DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 133 34 35 36 37147 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn aug 11, 2013 17:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Mildest talt.


Top
   
 
Indlæg: søn aug 11, 2013 18:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Soul Kitchen, Tyskland, 2009 - 9/10 - IMDB link

Jeg holder så meget af Fatih Akin og hans film. Lige siden han lavede Gegen Die Wand (Head On) har jeg fulgt ham slavisk, til det punkt at jeg var i Hamborg i Påsken og en eks spørger "jamen hvorfor går du ikke bare ud og stemmer dørklokker og finder ham?". Jamen, jeg skal da overhovedet ikke bilde nogen ind at tanken ikke strejfede mig!

Nuvel. En gut har en restaurant i udkanten af Hamborg. Ikke at der kommer skidemange kunder, men det gængse sjak kommer der hver dag. Vores helt's lillebror kan få parole fra spjældet hvis han kan få et job. Under en middag med familien møder han en kok der bare kan det pis, men han har den rådne attitude, så han bliver fyret samme dag. Oveni det hele tager kæresten til Kina, og plottet går derefter på hvorvidt han skal skride efter hende eller blive hjemme og prøve at banke restauranten op. Og så er der lige det her sideplot om det her arrogante røvhul der vil købe stedet for at rive det ned. Og en lille kærlighedshistorie. Og som Lis Sørensen sang, "lidt til og meget mere".

Jeg hader The Clash. Jeg virkeligt hader The Clash. Men nummeret "should i stay or should i go" passer ind i cirka tyve punkter i mit liv, og det er nok den bedste måde at beskrive Soul Kitchen på. At fise til Shanghai for en kvinde, eller blive hjemme og arbejde på hvad man brænder for?

Det var første gang Fatih Akin lavede en humoristisk film. Hans tidligere Cannes og Berlin vindere (Head On og The Other Side Of Heaven) har godt nok været tossede, men endt rigtigt dybe. Soul Kitchen har slet ikke den tyngde som han har gjort før, men den er heller ikke bragt ned på slapstick niveau. Tværtimod, selv når den bliver bitter, så bærer den dig op på et feelgood niveau kort efter. Igen, igen og igen.

Der er nogle mennesker der ser The Lion King eller Ice Age når de vil sidde i sofa'en på en Søndag. Personligt, så tager jeg hellere en Fatih Akin film, for han har et talent for at vise ting som de er i Altona distriktet af Hamborg, og slet ikke over- eller underdrive det, næh, bare vise ting som de er.

Ikke overbevist? Det er Moritz Bleibtreu (Run Lola Run) som lillebror, Birol Ünel (Head On) som den pissearrogante kok, og ikke mindst Adam Bousdoukos (Short Sharp Shock) i hovedrollen. Som sædvanligt i Akin's film er ingen af skuespillerne etniske Tyskere, men født og opvokset der.

Og ud over det, vil i se mere af Akin og have flere bare bryster, så se Gegen Die Wand (Head On). Vil i have mere plot, så se Auf Die Anderen Zeite (The Other Side Of Heaven). Eller vil i bare se en rigtigt sød film, så er Im Juli der hvor i skal starte.

Som slutnote skal det fortælles at jeg var i St Pauli tidligere i år, og så at Fatih Akin spillede et DJ sæt i en natklub i Altona. Da jeg troede jeg vidste hvor denne her klub lå, var der fire læderklædte og piskesvingende kvinder i døren klare til at byde mig "velkommen". Der er det virkeligt at tredive års gammel skoletysk i stil med "jeg tror jeg er gået forkert" kom til gode.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: tirs aug 13, 2013 15:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Mud [2012] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"You gave up on her. She gave up on you!" Med en rating på hele 98% på rottentomatoes.com, er Mud en af de bedst anmeldte film i lang tid. Så den skulle naturligvis tjekkes ud. Og det var en god idé, for det er en fremragende film. Historien foregår i Arkansas, hvor teenage-drengene Ellis og Neckbone bor med deres fattige familier i og omkring Mississippi-floden. Da drengene en dag drager ud på eventyr, går de i land på en lille ø og finder en båd der sidder fast i et træ, efter en tidligere oversvømmelse. Drengene er glade for udsigten til en ny, gratis båd, men en fyr ved navn Mud har fået samme idé. Han er på flugt fra politiet, men har alligevel nogle moralske værdier som drengene bliver draget af, og således starter et utraditionelt venskab. Genremæssigt, befinder vi os i samme rural country noir-territorie som Winter's Bone, Frozen River og Beasts of the Southern Wild. Det er rå social-realisme der viser en ufiltreret, barsk virkelighed med uendelig fattigdom, effekterne af arv og miljø og dybe sociale skel . Men samtidig er det et vaskeægte coming-of-age drama, der både giver os et indblik i de gamle værdier: Øje-for-øje, venskabets ukrænkelighed, børneopdragelse, kærligheden overvinder alt, etc. Det er et rigtigt godt mix. Det hele er krydret med enormt velspillende skuespillere: Den unge Tye Sheridan som Ellis bør i den grad fremhæves, ligesom det er rart, at se Matthew McConaughey i en (for én gangs skyld) seriøs rolle. Og så er der ekstra indie-cred for Fugazi t-shirten. Eneste anke er filmens spilletid på 130 minutter, der er en tand for lang. Men bortset fra det, er det en fremragende film der får min anbefaling.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Senest rettet af DeathPosture ons aug 14, 2013 8:30, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: tirs aug 13, 2013 16:21 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Den er røget komplet under min radar. Tak for tippet! Var ikke så vild med Southern Wild, men Winter's Bone var jo fremragende.

DeathPosture skrev:
igesom det er rart, at se Matthew McConaughey i en (for én gangs skyld) seriøs rolle.

Han var da glimrende i Killer Joe :) (men derudover kan jeg sagtens følge dig)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: ons aug 14, 2013 8:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Buck Rogers skrev:
Den er røget komplet under min radar. Tak for tippet! Var ikke så vild med Southern Wild, men Winter's Bone var jo fremragende.

Det var så lidt! :thumb: Filmen har på trods af fremragende anmeldelser, heller ikke gjort meget væsen af sig. Den blev i første omgang, ikke engang solgt til distribution, efter fine anmeldelser i Cannes 2012, og det var først efter Sundance 2013, at den for alvor begyndte at røre på sig. Den er i øvrigt tilgængelig via den amerikanske iTunes og får dansk biografpremiere 21. november 2013.

Buck Rogers skrev:
DeathPosture skrev:
igesom det er rart, at se Matthew McConaughey i en (for én gangs skyld) seriøs rolle.

Han var da glimrende i Killer Joe :) (men derudover kan jeg sagtens følge dig)
Jeg har faktisk ikke set Killer Joe endnu, men den skal tjekkes ud ved lejlighed.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: ons aug 14, 2013 9:14 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
DeathPosture skrev:
Jeg har faktisk ikke set Killer Joe endnu, men den skal tjekkes ud ved lejlighed.

Jeg så den på Pix sidste år, men har siden købt den i BB for meget få penge. Jeg har set den ligge rundt omkring som ex-leje, så det var måske en mulighed.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: lør aug 17, 2013 9:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Ink, USA, 2009 - 10/10 - IMDB link

En gut sætter sig ind i sin bil, råber "fuck!" nogle gange, og bliver slammet fra siden af en varevogn.

"Tick tock, this man got rocked".

Dernæst vågner han i sin seng ved siden af en kvinde, og en lille pige vækker ham. Siden kanterne af billedet er sløret går man ud fra det er en drømmescene. En masse hurtige klip af Denver, Colorado. En montage af folk der alle går i seng. En øde gade, hvor der pludseligt materialiserer sig nogle menneskelignende entiteter ("The Storytellers") der alle går ind og skaber gode drømme for de sovende. Og så ser man at det ikke kun er de gode der manipulerer drømme. Næh, der bliver sandeligt osse skabt mareridt, af folk der render rundt med CRT skærme foran ansigterne ("The Incubi").

Og så er der lige denne her totalt creepy gut, Ink, der kidnapper førnævnte lille pige. Ink har planer om at give hende til The Incubi for at blive een af dem. The Storytellers hyrer en gut, The Pathfinder, til at hjælpe dem. Og SÅ går historien i gang, men slet ikke på nogensomhelst måde man kan forudsige.

Filmen er utroligt flot lavet, specielt når man tænker på at den kostede en sølle kvart million Dollars alt ialt. Historien er uigennemtrængeligt skudsikker, soundtracket er eminent, okay, kampscenerne er lidt kiksede, men det kan jeg bære over med. Den skylder en stor del til både Pan's Labyrinth og Dark City, og man kunne sagtens drage paralleller til den gamle anime serie X, men jeg må blankt tilstå at Ink rangerer højere end dem begge i min filmverden.

Og det var da ikke uden grund den slog alle rekorder hvad piratkopiering angår. Den første uge efter den udkom på DVD blev den downloadet 400'000 gange fra The Pirate Bay på den første uge, hvilket havde den effekt at de solgte tonsvis flere kopier fra deres web store end de nogensinde havde kalkuleret med.

Det er et eventyr i bund og grund, men der er rigeligt med scifi, horror og surrealisme til at de fleste kan være med. Jeg vil overhovedet ikke anbefale den til børn og ikke vante filmseere, for den er så dyb og underfundig at man bliver fortabt hvis ikke man følger med i hver eneste detalje. På den anden side set er vi ikke ude i David Lynch her - man får alle svarene til sidst, men selv da skulle jeg lige se den to gange for at få det hele med.

Vi tager lige et klip .. men vid venligst at dette ikke er en trailer, ej heller en musikvideo. Det er en scene midt i filmen hvor The Pathfinder viser hvordan man skaber synkronicitet for at starte en kædereaktion, ganske simpelt for at stoppe farmand (ham i bilen) fra at nå sin destination.

"You know the downward spiral is essentially a chain reaction? They're all reactions! One thing begets the next. A man has a weakness, he's flawed. That flaw leads him to guilt. The guilt leads him to shame. The shame he compensates with pride and vanity. And when pride fails, despair takes over and they all lead to his destruction. What will become his fate. Something's got to stop the flow."



Det er ufatteligt svært at fortælle om den film uden at spoile noget, og vid at klippet ovenfor er een af de to vigtigste scener i hele filmen. Vid dog osse at den ikke giver for fem flade øre mening hvis ikke i har set den første halvdel af filmen.

PS: Skru op for lyden når i ser det klip, for soundtracket er en stor del af den scene.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn aug 18, 2013 15:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Den vil jeg rigtig gerne se, men kan det passe, at den kun findes på BD med 2.0 AC3?


Top
   
 
Indlæg: søn aug 18, 2013 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg ved det faktisk ikke. Så den på Netflix USA, så surround sound var ikke lige det første jeg gik op i.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: søn aug 18, 2013 21:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 21, 2010 18:56
Indlæg: 672
Ah, hvis den er på Netflix, så sparer jeg også pengene på en BD.


Top
   
 
Indlæg: man aug 19, 2013 3:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Svendbent skrev:
Ah, hvis den er på Netflix, så sparer jeg også pengene på en BD.

Haha, ja, så lige at Amazon UK skal have knap 800 Danske for den på BD. Og det taget i betragtning, kan man få en signeret BD plus soundtrack plus tshirt for lige knap 300 fra dem selv.

Det være sagt, de er som fortalt pisseligeglade med man piratkopierer deres film. Det er det mest overtrufne marketingsstunt i moderne tider, at lade deres fans fortælle hvor fed den film er. Og tro mig, den er det værd.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: man aug 19, 2013 9:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
t23, nu vil jeg simpelthen sætte mig og endelig se en af de film, du har anmeldt. Ink lyder som en film, som sådan en mainstream-amøbe som Holmsgaard burde prøve. Netflix er nu en vidunderlig opfindelse. :thumb:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: man aug 19, 2013 10:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
-dobbeltpost-

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Senest rettet af Buck Rogers tirs aug 20, 2013 10:53, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 
Indlæg: man aug 19, 2013 10:44 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Elysium (Neill Blomkamp, 2013)
Billede
:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:

In a world
Elysium er et klassisk tilfælde af "Er glasset halvt tomt eller halvt fyldt?" Neill Blomkamps længe ventede opfølger til District 9 (som jeg godt kunne lide, uden at være helt blæst bagover) har gode intentioner til overflod men leverer ikke rigtig varen. Skal man så være skuffet, eller skal man tage hatten af for ambitionerne?

where injustice was king
Historien er hurtigt overstået (og de fleste kender den vist allerede). Jorden anno 2154 er reduceret til et helvede. Overbefolket, hamrende forurenet og uden nogen fremtid. Alle de rige har forladt den synkende skude for i stedet at slå sig ned på rumstationen Elysium, hvor alle er smukke, raske og sorgløse. Og naturligvis nogle svin, fordi de er rige.
Vores hovedperson, Max (en temmelig tam Matt Damon), har i sin barndom fået at vide, at han var udset til noget stort, men nu er han blevet voksen, småkriminel og henslæber livet på jorden i et lortejob, der ville give samtlige repræsentanter for 3F akut åndenød.

In a land
Efter et uheld er Max seriøst på skideren - og det eneste, der kan redde ham, er en tur til Elysium, hvor alle sygdomme kan helbredes. Desværre for Max er porten til det forjættede land stort set hermetisk lukket, ikke mindst fordi Jodie Foster sidder på Elysiums sikkerhed. Hun har afbleget hår og kan tale fransk (og er naturligvis et rigt, arrogant svin), og så kan det næsten ikke blive mere fordækt.
For at gøre det lidt mere besværligt, får Max også sin barndomskæreste og dennes akut syge datter på slæb, mens han kæmper for at redde sig selv og de brede massers fremtid.

In a time
Som så meget anden god science fiction handler Elysium om nutiden. Hvor District 9 handlede om apartheid, tager Blomkamp denne gang fat på flygtningestrømme, adgang til sundhedstilbud og den ulige fordeling af verdens goder. Et højaktuelt og interessant emne, men håndteringen af det bliver bare så firkantet og så parallellerne så åbenlyse, at selv den mest svagtseende ultranationalist kan følge med.
Og så er vi tilbage ved det indledende spørgsmål: skal man glæde sig over, at det er lykkedes at få en smule politisk agenda ind over en svinedyr blockbusterproduktion, eller skal man ærgre sig over, at alle pointer bankes fast med syvtommersøm og at Jodie Foster samt alle de andre Elysium-boere fremstår så endimensionelle, at det nærmer sig en karikatur?

One man
Men man kan helt sikkert glæde sig over filmens visuelle side. Blomkamp viser endnu engang, at han formår at håndtere CGI, så det arbejder for filmen, ikke omvendt, og synet af en gennemført hærget og smadret fremtid virker skræmmende realistisk. Filmen har været halvdyr, men der er ingen tvivl om, hvor pengene er havnet henne.

When your life is no longer your own
Man kan heller ikke tage fra filmen, at den fundamentalt set er fint underholdende. Matt Damon gør ikke meget væsen af sig som filmens helt, William Fitchner er næsten en parodi på en ondsindet kapitalist, og District 9's Sharlto Copley er grumme tæt på at overspille som Max' evigt gnæggende hovedmodstander. Men actionscenerne fungerer generelt, selv om man har set det meste før, der er udmærket fremdrift i plottet, og filmen er (som lidt af et særsyn efterhånden) ikke for langt.

When everything you know is wrong
Man kan også sagtens leve med, at "den lille mand mod den store overmagt"-tematik er brugt til bevidstløshed, og at filmen låner med arme og ben fra andre science fiction-værker, lige fra Metropolis til District 9, som denne film deler lidt flere elementer med, end godt er.

In an outpost on the edge of space
Og helt i sci-fi-genrens ånd er der naturligvis plothuller. Denne gang er de måske bare lidt større end ellers. I et nik til både Fahrenheit 451 og højaktuelle 1984 har Elysiums beboere åbenbart så travlt med at pudse marmorsøjler og passe næste års bikinilinje, at de ikke rigtig ved, hvem der styrer landet. Og en af filmens vigtige plotelementer er så idiotisk, at man får lyst til at tage en tidsmaskine tilbage til 1996, prikke ID4-Jeff Goldblum på skulderen og hviske "Du kommer til at høre en masse lort for det virus-stunt, men det er ikke så dumt endda".

A girl... two girls!
Efter den store hype var det nok svært at leve op til forventningerne. Måske har vi efterhånden set lidt for mange dystopiske science fiction-film de seneste år. Men det er svært ikke at være lidt skuffet over Elysium, der lover en masse og ikke holder så meget af det. Men kan man lade sig nøjes med en flot og effektiv actionfilm med et lidt uinspirerende persongalleri, er man sikkert godt kørende.

A robot renegade cop!
Blomkamps næste film er åbenbart også en sci-fi-sag. Jeg håber, at han kan variere sig lidt mere næste gang, og måske også få nogle flere af sine visioner realiseret.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
 
Indlæg: man aug 19, 2013 15:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Southern Comfort [1981] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:
"Voulez vous, fuck me!" Året er 1973. Dybt inde i Louisianas ufremkommelige bayou-sumpe, er en flok udisciplinerede weekend-soldater på vej på øvelse. De har kun løst krudt i geværerne, for det er jo kun en øvelse. Piece of cake. Men nej, sådan går det desværre ikke. Ret hurtigt går det galt for dem, altså sådan HELT galt (læs; Deliverance-galt) og soldaterne er nu jaget vildt i et meget ondskabsfuldt terræn. De har pisset de lokale cajuns af, de har ingen mad, ingen navigation, ingen radio, dårligt vejr og kun løst krudt. Det er en lortesituation, og det er den absolut bedste præmis for dette brag af en survival-film, instrueret af den gode Walter Hill. Det imponerende cast af b-skuespillere gør det rigtigt godt og det fremragende Ry Cooder-score går ligeledes rent ind. Vietnam-allegorien har været meget debatteret, men på trods af, at Hill bad skuespillerne om ikke at bruge denne vinkel, er det svært ikke at drage paralleller (se f.eks. Platoon og find lignende fokus på nervøst sammenbrud under pres). Filmen er, i det hele taget, spækket med dårlig stemning og det er svært, ikke at identificere sig med hovedpersonernes pinsler undervejs. Den intense slutning skal også roses og generelt er det hele bare skruet enormt godt sammen. Fem ud af seks bjørnefælder herfra! Varm anbefaling!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 2193 indlæg ]  Gå til side Foregående 133 34 35 36 37147 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team