DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 3:59

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4
Forfatter besked
Indlæg: ons jan 16, 2002 18:34 
Offline

Tilmeldt: ons jun 06, 2001 1:01
Indlæg: 215
Geografisk sted: Århus
Jeg vil give Chatiz ret, det soundtrack er super, særlig som baggrundsmusik (Eller score musik som Chatiz siger). Jeg kan kun anbefale folk at købe det.


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2002 1:06 
Offline

Tilmeldt: tors maj 17, 2001 1:01
Indlæg: 1556
Geografisk sted: Odense
Well, nu kan jeg ikke holde den længere. Det var ellers meningen at jeg skulle have været inde og se LOTR én gang til i biografen før jeg postede dette indlæg. Men det kan sgu godt gå hen at vare længe før jeg får tid til at se den igen - måske bliver gensynet på DVD? Anyhow, pointen er at jeg vel hellere må komme ud med det nu [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Chatiz:
<strong>Vi er da vel enige om at film ikke kun er lys på en skrærm men også historien bag, og hvis man tænker på at det som filmen bygger på kom før så mange andre film ER den jo original. Man kan jo ikke lukke sig inde i en kasse og kun kigge på lysene og lyden på lærredet. I min bog er film lidt mere... ... men jeg kan godt se din pointe og jeg tror ikke jeg overbeviser dig heller med denne post.</strong><hr></blockquote>

Jeg lukker mig skam heller ikke inde i en kasse og kun fokuserer på de tekniske aspekter!

"Historien bag": Hvis jeg ikke tager fejl så må 1. bind af bøgerne få credit for denne del og ikke filmen! Jeg har endnu ikke hørt ét godt argument for, at LOTR skulle være VERDENS BEDSTE film!

Jeg siger det gerne igen: Jeg synes ikke LOTR var dårlig, og jeg har da alt mulig respekt for bøgerne. Men jeg synes virkelig ikke at LOTR er filmhistoriens største mesterværk på nogen som helst måder. Ja, mange af de store eventyr-klasiskere på film har med meget stor sandsynlighed "stjålet" mange elementer fra LOTR-triologien, men de har altså også tilføjet nye elementer til eventyr-genren og dermed viderudviklet genren. -Disse tilføjelser og ekstra elemnter synes jeg måske er mere fantastiske end "1. udgaven af denne Eventyr-genre's version" (alias LOTR-bøgerne).


<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Chatiz:
<strong>

Hvad angår Moulin Rouge er den også kun rigtigt original hvis man kigger på billederne altså kameraføringen. Jeg elsker den film, misforstå mig ikke, men selve historien er da næsten en kopi af Shakespeare In Love og musikken er næsten alt sammen cover-sange. ...Nu er films kvalitet jo også mere end blot originalitet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[...]

...på IMDB's top 250 over de bedste film nogensinde er LOTR i øvrigt netop gået ind som nr. 1 (respekt!!!). Moulin Rouge er p.t nr. 92. Hele listen kan ses her!
</strong><hr></blockquote>

Moulin Rouge er ikke kun original på kameraføringen! Det mest originale ved Moulin Rouge er faktisk lige præcis det, som du fremhæver som det uorginale, nemlig coversangene! Ja, det hele er stort set coversange, men fortolkningen, sammensætningen og sammensmeltningen af alle disse store (måske største?) klasiske kærlighedssange inden for popverdenen, gør Moulin Rouge til noget helt unikt.

Men fair nok, du vil gerne væk fra "det originale aspekt", hvilket jeg på sin vis godt kan forstå og respektere dig i. Men så sig mig lige (åbent spørgsmål til alle, ikke kun Chatiz), hvad er det der gør LOTR til "Mesterværket over alle mesterværk"???? Bemærk lige at jeg IKKE gider at have svar tilbage, som siger at BØGERNE var grundstenen til alt og at BØGERNE er noget så fantastiske - for det kan jeg altså ikke bruge til noget som helst! Nej, jeg vil have at vide hvorfor FILMEN - jeg gentager: FILMEN (F-I-L-M-E-N) er så fantastisk....????

PS. Chatiz, du brugte ordet "peace" til sidst i dit indlæg. Well, det ord er der vel ingen grund til at bruge i denne tråd. Tråden her er jo ikke (og når nok aldrig) op på det kogepunkt, som Pearl Habor-tråden endte i.

PPS. Ja "LOTR" er røget ind på IMDB's nr. 1 - men det siger altså ikke andet end at filmen er meget populær blandt IMDB's brugere. Men jeg ved da godt at filmen er populær i hele verden, men det var Titanic jo også - og den film er da ikke filmindustriens største mesterværk, vel?

Cheers [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 17-01-2002: Indlæg rettet af: simpson ]</p>


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2002 8:22 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev simpson:
<strong>PPS. Ja "LOTR" er røget ind på IMDB's nr. 1 - men det siger altså ikke andet end at filmen er meget populær blandt IMDB's brugere. Men jeg ved da godt at filmen er populær i hele verden, men det var Titanic jo også - og den film er da ikke filmindustriens største mesterværk, vel?

Cheers [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 17-01-2002: Indlæg rettet af: simpson ]</strong><hr></blockquote>
For det første: Selv ultra populære film som Harry Potter, Jurraasic Park og Titanic (der er set af flere end LOTR) har aldrig været i top ti på den liste så det var hvad jeg mente med "respekt".

Dernæst: Det er rigtigt at sammensætningen af coversange i Moulin Rouge er original men det er da ikke verdens mest geniale originale træk. jeg synes det er en genistreg for det fungerer godt men det er vel ikke det mest fantastiske originale (for et års siden har jeg faktisk selv lavet et lignende manus selv [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] så Baz har hugget min idé [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )men skal vi ikke lade det med originaliteten ligge...

Dernæst: Jeg har ikke sagt at LOTR er verdens bedste film. Jeg sagde bare at jeg nød den mere en jeg har nydt en film i lang tid og hele helheden omkring den (det at komme hjem og læse i bogen og høre soundtracket) gjorde den mere betydningsfuld end de fleste andre film jeg har set på det sidste. Og selvom kun selve filmen tæller for dig så er efterbearbejdelsen om jeg så må sige også noget der tæller for mig [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Og hvorfor er den så så god:

Ja, jeg synes jeg har nævnt lidt af det men eller læs nogle af de nedenstående anmeldelser (du kan næsten ikke finde én dårlig), for så tror jeg de vil give dig en generel ide om hvad der fascinerer mig og andre [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] og til sidst: LOTR vil vinde OScar'en. Det tror jeg på... [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

- Se her nogle "miksede" anmeldelser
- Se her BT's seksstjernede anmeldelse
- Se her CinemaZones seksstjernede anmeldselse

Disse er nogen jeg har gennemlæst og så jeg selv er enig med på de fleste punkter [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ...


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2002 19:14 
Offline

Tilmeldt: søn aug 12, 2001 1:01
Indlæg: 415
Geografisk sted: Denmark
At sammenligne Moulin Rouge med LOTR er for mig det samme som at sammenligne Cherops pyramiden med en af de små sten som ligger ude i min baghave, til fordel for LOTR. [img]images/smiles/icon_redface.gif[/img] )

Filmen kan aldrig være original i forhold til bogen. Det højeste den kan opnå er at være loyal mod bogen, hvilket den er i høj grad.

Den fanger klart den storhed som præger bogen.

Jeg har læst bogen flere gange og Silmarillion et par gange, og var derfor noget skeptisk over om en filmatisering var en god ide.

Jeg sad dog fuldstændigt opslugt i 3 timer, fordi det var ligesom at se de fantasibilleder jeg selv havde haft i hovedet da jeg læste bogen.

Produktionen er helt fantastisk. Der er en række formidable scener. Utroligt godt skuespil af alle medvirkende.

Prøv at læg mærke til kampscenen ved Amon Hen, da Boromir blæser i hornet, og kamereaet følgerne de løbende orker ned til Boromirs kamp. Jeg tror ikke der var speciel effect i den..man må have lavet en kæmpe glidebane til kameraet der, og det er da imponerende. Samme måde med kamera-føringen da de krydser broen ved Khazad-dum.

Jeg føler klart man får et bedre udbytte af filmen ved at have læst bogen og eventuelt Silmarillion, idet man ellers går glip af en del ting uden måske selv at spekulere over det. Eksempelvis henvisningen til Númenóreanerne. [img]images/smiles/icon_redface.gif[/img] )

Jeg kan ikke vente til den kommer på dvd eller TTT kommer næste år. Tanken om at have trilogien stående i hylden kan godt give mig mundvand.

Hvis man derimod kan lide en film fortalt via moderne sange sunget med en anden melodi er Moulin Rouge selvfølgelig en ok film. Jeg er bare ked af at nævne den i samme sætning som LOTR.

Håber LOTR vinder oscar for bedste film, hvilket jeg tror den gør.

Michael Eriksen

[ 17-01-2002: Indlæg rettet af: Michael Eriksen ]</p>


Top
   
Indlæg: tors jan 17, 2002 22:23 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Michael Eriksen:
...håber LOTR vinder en Oscar for bedste film!
[/QB]<hr></blockquote>

Det gør den. Stol på mig

[img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img] [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]

ellers vinder Beautiful Mind... den er den eneste trussel, men vi får vel at se på søndag til Globes... BM's fordel er at Russel Croww vinder bedste manlige hoverolle og prisen for bedste film går jo tit til en film der får andre af de store priser, men LOTR får vel måske bedste instruktør... det kan blive et close race, for Akademiet har tidligere spændt ben for fx. Star Wars... så man ved aldrig

[ 19-01-2002: Indlæg rettet af: Chatiz ]</p>


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team