DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 12:01

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 722 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 05, 2012 14:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Gensyn med en "gammel" klassiker som jeg anmeldte for 6 år siden:


Billede
La marche de l'empereur [2005] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"And they will march just as they have done for centuries, ever since the emperor penguin decided to stay, to live and love in the harshest place on Earth." Det er sjældent jeg ligefrem investerer i natur-film (pun intended!), men efter al den positive omtale og syndfloden af awards, måtte jeg give denne utraditionelle blockbuster en chance. Og jeg skal da lige love for, at den ikke skuffer. Billed- og lydsiden her er simpelthen utroligt smukke - og jeg er en af de få, der ser Morgan Freeman's voice-over som et plus. Historien om pingvinerne er fantastisk i sig selv, men med Freeman's rolige stemme som ledsager, får historien en ekstra dimension. Smukt! Det eneste der mangler var måske en mere grafisk fremstilling af pingvinernes fjender (ikke mindst menneskene!).

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jun 27, 2012 19:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
DeathPosture skrev:
Vi er enige mht. GasLand et godt stykke henad vejen Spencer. Og ja, det undrer også mig at pressen ikke beskæftiger sig mere med filmens afsløringer.


Der er diskussion omkring prøveboringer efter skifergas i Nordjylland.

http://www.dr.dk/P4/Nord/Nyheder/Broend ... 134346.htm

Sjovt nok har jeg kigget på hus i Nordjylland, så sent som i går, men har ikke så travlt med at beslutte mig for noget. :)

http://www.tv2nord.dk/artikel/211959:Re ... auenskjold

Mere info her: http://www.information.dk/303406

Og her: http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsend ... 132201.htm


Top
   
Indlæg: ons aug 01, 2012 14:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Dark Days [2000] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"When I first came down in the tunnel it was lookin' dangerous man. Lookin' real dangerous. Even in the daytime it was dark. And...like...I was scared. I said, somewhere down the line, it can't be as bad as it is up top. Because out in the street you had kids fuckin' with ya. You had the police fuckin' with ya. I mean, anybody could walk by you while you were sleepin' on the bench and bust you in the head. At least down in the tunnel you didn't have to worry 'bout that. 'Cause ain't nobody in their right mind gonna come down there..." Da englænderen Marc Singer flyttede til New York, var han rystet over antallet af hjemløse på gaderne. Han begyndte at færdes i miljøet, og hurtigt hørte han rygter om, at en større gruppe hjemløse var flyttet permanent ned i de mørke, forladte subway-tunneller under Penn Station. Han besluttede sig for at drage ned i mørket og besøge dem - med et kamera under armen, og det er der kommet denne yderst interessante dokumentar ud af. Filmen er skudt i løbet af utallige måneder, og det er således lykkedes Singer at komme helt ind under huden på det mange sørgelige skæbner der har valgt at leve under yderst primitive (og mørke) forhold langt under jorden. På trods af utallige problemer (crack-misbrug, rotter, vold, ildspåsættelse, paranoia, mangel på vand/toiletforhold/elektricitet, etc) har de hjemløse alligevel en form for livskvalitet i deres eget primitive samfund langt væk fra stirrende blikke og politi, og det er både tankevækkende og interessant at få et indblik i livet på samfundets bund. De fleste overlever ved at samle, sortere og sælge skrald (og deale lidt drugs og andre småting), og på en eller anden måde får de deres liv til at fungere. Det virker stærkt, når man ser en hjemløs blive overdrevet lykkelig fordi han finder en pose med donuts. Endnu stærkere virker det, når Singer har held med at få myndighederne i tale mht. at få de hjemløse ud af tunnellerne og hjælpe dem videre til et mere værdigt liv. Det hele er skudt i sort/hvid med et stemningsfuldt DJ Shadow-underlæg. En stærk dokumentar (der i øvrigt kan ses i sin fulde længde på YouTube). 10-års jubilæums-DVDen, der har masser af ekstramateriale og opfølgning, kan også varmt anbefales.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 15, 2012 9:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Marvencol er en forrygende dokumentarfilm! Rørende og inspirerende film om en mands kamp tilbage fra et mentalt ingenmandsland. Se den og se den igen! http://www.marwencol.com/



"On April 8, 2000, Mark Hogancamp was attacked outside of a bar by five men who beat him nearly to death. After nine days in a coma and forty days in the hospital, Mark was discharged with brain damage that left him little memory of his previous life.

Unable to afford therapy, Mark creates his own by building a 1/6-scale World War II-era Belgian town in his yard and populating it with dolls representing himself, his friends, and even his attackers. He calls that town "Marwencol," a portmanteau of the names "Mark," "Wendy" and "Colleen." He rehabilitates his physical wounds by manipulating the small dolls and props — and his mental ones by having the figures act out various battles and stories.

When Mark begins documenting his miniature dramas with his camera, his photos are discovered and published by Esopus magazine[2] and even shown in a New York art gallery. But having the label of "art" applied to his intensely personal work forces Mark to make a choice between the safety of his fictional town and the real world he's avoided since his attack.
"

Billede

Billede

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: ons aug 15, 2012 9:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
^ Wow, ser sgu spændende (og über-bizart) ud. Den skal tjekkes ud. Tak for anbefalingen Rammy! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 17, 2012 21:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
For de dahfere, der har hulu plus bør lige nævnes, at de har lagt comic-con episode 4: a fans hope op i deres dokumentar-sektion. Er der bare lidt geek i dig, bør du se denne film.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: lør aug 18, 2012 1:14 
Offline

Tilmeldt: lør jan 28, 2012 16:40
Indlæg: 77
Fascinerende dokumentar om fænomenet "planlagt forældelse". Tænk over det, næste gang et af jeres elektroniske produkter "går i stykker".

http://www.dr.dk/TV/se/den-store-gloede ... iration#!/


Top
   
Indlæg: tors aug 23, 2012 15:13 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Ozzy Osbourne (av hans sønn)

Joe Spinell story

Gudd støff :naughty:


Top
   
Indlæg: søn aug 26, 2012 1:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
En god dokumentar, om en meget speciel person.



Daniel Tammet - The Boy With The Incredible Brain - (2005)

----

One in a Million Trillion

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5946587342

En film om Rick Rosner, som var deltager i det amerikanske 'hvem vil være millionær'.
Hvorfor spiste han, på et tidspunkt, hundemad og kattemad?
Hvorfor var han utilfreds med, at få for høje karakterer i High School?

Interessant lille film. :)


Top
   
Indlæg: tirs aug 28, 2012 13:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Se 'Senna' i aften på DR2 kl. 20:45 - helt fantastisk dokumentarfilm! En af de bedste jeg har set.


_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: tirs aug 28, 2012 16:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs aug 28, 2012 16:30
Indlæg: 2
Og hvis du ikke helt synes at 'Senna' lyder som noget for dig, så bliver der faktisk også sendt en anden meget underholdende dokumentarfilm i aften, nemlig 'Helvetica'. Fang den kl. 20:00 på DR K.


Top
   
Indlæg: tirs aug 28, 2012 17:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 13, 2001 1:01
Indlæg: 8182
Geografisk sted: Allerhelst London
rammy skrev:
Se 'Senna' i aften på DR2 kl. 20:45 - helt fantastisk dokumentarfilm! En af de bedste jeg har set.



Hvor har du ret.
Helt fantastisk, men også ret skræmmende at se, hvor meget han måtte kæmpe, ikke kun den rene fight mod Prost.

Jeg var kæmpe fan af Senna og så er det en lidt hård dokumentar at se.

_________________
Listen over de fine BLÅ skiver !!!
Listen over de fine CD'er!!!
Listen over de fine LP'er!!!


Top
   
Indlæg: tirs aug 28, 2012 17:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Jeg har et problem med Senna filmen, som er usædvanligt farvet - og udstiller ham som en helgen, der blev gjort til offer. Kirkegårdene er fyldt med uundværlige mennesker, der aldrig kan gøre noget forkert - og det er altså lidt for Michael Moore-ish for mig. Hvis man vil lave en film om en mand som Senna, så skylder man alle at portrættere folk på godt og ondt. Det gør man IKKE i Senna.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tirs aug 28, 2012 18:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 13, 2001 1:01
Indlæg: 8182
Geografisk sted: Allerhelst London
I min verden er Senna en fantastisk hyldest til en af de største profiler nogensinde i motorsporten.

Prøv at læse historierne om Prost og de daværende Formel 1 bosser. Det er ikke for børn.

Selvfølgelig tager dokumentaren og viser det fra Senna's side.

Det her er en dokumentar om Senna.
Der findes dokumentarer om begge, hvis du vil tættere på den lille sure mand Prost og Co.

Men at det var Senna mod systemet er du forhåbentlig ikke i tvivl om, hvis du husker tilbage 18+ år.

_________________
Listen over de fine BLÅ skiver !!!
Listen over de fine CD'er!!!
Listen over de fine LP'er!!!


Top
   
Indlæg: tirs dec 11, 2012 16:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Genopliver lige denne tråd

Billede

I går fik jeg set dokumentaren Hugh Hefner: Playboy, Activist and Rebel, der handler om manden bag Playboy-imperiet. Som forventet er der selvfølgelig nogle dejlige damer med, men fokus er på Hugh Hefner. Dokumentaren er bygget op omkring en række nye interviews med Hef og er krydret med optagelser fra hans tv-serie Playboy After Dark, interviews med kendte (lige fra sexolog Dr. Ruth Westheimer til Gene Simmons til Jesse Jackson), klip fra paneldiskussioner med feminister og nyhedsklip fra nogle af de tragiske begivenheder, der har relation til Playboy, bl.a. mordet på Dorothy Stratton.

I løbet af de to timer, som dokumentaren varer, kommer man godt omkring de mange ting, som Hefners penge og magt har haft indflydelse på igennem de godt og vel 60 år, som Playboy har eksisteret. Han har bl.a. været en ivrig forkæmper for afroamerikanernes rettigheder i 50erne og 60erne, talt for homoseksuelles rettigheder, medvirket til at give kvinder flere rettigheder hvad angår abort og prævention og gjort sit for at sex ikke bør være et tabu i Guds eget land.

Der er selvfølgelig også interviews med diverse feminister, der stadig ser Hefner som et slags monster, der udnytter kvinder og kun ser dem som sexobjekter. Som Hefner siger på et tidspunkt: "Kvinder er sexobjekter. Hvis de ikke var det, så ville menneskeracen ophøre med at eksistere."

Desværre er Hefner indenfor de sidste ti-tyve år blevet mest kendt for at omgive sig med et veritabelt harem af barmfagre blondiner, helst to ved hver arm, og det har desværre gjort, at han er blevet lidt af en joke. I slutningen af dokumentaren kommer Dr. Ruth Westheimer med denne sigende kommentar: "Jeg ville gerne kunne inddrage Hefner og hans arbejde i mine foredrag, når jeg er ude på universiteter og forelæse, men hvis jeg gjorde det, så ville folk kun tænke på alle de kvinder, som han omgiver sig med. Det er en skam, at han har sammenblandet sin karriere og sit privatliv."

Hvis man er interesseret i at lære lidt om en af de mest farverige personligheder i det 20. århundrede, så er denne dokumentar om Hugh Hefner et godt sted at starte.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 722 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team