DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs apr 16, 2024 9:27

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 522 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn apr 03, 2011 21:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
BilledeBillede

Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills [1996] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
Paradise Lost 2: Revelations [2000] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"Even after I die, people are gonna remember me forever. People are gonna talk about me for years. People in West Memphis will tell their kids stories... It'll be sorta like I'm the West Memphis boogie man. Little kids will be looking under their beds - Damien might be under there."

De amerikanske dokumentarfilmmagere Joe Berlinger og Bruce Sinofsky lavede i 1996 en dokumentarfilm for HBO, som i mange år frem ville sætte standarden for undersøgende journalistik og dokumentarfilmen som et slagkraftigt, politisk redskab. Filmen hed Paradise Lost, og med den fik amerikanerne et unikt indblik i USAs skyggeside og populistiske retssystem. Filmen omhandler det 3-dobbelte mord på 3 otteårige drenge i West Memphis, Arkansas i 1993. De 3 drenge blev fundet dræbt og mishandlet i et øde skovområde, og da politiet ikke umiddelbart havde nogle spor at gå efter, opstod der et enormt pres for at finde en gerningsmand fra lokalbefolkningen. Kort tid efter fandt politiet deres syndebukke: 3 unge fra lokalområdet der hørte metal, flirtede med det alternative og havde langt hår. De blev fængslet på et meget tyndt grundlag. Herefter begyndte en af de mest paradoksale retssager i nyere amerikansk retshistorie, hvor de tre unge på den ene side stod anklaget for overlagt mord med sataniske undertoner. På den anden side, stod de efterladte med deres hær af religiøse fanatikere og konservative advokater. Det hele var vævet ind i et kompliceret tæppe af den amerikanske underklasses trailer-trash mentalitet, håbløs religiøs fanatisme og det amerikanske retssystems stivnakkethed.

Igennem de to film kommer man helt ind under huden på de fleste af sagens pårørende, ligesom man stifter indgående bekendtskab med de iagttagere der efter den første dom, tillod sig at sætte spørgsmålstegn ved sagens udfald. Det er virkeligt interessant at følge, selvom begge film er en tand for lange med hhv. 150 og 130 minutters spilletid. Dog er der nok guf undervejs til at holde interessen fanget. Der er virkeligt mange freaks, og især John Mark Byers er et studium i at være batshit-crazy. Det er i øvrigt også værd at bemærke, at disse film var de første hvor Metallica tillod deres musik at blive brugt som underlæg. Et samarbejde der senere førte til Some Kind Of Monster omhandlende Metallicas interne stridigheder. De 3 unge sidder i øvrigt stadig fængslet, men nye DNAspor har medført at deres sag snart genoptages. Der skulle også være nye film på vej i serien: Både Paradise Lost 3 og 4 er på tegnebordet, og jeg vil helt sikkert følge sagens udvikling i de kommende år. En anbefaling herfra. Warpfilm har udsendt en fin dobbelt-DVD (reg. 0) med masser af ekstra materiale (eneste minus, er at der ingen engelsk tekst er, men heldigvis er det ikke de mest komplicerede sprog der tales, så det går uden tekster).

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs apr 26, 2011 17:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Touching the Void [2003] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Rather than just sit here, feeling sorry for myself or whatever, I'll get on with it and I'll die on the way down." I 1985 drog de to engelske bjergbestigere Joe Simpson og Simon Yates til Andesbjergene i Peru for, som de første i verdenshistorien, at bestige vestsiden af Siula Grande-bjerget. Turen op gik relativt godt, men på vejen ned gik det helt galt, og på trods af forskellige sikkerhedsforanstaltninger ender de med at blive adskilt, hvilket i det dårlige vejr normalt er den sikre død. Da Joe brækker benet og falder i en dyb gletscherspalte bliver en fucked-up situation endnu værre. Men så starter én af de mest imponerende enmandsaktioner i nyere historie og vi følger Joes lange, seje overlevelsestur. Det hele er filmet enormt smukt on location imens vi får fortalt den fantastiske og gribende historie af hovedpersonerne selv. Blurayen står knivskarpt og har også noget virkeligt interessant ekstramateriale. Det er yderst sjældent at jeg ser det hele, men det gjorde jeg i dette tilfælde - faktisk mener jeg, at ekstramaterialet er ligeså godt som selve filmen, så det bør man ikke snyde sig for. En varm anbefaling herfra.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors apr 28, 2011 12:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Inside Job [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"For the first time in history, average Americans have less education and are less prosperous than their parents!" Som vinder af Oscaren for bedste dokumentar 2010 er Inside Job kommet i fornemt selskab, og det er da også en uhyre velkomponeret omgang talking heads-dokumentarisme vi her er vidne til. Filmen handler om den globale finanskrise som startede i 2007 og som stadig berører det meste af verden. Filmmagerne serverer en yderst velresearchet og veldokumenteret omgang historie der belyser hvordan Wall Street blev fanget i deres egen grådighed, hvilket resulterede i den globale recession. Igennem masser af arkiv-tv og interviews med mange af de involverede, kommer vi (næsten) hele vejen rundt om problemets opstående set ud fra et historisk perspektiv. Fra credit default swaps, subprimelån, ponzipyramider, skumle CDOs og derivatives. Der er ingen tvivl om at det er de grådige investment bankers og credit rating agencies der er skurkene her, men der har også været alt for stor mangel på lyst til indgribning fra den amerikanske regerings side. Den hovedansvarlige var USAs centralbankdirektør Alan Greenspan, som desværre har sagt nej til at deltage i filmen. Det kunne være yderst interessant at høre hans side af sagen. Og endnu engang bevises det, at penge er magt, og at lovgiverne har tætte bånd med de pengestærke virksomheder. Det trækker lidt ned, at filmen til tider bliver meget circlejerk-teknisk og ensidet, ligesom det underlige subplot med finanssektorens brug af narko og prostituerede virker underligt malplaceret. Men bortset fra det, er det en fremragende, og ikke mindst samfundsnyttig dokumentar.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: søn maj 01, 2011 17:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Double Dare (2004) - http://www.imdb.com/title/tt0365135/ DR2 17:30 01/5-2011.

Amerikansk dokumentar (2004).
Filmen følger 2 utrolige stuntkvinders kamp for at klare sig i en udpræget mandeverden. Den erfarne 61-årige bedstemor Jeannie Epper har været stand in for bl.a. Kathleen Turner og Shirley MacLaine - og er stadig aktiv stunt-udøver. Og den nyankomne Zoe Bell har høstet stor anerkendelse for sine stunts i Kill Bill, men må stadig kæmpe for sin plads i et benhårdt miljø. Kvinderne bobler af mod og virkelyst - men er oppe mod hårde odds - i en verden præget og styret af mænd.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=-0O_Pq5FXj0

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: søn maj 01, 2011 21:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
DeathPosture skrev:
Billede
Inside Job [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"For the first time in history, average Americans have less education and are less prosperous than their parents!" Som vinder af Oscaren for bedste dokumentar 2010 er Inside Job kommet i fornemt selskab, og det er da også en uhyre velkomponeret omgang talking heads-dokumentarisme vi her er vidne til. Filmen handler om den globale finanskrise som startede i 2007 og som stadig berører det meste af verden. Filmmagerne serverer en yderst velresearchet og veldokumenteret omgang historie der belyser hvordan Wall Street blev fanget i deres egen grådighed, hvilket resulterede i den globale recession. Igennem masser af arkiv-tv og interviews med mange af de involverede, kommer vi (næsten) hele vejen rundt om problemets opstående set ud fra et historisk perspektiv. Fra credit default swaps, subprimelån, ponzipyramider, skumle CDOs og derivatives. Der er ingen tvivl om at det er de grådige investment bankers og credit rating agencies der er skurkene her, men der har også været alt for stor mangel på lyst til indgribning fra den amerikanske regerings side. Den hovedansvarlige var USAs centralbankdirektør Alan Greenspan, som desværre har sagt nej til at deltage i filmen. Det kunne være yderst interessant at høre hans side af sagen. Og endnu engang bevises det, at penge er magt, og at lovgiverne har tætte bånd med de pengestærke virksomheder. Det trækker lidt ned, at filmen til tider bliver meget circlejerk-teknisk og ensidet, ligesom det underlige subplot med finanssektorens brug af narko og prostituerede virker underligt malplaceret. Men bortset fra det, er det en fremragende, og ikke mindst samfundsnyttig dokumentar.

Hehe ja det er lige ved den er så ensidet at den kunne være lavet af Michael Moore :)
Men det er nu en rigtig god dokumentar. Og selvom jeg da synes jeg følger nogenlunde med i verden omkring mig, så var der da en del der kom bag på mig deri. Og hold da fast man skal holde godt fast i starten - der bliver godt nok smidt nogle navne og virksomheder på bordet - og halvdelen af dem aner jeg stadig ikke hvem er ;)
Jeg kunne ikke rigtigt finde ud af om jeg synes den var for kort og derved forjaget - eller bare havde for meget på hjertet. Nogle gange er det godt at "kill your darlings" - og det kunne godt være at det skulle være sket her.
Men det var godt nok morsomt at se de folk, der godtroende og glade kom ind til et interview og hvor man lige så langsomt kunne se at de fortrød det mere og mere. Og i nogle tilfælde direkte gå :)


Top
   
Indlæg: tors jun 09, 2011 17:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Vedr. Defamation, som diskuteres på side 2, i denne tråd:

http://www.bt.dk/krimi/chefredaktoer-dr ... -med-taesk

Stadig et følsomt emne med den dokumentar, åbenbart. :?


Top
   
Indlæg: man jun 20, 2011 16:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Jesus Camp [2006] :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:
"I think Galileo made the right choice by giving up science for Christ!" Religiøs fanatisme og systematisk hjernevask af børn er hovedtemaet i denne Oscarnominerede dokumentar. Alting er vildere i USA, også deres religiøse fanatikere. Vi følger en række børn der skal på evangelisk-kristen summer camp, og vi ser hvordan de igennem systematisk hjernevask lærer at benægte Darwins eksistentialisme og alt andet der ikke harmonerer med deres verdenssyn. De arbejder for at udbrede deres radikale kristne verdenssyn og kalder sig for God's Army. De har 'tungtvejende argumenter' klar til at nedskyde alle påstande som de ikke er enige i, f.eks: "science doesn't prove anything!" Det er både sjovt og tragisk at se dem bryde fuldstændig sammen og tale i tunger fordi de har syndet. Det er også sjovt at se dem velsigne en Powerpoint-præsentation og tale til en papfigur af George Bush (fordi han åbenbart er en god rollemodel for kristne). Men samtidig er det også dybt rystende og utroligt tragisk, hvilket flere interviews med en kristen radiovært også påpeger. Desværre mangler filmskaberne både noget reel konflikt og at få stillet nogle kritiske spørgsmål. Vi er ikke i tvivl om at filmmagernes holdning, men alligevel vælger de at vise en meget ensidet fremstilling af fakta hvilket jeg finder ærgerligt. En film om som The End Of The World Cult, der deler tema med Jesus Camp, gør det noget mere raffineret syns jeg. Filmen er også underligt rodet og har en virkeligt forvirrende intro, ligesom slutningen løber ret meget ud i sandet. Det er ærgerligt, for det er ellers et virkeligt interessant indblik ind i en ellers ukendt verden.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons jul 06, 2011 16:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Big River Man [2009] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"Slovenia has shape like chicken!" Efter et varmt tip fik jeg tjekket denne meget specielle dokumentar ud. Præmissen lyder så far-out, at man kan have svært på at tro det er virkeligt (hvilket visse anmeldere også har bemærket). Filmen handler om den slovenske langdistancesvømmer Martin Strel der på mange måder er en original. Han er 53 år gammel, overvægtig, alkoholiker, tidligere professionel gambler og underviser i flamencoguitar og så har han utallige verdensrekorder i langdistancesvømning. Han har bl.a. svømmet hele Mississippi-flodens længde (3885 km), hele Yangtze-flodens længde (4003 km) og nu skal han så svømme hele Amazon-flodens længde (5268 km), hvilket mest af alt minder om en selvmordsmission pga. hans helbred og de generelle farer der er forbundet med at opholde sig så længe i en flod. Men han gør det alligevel, dels for at skabe opmærksomhed omkring forurening af vand, men hovedsageligt pga. en sjældent set, stålsat jernvilje. Det er dybt imponerede - og meget, meget surrealistisk. Samtidigt et det hylemorsomt at høre Strels hysterisk dårlige engelske accent, se ham spise hesteburgers, køre spritkørsel og bælle whiskey imens han svømmer. Men som forventet, har han også en mørk side, og efterhånden som han kæmper sig op af Amazon-floden dukker hans indre dæmoner op og kampen imod disse minder nærmest om en slags bizar Hearts of Darkness tour-de-force hvor Strel til sidst svæver imellem fantasi og virkelighed. Filmen er krydret med nogle ret flotte naturbilleder, velvalgt musik og en god håndfuld dejligt bizarre bi-roller. Alt i alt, en virkeligt interessant dokumentar der bestemt kan anbefales.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs jul 12, 2011 11:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
The Aristocrats [2005] :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:
"My grandmother, on the stage, has an abortion! Gives birth to a three-pound Shetland pony! My grandfather is the jockey, comes in third and paid $2.80!"

Da DR2 i denne uge viste The Aristocrats som en del af deres Dokumania-serie, fik jeg luret den igen. Kort fortalt handler filmen om 'verdens sjoveste joke' der kaldes 'the aristocrats'. Alle komikere kender joken, og det der hovedsageligt appellerer til dem, er at man kan improvisere midten af joken hver gang den fortælles. Sidste gang jeg så den var tilbage i 2006, hvor den kontroversielle omtale forud for premieren, straks fik mig til at bestille den ucensurerede R1-DVD. Jeg var dengang lettere skuffet, og skrev følgende anmeldelse her på DAHF:
DeathPosture skrev:
The Aristocrats 6/10
Så fik jeg endeligt investeret i denne kontroversielle film... Jeg købte R1 DVDen, og i bund og grund er den ganske underholdende - uden dog nogensinde at nå klassiker-status... Af de 100 komikere, var størstedelen rigtigt sjove... Og en lille mindretal var utroligt usjove... Joken med punch-linen 'the aristocrats' er sjov og det er en fornøjelse at se præcist HVOR forskellige resultater, de forskellige komikere kan få ud af den... Hvem havde regnet med, at Bob 'flødehår' Saget var så overdrevet sjov? Anyway, det er en meget smal film, men nogle meget tunge, tabu-belagte emner... Men hvis man ikke er sart, er der mange grin at hente...
Efter gensynet er jeg ikke blevet mere venligst stemt overfor dokumentaren der stadig ender på en middelkarakter. Desværre er der alt for mange usjove passager og shock-bait. Når det så er sagt, så er der også mange sjove passager, og det er en fornøjelse at se nogle af de allerstørste amerikanske komikere på slap line. Men noget mesterværk bliver det aldrig.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: lør jul 16, 2011 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Jeg vil da også lige byde ind med et par stykker...

Først Bill Mahler's Religulous, hvor han konfronterer diverse religiøse ledere og troede med selvmodsigelser og mangel på fornuft (for normalt tænkende mennesker) i deres religioner - og på en humoristisk måde prøver at få dem til at stille spørgsmålstegn ved det de tror på...
Sådan en ateist som jeg fandt det uendeligt morsomt at se folk prøve at forklare deres tro og nedgøre Darwins lære samtidig med de ikke kan se det spøjse i at deres religion tilsyneladende stammer fra en talende slange... eller blive decideret aggressive når de løber tør for argumenter :loco:


Og så er der Trinity and Beyond: The Atomic Bomb Movie om menneskehedens overgang til atomalderen... Der er noget uendeligt facinerende over den totale magtdemonstration sådan en atomexplotion er... På den ene side utroligt skræmmende forfærdeligt og på den anden side så ufatteligt smuk.... Det er nogle år før min tid; men jeg kan ikke lade være med at tænke på de konflikter vi ser i verden i øjeblikket er vand imod de scenarier, som dengang var uhyggeligt tæt på...

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: lør jul 16, 2011 20:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
De ser rigtigt spændende ud - især den sidste tror jeg at jeg vil se om jeg kan få fingrene i.
En anden film, indenfor samme genre, der skulle være rigtig god er denne:
Atomic Cafe.
http://www.imdb.com/title/tt0083590/

En jeg også snart må tage mig sammen til at få købt. :beerchug:


Top
   
Indlæg: tirs jul 19, 2011 15:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
De Vilde Hjerter [2008] :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty:
"Er det Claus eller Brian der skal brandes i aften?" Michael Noer (der et par år senere stod bag den fremragende fængselsfilm R), lavede tilbage i 2008 dokumentarfilmen De Vilde Hjerter der handler om en flok af 12 vandvittige unge mænd der vil køre fra Odense til Polen på knallerter. Turen handler, udover punk, patter og filosofi om at søge frihed og styrke sammenholdet imellem dem, og det kniber (naturligvis) med at tage fælles beslutninger med så mange anarkister samlet. Når filmen er bedst er den et hæsblæsende, rævehale-bærende, øjebliksbillede der skildrer konflikterne, men i bund og grund er det en roadmovie pakket ind i en dokumentar-skabelon. Men det fungerer desværre ikke ret godt da vi hverken får nogen baghistorie eller efterfølgende reflektioner fra de involverede. Man sidder, som tilskuer, med en hel masse spørgsmål man gerne vil have besvaret. Hvorfor er de nøgne konstant? Hvad fanden skulle de egentligt i Polen? Hvordan endte psykosen efter de mange joints? Hvad er baggrunden for alle de primitive ritualer? Hvorfor flæber de konstant? Hvordan er sammenholdet efter de kom hjem? Intet at det får vi svar på, og det er filmens største problem sammen med nogle virkeligt tarvelige low-fi billeder der irriterer mere end de fascinerer. Musikken er god og passer godt til drengenes punk-udtryk - og vandrehjemsscenen er rigtig sjov, men det kan desværre ikke redde det samlede indtryk af filmen som er lunkent.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: lør aug 20, 2011 12:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 02, 2010 22:14
Indlæg: 731
Geografisk sted: Imladris
Lige en update på den nyeste West Memphis 3 dokumentar (Paradis Lost 3), hvor de 3 fanger er blevet løsladt lige før det seneste epos deltagelse i Toronto International Film Festival 2011. Og mindsandten om ikke også Atom Egoyan er kommet på banen.

http://www.deadline.com/2011/08/as-west-memphis-3-eye-freedom-directors-need-new-ending-for-toronto-bound-docu/

http://www.deadline.com/2011/08/west-memphis-3-feature-film-eyes-spring-shoot-with-atom-egoyan-directing/


Top
   
Indlæg: tors okt 27, 2011 15:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
The Pixar Story [2007] :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:
"When I was in high school, it dawned on me: People make cartoons for a living. They actually get paid to make cartoons. That's what I wanna do!" Da Apple stifter og tech-afgud Steve Jobs døde kom der fornyet fokus på hans fortid, og et af hans mest interessante projekter var opbygningen, professionalseringen, finansieringen og børsnoteringen af Pixar. Denne proces er relativt grundigt beskrevet i denne dokumentarfilm der følger animations-kongerne helt fra den spæde start op til kæmpe kassesucceser som Toy Story, Toy Story 2, Monsters, Inc., Finding Nemo, The Incredibles og Cars. Det er interessant at følge de tidligere pionerer og deres kamp for at overleve - især når man ved hvor store og toneangivende de ender med at blive. Samspillet med Disney er også veldokumenteret, men desværre bærer filmen tydeligt præg af at være lige lovligt rygklapper-agtig, og jeg tror vi går glip af meget smuds vedr. især samarbejdet med Disney. Lidt ærgerligt, men det er alligevel en seværdig doku med tilpas mange nørdede facts og sjove historier om de forskellige film. Filmen kan i øvrigt findes i sin helhed som ekstramateriale på WALL-E-bluray/DVDen. Er bestemt et kig værd.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 28, 2011 12:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Vanishing Of The Bees [2009] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"We estimate that the value of honeybees is nearly 16 billion dollars in the United States alone!" Honningbiers bestøvning af blomster, træer og afgrøder er en af de vigtigste biologiske virkemidler i naturen, så da en række biavlere i USA opdagede en kraftig nedgang i bestanden af bier, blev der straks slået alarm. Fænomenet, der fik navnet colony collapse disorder, er omgæret af megen mystik da bierne simpelthen forsvinder fra jordens overflade. De ligger ikke døde tilbage i bikuberne og forskerne har ikke kunnet finde endegyldige svar på ændringer i biernes DNA. En række biavlere har dog deres egen teorier (pesticider fra industrialiseret landbrug) som filmen prøver at afdække. På trods af nogle meget tekniske forklaringer, er det hele relativt pædagogisk forklaret. Det er tankevækkende at USA importerer bier med fly hele vejen fra Australien + falsk honning fra Kina, hvilket må siges at være meget lidt bæredygtigt. Et eller andet sted er det sært rørende at se holistiske biavlere og hippier græde for åben skærm, og på trods af en stærk bias, er filmens virkemidler effektive. Desværre lider filmen af at blive lidt halvkedelig undervejs og lige meget hvor charmerende en skuespiller Ellen Page er, så fungerer hun altså ikke ret godt som narrator. De mange titelkort med citater, der er spredt udover hele filmen, virker også lidt søgte. Men bortset fra det er det en fin doku med et yderst relevant budskab: Vi kan ikke undvære bierne!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 324 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 522 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team