DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 4:17

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 622 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre okt 28, 2011 17:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
DeathPosture skrev:
Men bortset fra det er det en fin doku med et yderst relevant budskab: Vi kan ikke undvære bierne!

Det troede jeg vi havde fået på plads med Bee Movie! :beerchug:

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: man okt 31, 2011 11:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Silver Surfer skrev:
DeathPosture skrev:
Men bortset fra det er det en fin doku med et yderst relevant budskab: Vi kan ikke undvære bierne!

Det troede jeg vi havde fået på plads med Bee Movie! :beerchug:


LOL! :thumb: Jeg har faktisk ikke set Bee Movie på trods af, at min favorit stand-upper Jerry Seinfeld lægger stemme til. Er den værd at se?

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man okt 31, 2011 11:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Ja, selv om den ikke når op på filmene fra Pixar er den bestemt seværdig. :)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: man okt 31, 2011 15:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Politiken streamer 5 af filmene fra CPH-Dox

Bl.a. Grande Hotel og Bombay Beach



Citat:
Filmene vil kunne streames fra ibyen.dk/cphdox fra 12. november klokken 9.00 til 14. november klokken 9.00

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: søn nov 20, 2011 13:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Senna [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"The best decision is my decision!" Siden Ayrton Sennas dødsfald på Imolabanen i Italien i 1994, er der ikke sket dødsfald i formel 1-sporten. Begivenhederne op til Sennas alt for tidlige død beskrives i denne fremragende dokumentarfilm der er med helt fra starten i Brasilien, over første gokart-løb i Europa i 1978, indtil den skæbnessvangre dag i 1994 hvor Tamburellosvinget satte en brat stopper for den unge Sennas liv. Motorsport er en af de allermest filmede sportsgrene i verden, og det har instruktøren draget stor nytte af, da stort set alle vigtige begivenheder er optaget til TV og dermed er veldokumenterede og tilgængelige i filmen. Senna havde et meget kraftigt vinderinstinkt, en ufravigelig tro på Gud og var en kompromisløs person der tog mange chancer når han kørte, og det førte til en del sammenstød (også i overført betydning) med især hans største konkurrent Alain Prost der på mange måder var Sennas nemesis. Men også formanden for det Internationale Motorsports Forbund, Jean-Marie Balestre, satte flere gange en kæp i hjulet for brasilianeren. Filmen viser også en mere privat side af Senna, hvilket er med til at give et mere nuanceret billede af den ellers lidt reserverede kører. Det er sjovt at se ham på slap line i et meget bizart brasiliansk juleshow, og man trækker også på smilebåndet når han kaster sig ud i for floskler som "med mindre man krydser målstregen som den første, er det umuligt at vinde" og "der kan kun være én vinder". Alt i alt en ganske udemærket film der dog (som forventet) er noget ensidig og desværre også en smule for lang. Men den er bestemt seværdig - også selvom man ikke er motorsportsinteresseret.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: søn nov 20, 2011 14:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Pearl Jam Twenty [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"I don't mind stealing bread from the mouths of decadence. But I can't feed on the powerless when my cup's already overfilled." Cameron Crowe, der har stået bag fine ting som Vanilla Sky og Jerry Maguire, har altid haft et specielt bånd til musikken. Vi så det først i Singles og derefter i udpræget grad i den semi-autobiografiske Almost Famous. Nu har han taget skridtet fuldt ud, og har lavet en fuldlængde dokumentar der omhandler grungebandet Pearl Jams tyve års-jubilæum. Crowe har haft adgang til over 12000 timers optagelser, og det ses tydeligt i denne skarpt redigerede og rigtigt fede rockumentary der mest af alt, minder om et langt, grundigt researchet afsnit af VH1: Behind The Music. Jeg er selv stor fan af Pearl Jam, og det var derfor en udpræget fornøjelse at følge bandet helt fra den spæde Mother Love Bone-start, over Temple Of The Dog-sørgepladen til dannelsen af et af verdens allerstørste grunge bands: Pearl Jam. Det er masser af fine anekdoter og anerkendelse fra ikoner som Chris Cornell og Kurt Cobain, ligesom skyggesiderne (de 9 tragiske dødsfald på Roskilde Festival 2000) er belyst. PJ er normalt et meget pressesky band, så det er rart at få et sjældent indblik i deres lange, seje kamp imod mainstream og corporate greed. Det er også interessant endelig at få en form for forklaring på Eddie Vedders dødsforagt ifb. hans vandvittige stagedives der tidligere var hans varemærke. En fed film med masser af god musik. Skal ses med volumen på 11!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man jan 02, 2012 16:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
GasLand [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:
"You've probably seen ads on television hailing natural gas as the clean burning transition fuel." Den amerikanske dokumentarist Josh Fox modtog i 2008 et brev fra et naturgasfirma der ville lease rettighederne til at bore efter naturgas på hans grund. Naturgasselskaberne benytter sig af en kontroversiel boremetode kaldet hydraulic fracturing. Fox besluttede sig derefter for at undersøge hvilken indflydelse den slags boringer tidligere havde haft rundt omkring i USA - og svaret er ganske enkelt rystende. Udover alvorlig grundvandsforurening, filmer Fox hos amerikanere hvis drikkevand er så forurenet, at de kan sætte ild til det direkte fra vandhanen. Brændende drikkevand! Der er også eksempler på husdyr der er blevet syge og har tabt deres hår pga. forureningen. Fox forsøger naturligvis at få naturgasselskaberne og lovgiverne i tale, men de er, som forventet, meget svære at få i tale. Alt sammen er meget skræmmende og tankevækkende. Filmen har fået et hav af lovprisninger (vandt bla. special jury prize Sundance 2010 og var nomineret til Oscar 2010) men helt så oppe at ringe er jeg desværre ikke. Filmen tackler et spændende emne, men udførslen er desværre ret kejtet flere gange. Det er tydeligt at se at det er Fox' enmandsprojekt og der går lidt navlepilleri i det til tider. Shaky-cammet er også pænt irriterende. Men bortset fra det, så er det en udmærket og vedkommende dokumentar som DONG nok ville ryste i bukserne over.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 17, 2012 17:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der kunne være nogen, som endnu ikke har fået set den glimrende Danmarkskrønike?

http://www.dr.dk/bonanza/serie/danmarks ... anmark.htm

Ti afsnit, med udvalgte detaljer, fra kort før befrielsen i 1945, til firserne, hvor serien blev produceret.
Mange fine filmstrimler er fundet frem af gemmerne, for at få billeder på. :danmark:

Billede


Top
   
Indlæg: tirs jan 24, 2012 17:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
DeathPosture skrev:
BilledeBillede

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills [1996] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
Paradise Lost 2: Revelations [2000] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Even after I die, people are gonna remember me forever. People are gonna talk about me for years. People in West Memphis will tell their kids stories... It'll be sorta like I'm the West Memphis boogie man. Little kids will be looking under their beds - Damien might be under there."

De amerikanske dokumentarfilmmagere Joe Berlinger og Bruce Sinofsky lavede i 1996 en dokumentarfilm for HBO, som i mange år frem ville sætte standarden for undersøgende journalistik og dokumentarfilmen som et slagkraftigt, politisk redskab. Filmen hed Paradise Lost, og med den fik amerikanerne et unikt indblik i USAs skyggeside og populistiske retssystem. Filmen omhandler det 3-dobbelte mord på 3 otteårige drenge i West Memphis, Arkansas i 1993. De 3 drenge blev fundet dræbt og mishandlet i et øde skovområde, og da politiet ikke umiddelbart havde nogle spor at gå efter, opstod der et enormt pres for at finde en gerningsmand fra lokalbefolkningen. Kort tid efter fandt politiet deres syndebukke: 3 unge fra lokalområdet der hørte metal, flirtede med det alternative og havde langt hår. De blev fængslet på et meget tyndt grundlag. Herefter begyndte en af de mest paradoksale retssager i nyere amerikansk retshistorie, hvor de tre unge på den ene side stod anklaget for overlagt mord med sataniske undertoner. På den anden side, stod de efterladte med deres hær af religiøse fanatikere og konservative advokater. Det hele var vævet ind i et kompliceret tæppe af den amerikanske underklasses trailer-trash mentalitet, håbløs religiøs fanatisme og det amerikanske retssystems stivnakkethed.

Igennem de to film kommer man helt ind under huden på de fleste af sagens pårørende, ligesom man stifter indgående bekendtskab med de iagttagere der efter den første dom, tillod sig at sætte spørgsmålstegn ved sagens udfald. Det er virkeligt interessant at følge, selvom begge film er en tand for lange med hhv. 150 og 130 minutters spilletid. Dog er der nok guf undervejs til at holde interessen fanget. Der er virkeligt mange freaks, og især John Mark Byers er et studium i at være batshit-crazy. Det er i øvrigt også værd at bemærke, at disse film var de første hvor Metallica tillod deres musik at blive brugt som underlæg. Et samarbejde der senere førte til Some Kind Of Monster omhandlende Metallicas interne stridigheder. De 3 unge sidder i øvrigt stadig fængslet, men nye DNAspor har medført at deres sag snart genoptages. Der skulle også være nye film på vej i serien: Både Paradise Lost 3 og 4 er på tegnebordet, og jeg vil helt sikkert følge sagens udvikling i de kommende år. En anbefaling herfra. Warpfilm har udsendt en fin dobbelt-DVD (reg. 0) med masser af ekstra materiale (eneste minus, er at der ingen engelsk tekst er, men heldigvis er det ikke de mest komplicerede sprog der tales, så det går uden tekster).


Billede
Paradise Lost 3: Purgatory [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"I'm just a country boy from Marked Tree, 'that if you kill my son you make me madder than hell and I wanna kick somebody's ass!" Så er tredje og foreløbigt sidste opus i dokumentarserien om West Memphis Three (WM3) ude. Filmen er netop blevet nomineret til Oscar 2012 for bedste dokumentar, og det er ganske velforjent. Det er 11 år siden Paradise Lost 2: Revelations og der er sket en hel masse i sagen siden. Først og fremmest har den massive mediedækning og support omkring sagen, gjort at folkene bag The West Memphis Three Support Fund har kunnet hyre nogle af USAs dygtigste forsvarsadvokater og kriminalteknikere. Gennembruddet blev en DNA-test der endegyldigt afgjorde, at ingen af de 3 dømte kunne linkes til ofrene eller gerningsstedet. Ligeledes er mange af de gamle "beviser" og forklaringer begyndt at smuldre og det er interessant at se hvordan mange af de folk der var involveret i at få de 3 dømt, begynder at trække i land mange år senere (herunder efterforskningslederen der i 2009 pludselig ændrer mening). Og så skulle man jo tro, at de bare umiddelbart kunne frikendes... Men nej. Det er også yderst interessant at se den kugleskøre John Mark Byers ændre holdning 100% og i støtte WM3 i stedet for at fordømme dem og rende rundt og sætte ild til ting. Sjældent har en mand ændret SÅ meget holdning som Byers. Det er ganske bizart. Ligesom sine 2 forgængere er denne film lige lovligt lang (2 timer), men efter lidt stilstand undervejs, kommer den helt store reward i filmens dramatiske, absurde epilog. Det amerikanske retssystem er så fucked-up, at man har svært ved at tro på det og mere vil jeg ikke spoile her. Anyway, en fin doku der fint afrunder de to første. Den kan ses uden at have set de første to, men jeg vil nu alligevel anbefale at man ser dem alle for at få det fulde udbytte af denne helt igennem vandvittige sag.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors mar 01, 2012 11:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Så fik jeg set 'Gasland'. :shock:

Gosh - det er skræmmende, at sådan noget kan finde sted, så længe, uden at der gribes ind. :o
Rensning af vand bliver vel noget af det, som kommer til at koste kommende generationer masser af penge, og paradoksalt nok energi, som måske udvindes fra gas. :roll:

De rystede kamerabevægelser generede mig mindre, end jeg havde forventet.
Men jeg valgte en lille skærm, frem for det store lærred.

Emnet burde være højt på listen, i USA's miljøpolitik, men der er ikke meget fokus på problemet i pressen???
Her må jeg blot forundres.

Se den!

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: for formen og præsentationen.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: for valg af emne.


Top
   
Indlæg: tors mar 01, 2012 13:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Vi er enige mht. GasLand et godt stykke henad vejen Spencer. Og ja, det undrer også mig at pressen ikke beskæftiger sig mere med filmens afsløringer.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 20, 2012 17:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Bobby Fischer Against the World [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"There is a saying in chess: 'Ein Springer am Rand bringt Kummer und Schand'. A knight on the side and I will not abide!" Historien om amerikaneren Bobby Fischer er på mange måder så absurd, at hvis ikke det hele var sket i virkeligheden, så havde man svært ved at tro på det. Det hele starter med den indadvendte Bobby der som 6-årig får en unaturlig stor interesse for skak og som 15-årig bliver verdens yngste stormester. I 1972 er der verdensmesterskaber i skak i Reykjavik, Island. Det er midt i den kolde krig, og det er en torn i øjet på USA at de på daværende tidpunkt aldrig havde haft en verdensmester da Sovjetunionen havde siddet trygt på alle sejrene siden 1948. Hvis Fischer stillede op ville det være symbolsk og han ville således repræsentere hele den frie verden. Bobby Fischer var på det tidspunkt allerede en meget ekstravagant og excentrisk person og han nægtede også i første omgang at rejse til Island. Helt ekstraordinært greb USAs daværende udenrigsminister Henry Kissinger ind ved at kontakte Fischer og appellere til hans patriotiske følelser for at sikre at matchen overhovedet blev gennemført. Det gjorde den og Fischer blev efter en masse svinkeærinder verdensmester. Og så begyndte det for alvor at gå ned af bakke for Fischer der langsomt men sikkert blev mere og mere paranoid. Han vendte ryggen til sit hjemland USA og det samme gjorde han til hele den etablerede skakverden. Han udviklede en udpræget antisemitisme og benægtede Holocaust (på trods af at han selv var jøde). Han var også på et tidspunkt involveret i en kult og var fortaler for diverse konspirationsteorier (bl.a. Illuminati) og sådan fortsætter hans vandvittige liv indtil hans død på Island i 2008. Det hele er mesterligt beskrevet i denne meget velkomponerede, velresearchede og gennemdokumenterede dokumentar der bygger på en ufattelig stor mængde materiale og interviews med mange af de folk der var i kontakt med Fischer igennem hans liv. Det er imponerende at filmfolkene har fået store personligheder som Henry Kissinger, Garry Kasparov og Boris Spassky til at medvirke. En på mange måder gribende og yderst interessant dokumentar.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs mar 20, 2012 19:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
For dem som har interesse, viser DR2 dokumentaren i aften kl. 21:00

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: tirs mar 20, 2012 20:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
En stor del af interviewmaterialet er filmet i forbindelse med en anden dokumentar.











Den er, efter min mening, mere tro imod det forløb, der har været omkring Bobby Fischer.
Fischer led af en svær udgave af Asbergers syndrom, der udover den fanatiske ensporede interesse, også gav anledning til egne konklusioner, omkring verden.





En trist, men på ingen måde enestående, historie.


Top
   
Indlæg: tirs apr 03, 2012 16:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle


Fremragende, DR-produceret tilbageblik på 1980ernes heavy metal-scene i Danmark. Kan varmt anbefales. :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 622 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team