DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 932 indlæg ]  Gå til side Foregående 124 25 26 27 2863 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs dec 13, 2011 8:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holmsgaard skrev:
Cinemateket er et spændende sted, som jeg skal besøge igen.

:thumb: De viser ting ingen andre tør / gider / orker vise, hvilket er ultra fedt i en tid hvor "normale" biografer går nedenom og hjem på stribe.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons dec 14, 2011 19:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
A Torinói Ló (The Turin Horse), Ungarn / Frankrig m.fl., 2011 - Ikke rated - IMDB link

Det var så godt nok ikke lige i dag jeg så den, men jeg havde ikke muligheden for at skrive om den forrige weekend. Jeg nåede rent faktisk at fange sidstedagen af Rumæniens DaKINO festival, som desværre er nul og niks i forhold til for syv år siden. To film om dagen er ikke hvad jeg kalder en festival.

Nuvel. Dette er så Bela Tarr's afskedsfilm, og fred være med det. Det er en metaforisk film baseret på Nietsche, og jeg troede ellers jeg kendte hans værker ret godt, men det er altså svært at sætte sig ind i hvordan Bela Tarr nu engang har lyst til at fortolke ham, og samtidigt er det endnu en gang en to en halv time lang film som kan genfortælles på under fem minutter.

Oveni det er den på Ungarsk og jeg så den med Rumænske tekster, det var en sen Søndag aften efter 14 dage med rygsæk på, så jeg må indrømme at mine evner selv til skolebogs Rumænsk var i nærheden af noneksistente.

Det være sagt, så er den visuelt på højde med hvad man forventer af en Bela Tarr film, og den skal ses igen når den kommer på DVD. Men ikke for nogetsomhelst andet end at prøve at forstå hvad det egentligt var jeg brugte de to en halv time på den Søndag. I retrospekt kunne jeg lige så godt have taget en god lur ..

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: ons dec 14, 2011 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Holmsgaard skrev:
og jeg er dybt imponeret over, at man kan levere så mange replikker uden problemer.

Teaterskuespillere ville nok snøfte fornærmet. ;) Eller lave den her :roll:

Jeg har aldrig helt forstået, at de kan klare flere timers dialog. At spille Richard III? Glem det.


Top
   
 
Indlæg: ons dec 14, 2011 19:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
"Now is the winter of discontent...

...

LINE!"


Top
   
 
Indlæg: tors dec 15, 2011 1:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jordsvin skrev:
Holmsgaard skrev:
og jeg er dybt imponeret over, at man kan levere så mange replikker uden problemer.

Teaterskuespillere ville nok snøfte fornærmet. ;) Eller lave den her :roll:


Selvfølgelig ville de det. Jeg er fuld at dyb respekt for teaterskuespillere, der kan levere så mange replikker i træk i én enkelt scene igen og igen og igen. Det er med til at gøre teatret til noget helt specielt. Ligesom det at kunne synge i flere timer i en opera gør en tur i operaen til noget helt særligt.

Når jeg skriver det, som jeg gør, så er det nok mest fordi, jeg ofte ser moderne film, hvor scener er så korte og oneliner-agtige, som de er.

Derfor var det helt anderledes at se 15-20 minutter lange scener, hvor skuespillerne igen og igen og igen skulle skifte humør, tone, ansigtsudtryk og meget, meget mere. Det gjorde stort indtryk hos mig, og det var helt klart med til at vise sådan en som mig, hvorfor jeg skal grave dybere ned i filmskattene.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 
Indlæg: tors dec 15, 2011 18:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Holmsgaard skrev:
Ligesom det at kunne synge i flere timer i en opera gør en tur i operaen til noget helt særligt.

Speaking of which, i ved godt Terry Gilliam har lavet Faust til en opera, ikke? Hold da FAST hvor er det gennemført!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
 
Indlæg: fre dec 16, 2011 0:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jordsvin skrev:
"Now is the winter of discontent...

...

LINE!"


Damn jeg kommer til at tænke på Laurence Olivier, når jeg hører de ord :)

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
 
Indlæg: tirs dec 27, 2011 22:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Blood on Satan's Claw (1971)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Engelsk okkult horror, som følger sporet efter 'Witchfinder General', og lykkes delvis, med at opbygge den nitty gritty mørke stemning.
Fremragende skuespil, fin musik, locations i absolut topklasse, og et fint pace, det meste af filmen igennem.
Der tales 'gammelt' engelsk - eller forsøges i det mindste på det.
Plottet er enkelt og forudsigeligt, idet ondskaben kommer til byen, og til sidst må fordrives.
I mellemtiden fortæres og fortabes den lille bys unge mennesker, til djævletilbedelse og ceremonier, dybt inde i skoven.
Den er mindre stereotyp i sin fortællestil, i forhold til genren, end jeg havde forventet.
Cinematografien og helhedsindtrykket er også et stykke over middel her.
Lyssætningen især, må vel gøre filmen til en absolut klassiker i genren.
Er man til eurohorror, og måske især den britiske horror, er denne film ikke til at komme udenom.
Eneste ankepunkt er måske plottets forudsigelighed, men den slags bærer man gerne over med, når resten nu er så velgennemført!

:starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:


Top
   
 
Indlæg: ons dec 28, 2011 1:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Antlion skrev:
PS: Jeg kan varmt anbefale László Krasznahorkais Az ellenállás melankóliája (The Melancholy of Resistance). En surrealistisk lise, der når Gogol'ske højder:

Og hermed en stor tak til Antlion. Jeg blev færdig med bogen forleden og den var helt fænomenal. Krasznahorkai er min nye yndlingsforfatter. Efter en kort afstikker til Thomas Bernhards Undergængeren, er jeg nu gået i gang med førstnævntes War & War. Jeg glæder mig allerede som et lille barn til Satantango udkommer på engelsk til marts. (Hvis nogen vil have den på tysk skal de bare sige til; jeg kom til at købe den fra Amazon UK fordi jeg ikke lige tjekkede sproget. Doh!)

Jeg kan slet ikke få nok af Krasznahorkais absurd lange sætninger...
Citat:
By this time he had lived alone for years, he explained to the seven children, he too squatting and leaning against the barrier in the sharp November wind on the footbridge, alone because his marriage had been wrecked by the Hermes business (he gestured with his hand as if to say he would explain about it later), after which he had "badly burned his fingers with a deeply passionate love affair" and decided: never, never again, would he even so much as get close to a woman, which did not mean, of course, that he led an entirely solitary life, because, as Korin elaborated, gazing at the children, there was the occasional woman on the occasional difficult night, but essentially he was alone, though there remained the various people he came into contact with in the course of his work at the records office, as well as the neighbors with whom he had to maintain neighborly relations, the commuters he bumped into while commuting, the shoppers he met while shopping, the barflies he'd see in the bar and so forth, so that, after all, now he looked back at it, he was in regular contact with quite a lot of people, even if only on the most tenuous of terms, occupying the furthermost corner of the community, at least until they too started to melt away which probably dated from the time that he was feeling increasingly compelled to regale those he met at the records office, on the staircase at home, in the street, at the store and in the bar, with the regrettable news that he believed he was about to lose his head, because, once they understood that the loss was neither figurative nor symbolic but a genuine deprivation in the full physical sense of the word, that, to put it plainly, his head, alas, would actually be severed from his neck, they eventually fled from him as they might flee from a burning house, fleeing in their droves, and very soon every one of them had gone and he stood alone, very much like a burning house in fact: at first it being just the matter of a few people behaving in a more distant fashion, then his colleagues at the records offices ignoring him, not even returning his greeting, refusing to sit at the same table and finally crossing the street when they saw him, then people actually avoiding him in the street, and can you imagine, Korin asked the seven children, how painful this was? how it hurt me most, more than anything, he added, especially with what was happening to the vertebrae in his neck, and this was just when he most needed their support, he said, and while it was plain to see that he would have been pleased to explore this matter in the most intricate detail, it was equally obvious that it would have been wasted on the seven children because they would not have been able to respond in any way, being bored of the subject, particularly at the point when "the geezer started going on about losing his head" which meant "sod all" to them, as later they would tell their friends, and looked at one another while the oldest nodded in agreement with his younger companions as if to say, "forget it, it's not worth it", after which they simply continued squatting, watching the confluence of rails as the occasional goods wagon rattled by below them, though one did ask how much longer they were going to stay there as it was all the same to him, and the blond kid next to the senior one consulted his watch and replied merely that he'd tell them when it was time, and until then he should shut the fuck up.

:clap:


Top
   
 
Indlæg: ons dec 28, 2011 2:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Spencer skrev:
Blood on Satan's Claw (1971)

Billede



Takker for anmeldelsen Spencer - den vil jeg da se :beerchug:

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
 
Indlæg: man jan 02, 2012 10:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
The Dark Knight

Så fik jeg set den for tredje gang......... er der ikke snart nogen der kan fortælle mig, hvad der er godt ved den film ?

Den får Batman Forever og Batman & Robin til at fremstå som rene filmiske mesterværker.
Heath Ledger som The Joker er en stor joke......
Christian Bale er så ringe, at Adam West rolle i Batman: The Movie er lige til en Oscar.
Hvordan man kan synes Christopher Nolan er god, det fatte jeg ikke !
Og værste var næsten musikken, den var slet ikke en del af filmen.

:starhalf: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty: :starempty:

_________________
Satan og helvede!


Top
   
 
Indlæg: man jan 02, 2012 11:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
The Medusa Touch (1978)

Billede

Et gensyn med denne film, som jeg har set for mange år siden, uden dog at huske den, så god som den faktisk var. :!:
En genrefilm i den okkulte gysergenre, med et forsøg på at opbygge samme knugende stemning, som i 'The Omen'.
Lee Remick er med, i én af hovedrollerne også, og spiller fremragende, sammen med Richard Burton, i en meget undervurderet rolle.
Absolut på højde med hans bedste præstationer, og på ingen måde venstrehåndsarbejde - som man så tit ser, fra store skuespillere, i nogle af deres mindre kendte film.

Kort ridset op, er Richard Burton patienten, hos Lee Remick, psykiateren, og med et alvorligt problem.
Han kan, siger han, med tankens kraft, få katastrofer til at ske. :o
Handlingen foregår som en sammenklipning af flashbacks, imellem katastrofer og sessions hos psykiateren, samt flashbacks til 'patientens' barndom, hvor katastroferne allerede indfandt sig, i stort antal.

Billede

Vi følger detektiven, som forsøger at få informationer ud af psykiateren, som kan lede til opklaring af, hvorfor patienten ligger i coma, i en hospitalsseng, efter et voldsomt mordforsøg.
Også detektivens rolle er fremragende tegnet, og spædet op med engelsk humor, små gags, ala Hitchcock, som de små åndehuller, der også karakteriserede Hitchcocks stil.
Hele pacet, fortællestilen og klippestilen, er meget i Hitchcocks ånd.
Kombineret med det okkulte tema, giver det en absolut seværdig thriller i genren, som tåler mange gensyn, på det store lærred.
Synd at musiksiden ikke er på højde med 'The Omen'.
Vi kunne godt have brugt et stærkere score.

Billede

Billede

Billede

:starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty:


Top
   
 
Indlæg: man jan 02, 2012 13:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Midnight In Paris [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starempty: :starempty:
"No subject is terrible if the story is true, if the prose is clean and honest, and if it affirms courage and grace under pressure!" Jeg 'opdagede' først Woody Allen relativt sent i min filmopdragelse (klar fejl, I know). Jeg gør skaden god igen, ved altid at se hans nye film og jeg har været rigtigt glad for både Vicky Christina Barcelona og (især) Whatever Works der begge handlede om den finurlige kærlighed. Det gør nyeste opus, Midnight In Paris også - dog med en lille krølle på halen (som vi forventer af Allen). Denne gang er twisten, at store del af filmen foregår i en fiktiv fortid som vores hovedperson finder en adgang til fra nutiden. Vi stifter således bekendtskab med store interessante kultur-personligheder som Cole Porter, Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Pablo Picasso, Salvador Dalí og mange flere. Blandingen af sci-fi, romantik og historie fungerer overraskende godt på film og man køber lynhurtigt præmissen og lader sig opsluge af de historiske personers selskab. Filmen er desværre ikke uden fejl. Jeg fandt den lidt for talky, men alligevel banal og så var introen underligt langtrukket. Men alt i alt er den er fin romantisk og poetisk film med masser af referencer til ikonisk kultur. Og så er Paris jo altid garant for nogle flotte billeder, hvilket bestemt også må siges at være tilfældet her. Godkendt!

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man jan 02, 2012 15:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Our Idiot Brother [2011] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"I just figured, looking at your sheet, that since you sold grass to a uniformed police officer that you must be retarded." Så er det tid til endnu en omgang indie drama-komedie med Sundance-undertoner. Manden bag er Jesse Peretz, som ellers er mest kendt for musikvideoer, og det har han klaret ganske hæderligt. Historien er relativt langt-ude, men det er underordnet når bare det er fortalt så charmerende som det er her. Vi følger Ned Rockliffe (Paul Rudd) som i bund og grund er en moderne hippie (han har f.eks. en hund der hedder Willie Nelson). Han mister sin kæreste efter at have været i fængsel for at sælge pot til en uniformeret politibetjent. Han mangler af samme årsag et sted at bo og flytter skiftevis ind hos sine tre søstre. Det kommer der en hel masse underfundig humor ud af og der jokes med alt fra aromaterapibøger til mislykkede trekanter. De forskellige persontyper (folk i parfolk; hippier; karrierekvinder; pensionister, etc) spiddes også på sjoveste facon. Det er ret sjovt og (heldigvis) ret anderledes fra de mange standard-komedier Hollywood spytter ud. Birollerne spillet af hhv. Elizabeth Banks, Zooey Deschanel og Emily Mortimer sidder lige i skabet og generelt er den underspillede humor rigtig sjov på den eftertænksomme måde. En lidt skæv, men klart godkendt film.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Indlæg: man jan 02, 2012 16:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
GasLand [2010] :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty: :starempty:
"You've probably seen ads on television hailing natural gas as the clean burning transition fuel." Den amerikanske dokumentarist Josh Fox modtog i 2008 et brev fra et naturgasfirma der ville lease rettighederne til at bore efter naturgas på hans grund. Naturgasselskaberne benytter sig af en kontroversiel boremetode kaldet hydraulic fracturing. Fox besluttede sig derefter for at undersøge hvilken indflydelse den slags boringer tidligere havde haft rundt omkring i USA - og svaret er ganske enkelt rystende. Udover alvorlig grundvandsforurening, filmer Fox hos amerikanere hvis drikkevand er så forurenet, at de kan sætte ild til det direkte fra vandhanen. Brændende drikkevand! Der er også eksempler på husdyr der er blevet syge og har tabt deres hår pga. forureningen. Fox forsøger naturligvis at få naturgasselskaberne og lovgiverne i tale, men de er, som forventet, meget svære at få i tale. Alt sammen er meget skræmmende og tankevækkende. Filmen har fået et hav af lovprisninger (vandt bla. special jury prize Sundance 2010 og var nomineret til Oscar 2010) men helt så oppe at ringe er jeg desværre ikke. Filmen tackler et spændende emne, men udførslen er desværre ret kejtet flere gange. Det er tydeligt at se at det er Fox' enmandsprojekt og der går lidt navlepilleri i det til tider. Shaky-cammet er også pænt irriterende. Men bortset fra det, så er det en udmærket og vedkommende dokumentar som DONG nok ville ryste i bukserne over.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 932 indlæg ]  Gå til side Foregående 124 25 26 27 2863 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team