DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 7:10

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 391 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 527 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons okt 21, 2009 14:45 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
En med-DAHFer skrev (og har siden også sagt ;)) at han ikke syntes, der er lavet særlig mange vellykkede gysere i dette årti.
Det fik mig til at grave lidt i hvilke gysere fra dette årti jeg havde set, og hvilke jeg vil beskrive som vellykkede, eller endda rigtig gode. Af alle de film der på den ene eller anden måde er kategoriseret som gysere fra dette årti, og som jeg har set, fandt jeg vel egentlig kun lidt over en håndfuld, jeg vil betegne som virkelig gode. Det drejer sig om følgende:

A Tale of Two Sisters (Janghwa, Hongryeon)
Dawn of the Dead
Let the Right One In (Låt den rätte komma in)
[Rec]
Saw
The Descent
The Others
The Orphanage (El Orfanato)


Derudover er det også på sin plads at nævne et par stykker mere. De er ikke helt på niveau med ovenstående, men er efter min mening ganske effektive og vellykkede:

28 Weeks Later
Dog Soldiers
High Tension (Haute Tension)
Saw II
Silent Hill
The Cell


For en god ordens skyld vil jeg sige at jeg taler om mere eller mindre rendyrkede gysere og ikke horror-komedier - altså film der kan finde ud af skræmme og gyse ;)

Nu har jeg langt fra set alt hvad der er udkommet af gysere fra dette årti, så derfor tænkte jeg at jeg ville oprette denne tråd med det formål at vi kan diskutere gysere fra dette årti og komme med anbefalinger.

Rent basic - hvad er værd at se / hvad kan I anbefale? :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Senest rettet af Pjalte lør feb 13, 2010 21:05, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 14:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jul 26, 2006 1:31
Indlæg: 532
Geografisk sted: Århus C
Altså, nu synes jeg, at franskmændene er ret gode til det gyserhalløj, og både Martyrs, Inside og Them er anbefalelsesværdige... Jeg ville gerne kunne lide Calvaire, men den formåede bare ikke rigtigt at chokere (selvom en gris bogstaveligt talt bliver voldtaget deri) og skræmme mig.

Men udover dette, var jeg også ret vild med den engelske Eden Lake, der udkom på dansk dvd i år.

_________________
www.myspace.com/6degreesdk


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 15:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 12, 2008 1:49
Indlæg: 563
À l'intérieur
http://www.imdb.com/title/tt0856288/

Tilhører nok den del af gysergenren, der bevæger sig over i splatter / horror, men ovenikøbet er den faktisk ret stemningsfuld og ualmindelig brutal.

Martyrs
http://www.imdb.com/title/tt1029234/

Filmens første halvdel er ret grafisk, mens den sidste halvdel "bare" er noget af det mest ubehagelige, jeg nogensinde har set...

28 Days Later
http://www.imdb.com/title/tt0289043/

Genial zombiefilm hvor zombierne faktisk har en ret tilbagetrukket rolle - om ikke andet skal man se den på grund af soundtracket og billederne af et helt mennesketomt London.

Derudover fortjener Pans Labyrint vel en "honourable mention", selvom den ikke er nogen decideret gyser...


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 15:19 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jeg følger lige op med lidt film jeg enten har læst eller på en måde hørt om skulle være noget værd.

Der er den tyske Antikörper, der er instrueret af Christian Alvart, som netop har fået sin Hollywood debut med Pandorum, som i øvrigt er en film jeg ser MEGET frem til!

Norge er normalt ikke et land man tænker meget på i forbindelse med film, men lige på gyserfeltet skulle de faktisk have lavet nogle ret interessante film. Personligt har jeg i hvertfald fået anbefalet Cold Prey (Fritt Vilt) & Cold Prey II (Fritt Vilt II) på det kraftigste. Udover de to har to andre gysere fra vores nordiske naboer fanget min interesse: Manhunt (Rovdyr) & Next Door (Naboer).

USA er jo aldrig til at komme uden om, hvad film angår. Men det er ikke fordi, at det ligefrem vælter med titler her, som jeg har hørt det store om. Der er Sam Raimis Drag Me To Hell, jeg kun har hørt godt om, og det er vel egentlig kun er et spørgsmål om tid, inden jeg får den set. Derudover er der den i USA biografaktuelle Paranormal Activity, der er på vej til at blive et monster hit, dens budget taget i betragtning. Så er der endnu en film fra 2009, Orphan, der har modtaget nogle ganske fine reviews, samt Splinter som der andetsted her på DAHF bliver anbefalet.

Frankrig skulle efter sigende have skabt to meget kontroversielle og visuelt yderst voldelige film i Martyrs og Inside (À l'intérieur). Begge har modtaget pæne scores på IMDb.

Slutteligt er der den britiske Eden Lake og noget så eksotisk som en finsk gyser Sauna, der i øvrigt var vundet Nordisk Filmpris.

Kan de af jer, der har set nogle af disse film ikke melde, om de er noget ved og derved kan anbefales? :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Senest rettet af Pjalte ons okt 21, 2009 18:00, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 15:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 26, 2006 18:18
Indlæg: 790
Citat:
Norge er normalt ikke et land man tænker meget på i forbindelse med film, men lige på gyserfeltet skulle de faktisk have lavet nogle ret interessante film. Personligt har jeg i hvertfald fået anbefalet Cold Prey (Fritt Vilt) & Cold Prey II (Fritt Vilt II) på det kraftigste. Udover de to har to andre gysere fra vores nordiske naboer fanget min interesse: Manhunt (Rovdyr) & Next Door (Naboer).


Jeg synes også godt man kan tilføje Villmark. Nu er det godt nok noget tid siden jeg har sted den, men huske den som ret god og anmelderne var også ret begrejseret for den.


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 15:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Jeg vil da lige lægge hovedet i blød og tænke over titler der ikke er nævnt.

Pjalte skrev:
Slutteligt er der den britiske Eden Lake og noget så eksotisk som en finsk gyser Sauna, der i øvrigt har vundet Nordisk Filmpris.

Kan de af jer, der har set nogle af disse film ikke melde om de er noget ved og derved kan anbefales? :)

Sauna vandt ikke Nordisk Råds filmpris. Den var nomineret ;) Antichrist vandt. Men jeg glæder mig meget til Sauna, som AWE udsender til... januar mener jeg det er.

Angående Eden Lake, så skuffede den mig gevaldigt. Jeg har iøvrigt den og et par andre gyser/thrillere med i en lille konkurrence der kommer her snart i anledning af Halloween, så den kan du jo deltage i :)


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 16:28 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Sauna vandt ikke Nordisk Råds filmpris. Den var nomineret ;) Antichrist vandt. Men jeg glæder mig meget til Sauna, som AWE udsender til... januar mener jeg det er.

Rettet ;)
Michael W. skrev:
Angående Eden Lake, så skuffede den mig gevaldigt. Jeg har iøvrigt den og et par andre gyser/thrillere med i en lille konkurrence der kommer her snart i anledning af Halloween, så den kan du jo deltage i :)

Trist med Eden Lake, men skønt med kommende konkurrence :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 16:45 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jake skrev:
Altså, nu synes jeg, at franskmændene er ret gode til det gyserhalløj, og både Martyrs, Inside og Them er anbefalelsesværdige... Jeg ville gerne kunne lide Calvaire, men den formåede bare ikke rigtigt at chokere (selvom en gris bogstaveligt talt bliver voldtaget deri) og skræmme mig.
Det lyder godt med både Martyrs og Inside.

Them (Ils) har jeg set.
Jeg var meget imponeret af traileren så jeg anskaffede mig filmen lige efter at jeg havde set den. Desværre skuffede filmen mig. Jeg syntes starten var rigtig uhyggelig og der er nogle rigtig gode scener men desværre så ødelagde plottet og andre små-ting filmen for mig som helhed.
Som bonus kan jeg lige fortælle at instruktørparret bag filmen David Moreau & Xavier Palud har fået deres Hollywood debut med remaket af The Eye.

The Ordeal (Calvaire) synes jeg havde et fedt set-up og virkede lidt som en European-cult-gore version af Misery. Desværre så, som du siger, lykkedes det heller ikke filmen at skræmme mig for alvor, selvom den har sine momenter. Nok grundet et par uinteressante perioder, hvor spændingen dalte.

Jake skrev:
Men udover dette, var jeg også ret vild med den engelske Eden Lake, der udkom på dansk dvd i år.

Spændende. Så er det kommet to vidt forskellige tilbagemeldinger på den film ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 16:54 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Gneeew skrev:
À l'intérieur
http://www.imdb.com/title/tt0856288/

Tilhører nok den del af gysergenren, der bevæger sig over i splatter / horror, men ovenikøbet er den faktisk ret stemningsfuld og ualmindelig brutal.

Martyrs
http://www.imdb.com/title/tt1029234/

Filmens første halvdel er ret grafisk, mens den sidste halvdel "bare" er noget af det mest ubehagelige, jeg nogensinde har set...

Så bliver de to titler nævnt igen. Det må være et tegn på at de skal ses ;)

Gneeew skrev:
28 Days Later
http://www.imdb.com/title/tt0289043/

Genial zombiefilm hvor zombierne faktisk har en ret tilbagetrukket rolle - om ikke andet skal man se den på grund af soundtracket og billederne af et helt mennesketomt London.

Ja, den fortjener også at blive nævnt. Det er noget tid siden at jeg har set den, og måske derfor står dens efterfølger både bedre og stærkere i min hukommelse end dens forgænger.
Gneeew skrev:
Derudover fortjener Pans Labyrint vel en "honourable mention", selvom den ikke er nogen decideret gyser...

Det vil være synd at kalde Pan's Labyrinth for en gyser. Dog er det en helvedes god film propfyldt med stemning og atmosfære til randen.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 17:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 15, 2004 16:27
Indlæg: 4032
Jeg glæder mig til Paranormal activity
har efterhånden set traileren en del gange og den giver mig "chills"

_________________
There's 50 ways to f**k up a crime scene, if you can spot 20 of them you are a genius

DVD samlingen 100% opdateret http://www.dvdprofiler.com/mycollection ... D%20keeper


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 17:25 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Jeg fortsætter lidt. Selvom der primært er blevet nævnt europæiske film, så har Asian også produceret mange gysere, der har fået et bredt publikum i dette årti.

Jeg nævner selv A Tale of Two Sisters (Janghwa, Hongryeon), som jeg mener er den bedste gyser fra Asien i dette årti og ikke kan anbefale nok.

Af andre mere udbredte titler fra Østen kan Dark Water (Honogurai mizu no soko kara), Pulse (Kairo), Into the Mirror (Geoul sokeuro), One Missed Call (Chakushin ari), The Eye (Gin gwai), The Grudge (Ju-on) og Shutter nævnes. Her har jeg kun set de to førstnævnte, og hvor jeg syntes The Eye (Gin gwai) har sine gode øjeblikke, må jeg indrømme at Dark Water (Honogurai mizu no soko kara) kedede mig bravt i størstedelen af filmen.

Udbredelsen af de asiatiske gysere ramte også Hollywood, hvor alle de nævnte film hver har fået sit eget remake. Af dem har jeg kun set The Grudge, som faktisk gav mig et par gode gys tiltrods for en noget rodet fortælling.
The Ring kan man heller ikke komme uden om da det vel er det mest vellykkede og succesrige amerikanske remake af en asiatisk gyser i dette årti, selvom den ikke når op på originalens niveau. Hvis man dog ikke har i sinde at se den japanske film, så vil jeg påstå at denne også godt kan gå an.

Three... Extremes (Sam gang yi) indeholder tre forskellige gyserfortællinger fra tre forskellige instruktører. Den ene historie, Dumplings, er faktisk også udkommet i en længere udgave som selvstændig spillefilm. Men den del jeg for alvor husker "De Tre Ekstremer" for, er Chan-wook Parks bidrag, Cut.

Samme Park har lavet en ny gyser, Thirst (Bakjwi), der skulle være en alternativ vampyrfortælling. Jeg er stor tilhænger af instruktøren, så jeg ser frem til, at denne titel kan erhverves på blu-ray :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Senest rettet af Pjalte fre okt 23, 2009 18:44, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 18:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Nu hvor Saw er nævnt, så synes jeg også vi kan nævne Hostel. Jeg er godt klar over, at man i visse kredse gerne vil svine Eli Roths vandrehjemsfilm til, men jeg er meget glad for både 1'eren og 2'eren, og synes de er betydeligt bedre end Saw-filmene, hvor jeg mener at kun den første har en vis kvalitet over sig.

Ellers har jeg også skamrost All the Boys Love Mandy Lane i en anden tråd, så det behøver jeg ikke begynde på her også. Men nu er den nævnt ;)

Der er også den der hedder The House of the Devil, som netop har haft premiere i USA. Den har fået en del gode anmeldelser.

Til Halloween skal jeg se antologi-filmen Trick 'r Treat, som er udkommet på DVD i Danmark i denne uge, og den forventer jeg meget af. Jeg håber lidt på, at den kan blive en ny Halloween-favorit her i huset. Men lad os nu se...

Og hvis vi skal have fat i de nye genindspilninger, så synes jeg at The Last House on the Left er meget vellykket. Det samme er iøvrigt en anden Wes Craven remake; The Hills Have Eyes.


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 18:16 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Michael W. skrev:
Nu hvor Saw er nævnt, så synes jeg også vi kan nævne Hostel. Jeg er godt klar over, at man i visse kredse gerne vil svine Eli Roths vandrehjemsfilm til, men jeg er meget glad for både 1'eren og 2'eren, og synes de er betydeligt bedre end Saw-filmene, hvor jeg mener at kun den første har en vis kvalitet over sig.

Der er jeg jo så af helt modsat holdning. Jeg har ganske vist kun set den første Hostel film, men den var jeg slet ikke imponeret over. Plottet var alt for dumt, og udover splat og en fjoget islændinge, så syntes jeg ikke, der var meget at hente.
Michael W. skrev:
Ellers har jeg også skamrost All the Boys Love Mandy Lane i en anden tråd, så det behøver jeg ikke begynde på her også. Men nu er den nævnt ;)

Jep, og det fik mig til at bestille den hjem på blu-ray. Så må vi se om du har ret ;)
Michael W. skrev:
Der er også den der hedder The House of the Devil, som netop har haft premiere i USA. Den har fået en del gode anmeldelser.

Til Halloween skal jeg se antologi-filmen Trick 'r Treat, som er udkommet på DVD i Danmark i denne uge, og den forventer jeg meget af. Jeg håber lidt på, at den kan blive en ny Halloween-favorit her i huset. Men lad os nu se...

To spændende titler, jeg ikke havde hørt om før - super :thumb:
Michael W. skrev:
Og hvis vi skal have fat i de nye genindspilninger, så synes jeg at The Last House on the Left er meget vellykket. Det samme er iøvrigt en anden Wes Craven remake; The Hills Have Eyes.

Her har jeg kun set The Hills Have Eyes, og den vil jeg gerne give dig ret i er vellykket.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 18:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør aug 02, 2003 1:01
Indlæg: 2802
Geografisk sted: Århus
Japanske Pulse (Kairo) er ret dyster og stemningsmættet, ligesom Ju-On og dens amerikanske remake The Grudge. The Ring var også ganske effektiv. Audition er vanvittigt urovækkende, men den er vist fra 1999.

Australske Wolf Creek samt franske Frontiers er også udemærkede gysere.

Desuden Jeepers Creepers, The Gift og Silent Hill, alle fra US.

Fra Danmark var Mørke ganske vellykket, men måske ikke en rendyrket gyser.

_________________
Difficulties mastered are opportunities won. - Winston Churchill
DVDs


Top
   
Indlæg: ons okt 21, 2009 20:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Michael W. skrev:
Til Halloween skal jeg se antologi-filmen Trick 'r Treat, som er udkommet på DVD i Danmark i denne uge, og den forventer jeg meget af. Jeg håber lidt på, at den kan blive en ny Halloween-favorit her i huset. Men lad os nu se...

Den har fået vildt gode anmeldelser i udlandet - så det er klart også en der er på min wishlist.
Det er faktisk lidt underligt at der står 2008 udfor den inde på imdb for ifølge et interview med instruktøren så har filmselskabet haft den på hylden (færdig filmet, klippet osv.) i små 3 år - de har bare ikke ment der var et marked for en film som denne, så de har ikke turde sende den ud :shock: :shock:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 391 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 527 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team