DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 4:36

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 511 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre maj 30, 2008 18:31 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
t23 skrev:
Lånte mig til Laura for et par dage siden, og nu undrer jeg mig over hvad "film noir" er. Er det basalt set "whodunnit" film med en babe som nøglepunktet for plottet?

I en opgave skrev jeg engang lidt om film-noir:
Citat:
Det gamle er den klassiske genrefortælling fra Hollywoods Golden Years, film noir. Film noir betyder ”sort film” på fransk og refererer til 1) den sort-hvid disse film blev optaget i 2) Den stemning der hersker i disse film; både visuelt og psykisk.

Den beskæftiger sig med de lidt mere hårdkogte og lyssky typer og har ikke den rendyrkede glatte helt, der altid er moralsk korrekt. I film noir er protagonisten oftest en af to typer. Enten en kriminel, som fx i The Asphalt Jungle eller den mere hårdkogte privatdetektiv – privat eye, som i The Maltese Falcon.

Her hersker den hårde type, ham der godt kan bruge umoralske metoder til at nå sine mål, dog uden at være helt fordærvet. Selvom han til tider kan virke usympatisk, kan der inderst inde retfærdiggøres for hans handlinger. Dette kan dog være svært at føle til tider, men alligevel hersker der sjældent tvivl om motiver bag det. Om denne type kan man bruge betegnelsen antihelt.

Fortællingerne foregår næsten altid i storbyen – asfaltjunglen – et univers fyldt med skumle gyder, lyssky baglokaler, tilrøgede barer osv. Protagonisten skal være af den rette kaliber for at kunne infiltrere dette miljø, hvor folk ikke kan lide mange spørgsmål eller nysgerrige snushaner. Protagonisten er en ensom sjæl, der helst arbejder alene. Dog støder han altid ind i en speciel type – the damsel in distress, der kan vise sig at være reel nok eller det modsatte. Hun kaldes en femme fatale.

”A femme fatale is a stock character, a villainous woman who uses the malign power of sexuality in order to ensnare the hapless hero. The phrase is French for "deadly woman". She is typically portrayed as sexually insatiable. Although typically a villain, femme fatales have also been known to be antiheroes in some stories and sometimes even repentant heroines. Generally today, the archtype is seen as a character who constantly crosses the line between good and evil.”
Hjalp det? :)
Ellers må du endelig sige til, hvis du ønsker nogen for for uddybelse.

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre maj 30, 2008 18:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Pjalte skrev:
Mangler dog at se, Detour, D.O.A. & Pickup on South Street af dem du nævner. De står nu højt oppe på film-noir ønskelisten


Allesammen i den gode ende. Pickup on South Street er ude fra Criterion.

Her er iøvrigt den danske plakat fra Pickup. Jeg har den selvfølgelig i samlingen.

Billede

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: fre maj 30, 2008 18:59 
t23 skrev:
Lånte mig til Laura for et par dage siden, og nu undrer jeg mig over hvad "film noir" er. Er det basalt set "whodunnit" film med en babe som nøglepunktet for plottet?


Pjalte har svaret så glimrende, så lad mig bare tilføje lidt om den billedmæssige stil i film noirs: Lys og skygge udnyttes effektivt - ofte med store dele af billedet i skygge, andre gange mere subtilt med en anelse skygge, der sniger sig ned over ansigtet (som på Ava Gardner på billedet herunder). Linierne i billedet er ofte lodrette eller skæve diagonaler frem for vandrette horisontallinier (sidstnævnte er især kendetegnende for film, der foregår ude i landskabet, mens film noirs oftest foregår i storbyen). Der filmes også ofte fra skæve vinkler, hvilket giver indtryk af, at filmen foregår i en "anden" verden, en underverden, fordi billedsiden kommer til at se "fremmed" ud.

Billede
Bemærk at Ava Gardners ansigt ikke er fuldt belyst, som man ellers normalt ville gøre i en Hollywoodfilm. Fra "The Killers" (1946) af Robert Siodmak

Edit: Fed plakat, Le Samouraï!


Top
   
Indlæg: fre maj 30, 2008 19:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
t23 skrev:
Lånte mig til Laura for et par dage siden, og nu undrer jeg mig over hvad "film noir" er. Er det basalt set "whodunnit" film med en babe som nøglepunktet for plottet?

Film Noir er en visuel stil, der er udsprunget af krigens pessimisme.
Hovedpersonen er antihelten, der synes fanget af situationen, uden mulighed for at slippe fri.
Symbolikken er bl.a. skyggerne fra persienner, der kastes på vægge og henover personer og symboliserer tremmerne i dette fængsel.
Lyssætningen er en meget væsentlig del af stilen.
Regnvåde tågede gader og snuskede baggyder, er en del af miljøet.
Voice overs og flashbacks er også nogle af de kendetegn, der er meget brugt.
En femme fatal er næsten obligatorisk, men ikke et krav.

Stilen bliver pillet effektivt fra hinanden i The Naked Gun, hvor Leslie Nielsen næsten gør det umuligt igen at lave Film Noir, og stadig blive taget seriøst. :D

EDIT: Jeg kan ikke anbefale at se D.O.A. lige efter at have set The Naked Gun. :)

De ekstra kommentatorspor der er på Laura fra Fox's udgivelse, er iøvrigt værd at høre!
Endnu bedre er de to ekstra kommentatorspor på Double Indemnity i Universal's udgivelse, hvor der er en meget detaljeret indsigt i Raymond Chandlers liv og karriere.

Der er lidt mere info her, omkring genren.

'Bæveren' har en fremragende oversigt her, hvor de dog har valgt at nævne et par farvefilm også. Leave Her To Heaven, med Gene Tierney, er iøvrigt en fremragende film. ;)


Top
   
Indlæg: fre maj 30, 2008 22:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Spencer skrev:
Leave Her To Heaven, med Gene Tierney, er iøvrigt en fremragende film. ;)

Det glæder mig at høre :D
Har den nemlig liggende i bunken herhjemme ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 0:36 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Detour

Billede

Den fattige musiker Al hitchhiker fra New York til L.A.. På sin tur bliver han samlet op af en venlig sjæl, der er på vej til samme by. Under køreturen falder Als chauffør dog død om, og i et slag af panik vælger Al at overtage den døde mands identitet, og gemme liget, i stedet for at gå til myndighederne. Han ville jo selv ikke tro på sin forklaring hvis han hørte den, så hvorfor skulle politiet det? Med sin identitet samles en kvindelig hitchhiker op, hvilket han dog hurtigt kommer til at fortryde...

Filmen gør fremragende brug af de klassiske noir-elementer som flashback og voice-over. Ligeledes er billedsiden utrolig fængende og passende til stemningen, tiltrods for at vi ikke bevæger os på særlig mange locations.

Historien formår at udvikle sig rigtig spændende i løbet af filmens korte varighed (67 min.), hjulpet godt til at gode præstationer i hovedrollerne.

Stærk film-noir, som med dens tekniske- og plotmæssiger virkemidler, virkelig definerer genren :)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 8:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Pjalte skrev:
Spencer skrev:
Leave Her To Heaven, med Gene Tierney, er iøvrigt en fremragende film. ;)

Det glæder mig at høre :D
Har den nemlig liggende i bunken herhjemme ;)

Læg mærke til at lyssætningen er meget gennemført, og også bruger slagskygger fra persienner, på væggene. :)

Godt du fik set Detour!
Den er anbefalelsesværdig, selv til de der normalt går uden om noir-genren. :thumb:


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 8:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Spencer skrev:
Godt du fik set Detour!
Den er anbefalelsesværdig, selv til de der normalt går uden om noir-genren. :thumb:
Jep, den var rigtig god :thumb:
Jeg hentede den gratis ved Internet Archives, og kvaliteten var hæderlig nok, til at jeg kunne se den ;)
Det lykkedes mig også at finde et spoiler-frit cover :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 10:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Hvad med Neo Noir, hvad kan anbefales?
Helst nogle lidt mindre kendte :beerchug:

Eksempler på gode Neo Noir film er Angel Heart og Bladerunner.

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 11:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der er så meget noir i Angel Heart, at det vel nærmes er ægte film noir i farver. :)

Her er det et af de ekstreme shots, med en surrealistisk vinkel.

Billede

Studio Canal / Lions Gate har udgivet en Special Edition med en fabelagtig god transfer til DVD.
(Den skal jeg have på blu-ray når den kommer)


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Spencer skrev:
Der er så meget noir i Angel Heart, at det vel nærmes er ægte film noir i farver. :)

Her er det et af de ekstreme shots, med en surrealistisk vinkel.

Billede

Studio Canal / Lions Gate har udgivet en Special Edition med en fabelagtig god transfer til DVD.
(Den skal jeg have på blu-ray når den kommer)

Ja det er en fantastisk film, har den i den udgave som udkom i Danmark, mener det var On Air, har dog ikke set den på DVD, da jeg frygter at udgivelsen (On Air) er skod :shock:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 11:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Jeg har en dansk udgivelse af Angel Heart også, som er udgivet af Sandrew Metronome, med et Kinowelt logo på ryggen.
Den lider af lav bitrate, og generelt halvdårligt sløret billede, med udvaskede farver.
Det er dog langt fra det værste jeg har set, og den kan godt ses, hvis man ikke har andet. :)

Billede

Selvom Sandrew / Metronomes udgivelse er noget udvasket i farverne, er de alligevel ikke faldet for fristelsen til at smadre billedet med Edge Enhancement. Det er trods alt noget der gør, at den ikke er lige til skraldespanden, og kan bruges, når man ikke har andet. :)

Billede
Her Lions Gate's Special Edition, med den mere korrekte farvebalance.

Man kan dæmpe farverne en anelse på den danske udgivelse, så er den nok tålelig at se på, når alle ansigter ikke ser solskoldede ud. :)


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 13:42 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Morbid Angel skrev:
Hvad med Neo Noir, hvad kan anbefales?
Helst nogle lidt mindre kendte :beerchug:

Eksempler på gode Neo Noir film er Angel Heart og Bladerunner.

Mvh

MA

Har du set Brick?
Ellers kan den helt sikkert anbefales :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 16:17 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
The Dark Corner

Billede

Privatdetektiven Hardy starter på en frisk, efter at være svigtet af sin tidligere forretningspartner Jardine, og grundet ham tilbragte sine seneste to år bag træmmer.

Fortiden indhenter ham dog hurtigt, da han bliver chikaneret af White Suit, der fungerer som håndlanger for Jardine. Med hjælp fra sin sekretær søger Hardy nu en endelig afslutning på kapitlet med Jardine, en prøvelse der hurtigt viser sig mere kompliceret end som så...

En rigtig god historie med flere intriger og forviklinger, der trænger vores hovedperson længere og længere op i den mørke blindgyde. Visuelt bliver seeren suget ind asfalt junglens skyggeverden, der perfekt sætter atmosfæren.

Clifton Webb dominerer igen lærredet i sin anden og desværre sidste film-noir, og bliver fint suppleret af Lucille Bell, der ses som den omsorgsfulde og trofaste sekretær.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: lør maj 31, 2008 18:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Pjalte skrev:
Har du set Brick?
Ellers kan den helt sikkert anbefales :)

Ja fed film :thumb:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 163 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 511 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team