DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 11:43

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors mar 21, 2002 22:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
Var der flere der i mandags (tror jeg nok - jeg skal lige ind i dagene igen da jeg har været syg) der så den spanske film Tesis (Snuff på "dansk"...) på TV2????

Jeg gjorde, og havde før hørt meget godt om den. Og den var bestemt ikke en skuffelse. Fremragende og virkelig skræmmende.

Så derfor ville jeg lige snakke lidt om instruktøren Alejandro Amenabar. Efter min mening (efter jeg nu har set to af hans film), en af de allermest spændende "unge" instruktører idag.

Hans Abre los ojos (der i øjeblikket går på Canal+) er jo lige blevet genindspillet i Cameron Crowes Vanilla Sky. Jeg er en af dem der virkelig godt kan lide begge film. Jeg ville faktisk ikke kunne sige hvlken film jeg synes bedst om. Abre los ojos har måske nok en stemning som Vanilla Sky ikke har, men den måde Crowe har lavet den på, med en ekstrem fokusering på pop-kulturen, og virkelig lækre billeder og lydside, gør den til en virkelig vellykket genindspilning, der også formår at bidrage med noget nyt.

Og så hans nyeste (og tredje) film. The Others. En gyser jeg kun har hørt rosende ord om. Jeg glæder mig vildt til at se den på dette års Narfilm Festival. Den skulle bare være SÅ spooky. Og uden brug af blod - kun stemning og antydelsens kunst. Det er sådan det skal være!

Og så vil jeg slutte med at opfordre ALLE til at se hans film, hvis man ikke har gjort det endnu. Jeg vil gerne udnævne Alejandro Amenabar til en genial filmskaber. Jeg er overbevist om at vi vil se mange, mange, mange beviser på det i fremtiden.

[img]images/smiles/converted/clap.gif[/img] [img]images/smiles/converted/clap.gif[/img] [img]images/smiles/converted/clap.gif[/img]

[ 21-03-2002: Indlæg rettet af: Silent Bob ]</p>


Top
   
Indlæg: tors mar 21, 2002 23:07 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 21, 2001 2:01
Indlæg: 3298
Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
Hører vel egentlig mere til under "Film og Serier"...flyttet.


Top
   
Indlæg: fre mar 22, 2002 1:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 13, 2001 1:01
Indlæg: 8182
Geografisk sted: Allerhelst London
Hej

Jeg har ikke set Vanilla Sky, men blev lidt skræmt af Originalen ;o)

Til gengæld kan jeg varmt anbefale "THE OTHERS" - den er uhyggelig. Jeg skal intet sige om den, da det vil være at sige for meget.

Se den! Se den!
(Prøv det! Prøv det!)


Top
   
Indlæg: fre mar 22, 2002 9:43 
Offline

Tilmeldt: tors maj 17, 2001 1:01
Indlæg: 1556
Geografisk sted: Odense
Jeg har set Vanilla Sky, og jeg må indrømme at jeg ikke har set en værre gang bras siden 6th Day med Shwarzenegger. Vanilla Sky er umådelig gennemført dårlig og intetsigende!!! Plottet er afsindig dårligt, og især "surprise-plottet" til sidst i filmen formår at gør filmen uudholdelig! Den film er rent ud sagt pumpet op til noget den ikke er - for NEJ den er hverken original eller klog!

Men derfor kan det jo godt være at Alejandro Amenabar har formået at gøre første-udgaven bedre...?!?!?


Top
   
Indlæg: fre mar 22, 2002 19:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Ulrik Horsted-Kristensen:
<strong>Hører vel egentlig mere til under "Film og Serier"...flyttet.</strong><hr></blockquote>

Ok, ok så [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]


Top
   
Indlæg: fre mar 22, 2002 19:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev simpson:
<strong>Jeg har set Vanilla Sky, og jeg må indrømme at jeg ikke har set en værre gang bras siden 6th Day med Shwarzenegger. Vanilla Sky er umådelig gennemført dårlig og intetsigende!!! Plottet er afsindig dårligt, og især "surprise-plottet" til sidst i filmen formår at gør filmen uudholdelig! Den film er rent ud sagt pumpet op til noget den ikke er - for NEJ den er hverken original eller klog!

Men derfor kan det jo godt være at Alejandro Amenabar har formået at gøre første-udgaven bedre...?!?!?</strong><hr></blockquote>

Hvis du mener at Vanilla Skys svaghed er plottet, så vil jeg anbefale at du ikke ser Abre los ojos. Vanilla Sky er plotmæssigt en meget præcis genindspilning. Amenabar sagde om Vanilla Sky at den var Rock n' Roll mens hans egen film var Opera. Indpakningen er forskellig, men indholdet det samme.

Og så for at slutte så vil jeg lige sige at man ikke skal tage "surprise-slutningen" bogstaveligt. Hvis man følger med i hele historien, så ved man at man ikke altid skal tro på hvad man hører. Men Vanilla Sky er sådan en film som man egentlig ikke får meget ud af at diskutere, hvis man har forskellige meninger om den. Ligesom en film som f.eks Magnolia. Jeg har stadigvæk ikke oplevet at nogen der ikke kan lide den, har skiftet mening efter man har diskuteret og analyseret den.

Men for at gentage mig selv, så mener jeg helt klart at man IKKE skal se Abre los ojos hvis man har set Vanilla Sky først og ikke kan lide den.


Top
   
Indlæg: lør mar 23, 2002 15:42 
Offline

Tilmeldt: tors maj 17, 2001 1:01
Indlæg: 1556
Geografisk sted: Odense
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Silent Bob:
<strong>

Hvis du mener at Vanilla Skys svaghed er plottet, så vil jeg anbefale at du ikke ser Abre los ojos. Vanilla Sky er plotmæssigt en meget præcis genindspilning. Amenabar sagde om Vanilla Sky at den var Rock n' Roll mens hans egen film var Opera. Indpakningen er forskellig, men indholdet det samme.

Og så for at slutte så vil jeg lige sige at man ikke skal tage "surprise-slutningen" bogstaveligt. Hvis man følger med i hele historien, så ved man at man ikke altid skal tro på hvad man hører. Men Vanilla Sky er sådan en film som man egentlig ikke får meget ud af at diskutere, hvis man har forskellige meninger om den. Ligesom en film som f.eks Magnolia. Jeg har stadigvæk ikke oplevet at nogen der ikke kan lide den, har skiftet mening efter man har diskuteret og analyseret den.

Men for at gentage mig selv, så mener jeg helt klart at man IKKE skal se Abre los ojos hvis man har set Vanilla Sky først og ikke kan lide den.</strong><hr></blockquote>

Det kan du have helt ret i. Tolkninger og meninger er ikke så nemme at diskutere sig frem til en enighed. I Bund og grund er det dog kun fedt at man kan få forskellige handlings/symbolske ting ud af en film, og at man kan ikke altid kan lide de samme film.

Du har nok ret i det med Vanilla Sky, jeg holder dog stadig fast på, at jeg hader den film! Normalt kan jeg godt lide twist/Mind-fuck/surprise-endings film, så som Fight Club, Memento, Sixth Day, etc...Men når surprise-tingen bare er proppet ind for at have en surprise-effekt, uden nogen klogere/dybere mening bag, så kan jeg altså ikke se det interessante i det!

Jeg er dog egentlig blevet lidt interesseret i at se nogle af Abre los ojos' værker, men du har nok ret i, at jeg nok ikke vil kunne lide det.

Cheers [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team