DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 10:07

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør dec 29, 2001 12:49 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 11, 2001 1:01
Indlæg: 327
Geografisk sted: Horsens, Danmark
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>
PS. Aldrig har jeg set en film i biografen, hvor jeg blev så distraheret af den dårlige billedkvalitet. Det store lærred kunne slet ikke følge med ved de store scener. Denne film fungerer vist kun optimalt på en lille rund disk kaldet DVD...

[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: simpson ][/QB]<hr></blockquote>

Jeg så også filmen igår og var ligesom dig skuffet over den dårlige billedekvalitet, man skulle faktisk tro at filmen er ældre end den faktisk er, med alle de ridser, der var i billedet. Det må kunne gøres bedre på DVD.

Tror I at man kan se 2eren uden at have set 1'eren først ?

Jeg synes faktisk at filmen var ret fed, men synes også at "Moulin Rouge" er bedre.


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Nej Claus det vil svare til at se 'Episode V: The Empire Strikes Back' før 'Episode IV: A New Hope'.

Jeg har lige bestilt Moulin Rouge fra Future Entertainment, for nu vil jeg altså se what the fuss is all about...


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 14:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Jeg vil give jer ret i at billedkvaliteten var skuffende på Ringenes Herre. Jeg læste noget om at det var fordi filmene blevet optaget på Super35 og ikke anamorphic. Det kommer helt klart til at se bedre ud på DVD, desværre kommer den jo først til august 2002.

Jakob: Jeg vil nu ikke give dig ret i at filmen ikke var original, såvidt jeg ved har bøgerne aldrig været filmatiseret før andet end på tegnefilm. Så allerede der synes jeg godt vi kan snakke om at filmen har en vis originalitet og så er fortællingen jo også et af de allerstørste bogværker fra det forrige århundrede. Personligt kan jeg ikke forstille mig Ringenes Herre filmatiseret på andre måde og jeg synes ikke ordet mesterværk er dækkende nok for det Peter Jackson har skabt.


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 14:29 
Offline

Tilmeldt: tors maj 17, 2001 1:01
Indlæg: 1556
Geografisk sted: Odense
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev KimK:
<strong>Jakob: Jeg vil nu ikke give dig ret i at filmen ikke var original, såvidt jeg ved har bøgerne aldrig været filmatiseret før andet end på tegnefilm. Så allerede der synes jeg godt vi kan snakke om at filmen har en vis originalitet og så er fortællingen jo også et af de allerstørste bogværker fra det forrige århundrede. Personligt kan jeg ikke forstille mig Ringenes Herre filmatiseret på andre måde og jeg synes ikke ordet mesterværk er dækkende nok for det Peter Jackson har skabt.</strong><hr></blockquote>

Kim: Det er ikke originalitet du der snakker om. Fordi "Kærlighed ved første hik"-bogen bliver filmatiseret for første gang, gør da ikke automatisk filmen til at være original! Jeg synes det er fedt, at Ringenes Herre er blevet filmatiseret, og jeg tror ikke filmen kunne laves ret meget bedre end Peter Jackson's version (hvis man ellers ser bort fra den grimme blæksprutte, som kommer op af vandet). Men mesterværk...hvad er det lige der gør filmen til et mesterværk? Bøgerne er måske et mesterværk - i hvert fald hvis man ser på den enorme læserskare som har købt eller læst bøgerne. Men er filmen et MESTERVÆRK, når den nu rent faktisk ikke bringer noget nyt til filmkunsten, LOTR-bøgerne eller vores tankegang?

Jeg synes ikke LOTR var decideret dårlig, alligevel må jeg dog indrømme at jeg var dybt skuffet. Jeg giver dog filmen en chance til i og med, at jeg skal ind og se den en gang til...nok en gang i næste uge.

[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: simpson ]</p>


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 17:37 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev simpson:
<strong>

Men er filmen et MESTERVÆRK, når den nu rent faktisk ikke bringer noget nyt til filmkunsten, LOTR-bøgerne eller vores tankegang?
[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: simpson ]</strong><hr></blockquote>

JA!!! Den er et mesterværk Jakob. Jeg kunne også godt lide Moulin Rouge (har købt soundtracket og synes som alle andre Baz Luhrmann film at den ar for fed * * * * *) men LOTR's magi kan ingen film slå i år. Jeg ved ikke hvordan folk der ikke har læst bøgerne ser filmen men for mig der har læst dem er den helt fantastisk og bare det at høre Gandalf komme med sine trylleformularer! MUMS!!! ... også kan man jo ikke rigtigt sammenligne Moulin Rouge og LOTR... man sammenligner jo heller ikke Terminator og Klinkevals... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Også til spørgsmålet om originalitet: For f... er den da original for husk på at kilden til filmen (bøgerne) er over 50 år gammelt og før den tid var der ikke noget der hed eventyr. Det skabte LOTR nærmest 100% selv. I hvertfald var det den første troværdige og vidtspredte eventyr-succes, så selvfølgelig er den original. Den var jo grundlaget for Harry Potter, Star Wars, Indiana Jones og alle de andre eventyr vi kender. Både G. Lucas og Spielberg har ved flere lejligheder betegnet Tolkiens vigtighed og selvom førnævnte eventyrfilm som Indiana Jones kom før (filmisk) end LOTR bygger filmen(e) jo på det mest originale og mest suveræne eventyr-bogværk til dato. Det har bare ikke været teknisk muligt at at lave filmene før fordi Tolkiens enorme fantasi i årtier rakter længere end teknologien!

Disse film rammer så bredt og så mange tangenter i mit interne klaver at det var en absolut nydelse at se og DERFOR er den i mine øjne et mesterværk. Eneste klage fra min mund er at den godt kunne have haft flere detaljer med fra bogen og for min skyld kunne den godt have varet 5 timer [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg glæder mig til næste år og næste film, men indtil da: Læs bøgerne Jakob og/eller husk på hvilken baggrund LOTR bygger på.

... I øvrigt vil jeg give dig ret mht. billedkvaliteten men så vidt jeg har forstået skulle den være værre i USA. Men så kan vi jo glæde os til DVD-kopien [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 19:02 
Offline

Tilmeldt: ons aug 29, 2001 1:01
Indlæg: 479
Geografisk sted: Dk
Imorgen skal jeg se filmen for anden gang. Den går i 2 sale i Kolding, jeg kan ikke mindes andre film har gjort det samme.
Jeg hører til holdet der var begejstret for filmen.
Denne Moulin Rouge nåede jeg ikke i bio og se. Jeg har siden besøgt et par lokale DVD shops for at købe den, men alle steder sige de at den er udsolgt og at de ikke havde mange kopier for den solgte nok ikke.
Nu tror jeg at jeg vil følge Kim, for den film må være meget god.
De nævnte i radioen at 130.000 havde forudbestilt til LOTR.


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 19:14 
Offline

Tilmeldt: tors maj 17, 2001 1:01
Indlæg: 1556
Geografisk sted: Odense
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev Chatiz:
<strong>Også til spørgsmålet om originalitet: For f... er den da original for husk på at kilden til filmen (bøgerne) er over 50 år gammelt og før den tid var der ikke noget der hed eventyr</strong><hr></blockquote>

Du svarer ikke på mit spørgsmål. Jeg sagde at FILMEN ikke bragte noget nyt. Du svarer at BØGERNE er grundstenen til alt omkring denne form for eventyr. Min pointe er, at nok var BØGERNE banebrydende og originale - men det at FILMEN bliver lavet udfra BØGERNE et halvt århundrede efter gør ikke FILMEN original! For mit vedkommende så tror jeg, at "Willow", "Den uendelige Historie", "Labyrinten", etc. er mindst ligeså god som "LOTR".

Bortset fra det, så kan du have ret i, at man ikke kan lave en direkte sammenligning mellem "Moulin Rouge" og "LOTR". Men det gør jeg jo heller ikke. Jeg siger bare at i og med, at "Moulin Rouge" er langt mere satsende, nyskabende og for mit vedkommende langt mere fortryllende - så synes JEG at "Moulin Rouge" har fortjent prisen for "bedste film" til Oscar og Golden Globe uddelingerne mere end "LOTR" har det.

Anyway, godt nytår alle sammen. Jeg vender nok først tilbage næste år [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: simpson ]</p>


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 19:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Jeg læste at Peter Jackson har sagt at den uklippede udgave af Fellowship varer ca. 3t 40min. Han er dog ikke sikker på at den udgave nogensinde ser dagens lys, men hvis den gør så er DVD formatet jo et oplagt medie. Jeg lagde f.eks mærke til 2 scener i den nyeste trailer som ikke er med i filmen. Det drejer sig om den scene hvor følgeskabet får overrakt gaverne fra Galadriel- bl.a. deres kapper (dem med det pæne halsspænde). Den anden scene er fra kampen i skoven, hvor man ser Legolas skyde en pil afsted som baner sig vej forbi bl.a. Aragon som trækker hovedet lidt til sig.


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 20:23 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev simpson:
<strong>

Du svarer ikke på mit spørgsmål.
[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: simpson ]</strong><hr></blockquote>

Det gør jeg da! Vi er da vel enige om at film ikke kun er lys på en skrærm men også historien bag, og hvis man tænker på at det som filmen bygger på kom før så mange andre film ER den jo original. Man kan jo ikke lukke sig inde i en kasse og kun kigge på lysene og lyden på lærredet. I min bog er film lidt mere... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ... men jeg kan godt se din pointe og jeg tror ikke jeg overbeviser dig heller med denne post [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev simpson:
<strong>
Jeg siger bare at i og med, at "Moulin Rouge" er langt mere satsende, nyskabende og for mit vedkommende langt mere fortryllende - så synes JEG at "Moulin Rouge" har fortjent prisen for "bedste film" til Oscar og Golden Globe uddelingerne mere end "LOTR" har det.
</strong><hr></blockquote>

Hvad angår Moulin Rouge er den også kun rigtigt original hvis man kigger på billederne altså kameraføringen. Jeg elsker den film, misforstå mig ikke, men selve historien er da næsten en kopi af Shakespeare In Love og musikken er næsten alt sammen cover-sange. ...Nu er films kvalitet jo også mere end blot originalitet [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
...Og hvad Oscar angår tror jeg ikke på at Moulin Rouge vinder det helt vilde desværre... om LOTR gør er en anden sag. De tekniske priser får den men vi så jo også Akadamiet spænde ben for de helt store priser til Star Wars , så måske går prisen for bedste film til en ny "Annie Hall" der stjal Star Wars' Oscar [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ... for dem der i øvrigt vil følge Oscar-debatten på nærmeste hold vil jeg råde til at gå ind her (IMDb's Oscar Buzz). ...
...på IMDB's top 250 over de bedste film nogensinde er LOTR i øvrigt netop gået ind som nr. 1 (respekt!!!). Moulin Rouge er p.t nr. 92. Hele listen kan ses her!

Peace. Og godt nytår Jakob (og jer andre [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ).

[ 29-12-2001: Indlæg Rettet Af: Chatiz ]</p>


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 23:21 
Offline

Tilmeldt: man apr 23, 2001 1:01
Indlæg: 1041
Geografisk sted: Løgten
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev simpson:
<strong> Jeg har ikke læst bogen, men går ud fra filmen følger bogen slavisk - hvilket den jo også skal. </strong><hr></blockquote>

Men det gør den ikke. Kun de allervigtigste event er med, og flere events er skrevet sammen for at spare tid. Enkelte events er dog uddybet, tilsyneladende fordi de virker bedre i en Action-film.
Dertil kommer at mange af personerne er forenklet væsentligt i forhold til bogen, fordi den rige baggrundshistorie fra bogen er pist væk.

Det er naturligvis standard procedure ved filmatiseringer, så det er der intet ondt i.
Jeg savnede bare nogle af de mere suspenseprægede scener, samt de conspiracy-agtige passager. Jeg er dog glad for at vi slap for alle de der sange!

Jeg er iøvrigt imponeret over, at selv folk der ikke har læst bogen kan finde hoved og hale i bogen, og at selv die-hard fans (ikke fans af filmen DIE HARD [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ) accepterer de friheder, som manuskriptforfatteren har taget sig.

Til Chatiz, kan du komme med eksempler på, hvor filmen virker "original". Jeg synes ikke lige at jeg kunne finde noget, som man ikke har set før.
Det skulle da lige være, at den er original i forhold til bogen [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img] , jvf. ovenstående.

I modsætning til f.eks. "Memento", som efter min mening er "original" (fordi jeg ikke har set en tilsvarende tilgangsvinkel til en historie).

Til sidst skal jeg da lige nævne, at jeg trods alt var godt underholdt begge gange jeg så den, og den skal bestemt hjem til samlingen, når den kommer på DVD.


Top
   
Indlæg: lør dec 29, 2001 23:48 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev bn73:
<strong>
Til Chatiz, kan du komme med eksempler på, hvor filmen virker "original". Jeg synes ikke lige at jeg kunne finde noget, som man ikke har set før.

</strong><hr></blockquote>

Det er svært lige at sidde og hive dit og hive dat frem nu her. Jeg har trods alt kun set den én gang indtil videre, men lad mig henvise til mine tidligere posts hvor konklusionen er,(som simpson siger det) at filmen enkeltstående måske ikke bringer så meget nyt (men tilgengæld bruger det "gamle" helt perfekt) men man skal huske på baggrunden og at næsten alle eventyr på en eller anden måde grunder i LOTR og hvis det ikke skyldes originalitet så ved jeg ikke [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] Jeg synes det er et plus at Jackson holder sig så tæt til bøgerne som han vitterligt gør (selvom jeg også som tidligere nævnt savner noget...) og fordi bøgerne tilfældigvis er så gamle at samtlige eventyrfilm i manges øjne åbenbart virker mere "originale" i det de er nyere (selvom de alle mere eller mindre låner fra den) end LOTR synes jeg bestemt ikke at han skulle have lavet filmen anderledes. Jeg er fuldt ud tilfreds! ... men igen så lad mig sige at det at en film er original eller ej jo ikke er den eneste kvalitet....langtfra. Manges yndlingsfilm, om det er Disney, Morten Korch, Star Wars eller James Bond bygger på noget "velkendt" mens andre films virkemidler (som Memento) er overaskelses momentet. Jeg synes dog bare ikke at LOTR's største virkemiddel er originaliteten og derfor finder jeg det heller ikke synderligt relevant at blive ved med at bedømme filmens kvalitet ud fra det. Der er så meget andet godt efter min mening.

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
   
Indlæg: søn dec 30, 2001 15:34 
Offline

Tilmeldt: man apr 23, 2001 1:01
Indlæg: 1041
Geografisk sted: Løgten
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev Chatiz:
<strong>
...at filmen enkeltstående måske ikke bringer så meget nyt (men tilgengæld bruger det "gamle" helt perfekt) men man skal huske på baggrunden og at næsten alle eventyr på en eller anden måde grunder i LOTR og hvis det ikke skyldes originalitet så ved jeg ikke [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
</strong><hr></blockquote>

Jeg er i drillehumør, så se bare her:
Homers Odysse
Nordisk mytologi
Islandske sagaer
Shakespeare
Brødrene Grimm
H.C. Andersen

Alt dette (og meget mere) kom længe før LOTR.
De fleste elementer i LOTR bøgerne kan findes i nogle af ovenstående, så hvor er originaliteten, udover det geniale i at blande det hele sammen til et samlet univers?

Du kan så have ret i at mange MODERNE eventyr, især i Dungeon & Dragons genren, har udspring i LOTR's univers.

<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev Chatiz:
<strong>
Jeg synes dog bare ikke at LOTR's største virkemiddel er originaliteten og derfor finder jeg det heller ikke synderligt relevant at blive ved med at bedømme filmens kvalitet ud fra det. Der er så meget andet godt efter min mening.

[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] </strong><hr></blockquote>

Godt, så er vi jo nærmest enige. [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]


Top
   
Indlæg: søn dec 30, 2001 17:06 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 21, 2001 2:01
Indlæg: 3298
Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
Så fik jeg endelig set LOTR igår. Jeg var som tidligere nævnt i Imperial med Tonny, som havde købt næsten hele række 17! At sidde midt på række 17 i Imperial er slet ikke så ringe endda [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Nu har jeg set filmen for første gang, men det er bestemt ikke sidste gang, at jeg skal se den i biografen. Det var en helt utrolig oplevelse, og de tre timer bare fløj afsted. Jeg lagde godt mæke til billedkvaliteten - måske fordi det var blevet nævnt her før. Det er måske muligt, at den ikke kommer til at rende med et utal af Oscar's, men den kan efter min mening sagtens bære titlen "Årets Bedste Film", og så får den med garanti også nogle af de mere "tekniske" og "håndværksmæssige" Oscars såsom f.eks. "Bedste Cinematografi" og "Bedste Kostumer". Jeg vil i hvert fald følge uddelingen med spænding, når vi når så langt.


Top
   
Indlæg: søn dec 30, 2001 17:26 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">Citat:</font><hr>Det Skrev bn73:
<strong>

Jeg er i drillehumør:...</strong><hr></blockquote>

Ja det må du da nok sige [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ... jeg vil da bare lige sige at jeg synes denne sammenligning er lidt for generaliserende, men det var de sammenligninger jeg gjorde jo også [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] ...


Top
   
Indlæg: ons jan 16, 2002 9:07 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
jeg synes bare lige jeg vil reklamere lidt for LOTR-soundtracket. Jeg har netop købt det, og jeg kan kun anbefale det. (Se det evt. her!!)

Score-mæssigt er det klart det bedste soundtrack jeg har hørt i årevis, Howard Shores underlægningsmusik er simpelt hen smukt, dybt, rørende bombastisk, kraftfult og alt andet et gpdt score skal være.

Oven i det gode score får man et par sange med Enya der bare er flotte og gode (ihvertfald hvis man normalt er til Enya, som mig).

Jeg kan ikke se hvordan dette soundtrack ikke vinder Oscar'en for Bedste score + bedste sang (jeg tror nemlig ikke Come What May kommer med alligevel pga af det tidligere diskuterede problem med at den ikke er "original"). For mig er det et lige så indlysende valg som dengang det smukke Titanic-score tog de to musikpriser i 1998!
[img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img] [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img] [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 52 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team