DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 11:10

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1631 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7109 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jun 09, 2003 13:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 2278
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Helene H:
<strong>Og så er jeg jo iøvrigt ved at gå ud af mit go'e skind, fordi omtalte Amazon endnu ikke har fået de nye "Lone WOlf and Cub"-udgaver [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] AAAArgh, det er umenneskeligt!
</strong><hr></blockquote>

http://www.dvdtalk.com/reviews/read.php?ID=6462 :

"Please note that the Lone Wolf and Cub: Baby Cart at The River Styx DVD can only be ordered from AnimEigo’s web site (http://www.animeigo.com), and will available at finer retail/online stores everywhere by late-summer 2003."

Men det kan da være at DVD Depot kan skaffe dem hjem før?

[ 09-06-2003: Indlæg rettet af: cowfeet ]</p>


Top
   
Indlæg: tirs jun 10, 2003 22:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 23, 2002 1:01
Indlæg: 2663
Geografisk sted: København
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev rytter:
<strong>Og .. nåh ja ... bokaJ ... jeg har også en forkærlighed for Gunhed. Den er sindssyg flot, har en meget langsom og sløv fortalt historie, men hvor lader man sig bare indfange af det sci-fi-univers. Jeg håber også engang at kunne opgradere min VHS original til en DVD-udgivelse. Kender du en japansk lidt atypisk serie kalder Dark Soldier D, som er ude på DVD på i Japan og USA? Jeg tror den vil appellere til dig. Serien blev aldrig til det store i Japan og der blev vistnok ikke produceret mange flere end de tre episoder der er på region 1-udgivelsen.</strong><hr></blockquote>

Tak for tippet, det vil jeg da prøve at checke ud ved lejlighed... Lyder meget spændende [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]


Top
   
Indlæg: ons jun 11, 2003 0:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
Fik fornylig set Tartan-udgivelsen af Takashi Miikes Shinjuku Triad Society. Og en ting er sikker .... jeg nægter at smide flere penge på bordet for Tartans horrible DVD-udgivelser. Jeg ved ikke hvad de gør galt, men alle deres asiatiske udgivelser (på nær Battle Royale) er mørke og mudrede og mangler detaljer i billedet. Jeg er godt klar over at mange af Miikes film er V-Cinema men det forklarer ikke, at de selv samme titler i andre distributørers udgivelser (og .. ahem ... på bootleg-markedet) tager sig MEGET flottere ud. Måske har det noget med deres NTSC til PAL-overførsler siden eksempelvis deres Ingmar Bergman-udgivelser har fået megen ros for overførslerne???

Det er synd og skam for Miikes "debutfilm" er absolut en af hans bedste og vil klart appellere til dem der kunne lide den første Dead or Alive, Ichi The Killer, Fudoh etc. Historien er meget klassisk Miike (de unge oprørske gangstere mod de allerede etablerede, kina vs japan etc.) og byder på talrige konfrontationer mellem kinesiske og japanske bander. Denne gang er synsvinklen bundet op på en japansk politimand, som selv er splittet i denne henseende, da han er 2. generations japaner (med kinesiske forældre). Han ser en en ære i at redde sin bror som er involveret i yakuza-arbejde på den modsatte side af loven. Dermed på ingen måde sagt at politimanden er mere fredsommelig og mindre voldelig end yakuzaen. Tværtimod!!! I øvrigt er politimanden fremragende spillet af Ren Osugi, som er en af mine personlige favoritter i nyere japanske film (bl.a. fast inventar i mange af Sabus, Kiyoshi Kurosawas og Miikes film). Nogle vil sikkert blive stødt over den eksplicitte homoseksuelle vinkel i filmen, men det er nu engang noget der hører hjemme i en Miike-film ... ligesom de nærmest absurde momenter, der bevidst strider i mod de normale genretyper og som oftest skaber en markant overraskelseseffekt hos tilskueren. Tro mig ... I vil vide når de har været der . En rå, voldelig og fremragende film, der kan anbefales på alle områder bortset fra DVD-overførslen. Den fan-tekstede DVD hedder China Mafia War.

I øvrigt så jeg nogenlunde samtidig Miikes Blues Harp, som jeg var lige så begejstret for. Den er et typisk eksempel på Miikes "anden" side, der måske mere er interesseret i gode, lidt naive historier, miljøskildringer og til tider med nærmest poetiske og magiske øjeblikke frem for chokeffekter og blodige shootouts. De som har set Bird People From China, Dead or Alive 2 vil vide hvad jeg snakker om. Filmen er optaget omkring den samme militærbase som Shohei Imamura benyttede i sin Pigs and Battleships (og Miike var jo netop assistent til Imamura på en række af hans senere film) og åbner med en hektisk montage a la starten på Dead or Alive. Herefter sætter filmen dog sit tempo væsentligt ned og koncentrerer sig om bartenderen Chuji (som er halvt amerikansk, halvt japansk), der spiller en gedigen blues-mundharmonika. Chuji sælger også stoffer, men ønsker snart at opgive dette da han bliver romantisk involveret. Det er dog ikke helt så let at slippe ud af den lokale gangsters kløer og tingene kompliceres yderligere da hans venskab med en ung, ambitøs og intrigant yakuza sætter begges liv på spidsen. En pulpet blanding af melodrama, musikfilm og gangsterfilm som jeg fandt ret uimodståelig. Den bliver udgivet senere på året .... sikkert af Tartan (yak!).

Mere Miike-nyt. I følge Gorezone har Tartan og Artsmagic sikret sig rettighederne til en række særdeles spændende udgivelser:

"** Tartan Video in the UK have recently acquired the rights to a selection of Japanese horror/exploitation films at the Cannes Film Festival. They have purchased Takashi Miike's new film GOZU, BATTLE ROYALE II, Hideo Nakata's CHAOS, TWILIGHT SAMURAI and THE EYE 2. All will be released onto DVD in the UK in 2004. Also UK company Artsmagic are entering into a distribution deal in the US where they'll be releasing Japanese horror/exploitation titles there starting with Takashi Miike's FULL METAL GOKUDO. Other titles to follow include SABU, BIRD MEN OF CHINA, BLUE SPRING, KICHIKU and CRAZY THUNDER ROAD. (thanks to Mr Ninja Man)"

Spændende nyt .. og lad os så krydse fingre for at i det mindste nogle af udgivelserne bliver gjort seværdige.

Ellers er det gået lidt sløvt med filmkigningen på det seneste men her er der da lidt der kan nævnes. Fik endelig tid til at kigge lidt på en række VCD'er jeg havde liggende, men det var mest horribelt trash. En god titel var der dog nemlig Hongkong-action-filmen Fox Hunter, som jeg klart synes må være Jade Leungs bedste film (hende fra Black Cat-filmene). Ordinær actionhistorie: Politikvinde tager med alfons - ganske udmærket spillet af Jordan Chan - til Kina for at lokalisere en ret så psykopatisk gangster, hvilket resulterer i masser af shootouts og hæsblæsende jagter. Yu Rong "Iron Monkey" Guang er i øvrigt den sympatiske fastlandsstrømer der både prøver at hjælpe og obstruere den vilde jagt. Filmen er instrueret af Stephen Tung Wai, som primært er kendt som actionkoreograf (The Blade, Accidental Spy, A Better Tomorrow etc.) og det er klart i disse scener at filmen har sine kvaliteter. Den er kun ude på Laserdisc (sikkert udgået forlængst) og VCD i Hongkong. Sidstnævnte er desværre ikke af så flot kvalitet, men man skal til gengæld heller ikke bøffe meget mere end 15 kroner for den online. Så hvis man alligevel har plads i indkøbskurven ... såeh!!! Noget bedre står Phantom of the Snake, som også kun er ude på VCD og den er jeg lige gået i gang med. Ligner en opdateret udgave at Tsui Harks Green Snake og har en ret flot indpakning.

Fik også genset den remasterede udgivelse af 36th Chamber of Shaolin og det er virkelig en martial artsklassiker. Lau Kar Leung er virkelig en af de bedste Hongkongkoreografer og specielt "våbenscenerne" her i er et godt eksempel på det. Gordon Liu Chia Huis skaldede isse er bare for cool og selvom filmen er en slags "Greatest Shaolin Training Hits", byder den nu på en ganske udmærket historie (ærgerlig at den slutter der!), hvor man ikke blot sidder og venter på den næste kampscene. Essentiel! Så kan man kun drømme sig hen til de dage hvor DVD'erne med mine egne Lau Kar Leung-favoritter udkommer (Invincible Pole Fighters (#1), Shaolin Challenges
Ninja (#2), Legendary Weapons of Kung Fu (#3) og Dirty Ho (#4). Allerede til sommer udkommer hans Spiritual Boxer-film, som jeg aldrig har set, men som regnes som banebrydende klassikere (= overgang til den mere moderne Hongkongkoreografi, som vi kender den fra bl.a. Jackie Chan-filmene og Yuen-klanen).

Så har jeg også i lang tid glædet mig til at se Double Vision. Udgivelsen er lidt dyr, men for HK-fans kan jeg anbefale at investere i den. Uden at røbe for meget er det en slags asiatisk udgave af Se7en eller Dantes Inferno, hvis man vil. Blot får man i stedet et lynkursus i taoisme til at forklare de mystiske mord. Filmens første del er meget velspillet, karakterbaseret (David Morse og en usædvanlig god og low-key Tony Leung Ka-fai) og vel mere mysteriebaseret end horror. Efter en 60-70 minutter sker der så noget ret opsigtsvækkende, som nok skal få en kæbe eller to til af falde ned på maven! Seriøst ... det er ret overraskende og virkelig godt lavet selvom meget af det er CGI (og husk for guds skyld at vælge den unratede udgave). Herefter var jeg sikker på at det måtte blive en af årets bedste udgivelser, men ak ..... i de sidste 20 minutter falder filmen fuldstændig sammen og med en forudsigelig plotdrejning. Så skru ned for forventningerne .. men damn hvor er de første 80 minutter gode. Så altså kun en delvis anbefaling. Filmen er optaget på Taiwan og med et stort taiwanesisk / Hongkongkinesisk / engelsk crew. Teknisk er den på et meget højt stade ... og dvd-udgivelsen afspejler det til fulde. Man får virkelig noget for pengene og det er sikkert den flotteste HK-udgivelse i år. Tag den Tartan!

Desforuden så jeg Ruyhei Kitamuras amatørfilm Down to Hell, som er forløberen til Versus. Men den er ret amatøragtig og jeg kan umuligt tro, at særligt mange kan se dens kvaliteter. Det er en gang stor jagten rundt i en skov. dårligt skuespil, et usselt budget, godt tænkte men dårligt udførte effekter og en primitiv og "videoagtig" billedside. Ikke engang den kinetiske Kitamura-klipning synes at fungere her. Burde højst ophæves som ekstramateriale til en Versus DVD. Undgå!

I weekenden snupper jeg nok Hypnosis, Crossfire og et gensyn med Cops vs Thugs + en Shawtitel eller to.

Og .. nåh ja ... bokaJ ... jeg har også en forkærlighed for Gunhed. Den er sindssyg flot, har en meget langsom og sløv fortalt historie, men hvor lader man sig bare indfange af det sci-fi-univers. Jeg håber også engang at kunne opgradere min VHS original til en DVD-udgivelse. Kender du en japansk lidt atypisk serie kalder Dark Soldier D, som er ude på DVD på i Japan og USA? Jeg tror den vil appellere til dig. Serien blev aldrig til det store i Japan og der blev vistnok ikke produceret mange flere end de tre episoder der er på region 1-udgivelsen.

Der er lidt anmeldelser af den her:
http://www.dvdcult.com/rev_DSD.htm
http://www.kfccinema.com /reviews/horror/darksoldierd/darksoldierd.html

Jeg selv blev inspireret til at købe den da jeg læste om den i Patrick Macias underholdende "Tokyoscope - The Japanese Cult Film Companion". Men det er altså en ret atypisk sag indenfor sin genre.

Og mens vi venter på Shaw-udgivelsen af Inframan fandt jeg her en webside dedikeret til den.

Glæder mig i øvrigt tik Kitanos afblegede take på den blinde sværdmand Ichi. Trailer her

mvh
Henrik

[ 13-06-2003: Indlæg rettet af: rytter ]</p>


Top
   
Indlæg: ons jun 11, 2003 13:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jul 24, 2002 1:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: København N.
Godt nok har jeg gjort reklame for migselv andetsteds på denne hjemmeside, men nu får I den også lige:

Jeg har skrevet en artikel om kung-fu-film og Hollywoods problem med at omplante genren, og den kommer på fredag i Information.

Hej med jer, Helene


Top
   
Indlæg: ons jun 11, 2003 13:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Helene H:
<strong>Godt nok har jeg gjort reklame for migselv andetsteds på denne hjemmeside, men nu får I den også lige:

Jeg har skrevet en artikel om kung-fu-film og Hollywoods problem med at omplante genren, og den kommer på fredag i Information.

Hej med jer, Helene</strong><hr></blockquote>

Det lyder spændende. Jeg har weekendabonnement på avisen ... så er der lidt til morgenkrydderen [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]

mvh
Henrik


Top
   
Indlæg: ons jun 11, 2003 23:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Nu så jeg Shaw Brothers "The 36th Chamber Of Shaolin" her i aften og jeg var helt ellevild.
Endelig en kung-fu film som man husker fra gamle dage [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Nu er mit spørgsmål så: Hvilken shaw brothers film i samme stil kan anbefales? Jeg har kig på nogle titler som, Buddahs Palm, Red Lotus, The magnificent trio, Legend of the bat ect.

mvh

MA


Top
   
Indlæg: fre jun 13, 2003 0:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 30, 2003 1:01
Indlæg: 631
Geografisk sted: København
Jeg har lige modtaget et par Kitano "Beat" Takeshi film (jeg er stor fan [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] ), men til min skuffelse finder jeg ud af at Tokyo Bullet ikke levere dvd'er i den kvalitet jeg kunne tænke mig [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img] . Blandt andet er ingen af filmene Anamorphic og der mangler til tider undertekster! [img]images/smiles/converted/nono.gif[/img]

Jeg mangler stadig nogle Takeshi film, men det bliver ikke Tokyo Bullet udgaver...

Jeg er ked af at bryde ind i Miike Takashi diskusionen, men ham er jeg tilgengæld ikke fan af. Jeg synes Audition var fed, men Dead or Alive var for lang/kedelig og Ichi virkede mest som et påskud for at vise diverse tortur og splatter scener, og det er bare ikke lige min genre. [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img] [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Jeg har ellers brugt en del tid på Koreanske film på det seneste. Sidst skrev jeg lidt om Sympathy for Mr. Vengeance og Guns&Talks. Så siden da er det blevet til:

My Beautiful Girl, Mari meget flot tegnet og gennemgående interessant, jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg sidder tilbage med en følelse af at havde set Hjælp, jeg er en fisk med Koreansk tale... Jeg tror jeg vil anbefale folk der kunne tænke sig at se koreansk anime, at vente til Wonderful Days kommer, den har jeg ihvertfald forventningerne skruet op til [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

My Wife is a Gangster rigtig godt, jeg kan slet ikke for armene ned igen. Jeg havde ikke forventet mere end en halv tynd komedie, men her er lidt i alle genre.

*** Spoiler Warning ***

Men hvorfor må Romeo dø, jeg kunne slet ikke klare tabet, helt fantasktisk [img]images/smiles/converted/clap.gif[/img]

*** Spoiler Warning end ***

My Sassy Girl rigtig rørende romatisk drama/komedie, den ene øjeblik sidder man og skrald griner, for sekundet efter at måtte knibe en tåre. Efter denne film var armene igen over hovedet [img]images/smiles/converted/clap.gif[/img]

Joint Security Area JSA endelig tid til at komme væk fra de romantiske historier, men dramaet bliver der ikke skruet ned for, der blive blot sat action på istedet for love-story [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Jeg må sige at jeg efterhånden er ved at være rigtig begejstret for koreansk film. Jeg lagde ud med film som Volcano High, men har virkelig ramt en guldåre i de sidste par sendinger. Jeg vil varmt anbefale de ovenstående, måske lige på nær My Beautiful Girl, Mari.

Men jeg har mere på hylden, skal hjem og se på Kick The Moon, Friend, My Tutor Friend og One Fine Spring Day.


Top
   
Indlæg: man jun 16, 2003 13:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 30, 2003 1:01
Indlæg: 631
Geografisk sted: København
Jeg er for tiden ved at købe en større mængde af Young and Dangerous filmene, så jeg tænkte på om der var nogen der kunne hjælpe mig med en chronologisk oversigt over filmene. Hvilken rækkefølge skal filmene ses i og hvorledes hænger historierne sammen?

Jeg går udfra at Y&D 1-5 (og 6: Born to be King) er i den rigtige rækkefølge, og at Y&D: The Prequel skal ses efter de andre men at historien foregår før Y&D 1?

Hvad med side stories, jeg kender til:
Those Were the Days
Portland Street Blues
The Legendary Tai Fei
Century of the Dragon
War of the Underworld

Men da jeg kun har set The Legendary Tai Fei og War of the Underworld i Full-Screen udgaver er de lagt på hylden foreløbig. Resten er bestilt [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] .

Samt Goodbye Mr. Cool, the Sexy and Dangerous series og Legend of a Professional, der dog ikke skulle være med i Y&D serien officielt? Så de er ligeledes lagt på hylden.

Generelt vil jeg gerne have kommentarer om serien, da jeg endnu ikke har set noget af det [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]


Top
   
Indlæg: man jun 16, 2003 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
Så gik endnu en weekend, der dog gik mere op i playoffbasketball, havearbejde og familiehygge i solen [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img] snarere end dedikeret DVD-kigning Men det skal der jo også være plads til. Jeg nåede dog at få smækket den japanske horrorfilm Hypnosis samt Animatrix på DVD'en.

Hypnosis skulle vise sig at være en klart anbefalelsesværdig film, der dog blev ledsaget af en noget surreel sening. Problemet er at underteksterne er på en 2-3 sekunder for tidligt og problemet forværres i løbet af filmen. Der gik lidt tid før jeg blev opmærksom på problemet og synes det var noget bizar gestik af nogle af skuespillerne til dialogerne. Og det blev faktisk værre i resten af filmen. Det er ret svært i heftige ordudvekslinger, at afgøre hvem der sagde hvad og når forsinkelsen når op på 4-5 sekunder burde man give man op. Specielt i en sen nattetime. Men filmen var altså fascinerende nok til at jeg så den færdig og genså de sidste 40 minutter bagefter for at få helt styr på plottet (i retrospektionens klare lys!). Problemet er tilsyneladende kun på HK-udgivelsen af ERA, som også er udgået forlængst, men som stadig kun findes hos enkelte online-forhandlere til omkring 40 kroner. VCD'en (ca. 25 kroner) skulle også have engelske undertekster, men om den har samme "lag"-problem ved jeg intet om. Filmen er også ude i både region 1 (som The Hypnotist) og region 2, men vis ikke i så smukke overførsler og kun med DD 2.0-lydspor modsat Hongkongudgavens effektfulde DD 5.1.

Med hensyn til selve filmen er det en ret så stilfuld lille horrorsag, der virkelig formår at sælge varen, omend selve plottet bliver lidt unødvendigt overkonstrueret. Filmen starter som en noget atypisk seriemorder-film: En række mystiske selvmord som kun kædes sammen via deres absurditet og at alle ofrene umiddelbart inden har mumlet noget om en "grøn abe" (don't ask .... selvfølgelig hentyder det til noget konkret, men hvorfor lige denne ordkonstruktion er for mig stadig en gåde). En brudgom kvæler sig selv i sit slips og headbanger bryllupskagen, en kvindelig mellemdistanceløber løber så hurtigt at hendes krop ikke kan følge med (hvilket fører til en ret så ekplicit og knoglebrækkende exit for hende ... yak det er godt lavet!), en gammel mand kaster sig ud fra vinduet på sin fødselsdag etc. Filmen igennem fortsætter disse mystiske selvmord og ikke allle er lige logiske (f.eks "baseball-offeret" .... men det kan også være jeg var træt).

Meget heldigt får den gamle erfarne strømer hjælp en ung nyuddannet psykoterapist, der som titlen ret beset antyder det, er overbevist om at hypnose er inde i billedet. En tv-hypnotist og en kvinde med flere forskellig personligheder viser sig snart at have noget med løsningen til mysteriet, men i den sidste halve time tager seriemorderplottet en noget overraskende drejning over i horror. En forhørsscene på politistationen bliver pludselig ret så creepy! Faktisk bliver en tilsyneladende forudsigelig udvikling, der fik mine fingre til at kredse omkrig fast forward-knappen, pludselig spændende og brikkerne begynder også "fint" at falde på plads (bortset fra filmens sidste indstillinger, som jeg ikke helt kunne se logikken i.) Og så skal de japanske politifolk altså være lidt bedre til at gribe selv de mest indlysende spor!

Fotograferingen, den farvefyldt lyssætning, klipning og makeupeffekter er til ug med kryds og slange (omend CGI-effekterne er lidt daterede). Skuespillet er ordinært men passer fint ind i den B-film-agtige stemning. Faktisk er det lidt rart at se sådan en type excentrisk horrorfilm i en tid hvor amerikanske mainstreamgysere fylder så meget. Hvis man er mere nysgerrig er der anmeldelser af filmen her.


The Animatrix må være klart guf for elskere af japanske anime-film ..... og selvfølgelig hvis man kan lide Matrix-universet. Jeg synes det er ret fedt at man på denne måde krediterer en visuel fortællemåde, der ikke alene har været inspirerende for Hongkongfilmkoreografiens udvikling i nyere tid, men har tilført billedmediet en særegen og meget dynamisk form for visualitet. The Matrix kunne ganske enkelt ikke være undfanget uden anime og manga.

Da filmen er anmeldt andetsteds på dette forum skal jeg ikke opremse, hvad det hele går ud på, men blot lige nævne, hvad jeg selv fandt spændende. Højdepunktet var for mig filmene World Record og Beyond af to forskellige grunde. World Record for sin sindssygt flotte stil (den tykke, groteske og skyggefyldte streg, "klipningen", brugen af lyd) da virkelig burde åbne øjne for de muligheder, der er indenfor den animerede kunstform. Historien synes indledningsvis måske at være lidt fjern fra det normale Matrix-univers, men jeg synes det er blændende med et frisk perspektiv , der så alligevel til slut passer så fint ind i universet. Det er den første film fra unge Takeshi Koike der hidtil har været leder af animationshold under erfarne Yoshiaki Kawajiri, der også har skrevet historien.

Beyond (af Koji Morimoto, der bl.a. har arbejdet en del sammen med Miyazaki og Otomo, men vel bedst kendes for sit bidrag til den fremragende Memories-antologifilm) synes jeg er fantastisk pga dens historie, som egentlig ikke er kausal, men mere interesseret i at skildre miljø, karakterer og et "konkret problem" i Matrix-universet. Igennem en naturalistisk fortællestil og set igennem et par ungers øjne er det virkelig en fortræffelig lille fortælling, der må siges at være ret så japansk i sin konstruktion og udførelse.

Køb DVD'en for disse to genistreger!

Alle de andre:
Den indledende CGI-film Flight of the Osiris er da også flot ud fra et rent teknisk synspunkt (specielt nød jeg den indledende "kampafklædningsscene", hvor ansigtsmimik og bevægelser er ret godt lavet), men den ligner noget det lige så godt kunne være placeret i selve filmen (eller computerspillet) og historien bærer dog også præg deraf. Der er mere et slags forspil til den anden Matrix-film og plottet må siges at være en undskyldning for at vise CGI-teknik og billedgøre noget der alligevel omtales og vises i filmen (jeg kender heller ikke holdet bag filmen andet end at Square's ameriaknse afdeling vel primært er kendt for at lave computerspil). På samme vis var jeg lidt irriteret over historien i Kid's Story, da det er så tydeligt at formålet er at vi blot skal have introduceret en karakter som vi i filmene kommer til at stifte bekendtskab med. Den skitsagtigestreg i denne episode er dog helt forrygende og er med til at gøre den banale historie til noget langt større end den fortjener. Lidt synd at Shinichiro Watanabe som jo henrykkede alle med Cowboy Bebop-serien, får så lidt ud af historien. Lidt samme problem havde jeg også med hans anden Animatrix-film, A Detective Story, som er fremragende film noir-pastiche ...... men man har ligesom set det før og så skal vi introduceres for endnu en karakter fra filmene (Trinity) igennem en typisk privat eye-vinkel. Slutningen er dog ret god og overraskende og fortæller vel i bund og grund den samme historie som i World Record.

The Second Renaissance Part 1 +2 er interessant som hele forhistorien til Matrix-universet. Der er en ganske underholdende historie gemt deri omend man sikkert har både læst og set noget lignende før (maskiner vs mennesker, udslettelse af menneskeheden .. come on..). Der er nogle ret godt tænkte billedsekvenser, men jeg har et liille problem med referencer til historiske og kulturelle begivenheder, når de bliver lidt for pop-ikoniske. Men de to film supplerer Matrix-universet klart bedre end Final (Fantasy ... he he..) Flight of the Osiris. Bedre er de små fortællinger også end instruktørens egen lille serie Blue Submarine No 6, der blev vist i tv herhjemme. En noget ujævnt blanidng af 2D karakterer g 3D CGI-effekter. Fik i øvrigt aldrig set det sidste afsnit (del 4?), da det pludselig blev sendt på et andet tidspunkt. Nogle der fik det optaget det?

Yoshiaki Kawajiri skuffer også med sin kedelige Program-fortælling, der selvfølgelig ret eksplicit får inkorporeret et asiatisk perspektiv (og det er ret spændende at høre hvad han har at sige om tegnestilen på ekstramaterialet), men sammenlignet med de øvrige kreative bidrag falder det til jorden med et brag. Så hellere fortræffelighederne i Ninja Scroll og Wicked City og Vampire Hunter D. Ærgerligt spild af talent ... men så kan man da glæde sig over at hans World Record-historie er den bedste på DVD'en.

Den sidste film på DVD'en Matriculated er ikke "ægte" anime, men lavet af Hongkongkinesiske/amerikanske Peter Chung, som selv har været ret inspireret af den japanske tradition, men har aldrig selv været en del af den. selvom man ike skal undervurdere hvor indflydelsesrig har har været overfor et engelsksproget publikum. Hans Matriculated er baseret på en ret god ide omend pointen bliver trukket ud i det uendelige. Også sjovt at se ham bruge 3D CGI sammenblandet med sin iøjnefaldende normale 2D-streg. Hans karakaterer er meget let genkendelige og jeg måtte da også fluks hive lidt Aeon Flux for at få genopfrisket en af mine animerede favoritter fra starten af 90'erne. Og sjovt var det at se lige netop den serie igen, da man må sige at Wachowski-brødrende har lånt meget fra serien (både ordløs actionæstetik og dens konstruerede, medieskabte verdener). Aeon Flux opståd på MTVs liquid Television og blev senere en længere tv-serie. Herhjemme blev den vist på ungdomstv-fladen (var det ikke Mellem Himmel og Jord?). På ekstramaterialet kan man høre, at Peter Chung blev indkaldt da en anden instruktør droppede ud og det kan man da glæde sig over, da han virkelig har fortjent at være på denne DVD, når han nu så åbenlyst har været inspirator for Wachowski-brødrene. Matriculated er iøvrigt produceret i Sydkorea, hvor der tilsyneladende er ved at ske store ting på animationsfronten. Af nysgerrighed har jeg lige bestilit sci-fi CGI-filmen Elysium for at se hvad der er i gære. Men selvfølig er det Wonderful Days vi alle ser frem til.

Alt i alt er The Animatrix en ret så flot udgivelse, som burde stå på alles hylder. Ekstramaterialet er også ganske ok, og de fleste der har skrevet en bog om anime på engelsk er blevet interviewet (og så kan man så spørge sig selv hvad fjolset Harry Knowles skal på ekstramaterialet. Det er ikke ligefrem guldkorn han spytter ud.) Der er ca. en times meget informativ baggrund på de 8 /(9) film samt kommentarspor til tre af filmene.

[img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]

@ Terkel: Godt at se at du så glubsk har kastet dig over de sydkoreanske film. Det er spændende titler du ser (og har på vej) og er en ret god blanding af det hele. My Wife is a Gangster var også en actionkomedie i min ånd. Hvis du ikke allerede har den kan jeg i øvrigt anbefale No Blood No Tears. Det undrer mig at ikke flere fabler om den, da det er en ret forrygende (rå og humoristisk) actionfilm. Hvis du kunne lide Snatch er den et must! Så er der også art-actionfilmen Nowhere To Hide, som har stil i spandevis. I øvrigt snakker folk om at teaseren til den sidste Matrix-film vækker mindelser om Nowhere to Hides afsluttende kampscene i styrtende regn.

Hvilken label er Tokyo Bullet i øvrigt?

@ Morbid Angel: Hvis du var vild med 36th Chamber of Shaolin skal du klart vente på flere af Lau Kar-leungs film.Der kommer MASSER. Til nød kan de bedste Chang Che-film gå an (hvoraf Lau Kar-leung har arbejdet på en del). Der skulle snart komme en del titler, men der er sikkert ikke så meget ude lige nu der er i præcis samme boldgade.

Af de titler du nævner er Chu Yuens film absolut anbefalelsesværdige, men forvent i stedet kulørte karakterer, intrigante plots og en større fokus på fortælling end kampkoreografi. Legend of the Bat er en fortsættelse til Clans of Intrique, så den skal du nok starte med først. Ti Lung i en intrigant klan-historie, hvor han i bedste Agathe Christie-stil skal afsløre hvem morderen er. Af Chu Yuens film kan også anbefales Magic Blade, som har nogle ret sjove westernkonnotationer. Red Lotus Society og The Magnificent Trio (som jeg har skrevet om tidligere) er gammeldags sværdheltefilm, som er lidt mere primitiv i kampkoreografien, men er ganske flotte film.

Hvis du ikke kan vente kan du passende investere i denne old school-klassiker, som burde falde i din smag.

Buddhas Palm er en effektfyldt fantasy-film.

@ Helene: Stærkt med en artikel om Hongkong-stjernernes ikke altid lige vellykkede indtog i den amerikanske måde at lave film på. Det er måske lidt unfair at sammenligne filmene med dem fra Hongkongs "guldalder" (som du nok bør datere tidligere), da Hongkongfilmen pt lider under samme problem mht til ikke at have skolede martial arts-stjerner og man til tider prøver at assimilere vestlige teknikker og en "international måde" at lave film på. Der er masser af wirework og hastig klipning i nutidige Hongkongfilm, der skal dække over "actionstjernernes" utilstrækkeligheder set i relation til den gamle type af martial arts-film. God læsning og rart at se denne vinkel blive tilgodeset i et dansk dagblad. Tak for det!

Og mens vi venter på Lone Wolf and Cub-filmene siver ud til onlineforhandlerne kan du passende læse denne "nyhed":
http://www.icv2.com/articles/news/2790.html

Og hvad med en ny Michelle Yeoh-film?

Billede

Billede

mvh
Henrik


Top
   
Indlæg: man jun 16, 2003 15:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Terkel:
<strong>Jeg er for tiden ved at købe en større mængde af Young and Dangerous filmene, så jeg tænkte på om der var nogen der kunne hjælpe mig med en chronologisk oversigt over filmene. Hvilken rækkefølge skal filmene ses i og hvorledes hænger historierne sammen? </strong><hr></blockquote>

Læs lidt på Shellys site:

http://www.chinesecinemas.org/ydseries.html
http://www.chinesecinemas.org/young.html

mvh
Henrik


Top
   
Indlæg: tirs jun 17, 2003 10:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
Endelig!
Billede

Farvel til mit ret så slidte VHS-bånd.

mvh
Henrik


Top
   
Indlæg: ons jun 18, 2003 2:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 2278
Til dem der er interesseret i Shaw Brothers har jeg prøvet at lave en liste over hvad der er tilgængeligt på DVD:

[url=http://www.dvd-basen.dk/home.php3?search=SB&mvis=ok®ion=%&land=%&ok3=go&genre=ok]http://www.dvd-basen.dk/home.php3?search=SB&mvis=ok®ion=%&land=%&ok3=go&genre=ok[/url]

Kan det virkelig passe der ikke er udgivet noget i England?

[ 18-06-2003: Indlæg rettet af: cowfeet ]</p>


Top
   
Indlæg: ons jun 18, 2003 14:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jul 24, 2002 1:01
Indlæg: 498
Geografisk sted: København N.
Hr. Rytter [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] : Jeg kan godt se, hvad du mener med, at det er "unfair", men på den anden side, så blussede den amerikanske interesse for genren jo op netop p.g.a. "Den Gyldne Periode" (som vel ligger fra sidst i 80'erne til sidst i 90'erne eller hva' si'r du?), og så burde man også kunne forvente lidt mere af Hollywood. Som du ganske rigtigt påpeger, så er problemet for tiden, at Hong Kong nu imiterer Hollywoods imitation af Hong Kong (!) og det er noget rod. Jeg ville selvfølgelig gerne have haft meget mere med, men der er jo pladsbegrænsning i "rigtige" aviser, så jeg måtte prøve at koge det hele ned til det allervæsentligste. Men næsten en hel side i tillægget + billede om Hong Kong - det er da okay [img]images/smiles/converted/thumb.gif[/img]

Har lige fået en ny tjans med at skrive om den koreanske ny-bølge til samme avis. Hvis nogen kan hjælpe mig med links til gode, informative sider om emnet (eller selv har lyst til at dele deres viden), så vil det være meget velkomment.

Venlig Hilsen Helene


Top
   
Indlæg: ons jun 18, 2003 18:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Lige et hurtigt spørgsmål:

Jeg har i årevis sprunget over Hong Kong-udgaverne af A Chinese Ghost Story. Først fordi de var for dyre i import, senere fordi jeg har ventet (og ventet) på HKL's udgivelse. Nu gider jeg altså ikke at vente længere, og de kinesiske dvd'er er jo kommet ned i et særdeles favorabelt prisleje. Men hvilken udgave skal man vælge? Den fra Mega Star eller den nyere fra Deltamac? Eller er det i virkeligheden fuldstændigt ligegyldigt?


Top
   
Indlæg: ons jun 18, 2003 19:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 01, 2001 2:01
Indlæg: 299
Geografisk sted: Aalborg
<blockquote><font size="1" face="Verdana, Arial">citat:</font><hr>Det skrev Le Samouraï:
<strong>Lige et hurtigt spørgsmål:

Jeg har i årevis sprunget over Hong Kong-udgaverne af A Chinese Ghost Story. Først fordi de var for dyre i import, senere fordi jeg har ventet (og ventet) på HKL's udgivelse. Nu gider jeg altså ikke at vente længere, og de kinesiske dvd'er er jo kommet ned i et særdeles favorabelt prisleje. Men hvilken udgave skal man vælge? Den fra Mega Star eller den nyere fra Deltamac? Eller er det i virkeligheden fuldstændigt ligegyldigt?</strong><hr></blockquote>

Nej tag de nye fra Deltamac. De gamle udgaver har problemer ved stillbilleder og har horribel remastered lyd. De nye Deltamac plejer ikke at have samme soundtrack som på de tidligere Mega Star-udgivelser. Ydermere er underteksterne ikke så store (de var ret store!) og sangene er tekstede. Jeg har selv de gamle men ved at Ibzen har de nye. Måske vi skulle prøve at lave en sammenligning for dig?

Deltamac er de bedste udgaver der er ude pt. selvom det sikkert engang med tiden vil blive gjort bedre.

mvh
Henrik


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1631 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7109 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team