Back on the track!Missionen er fuldført, indoktrineringen er gennemført – jeg kan nu konstatere at jeg kan lide
Django Kill – If You Live, Shoot! For 4 år siden skrev jeg i samme tråd:
Citat:
Der er rendt en del vand i strandkanten siden, skudt en del skud i bøssen og jeg har stort set kun set min spaghetti-samling hen over sommeren! Så jeg var klar til et nyt forsøg med Tomas Milian på syretrip!
Filmen er meget anderledes end traditionelle SW på flere måder, som jeg allerede nævnte for 4 år siden. Den vold og sadisme der er en hel del af, bliver man nærmest inviteret til at deltage i – der er dvæle for detaljerne og close-up. Hvis man forventer en god morale og etiske retningslinjer, skal man holde sig væk fra filmen. Da Tomas Milian bliver forrådt af halvdelen af sin røverbanden og de skal henrettes, råber han meget fortørnet op om at de er nogle morderiske banditter der vil blive straffe for denne udåd – han har lykkelig glemt at 5 minutter før, var han selv deltagende i en likvidering af de soldater der passede på den guldskat, som banden røvede
En anden ting som slog mig var at det ikke var røverne, eller byens to store banditter der var de ”værste”, næ , det var byens ”
almindelige” borgere, som var de mest skræmmende i filmen, deres skjulte sadisme der stod i fuld flor, ved første given lejlighed. Demagog skulle ikke opfordre dem meget , før at medløberne jagtede indianerne ( her kan man så passende udskifte indianerne med: jøder, muslimer, vantro eller andre der ikke lige pt. er populær, da denne mekanismen nok ikke ligge så fjernt)
Run, Man, Run, blev der også tid til.
Her minder Tomas Milians rolle en del om den han havde i Companeros, og det er ikke dårligt ment. Han kommer ved et tilfælde i fængsel og møder den revolutionær poet, Santillana. Han skal løslades dagen efter, men da han ved hvor – som i som mange andre af samme genre – $3,000,000 i guld er gemt, venter den flere forskellige modtagelsekomitere på ham uden for fængslet og det er ikke Benny og Keld – tværtimod! Så Tomas Millian får $100 for at hjælpe ham med at flygte – og så går den vilde jagt.
Det bedste ved filmen er næsten at det skulle være den dårligste af Sergio Sollima 3 western-film. For hvis den er dårlig, så må de andre 2 jo være helt fantastisk!