ExcisionEn god original lille horror-overraskelse her i juletiden, er fortælling om den meget forskruede og socialt inhabile high school teenager Pauline, der driver hendes dysfunktionelle familie, skole og nabolag helt ud i tovene. Denne atypiske teenager har hede fantasier om operationer, nekrofilisme og masser af blod og har ingen hæmninger hvad det angår, at gå efter det hun mener er det rigtige. Empati er i hvert ikke hendes stærke side – kun hendes alvorligt syge lillesøster formår hun at vise hensyn overfor.
Filmen er i den grad båret af Pauline, der er omdrejningspunkt for plottet, om hvordan denne unge pige bliver fuldstændig opslugt af hendes drøm om at blive kirug – hun var i den grad svært ved at differentiere fantasi fra virkelighed og rigtigt fra forkert.
Pauline bliver spillet af den ellers normalt smukke AnnaLynne McCord, der mest har gjort sig i serien 90210 – men heri er hendes ydre godt grumset, at hun er ikke lige er til at genkende. Hun giver en rigtig god præstation som den forskruede pige, ved at holde hende kontrolleret og undgå at gå all-in på galskab, hvilket ellers kunne være fristende. Hendes udvikling er dejlig støt stigende undervejs, trin for trin, så man kommer godt omkring hende og hendes familie, styret af en arrig og gal mor.
Moderen spilles af den gamle pornostjerne Traci Lords, der giver et godt bud på hvordan Pauline kan være endt som hun er, på trods af moderens intentioner om det modsatte. Der er i de hele taget fyldt godt op med, for de garvede filmseere, små-kendte navne i de små roller, der stødes på undervejs i fortællingen: Robert Brat (Desperate Housewives, Hostel 2), Jeremy Sumpter (Frailty), John Waters (Hairspray, Pink Flamingos), Malcom McDowell (A Clockwork Orange, Halloween), Ray Wise (Twin Peaks) og Oscar-vinderen Marlee Matlin (Children of a Lesser God).
Fortællingen om Pauline og hendes nærmeste mindede mig hen i tanken om film som Ginger Snaps og May, hvor paralleller omkring outsider-teenage-pigerne er ligetil at drage. Gyset findes i hendes handlinger og tanker, hvor det grafiske element i hendes vanvittige fantasier ikke lader spare på sig med blod i stride strømme.
Jeg blev positivt overrasket over denne fine horror-fortælling om søskende-kærlighed, moder-komplekser, outsider-rollen og den evige metafor på hvor svær overgangen er fra ung til voksen eller fra pige til kvinde.