DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 20:49

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 135 indlæg ]  Gå til side Foregående 15 6 7 8 9 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre jan 14, 2011 2:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Overraskende valg. Jeg er enig i alt omkring Shrek. Det er en dejlig film, men at den hører hjemme på en fantasy-liste, tror jeg nu ikke jeg er enig i :) Men uventet og originalt :thumb:

Original er Shrek også selv. Det er en fornøjelse at se alle de referencer den gemmer på, og jeg har også oplevet, som surferen er inde på, at det er en film som voksne kan få lige så meget ud af som børnene, fordi den taler til begge grupper på forskellige måder. Og det er jo en stor kvalitet i sig selv.


Top
   
Indlæg: søn feb 06, 2011 18:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Jeg synes Holmsgaard, den dovne hund, glimre med sit fravær og indlæg. :mrgreen:
Acceptable undskyldninger er ferie i Cairo, miltbrand og noget i den retning.

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: søn apr 10, 2011 12:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Nr. 5

Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

Billede

Hovedroller: Elijah Wood (Frodo), Sean Astin (Sam), Viggo Mortensen (Aragorn), John Rhys-Davies (Gimli), Orlando Bloom (Legolas), Ian McKellen (Gandalf), Billy Boyd (Pippin), Dominic Monaghan (Merry), Liv Tyler (Arwen), Cate Blanchett (Galadriel), Hugo Weaving (Elrond), David Wenham (Faramir), Andy Serkis (Gollum), Bernard Hill (Théoden), John Noble (Denethor), Karl Urban (Éomer), Miranda Otto (Éowyn), Sean Bean (Boromir) og rigtigt mange flere...

Plot:
Citat:
Gandalf, Legolas, Aragorn og Gimli genforenes med Merry og Pippin ved Orthanc, hvor Saruman er blevet sat ud af spillet efter at have påkaldt sig enternes vrede og efter at have overlevet slaget ved Helms Deep. Nu må de drage mod Gondor, hvor der både er trusler indefra og udefra, der truer. Samtidig er Frodo, Sam og Gollum på vej mod Mordor for at tilintetgøre, men Gollum har lagt planer for, hvad der skal ske, når de kommer mod Mordor, for han vil have sin 'precious', den ene ring, tilbage. Og så må Aragorn også ud og finde flere allierede på det mest utænkelige sted muligt.


Hvis der er ét værk, der virkelig kan kaldes genredefinerende, så er der ingen tvivl om, at alt efterfølgende produceret fantasy er baseret på J.R.R. Tolkiens (og, til en hvis grad, også den tidligere i denne tråd nævnte C.S. Lewis) idéer om mennesker, der lever side om side med elvere, dværge, trolde, orker og alle mulig andre sagnvæsener. The Lord of the Rings er på alle måder en historie, der er så imponerende velskrevet, at den ikke er for alle - desværre - for Tolkien elsker at beskrive bjerglandskaber, give store beskrivelser af slægtslinjer eller give informationer om umiddelbart ligegyldige bipersoner, men sådan fungerer Tolkiens verdensbillede: Idéen om at skabe en verden, en hel mytologi, det gør man kun gennem udførligt at beskrive, hvad der har foregået, hvad der foregår og hvad der kommer til at foregå.

OBS. Der er ingen tvivl om, at jeg elsker LOTR: The Return of the King rigtigt meget, men i denne anmeldelse vil jeg kommentere Jacksons film over for bogen, da jeg mener, det er nødvendigt for mig at gøre for at forklare hvorfor, jeg ikke mener, at dette er den bedste fantasyfilm nogensinde udgivet.

I Peter Jacksons filmatisering af historien (som Tolkien selv sikkert ville have hadet) er vi kommet til tredje og sidste del, som er navngivet The Return of the King, da denne tredje del (specielt i bogform) koncentrerer sig om, hvordan Strider (Traver på dansk) bliver til Aragorn og accepterer sin skæbne som den nye konge af Gondor, men i filmversionen handler det lige så meget om at finde ud af, hvad der skal ske med the one ring, som befinder sig i hænderne på Frodo og Sam, der vandrer rundt i det trøstesløse område omkring Mordor og forsøger at trænge ind. Desværre har de Gollum med sig, og Gollum har ikke tænkt sig at lade Frodo ødelægge ringen, så han inviterer dem på besøg hos en gammel 'veninde'.

Billede

Vi følger også, hvordan Gandalfs følge kommer til Gondor og møder den dybt usympatiske Kong Denethor, som er blevet splitterragende sindssyg, efter at han modtog liget af sønnen Boromir, der er død en heltedød i The Fellowship of the Ring. Denethor er fuldstændig ude af trit med verden, og sender derfor en masse af sine krigere, inkl. den anden søn Faramir, ud i en tåbelig dyst med Mordors onde hære, hvilket ikke går godt overhovedet. Og så er der Pippin og Merry, der gerne vil hjælpe til i kampene, men bliver dømt for lille, der er Éowyn, der gerne vil vise, at hun er en veltrænet skjoldmø, der er Arwen Undómiel, der kommer med et gen-smedet sværd til Aragorn og der er så meget, meget andet spændende historie i en meget lang afslutning på Jacksons vision af, hvordan The Lord of the Rings skulle se ud på film.

I bund og grund kender de fleste jo nok historien og udviklingen af historien i Lord of the Rings-trilogien, men når jeg nu alligevel nævner den, så er det for at understrege, at The Return of the King har rigtigt mange historier, den skal fortælle. Dette gør Jackson både rigtigt godt og knapt så godt, for man skal f.eks. se en extended version for at finde ud af, hvad der skete med Saruman, som dog trods alt må regnes for at være en stor spiller i historien i de to første film.
Faramir og Éowyns roller er skarpt nedtonede, hvilket man selvfølgelig kan diskutere om ikke det er lige meget for filmen, men for en elsker af bogen for mig, er det lidt ærgerligt, at man ikke kan få lov til at se håbet om nye tider komme i form af sammensmedningen af Rohan og Gondor. Jo jo, man får det da at se i extended version, men i meget begrænset omfang.

Og så er der naturligvis det allerværste, som jeg til den dag, jeg tager herfra, aldrig vil forstå: Hobbitternes hjemkomst til The Shire er kedelig og uden nogen form for dramatik - hvilket er i skarp modsætning til, hvad Tolkien har nedskrevet. Og selvom film ikke kan være slavisk genfortælling ord for ord af en bog, så er det svært at acceptere, at Jackson har udeladt en del af bogen, som er spændende og det sidste, afgørende tegn på, at rejsen ud i verden har været en kæmpe dannelsesrejse for alle hobbitterne. I stedet kommer vores fire venner hjem til deres hobbit-venner, som ikke har set en skid og bare lever som om intet var sket. En rigtig kedelig slutning, synes jeg.

En af de ting, der har irriteret mig grusomt ved The Return of the King er, at vi igen får en masse slag. Det er i sig selv ikke irriterende, at de er der, for de findes jo netop i bøgerne, men oven på The Two Towers, hvor Jackson fik tre siders slag i bogen til at fylde en hel film, så er det kedeligt igen at se på Gimli og Legolas smadre ork på ork på ork.
Naturligvis er der nødt til at være en masse action, for at historien ikke ender med at blive én stor, lang vandring i det flotte newzealandske landskab, men hvis Jackson havde brugt lidt mere tid på at fortælle om den fantastiske verden, vi befinder os i, og lidt mindre tid på at slagte monstre over det hele, så kunne det jo være, filmen ikke havde føltes helt så lang og repetitiv. Og hvis man alligevel er så krigsliderlig, så kunne Jackson jo lige så godt have beholdt 'the scourning of the Shire'. Eller f.eks. have holdt historien i The Two Towers i sin originale udformning!

Nuvel, det skal ikke være kritik det hele, for jeg kan faktisk rigtigt godt lide filmen. The Return of the King er en spændende, intens og ikke mindst vellavet film, hvor vi bl.a. skifter yderligere kendskab med de klamme nazgûl, vi møder Shelob, den gamle og yderst klamme mother-of-all edderkop, der giver Frodo en hilsen og vi møder også de forbandede spøgelseskrigere! Med andre ord er der masser af fantastiske elementer i The Return of the King, og over hele linjen er filmen fantastisk velspillet. John Noble stjæler scenen, når han spiller Denethor, den yderst sympatiske Miranda Otto brænder igennem som den overbeskyttede Éowyn og Andy Serkis er intet mindre end glimrende, når han portrætterer Gollum med sin skumle stemme. Over hele linjen er filmen imponerende velspillet. Og dét gør Return of the King seværdig.

Billede

The Return of the King er samtidig en spændende afslutning på historien, og der er fart på fra start til... ja, næsten til slut. For afslutningen af The Return of the King kan vist kun kaldes langtrukken. Hver gang, man tror, at filmen er ovre, så er der lige en scene mere. Det er dejligt, at Jackson gerne vil vise os, hvad der sker med Bilbo, Frodo, Gandalf og elverne, og hvad der sker med hobbitterne, men det tager så utroligt lang tid, at man ikke kan lade være med at gabe bare en lille smule. Og det er måske netop The Return of the Kings største problem: Den er lang, den er spændende, men langtrukken til sidst. Desværre.

Sammenhæng:

Der er masser af sammenhæng i Lord of the Rings, og også The Return of the King. Vi får udførligt beskrevet/demonstreret menneskene, elverne og dværgenes forhold til hinanden. Vi forstår, hvorfor Sauron og Saruman vil ændre på verden. Vi forstår, hvorfor krigene og slagene er nødvendige for at verden kan gå i enten den ene eller den anden retning. Og vi forstår, hvorfor en ring kan være så vigtig for hele fortællingen.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Fortælling: Alle de gode er gode, og alle de onde er onde. Kan det blive mere klassisk?

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Det fantastiske element: The Lord of the Rings har det hele. Vi får alle fantasyens normale aktører, hvilket Tolkien jo sådan set har defineret på imponerende vis, og som Jackson har levendegjort på fantastisk vis. Shelob, Gollum, Nazgûl er vildt imponerende lavet.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Originalitet: Fire stjerner, for at have flere slag i denne film efter det kæmpestore slag ved Helms Deep gør, at film to og tre føles som to store slag, hvor sidehistorierne, der foregår mellem slagene, bliver yderst begrænsede. Og dét er lidt ærgerligt.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Billede

Gensynsglæde: Utroligt nok er min gensynsglæde ikke særligt stor. Om det er filmens utroligt lange spilletid, om det er de ændringer, jeg har opdaget for hver gang, jeg har set Return of the King eller noget tredje ved jeg ikke, men faktum er, at jeg ikke rigtigt fandt den helt store gensynsglæde i at gense filmen.

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Indflydelse på genren: Oven på Jacksons filmatiseringer fik vi en masse andre levendegørelser af fantasyserier. Eksempelvis er de første tre C.S. Lewis-historier blevet filmatiseret, vi fik første del af The Golden Compass og Eragon (som dog begge blev en fiasko uden lige), Harry Potter-bøgerne blev alle filmatiseret, og det samme er sket med Twilight-sagaen, som, på trods af et helt andet fokus, også er fantasy. Så man må sige, at Jackson startede en fantasybølge på samme måde, som Bryan Singer startede en superheltefilmbølge efter dennes X-Men film tilbage i 2000.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:


Kan filmen ses af folk, der ikke normalt er fans af genren?
: Dette er et spørgsmål, som jeg har tænkt over og undersøgt lige siden The Fellowship of the Ring udkom, og jeg er stadig ikke nået frem til et svar. På den ene side ser det ud til, at filmens store popularitet har trukket rigtigt mange i biografen for at se den, selvom de ikke var til trolde og elvere, men omvendt har den også fået rigtigt mange mennesker til at ikke at se den.

Så min egen vurdering er, at jeg tror måske, at den kan ses af folk, der ikke normalt er fans af genren, men man skal være villig til at sidde i mange timer og se film. For man skal naturligvis se hele serien igennem for, at det kan give noget som helst mening. Og så er der rigtigt mange timers film i vente - og det kunne godt få nogle mennesker til at springe fra.

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:


Overordnet indtryk
: The Return of the King er en rigtigt fin film med masser af spændende fantasy-elementer, som afslutter Tolkiens fantasytrilogi på episk vis, men som desværre er noget langtrukken og afviger en del fra bogen, hvilket jeg altså i denne anmeldelse har lagt til grund for ikke at være i den syvende himmel over The Lord of the Rings: The Return of the King.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn apr 10, 2011 12:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Hej alle

Så har jeg skrevet om film nr. 5, og det har taget utroligt lang tid for mig at komme videre. Jeg har haft nogle ting, bl.a. et nyt job og skriveblokering at kæmpe med, så det har taget alt for lang tid at komme i gang igen. Jeg lover, at de sidste fire film kommer op inden så længe! God søndag!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn apr 10, 2011 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Dejligt at se du er tilbage igen, og udmærket valg til 5. pladsen. Var først uenig i de 2 stjerner i hvor let den er at se, for folk der ikke er fans for genren, men du har sgu nok alligevel ret i, at det er RIGTIG mange timer i selskab med film. Mon ikke også det har jaget en del væk, som rent faktisk er fan af genren?


Top
   
Indlæg: søn apr 10, 2011 15:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Endelig kom The Lord of the Rings ind på listen og det blev med The Return of the King. :thumb:
Lidt for tidligt efter min mening, da Lord of the Rings skulle være nummer 1, 2 og tre. Men nok om Holmsgaards dårlige smag og tilbage til The Return of the King som er sidste del af The Lord of the Rings triologien. Den bedste fantasy filmatisering som er lavet. Ingen over og ingen ved siden af.

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: søn apr 10, 2011 15:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Svendbent skrev:
Mon ikke også det har jaget en del væk, som rent faktisk er fan af genren?


Jo, det kunne man nok godt forestille sig. Det kommer nok an på, hvor vild man er med Tolkien. Hvis man har læst bøgerne, så sidder man igennem hele serien og tager hvert eneste evige minut med (om ikke andet, så for at få ret i, at det er skide godt/skidt), men det er en rigtigt lang oplevelse, og hvis man, som jeg, tager hele serien over en påske i extended edition, så har man bestemt fået set det hele - og behøver næppe at se det igen før om nogle år.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 0:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 17, 2004 19:38
Indlæg: 1500
Geografisk sted: Slagelse
Jeg har det også selv lidt ambivalent med LOTR. Da de kom op i biografen var det tilpas længe siden at jeg havde læst bøgerne, så som jeg kunne huske det, var filmatiseringen tro mod bøgerne, og jeg var meget begejstrede. Men holder filmene stadig er jeg lidt i tvivl om. Måske er det som du skriver at det er længen der kan være problemet. Alligevel syres jeg at de udvidede udgaver får nogle vigtige vinkler med fra romanerne, men de sidste par gange jeg har " prøvet" at se LOTR, har jeg ikke fået set dem færdig. Så måske var det alligevel ikke de klassikere som jeg troede..... Men fellowship er altså den bedste, så den må naturligvis være en af de næste, ikk ;)

_________________
"Free Truman!"


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 0:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Dejligt at se, at du har fået lidt tid til at lave nogle anmeldelser :)

På trods af at jeg interesserer mig en del for film, må jeg indrømme, at jeg ikke er så vild med Ringenes Herre (ikke at de 2 ting nødvendigvis hænger sammen :lol: ). Jeg var helt vild med dem da de kom i biffen, men det kan tælles på én hånd, hvor mange gange dvd'en har været i afspilleren - på trods af at jeg for det meste har en film kørende.
Gensynsglæden er simpelthen ikke så stor for mig. Det er ikke dårlige film....de er bare lidt tunge i det.

Derudover, så er Return of the King efter min mening den svageste film i trilogien. Den første kan jeg klart bedst lide, 2'eren kommer da med lidt nyt, men 3'eren er (for mig!!) et opkog af 2'eren... Større kampscener og mere brag....og så ender den 9 gange, og det tager 45-50min! :lol:

Det lyder måske lidt hårdt, og det er ikke fordi jeg hader filmene. Jeg vælger bare at tænde for noget andet, og så have et gensyn med dem hvert 2. eller 3. år :)

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 1:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Helt enig, Tallahassee... LOTR-trilogien er da vanvittigt overvurderet. Men, som Holmsgaard også er inde på, så skal man nok være mere end almindeligt fan af genren, og det er jeg bestemt ikke - faktisk nok en genre jeg har det en kende vanskeligt med; den rendyrkede eventyr i eventyrverden-stil. Når det er sagt, så er jeg bestemt ikke negativt indstillet mod LOTR, jeg finder dem dog som sagt en kende overvurderet.

Men super gennemgang, Holmsgaard :thumb:


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 7:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for jeres feedback! Nu har jeg også fået læst lidt korrektur på det, for den så ikke så god ud (og er sikkert stadig ikke helt i vinkel).

Jeg ved det ikke rigtigt - hvad jeg troede skulle være film, jeg skulle se hver jul eller påske er nok nærmere gået hen og blevet projekter, som jeg muligvis/muligvis ikke orker at se mere end hvert tredje/fjerde år. De er simpelthen for tunge. For lange. For mange slag. For meget... ja, generelt for meget. Her har Return of the King virkelig om nogen film i denne tråd vist mig, at alle film virkelig ikke er lige gode hver gang, man ser dem. Øv.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 9:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Tallahassee skrev:
og så ender den 9 gange, og det tager 45-50min! :lol:

Her kan jeg anbefale lidt bruger-klipning: Jeg slukker for den i det øjeblik Frodo og Sam bliver samlet op af ørnene - det er en fin slutning. (Jeg hopper også elegant hen over de fleste scener med Arwen og Eowyn, da jeg finder dem gabende kedsommelige.)


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 10:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Tallahassee skrev:
Dejligt at se, at du har fået lidt tid til at lave nogle anmeldelser :)

På trods af at jeg interesserer mig en del for film, må jeg indrømme, at jeg ikke er så vild med Ringenes Herre (ikke at de 2 ting nødvendigvis hænger sammen :lol: ). Jeg var helt vild med dem da de kom i biffen, men det kan tælles på én hånd, hvor mange gange dvd'en har været i afspilleren - på trods af at jeg for det meste har en film kørende.
Gensynsglæden er simpelthen ikke så stor for mig. Det er ikke dårlige film....de er bare lidt tunge i det.

Derudover, så er Return of the King efter min mening den svageste film i trilogien. Den første kan jeg klart bedst lide, 2'eren kommer da med lidt nyt, men 3'eren er (for mig!!) et opkog af 2'eren... Større kampscener og mere brag....og så ender den 9 gange, og det tager 45-50min! :lol:

Det lyder måske lidt hårdt, og det er ikke fordi jeg hader filmene. Jeg vælger bare at tænde for noget andet, og så have et gensyn med dem hvert 2. eller 3. år :)


Her er jeg også helt enig. Elskede filmene i biffen, men har godt nok ikke set dem meget efterfølgende. Den første film er afgjort den bedste. Jeg er er faktisk der hvor jeg overvejer om jeg skal have EE udgaverne på BD fordi jeg tror kun at jeg få set dem én gang. :?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 11:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Jordsvin skrev:
Tallahassee skrev:
og så ender den 9 gange, og det tager 45-50min! :lol:

Her kan jeg anbefale lidt bruger-klipning: Jeg slukker for den i det øjeblik Frodo og Sam bliver samlet op af ørnene - det er en fin slutning. (Jeg hopper også elegant hen over de fleste scener med Arwen og Eowyn, da jeg finder dem gabende kedsommelige.)


Det tip vil jeg lige huske til næste gang filmen kommer på ;)

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: tors apr 14, 2011 1:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 02, 2010 22:14
Indlæg: 731
Geografisk sted: Imladris
Holmsgaard skrev:
Vi følger også, hvordan Gandalfs følge kommer til Gondor og møder den dybt usympatiske Kong Denethor


Holmsgaard skrev:
vi møder Shelob, den gamle og yderst klamme mother-of-all edderkop


Holmsgaard skrev:
vder er Arwen Undómiel, der kommer med et gen-smedet sværd til Aragorn


Hmmm.... Var Denethor ikke kun marskal og mig bekendt så var Ungoliant moderen til alle stygge edderkopper. Desuden så var det Elrond, som gav Anduril til Aragorn.


Valaquenta


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 135 indlæg ]  Gå til side Foregående 15 6 7 8 9 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team