DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:53

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 17 8 9 10 1135 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn mar 20, 2016 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 23, 2010 14:45
Indlæg: 2085
Geografisk sted: The road
t23 skrev:
wigant skrev:
Den ser fed ud. Hermed bestilt på Amazon.uk til 25 bobs.

Du mener vel forhåbentligt ikke 25 Pund, for den ligger generelt til en 30krone rundt omkring.

Ha ha. Nej. Det er skam kroner.

_________________
Årets Film 2012
Alle film set i 2013
Alle film set i 2012


Top
   
 
Indlæg: ons mar 23, 2016 12:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Billede
Sauls Søn/Saul fia - årets Oscarvinder for udenlandsk film er en gennemført grum og dyster oplevelse, men bestemt også en tankevækkende vinkel på, hvad mennesker vil gøre for at overleve. Meget ubehageligt at overvære og samtidig et nødvendigt indblik i de reelle rædsler i en kz-lejr. Det er sympatisk, at filmen gør sit for at undgå patos og sentimentalitet, men det er samtidig en smule frustrerende konstant at blive holdt ud i armslængde.
Billedmæssigt er den interessant. Man har valgt et 4:3-format, der gør sit for at understrege den konstante følelse af indelukkethed. Som et kunstgreb har man desværre valgt at køre med lav dybdeskarphed, hvilket betyder at det meste af tiden er alt andet end vores hovedperson uskarpt. Så de mange henrettelser, lig mm. vises ofte lettere diffust. Det tager toppen af de grumme billeder, men jeg skal indrømme, at jeg var ved at få hovedpine af det til sidst. :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

Eksempel:
Billede

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs mar 29, 2016 11:42 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Ind imellem et par af mine absolutte favoritfilm, Raiders of the Lost Ark og den evigt citérbare North By Northwest fik jeg set denne her i lørdags:
Billede
The Swimmer (Frank Perry, Sydney Pollack, 1968) - en film om en mand, der vælger at svømme hjem til sit hus via en række af swimmingpools? Det lyder umiddelbart lidet ophidsende, men med den altid seværdige Burt Lancaster i hovedrollen og et temmeligt syret manuskript, transformerer filmen sig til en spændende allegori om fordomsfuldt middelklasseliv og selvbedrag. Den da 52-årige Lancaster var aldrig bleg for at tage chancer, og på sin vis kan filmen ses som et overgangsværk i retningen mod New Hollywood. Den lå i øvrigt færdig i to år, før den blev udgivet, og var en fiasko, da den fik premiere.
Det er en af den type film, man helst ikke skal vide for meget om på forhånd. Efter den første halv time var jeg stadig kun jævnt interesseret, men så begyndte brikkerne at falde på plads, og det umiddelbart letbenede materiale får et tragisk skær. Jeg er ikke i tvivl om, at den vil vinde ved gensyn og at min karakter næste gang vil blive højere.

Grindhouses BD ser i øvrigt glimrende ud, og ekstramaterialet er interessant. Som bonusinfo kan nævnes, at Lancaster slet ikke kunne svømme inden optagelserne, så det måtte han lige lære sig først :)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: tirs mar 29, 2016 12:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Billede
In Bloom, 2013 Georgien
Jeg har, indtil i går, aldrig set en film fra Georgien. Det fik jeg så rettet op på. In Bloom handler om to unge piger, der i halvfemserne skal prøve at finde egne ben, samtidig med at deres land er i samtidig krig og genopbygning efter Sovjetunionens opløsning. De to piger må meget igennem sammen, og filmen er ikke bange for at tage fat i nogle af de udfordringer som det georgiske samfund stod over for - og stadig slås med den dag i dag. Her er bortførelse for ægteskab, vold og et slidt socialt system rammen om en historie, der i bund og grund er en coming of age fortælling om forskelligheder, uretfærdighed og et forfaldent samfunds genopbyggelse. Skuespillet er ret godt, og især hovedpersonen er meget troværdig. Filmen er fyldt med nuancer, som i sig selv bliver en oplevelse af et land, en kultur og en befolkning, som jeg ved meget lidt om. Sproget i sig selv er fantastisk, da det er meget langt fra de slaviske sprog, som man ellers forbinder med de tidligere Sovjet-republikker.

In Bloom er en stille film, hvor mange scener forklares i billeder, hvilket er heldigt da oversættelsen til engelsk mildest talt var forfærdelig. Ikke at jeg er ekspert i netop georgisk, men jeg hæftede mig ved, at tingene i oversættelsen var simplificeret ganske voldsomt. Det trækker ned, da man, som intetanende publikum, føler sig snydt for en del af historien. Er man til et stille drama, kan In Bloom dog sagtens anbefales.
:starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Indlæg: tirs mar 29, 2016 12:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg tror jeg lander nogenlunde samme sted med In Bloom. Ovarhovedet ikke spild af tid, men den kunne have været meget stærkere uden det skulle koste mere. Nuvel, der var med garanti ikke een af de medvirkende der havde prøvet det før. Tæskefed lang single shot scene hvor hovedpersonen danser bryllupsdans i øvrigt.

Min favorit fra Georgien er Tengiz Abuladze's mesterværk Monanieba / Repentance. Hvis Fellini og Jakubisko havde lavet en film om Mussolini sammen, så var den endt henad Repentance. RUSCICO udgaven har Engelske tekster i øvrigt.

Af "moderne" Georgiske film kender jeg faktisk kun den der og så Tangerines - der sker ikke det vilde i filmverden dernede, og når der endeligt gør, tør jeg ikke satse på der følger undertekster med.

Og ja, unikt sprog. Der er faktisk ikke en kæft der kan sige med sikkerhed, hvor sproget (eller alfabetet for den sags skyld) stammer fra. Skidt nu med det - man kan sagtens blive betaget af Georgisk kalligrafi uden at fatte en brik af hvad der står :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs mar 29, 2016 14:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
t23 skrev:
Af "moderne" Georgiske film kender jeg faktisk kun den der og så Tangerines - der sker ikke det vilde i filmverden dernede, og når der endeligt gør, tør jeg ikke satse på der følger undertekster med.

Den har jeg også set, men havde glemt at den var georgisk. :beerchug:

t23 skrev:
Og ja, unikt sprog. Der er faktisk ikke en kæft der kan sige med sikkerhed, hvor sproget (eller alfabetet for den sags skyld) stammer fra. Skidt nu med det - man kan sagtens blive betaget af Georgisk kalligrafi uden at fatte en brik af hvad der står :)

Det er et fantastisk sprog. Man bemærkede det fra første scene, og det blev ret hurtigt en del af stemningsbilledet.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
 
Indlæg: tirs mar 29, 2016 17:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Montag451 skrev:
havde glemt at den var georgisk. :beerchug:

Den er 50/50 mellem Georgien og Estland - og kunne have været smidt i Oscar ræset af begge lande. Men nu skulle de jo vælge eet, såeh ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre apr 01, 2016 12:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Billede

Sorgenfri (2016)
:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Smut ind og se filmen på det store lærredet inden det er for sent (medmindre du har en hjemmebiograf derhjemme, så kan du godt vente). Bliv forkælet med særdeles fedt soundtrack, god lyd og godt billede til en slowburn zombiefilm, der er en blanding af Romeros "Night of the Living Dead", "The Crazies" og måske lidt "Fear the Walking Dead". Bare det forgår i lille Danmark i et bette område nord for København. Jo filmen halter lidt, som familien ikke lige stopper op og tænker, eller bringer problemet op på bordet over hvad fanden der egentligt forgår, samt dialogen par gange er lige stiv nok betrækket. Så har filmen lidt en tendens til at være Hollywoodisk når området sættes i karantæne af militæret, tror jeg de skal forstille. Ellers vil jeg sige skuespillernes præstationerne er ret tilfredsstillende, af at være en dansk film (ja generelt er danske film ikke mit kop kaffe), og det er ret frisk og godt arbejde af Bo Mikkelsen, som den første spillefilm. Filmen fortjener mere end den behandling distributøren har givet den. Jeg har intet imod slowburn film, hvis den har setup’et og kan bære det. Zombie-genren er jeg en stor fan af og i filmen får vi intet nyt tilføjet til genren - sikkert en del der er uenig, men jeg vil nu stadig holde på filmen er den bedste danske gyserfilm i nyere tid, på trods af filmen har sine skavanker og irritationsmomenter. Slutningen er ret fed og filmen kunne godt havde undværet at
[Vis Spoiler]
Sonja (Marie Hammer Boda) og irriterende Gustav (Benjamin Engell ) overlevede
, det ville havde gjort filmen stod som et bedre resultat.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
 
Indlæg: fre apr 01, 2016 13:01 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Den har virkelig delt vandene - 5 stjerner i Politiken, mens Jakob Stegelmann (der ellers nok plejer at være genrefan) kun giver den 2 i Ekko.
Jeg prøver at nå at se den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: fre apr 01, 2016 13:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Buck Rogers skrev:
Den har virkelig delt vandene - 5 stjerner i Politiken, mens Jakob Stegelmann (der ellers nok plejer at være genrefan) kun giver den 2 i Ekko.
Jeg prøver at nå at se den.
Det gør den og jeg kan sagtens forstå det. Alle har hvert deres holdning til filmen, om de så er til den type film eller ej. At jeg giver den 4/5 (svarer til 80% hvor 5/6 svarer til 83,33%) er fordi jeg kunne rigtigt godt li' filmen - for sit sats af dansk gyser og de tekniske aspekter. Om filmen virker ved et gensyn, tror jeg ikke. Så vil jeg hellere høre soundtracket.

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Senest rettet af ImpulzE fre apr 01, 2016 15:52, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 
Indlæg: fre apr 01, 2016 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Mike Haggar skrev:

[Vis Spoiler]
God Bless America

Billede

Joel Murray (kendt bl.a. som Gregs sidekick Pete i Dharma & Greg samt rollen som den alkoholiske Fred Rumsen i Mad Men) spiller Frank, en sørgmodig, fraskilt mand, som er træt af det amerikanske samfund. Hans liv er tydeligvis gået i stå, og derfor sidder Fred i sin sofa derhjemme og ser en masse bras på tv, bl.a. reality shows, uhyrlige nyheder, sangkonkurrencer og meget andet bras, som irriterer ham grænseløst. Da han mister sit arbejde efter en lidt for lang og syrlig monolog på jobbet om det tv, vi udsættes for den dag i dag, bliver Frank så træt af det hele, at han skyder en 16-årig møgforkælet pige, der sammen med sine forældre er blevet 'kendte' for, at hun er ca. verdens mest overforkælede snotunge. Hans henrettelse af den 16-årige pige ses af den unge pige Roxy (spillet af den unge, men yderst talentfulde Tara Lynne Barr), og hun erklærer straks stor sympati for Frank. Selvom han modvilligt vil have hende med sig i starten, bliver de to dog hurtigt kompaner i et plot, der går ud på at tage livet af alle de folk, der er med til at gøre USA's underholdningsindustri lige så appetitvækkende som (nogle af) deres fastfood-restauranter (har man været på Hardee's, Krystal eller White Castle ved man, hvad jeg mener).

God Bless America er instrueret af Bobcat Goldwaith. Ham kendte jeg inden jeg så denne film mest for den meget underlige stemme, som han underholdte os med som Officer Zed i Police Academy-filmene. Goldwaith gør et godt arbejde med at rette et syrligt angreb på underholdnings- og nyhedsindustrien i USA, og selvom han tydeligvis på visse punkter er lige så farvet som Michael Moore i sine politiske holdninger, så har Goldwaith skabt en fin historie, som er ret interessant på flere punkter, og som sagtens kan overføres til Danmark, hvor vi også stopfodres med elendigt realitybras, ja altså, hvis man altså vælger at have TV i disse Netflix/HuluPlus/HBO-dage...

Joel Murray er suveræn som Fred, der bliver hamrende ligeglad med alt og (næsten) alle, og som hans unge hjælper er Tara Lynn Barr aldeles glimrende. Deres historie er fascinerende, og en lille perle som - hvis man tager den fra tid til anden lidt for farvede hat af - er en af de bedste film, jeg længe har set.

God Bless America? Måske. Måske ikke. Se filmen. :)

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:


Billede

"My name is Frank. That's not important. The important question is: who are you? America has become a cruel and vicious place. We reward the shallowest, the dumbest, the meanest and the loudest. We no longer have any common sense of decency. No sense of shame. There is no right and wrong. The worst qualities in people are looked up to and celebrated. Lying and spreading fear is fine as long as you make money doing it. We've become a nation of slogan-saying, bile-spewing hatemongers. We've lost our kindness. We've lost our soul. What have we become? We take the weakest in our society, we hold them up to be ridiculed, laughed at for our sport and entertainment. Laughed at to the point, where they would literally rather kill themselves than live with us anymore."

God Bless America [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

Jeg tillader mig lige, at quote Mike Haggars fine, fine anbefaling af God Bless America som det er lykkedes mig at se, her fire år senere. Den har også tidligere fået ret god omtale her på DAHF, og jeg kan kun være enig. Faktisk er jeg helt oppe på fem stjerner, da jeg vitterligt blev blæst tilbage i sofaen af denne film. Jeg elsker den slags overraskelser.

Satiren over vores overfladiske samfund og den generelle tendens til higen efter absolut laveste fællesnævner er bestemt ikke blevet mindre aktuel på de fem år der er gået siden 2011. Jeg elsker Joel Murrays fantastiske portræt af en mand der har fået nok, og som ikke har noget at tabe og derfor vælger at tage på mord-turné og 'rydde op'. Ligeledes elsker jeg stortalentet og den yderst velspillende Tara Lynne Barr som den unge pige der joiner Frank på hans mission. Samspillet imellem de to slår gnister og er med til at løfte filmen til et ret højt niveau (for en indie-produktion).

Derudover er filmen enormt sjov og har et imponerende soundtrack med en forbilledlig holdning til underholdning og mediebilledet generelt. Alice Cooper-tributen er spot-on og er bare et af mange fede elementer i en ret fed film.

Anbefaling herfra! :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: fre apr 01, 2016 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede

The Gift [2015] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:

"Normally, friendships grow organically. And if they don't serve both parties, they just kind of dissipate [...] What you're talking about is, you know, an asymmetric thing. A one-sided friendship? I mean, essentially you're being forced into a breakup."

Jeg vil undlade at fortælle ret meget om plottet, men kort fortalt handler det om et velhavende, barnløst par der flytter fra Chicago til en luksusvilla i Los Angeles fordi manden har fået nyt job. Kort tid efter løber de ind i en gammel skolekammerat og så begynder det ellers at gå hurtig nedad bakke for dem. Stemningsmæssigt er vi et sted imellem Caché, Single White Female og Sleeping With The Enemy.

Af uransagelige årsager har The Gift ikke gjort ret meget væsen af sig. Det er i hvert fald ikke meget jeg har hørt til den, udover et par tweets rundt omkring (+ en enkelt anbefaling her på DAHF fra vores egen ImpulzE).

Men det er meget ufortjent, for det er en meget velfungerende og yderst effektiv thriller. Den er opbygget efter den klassiske thriller-skabelon som der kom et hav af film efter i 80erne og 90erne, men vi ser desværre ikke meget til den type film længere. Og det er en skam, for The Gift er et fremragende eksempel på, at det i den grad er en effektiv måde at skrue en film sammen på. Stemningen er super-spooky (uden at kamme over i horror) og man sidder hele tiden på kanten af sædet imens den groteske historie udfolder sig. Og så er det en fed feature, at filmen (i hvert fald delvist) skifter sympati undervejs, hvilket ikke er en nem feature at slippe afsted med. Stor cadeau til Joel Edgerton der både har instrueret og spiller en af hovedrollerne. Begge dele klarer han usvigeligt sikkert.

Anbefaling herfra!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: lør apr 02, 2016 2:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Billede

Jeg ville så gerne skrive linievis om hvordan Cronenberg er en pissevisker for at proklamere Shivers var inspirationen for Alien. Nej, det var det ikke, det var Nick Castle i denne film, skrevet af John Carpenter og Dan O'Bannon.

Gider ikke engang gå ind i plottet, men vil bare sige at det her er hvor Alien startede og serien Red Dwarf fik sin inspiration fra. Originalt ment som et pisstake på 2001, så blev det en kultfilm, og et skoleprojekt (Capenter, Castle og O'Bannon gik på UCS sammen) blev til måske verdens første rumkomedie? Eller er det virkeligt en komedie?

Godt? Hmm, det kan diskuteres .. Kult? Ja for fanden!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør apr 02, 2016 13:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
The Last Starfighter, USA, 1984 - IMDB link

En ung knægt bor i en trailer park, spiller arkadespil, og bliver hyret af intergalaktiske styrker for at redde verden. Jaja, det plot har vi været igennem så mange gange, men nu er det immervæk Nick Castle der lavede den, med hjælp fra både John Carpenter og Dan O'Bannon, så den skulle lige genses.

Den stinker langt væk af Enders Game - men den bog udkom 18 måneder senere, så det kan man ikke klantre filmen for. Naturligvis blev der kigget i retning ad Tron, for i de tidlige firsere kom arkademaskiner først og derefter film om dem.

Hvorfor se den? Jo, det var første gang at CG blev brugt af et mindre studie (Lorimar, tror jeg), og den blev lavet på en Cray på størrelse med en hjørnelejlighed på Frederiksberg. Og holdakæft den ser godt ud på bluray med en projektor - det visuelle holder den dag i dag, og det er ren nostalgi at se den igen.

Det være sagt, hvis ikke i voksede op i arkadehaller, så går den nok lidt tabt, på samme måde som Tron. Men hvis i, som jeg, spildte jeres ungdom på at smide enkroner i arkademaskiner, så er den guld værd, og næsten på højde med Tron - og lavet for en brøkdel af budgettet.

Ud over det går der rygter om der kommer en miniserie baseret på den (ja, det er åbenbart den nye trend), såeh .. jeg kommer nok til at hade den, men den skal ses alligevel :thumb:

PS: Hvis i undrer jer over hvem Nick Castle er, så er det såmænd "bare" manden der scorede Carpenter's eneste Oscar til ham tilbage i 1970, og i øvrigt skrev størstedelen af Escape From New York.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: lør apr 02, 2016 13:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
t23 skrev:
PS: Hvis i undrer jer over hvem Nick Castle er, så er det såmænd "bare" manden der scorede Carpenter's eneste Oscar til ham tilbage i 1970, og i øvrigt skrev størstedelen af Escape From New York.


Og spillede The Shape i Halloween.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 512 indlæg ]  Gå til side Foregående 17 8 9 10 1135 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team