DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs maj 21, 2024 0:10

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 635 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre feb 26, 2016 12:54 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Og.... finalement:
Billede
The Big Short (Adam McKay, 2015)
Truth is like poetry. And most people fucking hate poetry.

Baggrunden for finanskrisen i det 21. århundrede er så bizar, så latterlig, at man kun kan grine af det hele - hvis det altså ikke var fordi, konsekvenserne var så alvorlige. Derfor er det et frisk pust, at Adam McKay, der primært er kendt for sit samarbejde med Will Ferrell, præsenterer hele miseren som en doku-komedie. Han har samlet et stærkt ensemble, lige fra show-stopperen Christian Bale som kejtet, stammende finansnørd over Brad Pitt som paranoid eks-børsmægler til Steve Carell, der viser stærkt dramatisk tæft og filmens mest menneskelige ansigt som hedge-fund-mand med moralsk kvababbelse.
For alle filmens nøglepersoner kan hurtigt spotte, at der er noget riv-rav-ruskende galt med det amerikanske boligmarked og den globale finanssektor. Dilemmaet er så, hvordan man skal reagere på det - score kassen, råbe vagt i gevær, redde sin egen røv eller måske endda skæve til de millioner af mennesker, der står med det ene ben i en alt for dyr bolig og det andet ud over en kløft med arbejdsløshed og forduftet pension.
Emnet er tungt, tungt, TUNGT - og det tjener det til McKays ros, at han har gjort det så spiseligt. Ryan Gosling agerer filmens fortæller, og han og andre bryder jævnligt den fjerde væg, stopper filmen, sætter en laber fotomodel i et boblebad, en mesterkok eller en meget original duo bestående af et finansgeni & Selena Gomez til at forklare alle os dødelige, hvad subprime-lån og obligationshandlen egentlig går ud på. Det er jævnligt vildt morsomt, selv om jeg må krybe til dummepeter-korset og tilstå, at der stadig er meget af dialogen, jeg havde svært ved at følge. Måske er det en pointe i sig selv.

The Big Short deler sin stærke emsembleopbygning med Spotlight, men underspillet kan man sgutte kalde den. De fleste af finansfolkene, vores hovedpersoner støder på, har så travlt med at gnække højt over deres egen grådighed eller at pleje deres egne interesser, at selv en fire-årig ville kunne forstå det. I get it already. Der er rigeligt at tage sig til hovedet og forarges over, og at krisen nogensinde kom så langt ud er totalt uforståeligt - men af samme grund kunne en lidt mindre in your face't tilgang have klædt filmen. Og med undtagelse af Steve Carell føles samtlige vores hovedpersoner mere som delelementer af en 130 minutters pointe end som rigtige, levende mennesker.
Men det er en original måde at gøre et støvet emne tilgængeligt på.
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

Endelig skal jeg kort lige nævne Upstream Color - et imponerende stykke tankespind som jeg dog havde svært ved at engagere mig i og heller ikke rigtig kan se, hvad jeg forventes at tage med mig fra. Jeg tror nogenlunde, at jeg har "grejet" filmen, og den er bestemt godt udtænkt, men efterlader mig også temmelig kold.
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre feb 26, 2016 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Lige en stor tak til Buck Rogers (og jer andre) der trofast holder fanen højt og skriver om de film I ser. Det er vi mange der sætter umanerlig stor pris på.

Gentlemen, I salute you!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre feb 26, 2016 14:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tak - det hjælper, når jeg modsat GIF-manden har begge hænder til min rådighed ;) (hvad laver han egentlig? vil jeg vide det??)

Vi ser frem til, at du selv anmelder videre!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre feb 26, 2016 14:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg så American Hustle fornyligt. Den ville jeg egentlig gerne anmelde, men jeg kan ikke rigtigt finde på noget begavet at skrive. :D

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: fre feb 26, 2016 14:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Hvad med "Selvfede Hollywoodstjerner kører frihjul gennem uinspireret 70'er-hyldest"? Nu har jeg gjort det for dig!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 10:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Har haft et par dages familiefri, så der blev kværnet en del film i weekenden, bl.a. seks i lørdags. Vi tager det korte rundown:
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Au Revoir, Les Enfants (1987) - rigtig fint lille drama om skolebørn under 2. verdenskrig. Tackler nogle relevante problemer på en elegant måde.

:starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: Automata (2014) - flot og stemningsfyldt, men også usædvanligt rodet sci-fi-miskmask, der stjæler med arme og ben fra andre film i genren. Nogle gode takter, men den løber tør for energi midtvejs, og Antonio Banderas prøver at lege Rick Deckard men ender bare med at virke usædvanligt fejlcastet. Dog ikke så meget som fruen, Melanie Griffith.

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: Hunger Games: Catching Fire (2013) - klar forbedring oven på den slappe etter. Der er dog stadig ingen grund til, at denne bagatel, der ikke rykker historien meget fremad, skal vare 2½ time.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: Vredens Dag (1944) - lige så tung at komme i gang med som frygtet, men når man har vænnet sig til tempo og spillestil, fungerer drama og Ødipus-historie, og brugen af lys og skygger er meget effektfuld.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Wings (1927) - kan man ignorere de rundhåndede mængder patos og den oppustede spilletid, er historiens første Oscar-vinder skideunderholdende og en teknisk bedrift. Minder en del om noget, som Bays Pearl Harbor burde have været. Indeholder historiens mest spøjse (og langtrukne) boble-gag.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Sin Nombre (2009) - stærkt og intenst drama om immigranter, der bliver fanget i bandeopgør. Troværdige karakterer og flot billedside.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: Mad Max: Fury Road (2015) - V8!!!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: Young Frankenstein (1974) - ikke helt så sjov, som jeg huskede den, og i alt fald noget sløv i forhold til Blazing Saddles. Dog stadig mange inspirerede spoof-øjeblikke, ikke mindst Gene Hackmans munk.

:starfull: :starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: Lucy (2014) - set sent lørdag, så jeg var nok lidt træt, men shit, hvor var den ringe. Bovlam historie, der ikke fører nogen vegne og kiksede actionscener, der er lige så over-the-top, som de er uspændende.

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: Room (2015) - rørende og utroligt velfortalt film om et svært emne, der behandles på forbilledlig vis. Brie Larsons Oscar er fuldt fortjent, men hun støttes utroligt godt af den 9-årige Jacob Tremblay, der spiller røven ud af bukserne. Filmens anden del er en smule mere ordinær og kan ikke helt leve op til den mesterlige første del.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 10:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Holy shit, 6 film på én dag? Det tror jeg alligevel aldrig jeg har prøvet. Impressive!

Vi er meget uenige om især Lucy og Autómata, men jeg tilgiver dig Bucky Boy! Du har nok den bredeste smag af alle jeg kender. At gå direkte fra Hunger Games til Vredens Dag er en bedrift i sig selv. Bravo!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 11:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det er vist også personlig rekord og ikke noget jeg behøver at gentage hver uge! Men når man bare spreder sig godt ud, genremæssigt, og ikke ser Dreyer kl. 1 om natten, kan meget lade sig gøre :D

Lucy står jeg helt ved. Automata ville jeg gerne rate lidt højere, for billedsiden er sgu flot. Men Banderas kører det hele i sænk, og de mange idéer fører mestendels ikke rigtig nogen steder. Ærgerligt. Jeg kan godt lide indie-sci-fi.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 12:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 23, 2010 12:40
Indlæg: 1818
Geografisk sted: Aalborg
Tak for de mange indspark DP, Buck, osv. Elsker at læse anbefalinger. Gid man havde tid og energi til noget tilsvarende. Der er dog en stor cirkel rundt om "London has fallen", som jeg er nødt til at se i biffen og skrive et par ord om. Jeg havde 3 dage for mig selv i sidste uge med hustru og unger udenbys og udnytte muligheden til at se 7 film. Det var balsam for sjælen.

@Buck. Du får uforbeholden støtte omkring "Automata" herfra. Den har ligget på min Netflix under "Se videre" i et halvt år. Mangler stadig 30 minutter :oops: ...nøj, den var skuffende. (med forbehold for, at det hele uventet eksploderer i den sidste halve time)

_________________
"Always be yourself...Unless You suck"


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 13:25 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
@Shiva: Ja, det er jo ubeskriveligt, hvor meget man kan nå, når man bare er sig sæl' ;)
Og rart at høre, at vi er på linje mht. Automata. Jeg kan ikke just påstå, at finalen er filmens stærkeste kort, så brød du dig ikke om de første 1½ time, vil resten næppe ændre din holdning.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 13:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg ville såmænd bare fortælle en kort historie om denne her Portugisiske kvinde der kom herop for at besøge mig, og hun er (eller rettere: Var) min Primus Motor for at dyrke Oscar uddelingen - en ting jeg ikke har gjort siden Katyn tabte kort efter jeg joinede herind.

Lad os bare sige at hun kender vejen fra mit hjem til både Grand og Empire, for når man siger til mig "lad os se nogle film", så er det nok kun Buck der er min overmand (og jeg mener det seriøst med to ugers ferie til PIX i år!) - i alt fald på denne side af Valby Bakke, så jeg håber ikke jeg fornærmer nogen :)

Men gosh, vi fik set en god håndfuld. I særdeleshed takker vi begge for anbefalingerne af Spotlight og Brooklyn herfra, men det var også sjovt at tage hende rundt i København i fire dage, vise hende alle kvartererne, og så se The Danish Girl. "HEY DER VAR JEG!" udbrød hun adskillige gange - hvordan Marmorkirken kom til Paris er lidt en gåde for mig, men pyt nu med det.

Det være sagt, så går i dag tilbage til det gamle - vi skal denondelynemig se I Kina Spiser De Hunde, og nævn mig een Portugisisk film fra de sidste 30 år der er mere action-tju-bang, og jeg bukker mig i støvet!

PS: Det ER Marmorkirken - de tre flagstænger er til henholdsvis et Estonsk flag, et EU flag, og den nu tomme stang fra den gamle Kroatiske ambassade - altså de påståede views fra Paris i filmen.

PPS: Ud over Brie Larson, så var der faktisk ikke en unfair statuette uddelt i går nat. Og måske jeg er gammeldags, men Charlotte Rampling har den samme charme som i Nightporter for 45 år siden.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man feb 29, 2016 14:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Dead Ringers [1988] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"I've often thought that there should be beauty contests for the *insides* of bodies!"

Jeg er stor fan af Cronenbergs film. Han er en versatil instruktør der mestrer både det skæve og ubehagelige sideløbende med de mere afdæmpede og straight forward historier (f.eks. hans gangster film). En ting er sikkert når man sætter sig ned og ser en Cronenberg-film: Produktet er ekstremt velovervejet og finpudset ned til sidste bloddryppende detalje. Og her har vi fat i en af hans mindre kendte film (som jeg af uransagelige årsager aldrig havde set før). Dead Ringers, som på dansk fik titlen Blodbrødre.

I denne überskarpt skårede fortælling hører vi historien om de to enæggede tvillinger Beverly og Elliot Mantle, der udover at bo sammen, begge arbejder som gynækologer i deres velrenommerede privatklinik. Selvom de på overfladen, er seperate individer, er de meget tæt forbundne og udgiver sig ofte for at være hinanden. Det skaber nogle ret creepy situationer, især når det drejer sig om seksuelt samkvem med damer. I starten har brødrene fuld kontrol over både deres kliniske virke og deres seksulle eskapader (der nogle gange udføres simultant), men ret hurtigt står det klart, at overfladen er tæt på at krakelere.

Helt fra barnsben har brødrene været et par højtintelligente særlinge, der udførte bizarre medicinske forsøg på jævnaldrende børn. Som voksne fortsatte deres sygelig fascination af involde og de udviklede bl.a. en ny, radikal behandlingsform med kirurgiske instrumenter der mindede mere om torturinstrumenter. Efterhånden som de seksuelt afvigende tvillinger smeltede mere og mere sammen, steg medicinmisbruget og den deraf afledte paranoide disorientation og jalousi. Og så går det hurtigt nedad bakke.

I den altoverskyggende hovedrolle har vi Jeremy Irons der, via Cronenbergs geniale brug af splitscreen og andre lavpraktiske kameratricks, formår at spille begge tvillinger i en så overbevisende grad, at man lynhurtigt køber præmissen og glemmer at det er samme skuespiller der spiller overfor sig selv. Det ret imponerende udført, og når det så samtidigt er akkompagneret af nogle virkeligt flotte, nærmest klinisk stilrene billeder, så bliver det ikke meget bedre.

En fremragende psykologisk thriller som hermed får mine varmeste anbefalinger!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: ons mar 02, 2016 11:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Burde også få set noget mere Cronenberg - og jf. mit indlæg i Oscartråden kunne jeg godt bruge en "kom i gang med"-guide til ham. Ligger Dead Ringers på Netflix eller hvordan?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons mar 02, 2016 11:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Billede

Room (2015)

Lad for Guds skyld være med at se traileren til Room! Den er propfyldt med spoilers! :shock: Selv thumbnailen på YouTube har spoiler-tendenser. Jeg så heldigvis ikke traileren, men mit bekendtskab med Room var begrænset til bittesmå klip ved diverse awards show. Heldigvis!

Et vanvittigt medrivende og velspillet drama med Brie Larson og unge Jacob Tremblay i hovedrollerne, som mor og søn, der er indespærrede i et rum. Mere behøver man ærlig talt ikke at vide om plottet. Brie Larson kan blive Hollywood-darling med en kometkarriere, for hun er satme god! Jacob Tremblay spiller også foruroligende godt og han kunne SAGTENS have nuppet en Oscar-nominering.

Jeg var klistret foran skærmen fra start til slut og kan ikke anbefale Room nok. Se den!

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:


Senest rettet af Fritte ons mar 02, 2016 11:23, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: ons mar 02, 2016 11:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Buck Rogers skrev:
Burde også få set noget mere Cronenberg - og jf. mit indlæg i Oscartråden kunne jeg godt bruge en "kom i gang med"-guide til ham.

Start med Shivers og tag hele molevitten kronologisk til og med Crash. eXistenZ var begyndelsen til enden for den gode mand.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 635 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team