DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 14:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs aug 20, 2019 14:32 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^Tak for anmeldelsen! I princippet ville jeg gerne se noget mere Doctor Who, men det er bare så fa'ens uoverskueligt at komme i gang med de gamle afsnit :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs sep 10, 2019 17:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Victory at Entebbe (Chomsky, 1976)

:starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

Som stor fan af Burt Lancaster er det altid interessant at se ham i film, som jeg ikke har set før. Lancaster er bestemt heller ikke det dårligste ved denne film om Entebbe-aktionen, hvor han spiller Shimon Peres overfor Anthony Hopkins som Yitzhak Rabin.

Rollelisten er desuden spækket med gode skuespillere som Kirk Douglas, Elizabeth Taylor, Richard Dreyfuss, Topol og Helen Hayes. Nå ja, en kun 17-årig Linda Blair er også med sammen med hendes chokolader (pun intended).

I 1976 blev der lavet to tv-film over Entebbe-historien: den her og “Raid on Entebbe” med Charles Bronson. Raid er den bedste version, hjulpet godt på vej af en overbevisende og velspillet præstation af Bronson. Victory kom dog først, men det er bestemt ikke en fordel.

Lancaster kommer mest uskadt igennem tv-filmen, der byder på meget billig video-fotografering, ringe kulisser, hysterisk skuespil (Bibi Besch, også kendt som Kirks baby mama fra Star Trek, er decideret frygtelig som en skrigende Ilsa-terrorist) og ikke mindst et meget soap-agtigt manuskript.

I en mindre rolle ses en ikke mindre hysterisk Elizabeth Taylor og Linda Blair med hendes chokolader er ikke meget bedre.

Helen Hayes, the grande dame i amerikansk teater, slipper også nådigt fra hendes rolle. Der burde dog have været et mandat i 70erne: hvis man så enten Helen Hayes eller George Kennedy på sit fly, så måtte det ikke lette. Det ville være meget nemmere for alle.

Menahem Golan, den ene hjerne bag Cannon Films, instruerede “Operation Thunderbolt” i 1977, hvor Klaus Kinski spillede den ene af terroristerne. Den har jeg ikke set, men den skulle være ret vellykket.

Golan instruerede i 1986 Chuck Norris-actionbaskeren “The Delta Force”, der låner en del fra Entebbe-historien, dog med en missilskydende motorcykel smidt oveni.

“7 Days in Entebbe” havde premiere i 2018 med bl.a. Rosamund Pike og Daniel Brühl på rollelisten. Den er værd at se, men formår heller ikke rigtig at levere historien om Entebbe med den kraft, som den burde have. At den også smider et lidt underligt stiltræk med noget israelsk dans ind i filmen hjælper ikke på det.

Hvis man vil se en god film om Entebbe, så er det stadig “Raid on Entebbe”, der vinder med adskillige længder. Den er i øvrigt instrueret af Irvin Kershner, der et par år senere stod bag en lille science fiction-film om en fars genforening med sin søn.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs sep 10, 2019 18:30 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
njhansen skrev:
I 1976 blev der lavet to tv-film over Entebbe-historien: den her og “Raid on Entebbe” med Charles Bronson. Raid er den bedste version, hjulpet godt på vej af en overbevisende og velspillet præstation af Bronson. Victory kom dog først, men det er bestemt ikke en fordel.


:D Der trigger du en masse gode minder fra den gang jeg var 10-11 år (jeg er årgang 1966), så tillad mig at køre tråden ud på et sidespor:

Hele affæren med flykapring og israelernes vilde redningsaktion havde jeg fulgt på tv, og det var noget der kunne sætte fantasien i gang.

Raid On Entebbe hed Lynaktion Entebbe på dansk, og den kunne jeg og vennerne selvfølgelig ikke komme ind og se i biografen pga. aldersbegrænsning, men den havde en ret fed poster, som vi studerede længe udenfor Albertslund Bio.

Billede

I vores fritid gik vi til modelbygning, og så fik vi bygget flyet fra posteren og malet små soldaterfigurer, så vi i ugevis kunne genskabe al den action, der var på posteren.

Jeg kan egentlig ikke huske om jeg nogensinde har fået set filmen :(


Top
   
Indlæg: tirs sep 10, 2019 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Henrik24 skrev:
njhansen skrev:
I 1976 blev der lavet to tv-film over Entebbe-historien: den her og “Raid on Entebbe” med Charles Bronson. Raid er den bedste version, hjulpet godt på vej af en overbevisende og velspillet præstation af Bronson. Victory kom dog først, men det er bestemt ikke en fordel.


:D Der trigger du en masse gode minder fra den gang jeg var 10-11 år (jeg er årgang 1966), så tillad mig at køre tråden ud på et sidespor:

Hele affæren med flykapring og israelernes vilde redningsaktion havde jeg fulgt på tv, og det var noget der kunne sætte fantasien i gang.

Raid On Entebbe hed Lynaktion Entebbe på dansk, og den kunne jeg og vennerne selvfølgelig ikke komme ind og se i biografen pga. aldersbegrænsning, men den havde en ret fed poster, som vi studerede længe udenfor Albertslund Bio.

I vores fritid gik vi til modelbygning, og så fik vi bygget flyet fra posteren og malet små soldaterfigurer, så vi i ugevis kunne genskabe al den action, der var på posteren.

Jeg kan egentlig ikke huske om jeg nogensinde har fået set filmen :(


God historie og jeg kan sagtens forestille mig, at den filmplakat kunne sætte fantasien i gang.

Filmplakaterne var bare lidt mere cool dengang.

“Lynaktion Entebbe” er udkommet på DVD i Danmark (fra Another World Entertainment).

Billede

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: søn nov 24, 2019 18:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

Get Carter (Hodges, 1971)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Efter at have læst rigtig meget om den igennem årene og hørt og set referencer, så var det rart endelig at få den set. Og den levede fuldt ud op til den status den har.

Fed, fed film med Michael Caine i topform som et kæmpe røvhul.

Godt castet i de forskellige biroller, hvor især Ian Hendry (håndlangeren Frank), John Osborne (gangsterboss Kinnear) og Geraldine Moffat (gangsterbabe) gør indtryk. Britt Ekland er også glimrende i hendes telefonscene af åbenlyse grunde.

Der er mange fede detaljer i filmen, bl.a. en bilscene krydsklippet med en sexscene og en scene, hvor en bil bliver skubbet i havnen og kameraet fokuserer på Caines ansigt.

Caines Carter er ikke en person, som man fatter ret meget sympati for og det ville i de forkerte hænder være et kæmpe minus.

Med en frisk Mike Hodges som instruktør, Caines sammenbidte coolness og et stramt manuskript, der ikke levner meget rum til overflødige ting, køber man præmissen og følger Carter på hans destruktionstogt igennem Newcastles trøstesløshed.

Jeg har set remaket for nogle år siden og det lever på ingen måde op til 1971-versionen.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man nov 25, 2019 10:43 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:thumb:
Den må jeg vist hellere få set!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 30, 2020 11:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Great Waldo Pepper (Hill, 1975)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

They don't make 'em like that anymore - og denne film er et godt eksempel på dette.

I 1975 lavede instruktør George Roy Hill og megastjerne Robert Redford deres tredje film sammen. Deres to første film sammen var “Butch Cassidy and the Sundance Kid” samt “The Sting”, som begge var kæmpe anmelder- og publikumssuccesser.

Film nr. tre var “The Great Waldo Pepper” og ligesom de to første film var det en historisk film.

I “Alle tiders vovehals”, som den kom til at hedde på dansk, følger man Waldo Pepper (Redford) og andre piloter, der prøver at få deres liv til at hænge sammen i årene efter 1. Verdenskrig, hvor de kæmpede for deres liv og deres land. De kæmper nu for at få publikum på tribunerne til deres luftshows og jo farligere, jo bedre.

På manuskriptsiden finder vi William Goldman, der også stod bag manuskriptet til Butch Cassidy... og musikken er leveret af Henry Mancini.

Robert Redford var et kæmpe trækplaster i 70erne og det er meget forståeligt. Han spiller rigtig godt som Waldo og kommer hele spektret igennem fra lidt af et røvhul til en helt til en mand, der lever og ånder for en ting: at flyve og sætte livet på spil.

I mindre roller finder man Susan Sarandon, Margot Kidder og Geoffrey Lewis. Som en af de andre piloter er B-films-legenden Bo Svenson rigtig fin og det er nok en af hans største film fra dengang.

Et kæmpe plus ved filmen er de blændende flyvescener, hvor piloterne og stuntmændene får vist, at de fuldt ud har fortjent deres løn. Fotograferingen er så vellykket, at man sidder og får et sug i maven til tider.

“The Great Waldo Pepper” blev ikke et hit på samme måde som Butch Cassidy... og The Sting, hvilket er en skam. Den fortjener at få et større publikum, da den er et rigtig godt eksempel på en Hollywood-film fra de gode gamle dage - hvilket sikkert også er en af grundene til, at den ikke fængede dengang. Det var en anden type film, der var i biograferne det år.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man mar 30, 2020 11:23 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:thumb: Det er en film, der er fløjet under min radar (pun intended). Jeg har ikke gjort meget andet end at bide mærke i titlen, der i alt fald ved første øjekast lyder lidt fjollet. Jeg kan se på Blu-ray.com, at billedkvaliteten får lidt hug for Universals vanlige filtrering, men jeg vil se, om jeg ikke kan finde den et sted.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man mar 30, 2020 11:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Buck Rogers skrev:
:thumb: Det er en film, der er fløjet under min radar (pun intended). Jeg har ikke gjort meget andet end at bide mærke i titlen, der i alt fald ved første øjekast lyder lidt fjollet. Jeg kan se på Blu-ray.com, at billedkvaliteten får lidt hug for Universals vanlige filtrering, men jeg vil se, om jeg ikke kan finde den et sted.


Jeg har selv den tyske Blu-ray, som ser ret fornuftig ud, synes jeg.

Jeg lagde ikke mærke til noget DNR-halløjsa - eller også var jeg bare for opslugt i filmen til at lægge mærke til det.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tirs mar 31, 2020 12:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
njhansen skrev:
Billede

The Great Waldo Pepper (Hill, 1975)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


Tak for den anmeldelse, det lyder som en film der fortjener at blive set... det er dog ikke en jeg mindes at have hørt om før, og sjovt nok er min første tanke ud fra titlen, min ungdoms glæde ved Cinemawares "Wings" på amigaen, med default pilot Waldo P. Barnstormer :)

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tirs mar 31, 2020 14:04 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
:clap: Ah ja, jeg har fanme også spillet meget Wings i mine yngre ungdom! Af Cinemawares dog nok allermest Defender of the Crown på C64 og mesterværket It Came From the Desert, der stadig holder i dag.

Wings er nok allermest inspireret af denne her, som i øvrigt også holder:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs mar 31, 2020 14:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
@Tigerdyr @Buck Rogers

I “The Great Waldo Pepper” kommer Redford og Svenson også til Hollywood, hvor de bliver hyret som stuntmænd og stuntpiloter. De medvirker bl.a. i en film om 1. verdenskrig, som nok er en hilsen til “Wings”, som også blev kendt for sine flyvescener.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons apr 01, 2020 19:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Sting (Hill, 1973)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull:

Der har været film om svindlere før “The Sting” i 1973, men det er en af de film, der virkelig har dannet skole for stort set alle film i den genre siden dengang.

Med “The Sting” genforenede George Roy Hill sine to megastjerner Robert Redford og Paul Newman i endnu en film, der er gået over i filmhistorien.

Det blev desværre også den sidste film, som de lavede sammen og det er virkelig en skam. Newman blev tilbudt Svensons rolle i “The Great Waldo Pepper”, men afslog.

Det er svært at skrive ret meget om “The Sting”, som ikke er sagt før, men lad mig da sige dette: det er sjældent at se en film, der er lige så charmerende som denne og med skuespillere i alle roller, store og små, der alle virker perfekt castede.

Musikken af Marvin Hamlisch, der genbruger kompositioner af ragtime-legenden Scott Joplin, er en fantastisk baggrund for det gennemførte 30er-landskab i filmen.

Redford og Newman er et rigtig godt makkerpar, ligesom i Butch Cassidy..., og deres nemesis Doyle Lonnegan spilles koldt, kynisk og skræmmende af Robert Shaw. Han er meget mindeværdig og stjæler alle de scener, som han er med i.

Filmens manuskript og opbygning er, ja, perfekt og selvom man har set den før, så formår den stadig at overraske.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons apr 08, 2020 12:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

The Car (Silverstein, 1977)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Hvad får man, hvis man blander “Duel” med “Jaws”? Et gæt ville være Elliot Silversteins “The Car” fra 1977, hvor en sort bil terroriserer en lille ørkenby i USA.

I hovedrollen finder man James Brolin og som hans kæreste ser man den charmerende Kathleen Lloyd. I mindre roller er R.G. Armstrong, John Marley og Ronny Cox glimrende.

Filmens største trumfkort er dog The Car. Den var en Lincoln Continental Mark III, som George Barris, manden bag bl.a. Batmans bil i 1960-serien, havde ændret på, så den kunne leve op til dens djævelske omdømme i filmen.

Elliot Silverstein var startet som tv-instruktør på bl.a. “The Twilight Zone” og havde senere lavet spillefilm som den vellykkede komedie-western “Cat Ballou” og den revisionistiske western “A Man Called Horse”.

Filmen kunne godt have været ufrivilligt komisk i de forkerte hænder, men Silverstein og filmens veloplagte manuskript (der virker lidt King-agtig i dialogen til tider) formår at gøre filmens univers og bilen til en verden, som man tror på. Stemningen omkring bilen er hele vejen igennem ret creepy og atmosfærefyldt, ikke mindst pga. Leonard Rosenmans flotte score.

Det eneste minus jeg kan sætte på nogle af scenerne er, at de ikke har kunne lade være med at speede kørslen lidt op på enkelte biler og det ser ikke altid lige godt ud. Heldigvis drejer det sig kun om meget få sekvenser.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: man apr 13, 2020 20:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Billede

To the Devil... A Daughter (Sykes, 1976)

:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty: :starempty:

Det er sjovt med Hammer-film. Man kan altid finde en film, som man kan lide, som andre ikke kan lide, og en anden film, som man ikke er så vild med, som andre ser som en glemt klassiker.

Jeg fik set “To the Devil... A Daughter” i dag. Det var studiets sidste gyserfilm dengang - før de blev genoplivet ca. 30 år senere med bl.a. den nye “The Woman in Black” med Harry Potter.

Den har Christopher Lee, Richard Widmark, Denholm Elliott, Honor Blackman og Nastassia Kinski i hovedrollerne. Den er baseret på en roman af Dennis Wheatley, der tidligere har skrevet romanen bag en af Hammer-studiets bedste film “The Devil Rides Out” (med Lee i en sjælden helterolle).

Den handler om en ung kvinde, der er en del af et plot for at få en dæmon født på jorden. Den lider desværre af et rodet manuskript og er ikke specielt spændende. Widmark og Lee spiller fint og en kun 14-årig Kinski har en full frontal nøgenscene, der blev ret notorisk pga. hendes unge alder.

En grund til, at filmen er rodet er, at de startede på filmen uden et færdigt manuskript og havde en del pengeproblemer undervejs.

Mange har omtalt filmen som en overset film fra studiet - jeg er ikke helt enig, men den er da værd at se som Hammer-fan. Den har mange gode takter og ideer undervejs, men er bare ikke rigtig vellykket.

Den var ikke en fiasko dengang, da den kom i kølvandet på bl.a. “The Exorcist” og folk ville gerne se flere dæmoniske film. Den indtjente en del penge, men de gik dog ikke til Hammer Films selv, men til de folk, som havde skudt penge i produktionen undervejs. Tre år senere lukkede og slukkede Hammer Films som et filmselskab med genindspilningen af Hitchcocks thriller “The Lady Vanishes” fra 1938.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 75 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team