DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:39

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1126 127 128 129 130147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors aug 20, 2015 11:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Konigsberg skrev:
Jeg troede, at vi havde en stiltiende aftale om, at kun du måtte levere skomagere her på siden? :thumb:

Narj, så længe jeg kan få lov til i bedste Khrushchev-stil at kaste med sko når jeg vil have vetoret, så er jeg ret overbærende for ydre antikapitalistiske inputs^Windflydelser (ikke nogle udenfra-agtige ord i mit sprog, tak!).

Tak for anbefalingerne - jeg har faktisk ikke set andet end Persepolis og Chicken With Prunes derfra (sidstnævnte kan totalt anbefales for sortseende surrealister), som er lidt snyd da de begge er lavet i Frankrig. Så lad mig se hvad der kan findes billigt og omgående, igen tak :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tors aug 20, 2015 12:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Konigsberg, din gamle Ebert - hvorfor anmelder du dog ikke noget oftere??

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors aug 20, 2015 13:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Buck Rogers skrev:
Konigsberg, din gamle Ebert - hvorfor anmelder du dog ikke noget oftere??

Fordi det sjældent genererer særlig meget debat. Jeg ved godt, at det er noget pjat, for jeg nyder jo når du, t23, Henriksen, Holmsgaard eller andre fatter pennen - og der kommenterer jeg sjældent selv. Så jeg er bare en diva!

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Indlæg: tors aug 20, 2015 13:25 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Ok, så vil jeg da også bare være diva'et og simpelthen nægte at udtale mig om, at det var en yderst velskrevet anmeldelse, der gav mig lyst til at se en film, jeg desværre missede i biffen. Og du skal heller ikke høre fra min side af, at argumenterne var gode og præcise, og at jeg synes det er fedt at se nogle mindre titler få noget opmærksomhed.

Nix, min mund er lukket med gaffertape.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tors aug 20, 2015 14:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
Jamen hvis der ikke skal mere end et par kommentarer til for at få dig til at skrive mere, så vil jeg også være med.

Den er nu skrevet på min meget lange liste af seværdige film. I øvrigt anden S/H anbefalede film fra dig da jeg endnu ikke har fået set Ida :thumb:

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: tors aug 20, 2015 14:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

Ex Machina [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf:

"One day the AIs are going to look back on us the same way we look at fossil skeletons on the plains of Africa. An upright ape living in dust with crude language and tools, all set for extinction!"

Pyha, jeg skal satme love for at Ex Machina er en intens lille sag med et fantastisk manuskript af forfatter/instruktør Alex Garland. Han har fået lavet en yderst velfungerende tech thriller og ligesom i den tematisk beslægtede Her, forgår handlingen i en nær fremtid med plausible tech-landvindinger.

Filmen er holdt i et fuldstændigt tight, klinisk look renset for støj og uskarpheder. Dertil er der en, for genren, ret voldsom lysside med et nærmest mareridtsagtige score der ville holde selv Trent Reznor oppe om natten. Og så er der skuespillerne, der er kun 4 stk i hele filmen, der allesammen er perfekt castede til deres respektive roller. De ejer i den grad filmen og er med til at hæve det i forvejen høje niveau ydeligere. Så de ydre rammer er der altså totalt styr på, og heldigvis er handlingen nøjagtig ligeså fantastisk.

Nathan, den excentriske direktør for det gigantiske søgemaskine-firma Bluebook har i al hemmelighed udviklet kunstig intelligens i form af androiden Ava som han holder skjult i sin fjerntliggende fæstning. For at teste Avas AI-evner og for at undgå en uncanny valley-problematik, har han brug for en sidste betatest, og derfor tilkalder han den unge programmør Caleb som har vist imponerende resultater i direktørens firma. Det hele er omgæret af mystik og Caleb underskriver bl.a. en NDA og indvilliger i at få begrænset sin kommunikation med omverdernen. Og så kan Turing-testen ellers begynde. Som det sig hør og bør i sådanne fortællinger, er tingene ikke altid så simple som de udgiver sig for, og ret hurtigt er Caleb ved at udvikle nogle følelser som han ikke havde forudset. Både hans hjerne og hans hjerte bliver sat på prøve, når han er oppe imod en kunstig intelligens baseret på hele verdens befolknings søgehistorik.

Og så er der slutningen... OMFG!

Historien er både intens, nervepirrende og tankevækkende. Og samtidig er den filosofisk, etisk og smuk. Paranoiaen kommer snigende og til sidst sidder man helt ude på kanten af stolen. Det er fuldstændig overlegent skruet sammen og vi har med en af den seneste tids bedste scifi-fortællinger at gøre. Det er meget tæt på, at være et fejlfrit mesterværk og jeg vil tro at vi kommer til at benchmarke fremtidige film op imod Ex Machina.

En ny sci fi-klassiker er født. Kæmpe anbefaling herfra :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 13:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Det er godt nok store ord du bruger, DeathPosture. Men af en eller anden grund, så tror jeg også du har ret. Den står rigtig højt på min "must watch"-liste, men af en eller anden uforklarlig grund, er den blevet sprunget over, selvom jeg fik den hjem, lige da den udkom i UK.
Problemet er nok bare, at jeg forventer intelligent sci-fi. Og det skal man alligevel være i et bestemt humør til, for at nyde i fulde drag. Det dur ikke lige på en lørdag/søndag eftermiddag med dunrende tømmermænd :)


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 13:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Øv, jeg ville ønske at jeg kunne li' Ex Machina ligeså meget som dig, DeathPosture! Jeg så den sammen med en kammerat og det var en dødkedelig omgang :cry3:

Tak for anmeldelsen! :thumb:


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 13:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

I Origins [2014] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

"I'm so looking forward to brainwashing this child with you!"

Mike Cahill, som også stod bag indiehittet Another Earth, er tilbage med endnu et indie scifi-hit. Denne gang er det nedtonet sci-fi blandet med lige dele metafysik og uhæmmet kærlighed. Den fantasifulde historie er krydret med en tilpas mængde tech lingo, matematik og sommerfugle (i maven). Det er ret vellykket og der er en fed ambience hele vejen igennem filmen (som endda skifter spor en 2-3 gange undervejs).

WARNING - indeholder småspoilers
Videnskabsmanden Ian Gray, en kronisk ateist, arbejder på en teori om øjets oprindelse. Hverdagene bruges i laboratoriet på at jagte PAX 7-genet, lave forsøg på blinde forsøgsdyr og generelt bare arbejde på, at modbevise gud. Midt i det hele møder han sit livs kærlighed, og hans dimentrale modsætning, den frittænkende Sofi der desværre mister livet i en voldsom dødulykke. Ved et rent tilfælde opdager han, at der samme dag bliver født et barn i Indiens slum med præcis samme øjne som hans afdøde kæreste. Han bliver besat af tanken om at finde den lille pige - en besættelse som i den grad kommer til, at udfordre den rationelle ateists livssyn, da det går op for ham, at han muligvis står overfor en af de største opdagelser i menneskets historie.
/spoilers

Og så er der noget med en hvid påfugl. Og en uforglemmelig elevatorscene.

Alt i alt er det er ret vellykket film med et dejligt neddæmpet tempo, dygtige skuespillere og en ret original og tankevækkende historie. Anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture fre aug 21, 2015 13:46, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 13:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Sjovt, den var jeg tæt på at se i aftes :)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 14:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Det eneste der gik mig på ved I Origins er det totalt urealistiske i en hvid gut der slæber en lille pige med på et hotel i Indien. Politiet ville have været der på to minutter, og taget ham med uden at stille spørgsmål først.

Men lige ud over den kæmpebrøler var jeg godt underholdt. Ret godt koncept, og ikke den typiske Gud-vs-Darwin smøre man gængst oplever.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 14:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jeg missede den til PIX, men flere jeg snakkede med, var helt oppe at ringe over den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
t23 skrev:
Det eneste der gik mig på ved I Origins er det totalt urealistiske i en hvid gut der slæber en lille pige med på et hotel i Indien. Politiet ville have været der på to minutter, og taget ham med uden at stille spørgsmål først.

Men lige ud over den kæmpebrøler var jeg godt underholdt. Ret godt koncept, og ikke den typiske Gud-vs-Darwin smøre man gængst oplever.


Lige præcis dén detalje studsede jeg også over, men det ødelægger ikke det samlede billede.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 14:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
I aften tror jeg det bliver en koreaner, men I Origins skal snart på :thumb:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
 
Indlæg: fre aug 21, 2015 22:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
DeathPosture skrev:
t23 skrev:
Det eneste der gik mig på ved I Origins er det totalt urealistiske i en hvid gut der slæber en lille pige med på et hotel i Indien. Politiet ville have været der på to minutter, og taget ham med uden at stille spørgsmål først.

Men lige ud over den kæmpebrøler var jeg godt underholdt. Ret godt koncept, og ikke den typiske Gud-vs-Darwin smøre man gængst oplever.


Lige præcis dén detalje studsede jeg også over, men det ødelægger ikke det samlede billede.
Det samme tænkte jeg også, da jeg så filmen.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 1126 127 128 129 130147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team