DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 11:46

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 391 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 627 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre okt 23, 2009 18:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Pjalte skrev:
:laugh: Steiner, tak for dagens bedste grin og dagens mest underholdende læsestof :D

Aldrig ka' man blive taget alvorligt.....min vilde rant var ellers dødens-seriøst ment. ;)

Pjalte skrev:
Jeg har selv All the Boys Love Mandy Lane på vej med posten, da jeg i lighed med dig, blev inspireret af Michael W.s anbefaling ;)

Ak, endnu en stakkel, manden har ledt i fordærv.
(Michael W. er heldigvis en flink guttermand, der nok kan klare lidt - host - "konstruktiv" kritik. host-host ;) )

Pjalte skrev:
Det bliver, om ikke andet, spændende ved selsyn at se om den er så stor en stinker, som du skriver ;)
Det går næppe så galt....husk på, jeg er jo en sur gammel mand, der sætter en ære i at té mig som en...æhm...sur gammel mand. :loco:


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 18:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jamen du siger det selv. Du er en sur gammel mand Steiner ;) Brok, brok, brok over en fremragende film. Hvad skal det ikke ende med! :D Jeg kan jo kun sige, at jeg overhovedet ikke er enig i dit syn på filmen, men det er jo nok ikke nogen overraskelse. Om ikke andet, så fik jeg da dig op af stolen :P

Different strokes for different folks. Og heldigvis da.

Men din reaktion overrasker mig nu ikke. Reaktionerne på den er delt i to skarpt optrukkede lejre, hvor den ene flok råber "Believe the hype!", mens de andre vredt råber tilbage: "Don't believe the hype!".

Til slut lige et par anmeldelser som jeg er fuldstændig enig med omkring filmen:

http://www.bloody-disgusting.com/film/508/review
http://www.dustinputman.com/reviews/a/0 ... dylane.htm
http://www.dreadcentral.com/reviews/all ... -lane-2008
http://www.cinematical.com/2006/09/11/t ... mandy-lane
http://slasherp.nexcess.net/htm/reviews/mandylane.htm

De er værd at læse hvis ens interesse er vakt.

Steiner kan så hygge sig med denne 1-stjernes anmeldelse: http://www.dvdtalk.com/reviews/37636/al ... mandy-lane :thumb:


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 19:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
To stink or not to stink. That's the question.

Well, der er end ikke plads ude på lokummet til Mandy Lane!

----------------------------------
Ædelt af dig at komme Mandy tøsen til undsætning, Michael, når jeg nu ikke ka' styre mine sarkastiske bemærkninger overfor filmen. ;)

Nå, spøg til side. Ja, du har faktisk ret i at det egentligt er positivt at All the Boys Love Mandy Lane nærmest tvinger tilskueren til at tage stilling til filmen. Og det er ved at være et stykke tid siden, jeg har været SÅ vred på og oprørt over en film (okay, Flugten tæsker jeg til blods ved enhver given lejlighed, men den er sgu også indbegrebet af intelligens-fornærmende stupiditet).

Vi må bare konstatere at "Mandy Lane og de sjofle drenge" desværre ikke hittede hos mig (udover den lige højre jeg stak den, naturligvis ;) ).
Objektivt set synes jeg denne anmeldelse påpeger nogle af de ting, jeg havde imod den, selvom skribenten overordnet set er rundt regnet 571 gange mere positiv end mig.

Hvorom altid er, er det jo egentligt meget rart at konstatere at det skønne, skønne filmmedie stadig kan vække harme/varme følelser til live og dele vandene samt sætte en diskussion igang. (Og jeg har da - trods alt - heller ikke givet BD skiven et saksespark ud i Limfjorden....)
Hurra for film! :clap: (det ka' vi vel sagtens blive enige om, ikke sandt Michael :D )




ARGH, aftensmaden er ved at brænde på....ja, brændte kylletter på bordet, NU bli'r du først for alvor upopulær her i hytten, Michael. :lol: ;)


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 19:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Det er også en interessant anmeldelse du linker til. Den havde jeg ikke læst. Den egentlige forskel på reaktionerne på filmen findes måske endda deri. Anmelderen kritiserer filmen for at være selvbevidst, og det er netop det jeg synes er dens store styrke. Jeg undrer mig dog lidt over at han nærmest lyder foraget over at personerne er "shallow and obnoxious". Jeg er fuldstændig enig, men siden hvornår har det været anderledes i netop denne amerikanske slasher-genre?

Steiner skrev:
Ædelt af dig at komme Mandy tøsen til undsætning, Michael. ;)

Så dejlig en tøs som hende!? Altid! ;)

Steiner skrev:
Nå, spøg til side. Ja, du har faktisk ret i at det egentligt er positivt at All the Boys Love Mandy Lane nærmest tvinger tilskueren til at tage stilling til filmen. Og det er ved at være et stykke tid siden, jeg har været SÅ vred på og oprørt over en film

Hvis vi skal blive i genren, så havde jeg faktisk lidt af den samme følelse over Eden Lake. Skide irriterende, for de to hovedrolleindehavere gør det godt, men selve præmissen omkring gerningsmændene synes jeg var dybt stupid, og det ødelagde virkelig filmen for mig, at jeg slet ikke kunne sætte mig ind i det.

Steiner skrev:
ARGH, aftensmaden er ved at brænde på....ja, brændte kylletter på bordet, NU bli'r du først for alvor upopulær her i hytten, Michael. :lol: ;)

Shit! Billede


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 04, 2002 1:01
Indlæg: 2827
Geografisk sted: Islands Brygge
Nu har den vist ikke været nævnt tidligere i tråden, så måske er det bare mig, men jeg fandt da Rob Zombies The Devil´s Rejects (2005) for pænt underholdende. Men jeg har også altid været lidt af en sucker for klamme indavlede hillbilly-typer på film :thumb:

_________________
:mrgreen: Spis ost! :mrgreen:


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 20:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Michael W. skrev:
Shit! Billede

Yeah, you BETTER hide! Min aftensmad var blevet et misfoster:

Kylletterne mindede mest af alt om en ristet hovedløs Chucky....
Billede

....mens hollandaise sovsen havde en slående lighed med et blob'et monster fra 50erne....
Billede

....og risene var nærmest blevet forvandlet til det gylle-grød, Ash spyttede ud i Alien!
Billede

BADDRRR!

Og hvem sagde jeg har taget skade af for mange film?! :loco:


Jeg stopper med flammesnakken om hende Mandy tøsen, inden Pjalte føler sig nødsaget til at omdøbe tråden til "Mandy Lanes elskovsrede". Men er da spændt på at høre på et tidspunkt, hvad de andre (stakler), som er blevet "besnæret" (lokket i fælden) til at købe All the Boys Love Mandy Lane, mener om den. ;)


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 21:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Steiner skrev:
@Gromit - tak for dit bud på en anden indfaldsvinkel på genren. Nu hører jeg ikke til dem som mener gys/skræk/horror skal analyseres til døde - og jeg må tilstå at jeg ikke orkede at læse artiklen på Videnskab.dk. Rikke Schubart har aldrig været min livret...og i de glade fanzine 90'ere råbte jeg osse ofte både BUUUUUH og muggen røv til Aalborg, hver gang hun dukkede op med endnu et vildtfarende missil omkring genren, som dengang betød en hel del mere for mig end den gør idag.


Så er vi to. Schubart har ikke styr på ret meget andet end freudianske læsninger af amerikansk mainstream-horror. Dem er hun til gengæld også god til, men som sandhedsvidne for genren er hun ikke meget bevendt.

Hvad angår diskussionen om genrebetegnelser, så blev "gyserfilm" oprindeligt brugt som dansk betegnelse for thrillere. I løbet af 1960'erne og ind i 1970'erne skete der dog et skred, hvor ordet "skrækfilm", der oprindeligt var den danske betegnelse for det, de engelsksprogede kalder for "horror film", langsomt forsvandt ud af sproget og i stedet blev overtaget af "gyserfilm". Til gengæld mistede gyserfilm sin oprindelige betydning, og thrilleren er siden på dansk blevet kaldt for, nå ja, en thriller eller slet og ret en spændingsfilm. I løbet af de sidste 20 år er fordanskningen "horrorfilm" så også dukket op som synonym for gyserfilm. Formentligt er "gyserfilm" langsomt ved at gå samme vej som det gamle "skrækfilm".

Mht. en definition af genren, så findes der, som Steiner også er inde på, ikke noget nagelfast at holde sig til. Jeg kan personligt godt lide Noël Carrolls begrebsdefinition fra hans THE PHILOSOPHY OF HORROR, der siger, at horror defineres ud fra de følelser, den er designet til at skabe hos tilskueren. Heri er horrorgenren beslægtet med thrilleren, bortset fra at horror - i følge Carroll - som mål har at indgyde rædsel, angst og væmmelse - følelser som Carroll samler under begrebet "art horror" for at adskille det, vi oplever, når vi ser et stykke uhyggeligt fiktion, fra det vi oplever, når vi er ude for noget rædselsvækkende i virkeligheden.

Jeg bryder mig ikke selv om mere stringente teorier, som Rikke Schubarts, James B. Twitchells m.fl., der definerer udfra indholdet (det skal være grænseoverskridende, ikke-finalt osv. osv.), og det er også min primære anke mod Noël Carroll. Han fortsætter nemlig sin gode indledning med at begrænse horror til udelukkende at være værker, der indeholder monstre, dvs. at fx 1960'ernes psykologiske gys falder helt udenfor Carrolls opfattelse af genren.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2009 22:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Bare for at bidrage til genre-forvirringen: Da den britiske serie Thriller (1973-76) gik på dansk tv i sidste halvdel af 70'erne, hed den "Gysertimen"!

Genreteori er altid et af de vanskeligste områder at begive sig ind på - uanset hvilket humanistisk fagområde, man befinder sig på. Spørg en danskstuderende (eller cand. mag.), hvordan en novelle er defineret. Skal de forholde sig til Dines Johansen, Søren Baggesen, Aage Henriksen eller Lars Arild? Eller en femte? Eller Goethe, som også havde noget at sige om emnet?

Genrebestemmelse er et svært emne, og Paul Schrader sammenfattede vist meget godt problemerne da han i sin berømte artikel om film noir sagde: "How many noir elements does it take to make a film noir noir?" (og ja, jeg er klar over, at film noir ikke (kun) er genre, men måske snarere stil).


Top
   
Indlæg: lør okt 24, 2009 0:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Lige præcis! At en horror film skal være "grænseoverskridende" er jo en svær definition, idet grænserne hele tiden flytter sig for slet ikke at tale om grænserne hos det enkelte menneske er forskelligartede.

Jeg er ikke helt enig med Noël Carroll, at begrebsdefinition på horror-film defineres ud fra de følelser, den er designet til at skabe hos tilskueren. Nej, det gælder alle film og i alle genre i fiktionens verden! Desuden er denne såkaldte "begrebsdefinition" været en universal forståelse af filmmediet siden dens fødsel. Nemlig, at fiktionsfilm har med følelser at gøre. Det er der ingen akademikere der kan tage kredit for. Desværre er det jo ikke altid at det lykkes, at ramme målet i et givent filmprojekt.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: lør okt 24, 2009 17:59 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jubiiii! :clap: (eller ARGH! :evil: :loco: )

Efter at have været til fodboldarrangement m.v. hele dagen, så kommer jeg hjem og åbner postkassen og opdager at mit blå eksemplar af All the Boys Love Mandy Lane landet med posten i dag.
Efter al den hype filmen har fået her på DAHF af D'herrer Michael W. og Steiner, så er jeg utrolig spændt på den. Har lyst til at smække den på med det samme, men det må vente lidt, da jeg har anden aftale ;)

Believe the hype / Do not believe the hype!?

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn okt 25, 2009 14:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Gromit skrev:
Hvad angå gysere, vil jeg anbefale den franske Tell No One og ligeledes den franske The Beat That My Heart Skipped.

A'hva'? Er det den her vi taler om: http://www.imdb.com/title/tt0411270/ ?
For hvis det er det, så må du sgu godt nok have spist nogle heftige svampe for at se det som en gyserfilm.


Top
   
Indlæg: søn okt 25, 2009 23:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 12, 2008 1:49
Indlæg: 563
Jordsvin skrev:
Gromit skrev:
Hvad angå gysere, vil jeg anbefale den franske Tell No One og ligeledes den franske The Beat That My Heart Skipped.

A'hva'? Er det den her vi taler om: http://www.imdb.com/title/tt0411270/ ?
For hvis det er det, så må du sgu godt nok have spist nogle heftige svampe for at se det som en gyserfilm.


Hvis "Tell No One" er aka. Ne le dis à personne (http://www.imdb.com/title/tt0362225/), så har jeg også meget svært ved at få den placeret i gyserkategorien... Hæderlig film, omend lidt langtrukken, men gyser? :-)


Top
   
Indlæg: man okt 26, 2009 9:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Gromit skrev:
Hvad angå gysere, vil jeg anbefale den franske Tell No One og ligeledes den franske The Beat That My Heart Skipped.

Korrekt, tilhører ikke gysere. Godt, at I er vågne. ;)

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: man okt 26, 2009 9:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 12, 2008 1:49
Indlæg: 563
Gromit skrev:
Gromit skrev:
Hvad angå gysere, vil jeg anbefale den franske Tell No One og ligeledes den franske The Beat That My Heart Skipped.

Korrekt, tilhører ikke gysere. Godt, at I er vågne. ;)


Det var ikke for at være unødig pedantisk, men det lød ellers som startskuddet til en god diskussion, og så makker du bare ret? ;-)


Top
   
Indlæg: man okt 26, 2009 11:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Pjalte skrev:
Steiner skrev:
@Gromit - tak for dit bud på en anden indfaldsvinkel på genren. Nu hører jeg ikke til dem som mener gys/skræk/horror skal analyseres til døde - og jeg må tilstå at jeg ikke orkede at læse artiklen på Videnskab.dk. Rikke Schubart har aldrig været min livret...og i de glade fanzine 90'ere råbte jeg osse ofte både BUUUUUH og muggen røv til Aalborg, hver gang hun dukkede op med endnu et vildtfarende missil omkring genren, som dengang betød en hel del mere for mig end den gør idag.
Men alle har selvfølgelig deres opfattelse af gysets virkemidler og hvordan man dyrker det - og det er jo kun alletiders. :beerchug:


Puha, ja, det bringer mig helt naturligt videre til en film, jeg på forhånd havde afskrevet som en stupid teenageslasher, men som Michael W. skamroste så intensivt i en anden tråd, at jeg naturligvis blev nødt til at tjekke den ud.
Her i de sene eftermiddagstimer har jeg så fået set All the Boys Love Mandy Lane.... og SPRUUUUUUUUUUUUUUUUT, sikke da noget lort! Nej, nej, nej. (tre-dobbelt hovedryst!)

Billede

Mandy Lane VIL gerne være anderledes og smart....ja, og smart og anderledes...øh, det har jeg vist allerede skrevet....men det er med al sandsynlighed også de ord filmskaberne brugte igen og igen, da de pitchede ideen til producenten. I virkeligheden laver Mandy Lane dødssynden over dem alle: Den tror den er ihhh og åhhh så smart og anderledes (ups, samme ord igen). Desværre er det den sædvanlige (t)omgang små-sadistisk slash-gøgl, der går ud over de sædvanlige stupide, dope-rygende, hormonforstyrrede jubel-idioter af ulidelige teenagere (denne gang med alt for små bryster), som man simpelthen ikke ka' vente på bli'r nakket!

Nu er det så bare yderligere blevet krydret med noget Columbine-teen-angst-massakre-ude-på-landet-agtigt halløjsa, en masse "ægte" teenage-tågesnak i hashtågerne og et TOTALT forskruet plottwist, der er umådeligt ABSURD og langt ude, at det gør fysisk ondt langt, langt, langt, LANGT ned i sokkeholderen på en garvet horror-hund som jeg.

AAAAAAAAARRRRRRGGGHHHH!!!!! D :devil: MN. SHIT, P :oops: S for den lede for noget bras! (sorry, jeg sku' lige ha' afløb for min frustration!)

Jeg kvitterer med velfortjente 1 (én) stjerne ud af 6 mulige (DAHFs stjernesmileys virker vist ikke længere, Sieker!) for årets hidtil næst-værste filmoplevelse (den danske Flugten var trods alt et nummer værre) - og be'r den kære Michael W. - indtrængende - om at begynde at se noget gyserguf fra 70erne og 80erne, som der er usandsynligt meget mere kød på end den her mølædte (s)lammekølle! ;)

Nu opdagede jeg ved selvsyn, hvorfor All the Boys (does not) Love Mandy Lane....jeg er som bekendt altid game i jagten på et godt gys....Fint nok, det var så ikke lige den her "smarte" og "anderledes" teenagesuicideslasher-maveplasker som sku' få mig til at klappe begejstret i hænderne. Meninger er jo forskellige og jeg bebrejder ingenlunde Michael W, som - stadig - er en fin fyr, men....Slut, prut....1½ time er allerede spildt...og nu vil jeg ikke bruge ét eneste minut mere på disse skriblerier om den. ;) (ka' I for alvor mærke hvor meget "love" jeg har for denne slambert af en åndsbollet gyserfilm :lol: )

:laugh: Steiner, tak for dagens bedste grin og dagens mest underholdende læsestof :D
Jeg har selv All the Boys Love Mandy Lane på vej med posten, da jeg i lighed med dig, blev inspireret af Michael W.s anbefaling ;)
Det bliver, om ikke andet, spændende ved selsyn at se om den er så stor en stinker, som du skriver ;)


Jeg har også en høne at plukke med Michael W - hold da op en skod film...

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 391 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 627 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team