der Untergang.

Finder i den plat, jamen, der er ingen der har sagt vi har den samme form for humor. Men den gik 100% igennem hos mig. Det er overhovedet ikke plat falde-på-halen komedie, det er ren rå referential humor hele vejen igennem, og så med Udo Kier som neo-Führer. Godt gået, Finland!

PS: Husk at se den lille korte scene efter rulleteksterne!

Brugeravatar

Mary And Max, Australien, 2009 - 9/10 - IMDB link

Alle kender Nick Park. Wallace And Gromit, Creature Comforts, Shaun The Sheep, jaja, i kender ham. Hvem i sikkert ikke kender er hans Australske modstykke Adam Elliot, som i 2003 vandt en Oscar for bedste animerede kortfilm, Harvie Krumpet.

I 2009 lavede han en fuldlængde film i bedste Nick Park stil, som handler om den otteårige pige Mary i Australien, der får sig en penneven (Max) i USA, ved et surrealistisk tilfælde. Mary har ingen venner fordi hun har selvværd på nulpunktet, og Max har ingen venner, ganske simpelt fordi han er en borderline autistisk neurotiker.

Historien går meget på Mary's opvækst gennem deres brevudveksling. Det er en kærlighedshistorie, men den er lige så udsyret underlig som den er intelligent animeret, og selv om der er store dele humor i, så er det nok den næstmest sørgelige animerede film jeg nogensinde har set (efter Krysar af Jiri Barta).

Den er fantastisk. Det er nærmest Nick Park-noir, og så er det ingen andre end Barry Humphries AKA Dame Edna der er fortæller - med hans maskuline stemme, bare rolig :)

8.2 på IMDB - jeg siger ikke mere.

Den officielle Sundance trailer for filmen:

Brugeravatar

Geografisk sted: Østerbro
Det bedste ved Iron Sky var for mig klart effekterne som på en gang var voldsomt imponerende - filmens budget taget i betragtning - men også ekstremt morsomme. F.eks. grinede jeg hysterisk da Götterdämmerung letter til sidst. Og kæmpestore luftskibe ude i rummet? :D :D

Til gengæld var jeg ikke voldsomt imponeret af Christopher Kirby skuespil (men han kan forsvares med, at nogle af hans replikker var... mindre velskrevne).

Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
t23 skrev:
Iron Sky, Finland / Tyskland / Australien, 2012 - 9/10 - IMDB link

Nu må jeg snart tage mig sammen og få set denne film! :)

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)

Brugeravatar

Jeg har en meget nær Finsk veninde, hun drak mig pivestiv for en måneds tid siden og jeg var bare færdig af latter . I går, ædru, holdt den stadig.

Scenen efter rulleteksterne er bare prikken over det hammerslåede "i" :)

Brugeravatar

Var lige inde og se den nye Batman.. alt jeg kan sige er GAB, lad en anden komme til!

Okay, +1 for Gary Oldman
+1 for Michael Caine
+1 for Hans Zimmer's soundtrack
MINUS SYTTEN FOR CHRISTOPHER NOLAN!
Plothuller? Glem det, der var ikke noget plot. Skuespil? Fuck, det var fejlcastet ud over the usual suspects. Underholdning? Jo , to fede oneliners, der ikke retfærdiggører næsten tre timer i Empire.

Nolan, jeg er glad for du har stoppet nu .. det bedste ved den film var at komme ud og ryge en smøg ..

Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
t23 skrev:
Var lige inde og se den nye Batman.. alt jeg kan sige er GAB, lad en anden komme til!

Okay, +1 for Gary Oldman
+1 for Michael Caine
Plothuller? Glem det, der var ikke noget plot. Skuespil? Fuck, det var fejlcastet ud over the usual suspects. Underholdning? Jo , to fede oneliners, der ikke retfærdiggører næsten tre timer i Empire.

Nolan, jeg er glad for du har stoppet nu .. det bedste ved den film var at komme ud og ryge en smøg ..

:shock: Jeg skal ind og se den igen i aften.

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild

Brugeravatar

Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
t23 skrev:

Okay, +1 for Gary Oldman
+1 for Michael Caine

Jeg er ikke enig i at den er direkte dårlig, men den havde, som du påpeger, alt for mange plothuller. Og så har Nolan en ustyrlig træng til at ville mestre kaos og samfundsuorden uden at have nogen synderlig indsigt i mennesker og hvordan mennesker reagere og er, og det gør alle filmene utroværdige og direkte barnlige.

Brugeravatar

Ulle skrev:
Jeg er ikke enig i at den er direkte dårlig, men den havde, som du påpeger, alt for mange plothuller. Og så har Nolan en ustyrlig træng til at ville mestre kaos og samfundsuorden uden at have nogen synderlig indsigt i mennesker og hvordan mennesker reagere og er, og det gør alle filmene utroværdige og direkte barnlige.

Jeg sagde heller ikke dårlig, gjorde jeg? Men den er godt nok ikke oppe på level med de to første, bare 85 Kroners "Christopher Nolan tror han har en pointe" som fejler med fejlcasting og generelt uoplagt skuespil.

Uden spoilere, den skurk ville jeg ikke væde mine benklæder over, snarere spørge hvilket Ridley Scott studie i Hollywood han gik vild fra.

Nej, ikke god film. Jeg havde det faktisk ti gange bedre ved at ligge og fede den i sengen i går og se Wag The Dog for ottende gang.

Brugeravatar

Jordsvin skrev:
Det bedste ved Iron Sky var for mig klart effekterne som på en gang var voldsomt imponerende - filmens budget taget i betragtning

Den er faktisk rigtigt flot men det er først efter tredje gang hvor du hører de to nazi'er læse Playboy at du rent faktisk følger med i plottet :)

Brugeravatar

Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
t23 skrev:
Ulle skrev:

Jeg sagde heller ikke dårlig, gjorde jeg? Men den er godt nok ikke oppe på level med de to første, bare 85 Kroners "Christopher Nolan tror han har en pointe" som fejler med fejlcasting og generelt uoplagt skuespil.

Uden spoilere, den skurk ville jeg ikke væde mine benklæder over, snarere spørge hvilket Ridley Scott studie i Hollywood han gik vild fra.

Nej, ikke god film. Jeg havde det faktisk ti gange bedre ved at ligge og fede den i sengen i går og se Wag The Dog for ottende gang.

Det gjorde du ikke nej. Så tolkede jeg bare forkert ;)
Helt enig i at den er alt for 'Hollywodsk'. For mig står Batman Begins stadig som den bedste i serien.

Brugeravatar

Ulle skrev:
Helt enig i at den er alt for 'Hollywodsk'. For mig står Batman Begins stadig som den bedste i serien.

Helt sikkert, det var en vildt god OG flot film. Nolan tabte bare tråden rigtigt hurtigt ..

Brugeravatar

Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
The Dark Knight Rises [2012] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"You fight like a young man, with nothing held back. Admirable... but mistaken!" Jeg har aldrig været specielt glad for superheltefilm, og efter de seneste års massive stopfordring af tvivlsomme titler som The Amazing Spiderman, The Avengers, Thor, The Green Hornet, The Green Lantern, Iron Man, Captain America, X-Men nr. 35 og så videre, er jeg stået fuldstændig af. Der er dog én undtagelse, og det er Christopher Nolan's Batman-reboot trilogi, senest manifesteret i den fremragende The Dark Knight fra 2008. Det var en meget helstøbt film der heldigvis havde andet at byde på, end hjernedød action. Nolans dystre tilgang til genren tiltaler mig meget, og jeg har dyb respekt for, hvordan han har formået at tage en relativt kompliceret og mange-grenet historie og gjort den spiselig for folk (mig!) der ikke kender tegneserierne. Jeg elsker Nolans bagkatalog der byder på nogle af mine yndlingsfilm: Memento og Inception, så naturligvis var jeg klar på en omgang flagermus også. Hypen omkring filmen har, som sædvanligt når Nolan er involveret, været massiv og efterhånden som de første meget positive anmeldelser begyndte at tikke ind, blev jeg mere og mere tændt på at se giraffen. Og ja, det er en fed film - spækket med væg-til-væg action, flotte billeder, stemningsfuld Zimmer-musik og perfekt-castede skuespillere. Desværre lykkedes Nolan ikke helt med projektet. På trods af, at filmen er mindst en halv time for lang, hoppes der for meget i tid og væsenlige forklaringer udelades, ligesom det er tydeligt at der skal samles en hel del (for mange) løse ender fra de andre film, op. Det hjælper heller ikke på det, at der er er utallige skurke og andre bi-roller at holde styr på. Et andet ankepunkt er, når der går for meget tegneserie i den, hvilket er ret paradoksalt, da jeg ellers tidligere har rost Nolan for at lave film der ikke er alt for tegneserie-agtige. Men altså, stadion-scenen med den tykt karikerede videnskabsmand (der sjovt nok hedder Pavel) og 8 millioner mennesker fanget på Gothams Manhattan, imens samtlige byens politifolk holdes fanget under jorden...? Det var svært at tage seriøst. Banes stemme fik mig også til at klukke, og det var vist ikke helt meningen. Anyway, på trods af skønhedsfejlene så er det absolut en seværdig film og bestemt en værdig afrunding på trilogien. The Dark Knight er dog stadig den bedste film af de tre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 932 indlæg ]  Gå til side Foregående 145 46 47 48 4963 Næste

Alle tider er UTC+02:00