DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 4:24

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 118 19 20 21 22 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre feb 09, 2018 14:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Fedt - tak for tippet, det er lige min kop te :)


+1! Lyder yderst interessant! Must see! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs feb 13, 2018 23:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
SLET


Senest rettet af Fritte lør mar 03, 2018 23:25, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: søn feb 18, 2018 15:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
The Final Year kan ses på Netflix. :thumb:

Citat:
THE FINAL YEAR is a unique insiders’ account of President Barack Obama’s foreign policy team during their last year in office. Featuring unprecedented access inside the White House and State Department, THE FINAL YEAR offers an uncompromising view of the inner workings of the Obama Administration as they prepare to leave power after eight years.


Billede


Top
   
Indlæg: tirs feb 20, 2018 19:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Det er så moderne i disse år med true crime-serier som podcasts og som tv-serier.

Jeg har her til eftermiddag set true crime-serien "Fallet Kevin" (Mordet på Kevin) fra Sverige.

Den starter i 1998, hvor den fire-årige dreng Kevin bliver fundet kvalt, ikke langt fra hvor han bor. Politiet går i gang med efterforskningen og hurtigt retter mistanken sig mod de to brødre Robin (fem år) og Christian (syv år) og efter nogle måneders efterforskning kan den ledende politimand stille sig frem i pressen og berolige alle med, at de har fundet morderne, som viste sig at være de to drenge. De to brødre kommer ind i systemet og må gå under jorden de næste 18 år, hvor kun deres nærmeste familie ved, hvem de er og hvad de har gjort.

Efter 18 år begynder en journalist ved SVT at grave i, hvad der egentlig foregik dengang. Var det de to brødre, der stod bag mordet? Fulgte politiet reglerne? Er morderen gået fri?

Det er en skræmmende, uhyggelig og ikke mindst sørgelig dokumentar-serie i tre x 1 time, hvor man følger tv-holdets undersøgelse for at finde ud, hvad der egentlig foregik dengang. Det foregår ved gennemgang af afhøringsbånd, interviews med betjentene og ikke mindst interviews med Robin og Christian og deres familie i dag.

Det er ikke en serie, som man skal se, hvis man vil holde blodtrykket nede. Der sker så mange ting i serien, hvor man har lyst til at råbe af skærmen og dem, der er på skærmen.

Første afsnit kan ses på TV 2 Play, hvor de to andre afsnit også kommer i de næste par uger (den sendes vist på TV 2).

Den kan også ses på SVT Play med svenske undertekster, hvor jeg så afsnit to og tre, da jeg simpelthen var nødt til at se, hvad det endte med.

LINK til SVT Play

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man feb 26, 2018 13:14 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fritte skrev:
Den prisvindende danske dokumentar, Last Men in Aleppo (De sidste mænd i Aleppo), kan ses på Netflix Canada. Billederne er grusomme, men det er desværre virkelighedens verden for de mennesker, der bor i området.


Jeg så den her i weekenden på DR.dk - anbefalet, men puha, virkelig en ubehagelig omgang.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: søn mar 04, 2018 16:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Nu er alle tre afsnit tilgængelige på TV 2 Play 8)


njhansen skrev:
Billede

Det er så moderne i disse år med true crime-serier som podcasts og som tv-serier.

Jeg har her til eftermiddag set true crime-serien "Fallet Kevin" (Mordet på Kevin) fra Sverige.

Den starter i 1998, hvor den fire-årige dreng Kevin bliver fundet kvalt, ikke langt fra hvor han bor. Politiet går i gang med efterforskningen og hurtigt retter mistanken sig mod de to brødre Robin (fem år) og Christian (syv år) og efter nogle måneders efterforskning kan den ledende politimand stille sig frem i pressen og berolige alle med, at de har fundet morderne, som viste sig at være de to drenge. De to brødre kommer ind i systemet og må gå under jorden de næste 18 år, hvor kun deres nærmeste familie ved, hvem de er og hvad de har gjort.

Efter 18 år begynder en journalist ved SVT at grave i, hvad der egentlig foregik dengang. Var det de to brødre, der stod bag mordet? Fulgte politiet reglerne? Er morderen gået fri?

Det er en skræmmende, uhyggelig og ikke mindst sørgelig dokumentar-serie i tre x 1 time, hvor man følger tv-holdets undersøgelse for at finde ud, hvad der egentlig foregik dengang. Det foregår ved gennemgang af afhøringsbånd, interviews med betjentene og ikke mindst interviews med Robin og Christian og deres familie i dag.

Det er ikke en serie, som man skal se, hvis man vil holde blodtrykket nede. Der sker så mange ting i serien, hvor man har lyst til at råbe af skærmen og dem, der er på skærmen.

Første afsnit kan ses på TV 2 Play, hvor de to andre afsnit også kommer i de næste par uger (den sendes vist på TV 2).

Den kan også ses på SVT Play med svenske undertekster, hvor jeg så afsnit to og tre, da jeg simpelthen var nødt til at se, hvad det endte med.

LINK til SVT Play

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors apr 12, 2018 9:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Glæder mig til denne dokumentarserie! Kommer på Netflix den 27. april.



Top
   
Indlæg: tors apr 19, 2018 8:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Nu så jeg faktisk denne dokumentarfilm - "The King of Kong", efter anbefaling her i tråden (en stor tak for den anbefaling!).

https://www.b.dk/nationalt/verdens-beds ... r-vanaeret

Dette kommer dog aldeles bag på mig, må jeg nok sige.


Top
   
Indlæg: man apr 23, 2018 20:26 
Offline

Tilmeldt: søn mar 08, 2015 11:16
Indlæg: 179
Geografisk sted: København
Genså "obit." (2016).

Et dejligt gensyn for os, der husker de gode gamle "necrolistas" på de danske dagblade.

Filmen viser med al tydelighed, at det kræver stor indsigt og viden for at skrive en glimrende nekrolog.

Tjek New York Times Obituaries på google, hvis én af jeres helte/nørder er gået bort. I bliver ikke skuffede.


Top
   
Indlæg: fre maj 04, 2018 9:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Shoah (1985) :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

"If you lie enough, you believe your own lies!"

I forbindelse med en sygemelding efter en skulderoperation, havde jeg for første gang i årevis (ja faktisk siden jeg fik børn for 6 år siden) en unik mulighed for endelig, at afsætte den fornødne tid til, at se dokumentar-filmen Shoah, som adskillige gange er udnævnt til, at være en af filmhistoriens vigtigste film. Shoah er det jødiske ord for holocaust.

Citat:
'(Shoah director) Lanzmann spent twelve years spanning the globe for surviving camp inmates, SS commandants, and eyewitnesses of the "Final Solution". Without dramatic re-enactment or archival footage – but with extraordinary testimonies – Shoah renders the step-by-step machinery of extermination, and through haunted landscapes and human voices, makes the past come brilliantly alive.

Shoah [1985], at 550 minutes, is a work of genius alone, an heroic endeavour to humanise the inhuman, to tell the untellable, and to explore in unprecedented detail the horrors of the past. It is one of the most powerful and important, and greatest, films of all time.'


Jeg startede faktisk med, at se Cannes-vindere Sauls Søn (2016), som overvældende mig fuldstændig med sin grusomme brutalitet og skrækkelige realisme. En ufattelig vigtig film som jeg er glad for, at have set, selvom jeg aldrig har lyst til, at se den igen. Og så var det jo oplagt, at kaste sig over Shoah bagefter. Men med over 9 timers spilletid og et yderst deprimerende emne er det ikke en film man bare lige sådan ser. Det tog mig over 3 dage at tygge mig igennem den flotte Eureka/Master of Cinema-bluraybox, men det var det hele værd. Barsk, som forventet. Og så var det rart, at der intet arkivmateriale er brugt, ligesom det ellers er normen i “nazi-dokumentar” genren. Alt er nyoptaget af Lanzmann rundt omkring på kloden.

Den fungerer rigtigt godt som companion til Saul fia, hvor en Holocaust-overlever i Shoah fortæller om hvordan, de smed aske og knuste knogler fra de kremerende lig, i floden, hvor strømmen sørgede for, at fjerne “bevismaterialet”. Og det er bare en af mange ufatteligt grafiske detaljer, som fremlægges i filmen.

Det er 9+ timers vidnesbyrd fra helvede fortalt af de folk der så det med deres egne øjne. Gribende, deprimerende beretninger fra den sorteste skamplet i nyere verdenshistorie. Det hele er så uvirkeligt, at man aldrig ville have troet på det, hvis ikke det var sket i virkeligheden.

Måske den vigtigste dokumentar jeg nogensinde har set.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 04, 2018 19:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg har kigget på boksen, men trods alt været realistisk nok til at indse, at det ikke ville blive til noget, med mindre jeg fik en længere sygemelding. Men inspirerende læsning :thumb: Måske en dag...?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre maj 04, 2018 19:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Citat:
Glæder mig til denne dokumentarserie! Kommer på Netflix den 27. april.



Jeg er i gang med Bobby Kennedy for President på Netflix og det er fantastisk produceret dokumentar, der er spækket med arkivmateriale og nye interviews med folk tæt på både JFK og RFK. Er man interesseret i Kennedy-familien, politik eller historie eller bare gerne vil se en rigtig god dokumentar, så kan Bobby Kennedy for President anbefales. :thumb:


Top
   
Indlæg: man maj 14, 2018 13:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Billede

At one point, I'm filming Kennedy, and his eyes kind of glaze over... and I thought, "He's thinking about Jack." That's it. That's it. I felt... I felt him torn. And I remember feeling it in the camera.

Bobby Kennedy for President

Jeg er netop blevet færdig med dokumentarserien, Bobby Kennedy for President, der kan ses på Netflix. Der er ingen tvivl: dette er den bedste dokumentar jeg har set i flere år. :notworthy: Jeg er blæst bagover og rørt. De sidste to afsnit er intet mindre end gutwrenching. Vi ved allesammen hvordan historien ender. Vi venter på det ødelæggende øjeblik. Som kæmpe Kennedy-fan, så er dette en skattekiste med så meget arkivmateriale. Helt nye interviews komplimenterer perfekt. Hvis Netflix kan producere en lignende JFK dokumentar (JFK er med i første afsnit), så har vi en definitiv dokumentarserie om disse to Kennedy-brødres politiske karriere.

KÆMPE ANBEFALING.


Top
   
Indlæg: fre maj 18, 2018 10:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Tak Fritte!

Hvor er det fedt, at vi lever i en tidsalder, hvor giganten Netflix, er blevet en af de vigtigste spillere indenfor dokumetar-kategorien! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jun 04, 2018 7:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Billede

Kæmpe anbefaling af Netflixs nye dokumentar, November 13: Attack on Paris. Instrueret af Jules og Gédéon Naudet, brødrene bag 9/11-dokumentaren.

Over 3 afsnit fortæller overlevende, redningspersonale, politi og politikere om terrorangrebene i Paris, den 13. november 2015. Det er hårde sager, men en fremragende dokumentar


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 118 19 20 21 22 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team