DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs maj 21, 2024 0:09

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn jun 01, 2008 15:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
Min liste er opdateret med billeder, tekst og "runner-ups" :thumb:


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 16:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg holder mig osse til IMDB år, mestendels fordi jeg ikke har været så forfærdeligt meget i biffen i Danmark de sidste fem år. Hvis jeg har et par årstal forkert, så lad være med at rive hovedet af mig. Bruger en database over min egen samling som reference, som godt nok har årstal fra IMDB, men jeg kan have tastet galt.

Listen er udarbejdet efter metoden "hvilken film fra pågældende år er det mest sandsynligt jeg ser igen først", og kan sagtens ændre sig om en time :)

1998 - Ringu / The Ring (Japan)

Ganske simpelt. Så den på Natfilm i København (tror det var i Park), og følte mig virkeligt freaket ud. Nu kendte jeg meget lidt til Asiatisk film dengang, så måske det har hjulpet på det. Vakler lidt mellem den, Dark City og The Legend Of 1900, men Ringu var den største filmoplevelse for mig ud af de 1998 film jeg har set, så den vinder.

1999 - Magnolia

Igen, ganske simpelt. Jeg havde aldrig set lignende. Det visuelle, historien, ja selv soundtracket (som overhovedet ikke er min stil) hænger bare så godt sammen at den gik rent igennem. Runner-up må nok være Fight Club.

2000 - Dødt løb mellem Memento og Requiem For A Dream

Jeg kan ikke vælge. Det er to film jeg kan se igen og igen.

2001 - Waking Life

2001 er et svært år at vælge fra. Der var så mange stærke film som Mulholland Drive, K-PAX, Session 9 og ikke mindst Das Experiment. Waking Life vinder, for den fik min hjerne til stille og roligt flyde ud af ørerne på mig.

2002 - Dom Durakov / House Of Fools

Et solidt og absolut bizart bevis på at krigsfilm sagtens kan være borderline surrealistiske. Dens "wtf!" faktor er helt i top, og det kan jeg nu en gang godt lide.

2003 - Profesionalac / The Professional

Den bedste post-Jugo film siden Lepa Sela Lepo Gore. Typisk blanding af politik og sort humor, men med det absolut bedste script i genren. Dusan Kovacevic har skrevet nogle af de allerbedste film fra Balkan, og da han endeligt tog sig sammen til at instruere selv, så kom der et klart hit. Hvis jeg fattede lidt mere end 30 ord på Serbisk ville jeg flyve direkte til Beograd for at se hans teateropsætning af Profesionalac, for den skulle efter sigende være endnu bedre.

2004 - Casshern

Igen et svært år, med den, Der Untergang, The Machinist, Gegen Die Wand og den stilmæssigt beslægtede Immortel at vælge imellem. Casshern tager noget tid før den kommer i gang, men så står den heller ikke stille, og den er afsindigt flot lavet. Det er den ultimative motion/animation hybrid, flot, brutal, energisk, og med et typisk Japansk scifi-anime-style plot. Det betyder den skal ses nogle gange før man fatter hvad der egentligt ramte een, men det er den bestemt værd.

2005 - Sileni / Lunacy

Filmen der endeligt fik mig solgt til Tjekkisk underlighed (og kastede mit DVD budget ud hvor det gjorde ondt). Svankmajer kan være rigtigt tung når han går amok, men Sileni er "Svankmajer Lite" nok til at man kan se den og blive underholdt uden at skulle analysere hver eneste sekund. Ellers mange gode film at vælge imellem i 2005, specielt bør MirrorMask nævnes, ja, selv Wallace & Gromit filmen var ypperlig.

2006 - Ostrov / The Island

Igen et svært valg, men Ostrov er simpelt hen arven fra Tarkovsky, samlet op og skruet godt sammen. En tung film der bliver bedre og bedre hver gang jeg ser den. Ellers et godt år med blandt andet Das Leben Der Anderen, How I Spent The End Of The World og Transylvania som andre mulige valg.

2007 - California Dreamin' (Nesfarsit)

Filmen der skulle have vundet samtlige awards der gik til 4 Months 3 Weeks And 2 Days. Den ligger helt inde under huden på mig som et minde om de to år jeg brugte i Rumænien, og selv om den er "nesfarsit" (kan betyde både "uafsluttet" og "uendelig", en reference til instruktøren der døde under klipningen af filmen), så er den for mig en milepæl i film, og absolut den første jeg ville anbefale hvis man vil kaste sig ud i Rumænsk cinema. Youth Without Youth (GLÆD JER!), Katyn og Control bør også nævnes.

2008 so far? The Colour Of Magic, helt klart!

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 18:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 12, 2008 1:49
Indlæg: 563
Uden at tage stilling til de filmiske kvaliteter, så er nedenstående film mine helt subjektive favoritter og er udelukkende valg ud fra, hvor mange gange jeg kan se dem uden at kede mig:

2007 - Sunshine

I mine øjne en skandaløst undervurderet film. Indfanger essensen af sci-fi og er sublimt fotograferet. Jeg er imponeret over, at Danny Boyle i både 28 Days Later og Sunshine formår at forny to genrer, der ellers står meget i stampe, og samtidig bibeholde de klassiske elementer. Filmen minder mig lidt om de klassiske science fiction romaner, jeg læste som lille (arvet fra min far), hvor det ikke handler så meget om teknologi og fremtid, men mere om hvordan folk agerer i konfrontationen med det ukendte.

Outsideren: The King of Kong
http://www.imdb.com/title/tt0923752/

Dokumentarfilm keder mig som regel - så hellere læse noget faglitteratur eller biografisk materiale, men denne fine film om verdens bedste Donkey Kong (det klassiske arkadespil) spillere er noget nær genial, og det er sjældent jeg føler så meget for hovedpersonerne i selv de bedste fiktionsfilm!

2006 - Pans Labyrint

Eventyr når det er allerbedst.

2005 - Batman Begins

Elsker tegneserier og Batman Begins er klart den bedste i rækken af film baseret på grafiske forlæg. Det kan godt være, at filmen ikke er dyb, men det er sublim underholdning, og jeg har allerede set den alt, alt, alt for mange gange...

Runner-up: Sin City

2004 - Crash

Selvom Paul Haggis har hang til det pladdersentimentale og gerne skærer sine pointer ud i lige lovligt store stykker pap, så fungerer det bare, og jeg lapper det hele i mig - i øvrigt ligesom In the Valley of Elah, der også er en pokkers god film!

Runner-up: The Incredibles

2003 - Oldboy

Sjældent er jeg blevet så rystet over et plottwist. Normalt gennemskuer jeg dem relativt hurtigt, men i Oldboy gik det først op for mig i samme sekund det gik op for hovedpersonet, og det går det bare til en så meget stærkere oplevelse.

Runner-up: Big Fish
Skør, Tim Burton underholdning når det er allermest farverigt. Man kan jo kun sætte pris på en god røverhistorie!

2002 - 28 Days Later

Indrømmet, Adaptation er nok den bedste film det år, men jeg bliver aldrig træt af ovennævnte. Glimrende zombieunderholdning med noget på hjerte, og så er soundtracket helt forrygende.

2001 - Training Day
Har lidt svært ved at komme i tanke om nogle oplagte favoritter fra dette år, men Training Day er udmærket, måske lidt letbenet underholdning, som jeg kan sagtens kan holde ud at gense, når der kommer en ven på besøg, der af en eller anden grund endnu ikke har set filmen.

2000 - Gladiator
Gladiator er i mine øjne den bedste "storfilm" siden Lawrence of Arabia, og den tåler utallige gensyn. Målt i underholdningsværdi én af mine absolutte yndlingsfilm.

Runner-up: Requiem for a Dream

1999 - American Beauty
Ville nok også være med på min top10 over all-time-favorites... Fantastisk film!

1998 - Pleasantville
Måske nok et lidt uortodokst bud, men den altid tiltalt mig, og så er det sympatisk med lidt samfundskritik i en umiddelbart traditionel familiefilm. Båret af gode skuespilpræstationer og er bare umiddelbart "likeable"!

Runner-up: Dark City ... hvis den nu bare havde været lidt mere stringent og gennemført noirstilen fra de første 20 minutter. Glæder mig til director's cut.

1997 - L.A. Confidential
Lidt tidligt at vælge en film fra 2008, så jeg napper lige 1997 med, så L.A. Confidential også kan få en plads på listen. Klart en af de bedste filmatiseringer af en bog, jeg har set, og Ellroy's miljø får lov at blomstre på skærmen.

Ovenstående liste er måske lige lovlig præget af actionfilm eller i hvert fald film i den lette ende, men som sagt har jeg kun valgt på baggrund af deres umiddelbare underholdningsværdig eller generelle seværdighed. Der er selvfølgelig mange film fra de sidste 10 år, der er mere begavede, og som for så vidt også har rørt mig mere, men det er ikke film, jeg kunne finde på at smide i afspilleren, når jeg skal se en film efter maden i aften - og nok heller ikke i morgen :-)


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 19:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Citat:
her følger således mit helt og aldeles subjektive bud på hvert af de seneste ti års bedste film - håber du vil følge trop med din !:

Det er ganske enkelt total umuligt.

En given film har så mange facetter og dybder, at det er fuldstændig unfair, at vælge kun én film som den bedste for enkeltstående år.

Derfor nægter jeg, at bidrage til denne tråd andet end med min hovedrysten for sådanne tråde. :x :nono: ;)

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 20:15 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Gromit skrev:
Citat:
her følger således mit helt og aldeles subjektive bud på hvert af de seneste ti års bedste film - håber du vil følge trop med din !:

Det er ganske enkelt total umuligt.

En given film har så mange facetter og dybder, at det er fuldstændig unfair, at vælge kun én film som den bedste for enkeltstående år.

Derfor nægter jeg, at bidrage til denne tråd andet end med min hovedrysten for sådanne tråde. :x :nono: ;)


Jamen, gromit du har jo så evigt ret. Du glemmer bare, hvor sjovt og skønt nørdende det er at lave disse Top'er :D..

men man skal ikke tage dem ALT for alvorligt ;)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør aug 02, 2003 1:01
Indlæg: 2802
Geografisk sted: Århus
Mange fine valg - jeg vil bare tilføje et par personlige favoritter:

Festen - Thomas Vinterberg (1998)

Ringu - Hideo Nakata (1998)

The Matrix - Wachowski Bros. (1999)

Eyes Wide Shut - Stanley Kubrick (1999)

Mulholland Drive - David Lynch (2001)

Lost In Translation - Sofia Coppola (2003)

Der Untergang - Oliver Hirschbiegel (2004)

The Fountain - Darren Aronofsky (2006)

Children Of Men - Alfonso Cuaron (2006)

De er alle sublime - ingen grund til at udpensle det for hver titel. :D

_________________
Difficulties mastered are opportunities won. - Winston Churchill
DVDs


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:12 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Runner ups er nu også tilføjet ved mig :beerchug:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
DanishDrummer skrev:
Ser folk kun amerikanske film? Det kan vel ikke passe, at Amores Perros er den eneste ikke-amerikanske film af betydning, der er udsendt de seneste 10 år? Faktisk er det kun Søren, der har nogelunde ligelig fordeling...

Jeg laver en, når jeg har tid


Det er vel ikke så underligt? Når over 50% (60%?) af filmene, der har premiere i de danske biografer er amerikanske, er det vel ret klart, at disse film får en fremtrædende plads på disse lister?

I øvrigt er det i det hele taget ret ofte en meningsløs skelnen. F.eks. fremstårWerner Herzogs Grizzly Man for mig snarere som en tysk film forankret i Herzog end en amerikansk, mens f.eks. Infernal Affairs i så udpræget grad bygger videre på amerikanske konventioner, at den - for mig - fremstår 'ret amerikansk'.

Et nationalt skel giver ikke meget mening fra et filmkunstnerisk perspektiv, synes jeg ikke. Højst fra et filmkommercielt.

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 21, 2006 15:37
Indlæg: 394
Geografisk sted: Where it's at
Det er satme god læsning det her! Tak Søren. :beerchug:
Barsler lige med min egen liste.

_________________
WHO WATCHES THE WATCHMEN?

Panoramabilleder fra film på Flickr


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Gromit skrev:
Det er ganske enkelt total umuligt.

En given film har så mange facetter og dybder, at det er fuldstændig unfair, at vælge kun én film som den bedste for enkeltstående år.

Jeg giver dig fuldstændigt ret! Det var svært nok at bruge min egen samling som reference, for hvad med alle de gode film jeg ikke ejer, som jeg ikke lige har i tankerne lige nu? Og hvad med alle de andre tæskegode film der blev lavet samme år?

Derfor gik jeg ud fra regelen "hvilken film fra det år er jeg vild med og smider på før de andre", det gjorde det en del nemmere.

Tog mig stadigvæk et par timer, selv med en liste foran mig, og jeg har en følelse af at pludseligt tænker jeg "nårh nej, der var osse lige (indsæt titel her)".

@DanishDrummer: Nogle af os er til andet end Hollywood film, men vi er og bliver en minoritet :cry3: hehe

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 21:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
Her kommer en rigtig populistisk og dødhamrende mainstream-leflende hitliste. Ha!

1998: American History X. Runner up: Saving Private Ryan. En vigig og ekstremt rørende film, der gør så meget indtryk, at man faktisk ikke har lyst til at se den mere end en gang. Derfor har jeg den heller ikke på DVD.

1999: The Matrix. Runner up: The Green Mile. En milepæl i sci-fi og cgi. Et næsten pseudo-religiøst actionepos, jeg aldrig bliver træt af.

2000: Almost Famous. Runner up: Gladiator. Den bedste musikfilm ever! Basta! Hvis man nogensinde er i tvivl om, hvad en coming-of-age-film er, så se denne. Uimodståelig.

2001: The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring. Runner up: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain. Egentlig en umulig opgave, men Peter Jackson gjorde det: bragte den mest læste, berømte og elskede eventyrverden til live. Fantastisk.

2002: My Big Fat Greek Wedding. Runner up: Ying xiong (Hero). Det klart ringeste filmår i årtiet. Så kan jeg lige så godt vælge en romantisk komedie, der endda er rigtig god!

2003: The Lord of the Rings: The Return of the King. Runner up: Lost in Translation. Peter Jackson strikes again!

2004: Sideways. Runner up: Garden State. Ja, jeg ved ikke med jer andre, men efter at have set Sideways, så købte jeg en kasse pinot noir :D

2005: Batman Begins. Runner up: Serenity. Den måske bedste superheltefilm, der nogensinde er lavet - og der er sgu lavet mange!

2006: El Laberinto del fauno/Pan's Labyrinth. Runner up: Little Miss Sunshine. Jeg var totalt opslugt af del Toros uimodståelige krigs-fantasi-drama-fabel. Sikke en film.

2007: Hot Fuzz. Runner up: The Bourne Ultimatum. Hvor langt ude kan man lave en actionkomedie? Amerikanerne har haft store problemer med genren siden Eddie Murphys storhedstid, men så er det jo godt, at vi har en gruppe bindegale englændere til at redde os :lol:

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Top
   
Indlæg: søn jun 01, 2008 22:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 21, 2006 15:37
Indlæg: 394
Geografisk sted: Where it's at
1998: The Truman Show (Inst. Peter Weir)
Tankevækkende og meget smuk! Jim Carrey som den herlige Truman.
"Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!"

1999: Fight Club (Inst. David Fincher)
First rule: Denne film er for fed. Second rule: Denne film er for FED.
"This is Bob. Bob had bitch tits."

2000: American Psycho (Inst. Mary Harron)
Christian Bale som the american psycho. Han er ubehagelig men stadig fascinerende...
"I have to return some videotapes."

2001: Memento (Inst. Christopher Nolan)
En rigtig hjernevrider! Længe siden jeg har set den, men den gjorde stort indtryk på mig kan jeg huske.
"Now... where was I?"

2002: Donnie Darko (Inst. Richard Kelly)
En film som jeg kan se igen og igen uden at blive træt af den. Kan hele tiden få noget nyt ud af den underligt nok. En skam at Kelly's Southland Tales ikke blev noget hit.
"I just turn down the volume and think about fucking Christina Applegate."

2003: Oldboy (Inst. Chan-wook Park)
Fantastisk flot og skræmmende film. Interesserer mig normalt ikke for koreanske film, men den her er virkelig et mesterværk.
"Even though I'm no more than a monster - don't I, too, have the right to live?"

2004: Collateral (Inst. Michael Mann)
Jeg synes den ligger og konkurrerer tæt med The Machinist. Men valgtet faldt dog alligevel på Collateral, da jeg bare elsker stemningen og især musikken i filmen. Tom Cruise i ultimativ bad assery!
"First time in L.A.?"

2005: Batman Begins (Inst. Christopher Nolan)
Ja, hvad skal man sige. Glæder mig til Dark Knight, som jeg bestemt har høje forventninger til efter Batman Begins.
"Why do we fall, sir? So that we might learn to pick ourselves up."

2006: The Departed (Inst. Martin Scorsese)
Scorsese!
"Hey, last time I checked, I tipped you off and you're not in jail."

2007: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Inst. Andrew Dominik)
Selvom filmen er temmelig slowburn, skal den alligevel med under 2007, da jeg blev fanget af den og hold da op hvor Brad Pitt er fed i rollen som Jesse James.
"Don't tell me what I can and can not do, Ed."

_________________
WHO WATCHES THE WATCHMEN?

Panoramabilleder fra film på Flickr


Top
   
Indlæg: man jun 02, 2008 1:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Claus O. skrev:
2007: Hot Fuzz. Runner up: The Bourne Ultimatum. Hvor langt ude kan man lave en actionkomedie? Amerikanerne har haft store problemer med genren siden Eddie Murphys storhedstid, men så er det jo godt, at vi har en gruppe bindegale englændere til at redde os :lol:[/color]


Dér var en jeg er enig i ;) Jeg går og tænker lidt over min liste, og det eneste jeg har fundet ud af indtil videre, er at Hot Fuzz er den bedste fra 2007 :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man jun 02, 2008 11:07 
Offline

Tilmeldt: ons apr 30, 2008 21:52
Indlæg: 74
Claus O. skrev:


2004: Sideways. Runner up: Garden State. Ja, jeg ved ikke med jer andre, men efter at have set Sideways, så købte jeg en kasse pinot noir :D



Hehe, nu er jeg ikke vanvittig gammel, men efter at have set sideways et par gange, drikker jeg kun pinot noir når der skal vin på bordet. Blev 21 somre igår og fik en vin reol samt to gode flasker pinot noir :P

_________________
http://taxidriverfilm.blogspot.com/
Min lille film-blog


Top
   
Indlæg: man jun 02, 2008 20:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Herligt. En dejlig og svær opgave.

Og pudsigt som man også finder ud af hvilke must-see-film man endnu har til gode (The Departed, Green Mile og Crash bare for at nævne et par stykker der måske kunne ændre listen).

Men her er den anno Juni 2008: (Meget tætte Runner Ups i parentes)

1998: Saving Private Ryan (Lola Rennt, Big Lebowski, The Truman Show)
En hård omgang, ingen tvivl. Fælles for alle runner ups er at de er set en del år senere, og at Saving Private Ryan gjorde et stort indtryk i biffen tilbage for 10 år siden. Historien kan diskuteres, men når Spielberg sætter sig for at vise en bestemt tidsperiode eller historisk begivenhed, så slår det magiske gnister på lærredet – og det smukt kombineret med blændende skuespil fra Tom Hanks og Tom Sizemore.
1999: American Beauty (Sonnenallee, Man on the Moon)
En bare gennemført og velspillet film. Det langsomme men sikre tempo og yderst velskrevet.
2000: Memento (O Brother Where Art Thou, Thirteen Days)
Stor tvivl her mellem vinderen og de to runner-ups. 3 forskellige stilarter mødes. Memento trækker det længste strå for størst originalitet og overraskelsesmomentet.
2001: Lord of the Rings – The Fellowship of the Ring (Berlin is in Germany, Black Hawk Down, Heist, Monsters Inc.)
Her troede jeg faktisk ikke I lang tid at jeg ville bøje mig. Men når man bliver sat til at lave en sådan liste her, og så finder ud af at 2001 ikke var det mest åbenlyse år at vælge en nummer 1 film i, så kom også den objektive film-nørd op i én, og så kan man jo snildt konkludere at Peter Jackson jo rent faktisk har præsteret en flot opgave ved så smukt at få en trykt bog videreført optimalt til lærredet.
2002: Bloody Sunday (Irréversible, Catch Me if You Can, Insomnia)
Ingen tvivl her. Paul Greengrass er en suveræn instruktør, og dette medrivende og yderst autentiske drama hiver en med og direkte ind i konflikten fra Nordirland. Uden at vælge side lader Greengrass tilskueren (og næsten deltageren) sidde ramt tilbage, og en stor filmoplevelse rigere.
2003: Lost in Translation (Kill Bill vol.1, Good Bye Lenin)
Oh, ak og ve da det gik op for mig at jeg måtte vælge mellem to af mine absolutte favoritter inden for de senere år. Kom Kill Bill og Lost in Translation virkelig i samme år – ja, det gjorde de da. Men lige så ikonisk, stilet og herlig jeg finder Kill Bill vol.1, så ER Lost in Translation bare den film jeg MÅ lande som filmen fra 2003. Snydt for en Oscar for Bedste Film og for Bedste Mandlige Skuespiller blev den..fy skamme sig. En film er især magisk i mine øjne, når magien og effekterne springer frem som nu via de replikker, blikke og sindsstemninger Murray og Johansson udveksler filmen igennem. Den er så skræmmende enkel den film og samtidig sidder den bare lige i øjet som noget af det smukkeste der er lavet.
2004: Der Untergang (Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Sideways, Miracle, Kill Bill vol.2, Kongekabale, Dodgeball)
Ingen tvivl I 2004 selvom der er mange ihærdige forfølgere. Bruno Ganz’ portræt af Hitler alene gør en stor film. Et flot og historisk vigtigt drama.
2005: Batman Begins (The Constant Gardener,Munich)
Et år uden det helt åbenlyse valg for mit vedkommende. Men Batman Begins var en flot fornyelse og en film der forhåbentligt har sat en ny og mere moden standard for hvordan en superhelte-film kan/skal laves.
2006: Das Leben Der Anderen (World Trade Center, United 93, The Last King of Scotland)
Selv I konkurrence med min favorit Paul Greengrass og hans United 93, og uden at have set et par andre af de store fre dette år, så er “De Andres Liv” den sikre 1,er for mit store DDR/Berlin/Øst-Vest-Tyskland-hjerte. Ulrich Mühes skuespil og den smukke,intense og nervepirrende historie er intet mindre end i en klasse for sig. En film der uden større brug af åbenlyse Øst-Berlin-lokationer bringer een perfekt tilbage til byen anno 1984 og ned i hjertet af kunsternes Prenzlauer Berg og samtidig på uhyggelig vis fremviser hvilken ”fantastisk” og kirurgisk præcis organisation Ministeriet for Statssikkerhed var. Og hvem kan modstå ”Sonaten for det gode menneske”…
2007: Zodiac (The Bourne Ultimatum, Superbad, Stardust, Hot Fuzz)
De 3 runner ups er fremragende film. En flot flot afslutning på Bourne-trilogien og to velspillede og engagerede komedie der i den grad hæver sig over standarden. Men Zodiac to røven på mig, rent ud sagt. Mange skidte ting havde jeg hørt, fra folk der sammenlignede Finchers seriemorder-film nummer 2 med den fremragende Se7en. Givet, Fincher har sikkert bedt om lidt af sammenligningen selv, men det er på ingen måde fair at sidestille Zodiac med Se7en og fremhæve sidstnævnte som en bedre af to ens film. Zodiac har de bredere briller på end den smukt klaustrofobiske Se7en, og Zodiac sender én perfekt tilbage til dengang i 70,erne. Ja, filmen ligner en smukt restaureret udgave af en film fra de år den foregår i, og man sidder tilbage og sender anerkendende tanker til klassikeren Alle Præsidentens Mænd. Jeg MÅ lige citere min egen vurdering af filmen her fra siden:

Citat:
Egentligt ikke så overraskende som "Se7en" var det, meget mere lige ud af landevejen, men bestemt ikke mindre dårlig. Havde hørt en del negativt om Finchers seneste skud på stammen, og det skyldes jo uden tvivl netop "Se7en", da serie-morder temaet er ens for begge film. Så måske også pga. af dette var mine forventninger en lille smule skruet ned...

Og hvad fik man så ? Ja, bestemt IKKE noget i samme stil som førnævnte "Se7en" - men i mine øjne noget langt mere...ja, dragende og foruroligende. Fantastisk udefinerbar utryg stemning der er i den film. Jeg kunne flere gange undervejs ikke lade være me at sende den geniale "Alle Præsidentens Mænd" et række varme tanker - og også Oliver Stones "JFK" har heller ikke levet forgæves. Og uden at være en copycat, ja så har Fincher i min optik begået en film i samme kaliber. En slutning som man ikke rigtig ved om man skal acceptere eller bare konkludere at sådan måtte det jo ende, og så ærge sig over at man ikke tænkte på det undervejs - men det gjorde man ikke fordi man var fordybet i opklaringen sammen med Jake Gyllenhaal i almindelighed og Mark Ruffalo i særdeleshed. Sidstenævnte spiller ganske enkelt fantastisk som Inspector David Toschi, der om nogen er besat af The Zodiac Killer. Ruffalo rammer lige i øjet som en trippel-klon af Woodward,Bernstein og ikke mindst Columbo. Stort set samtlige af de andre bi-roller leverer varen, og miljø, stemning og tidsbillede er spot on. Og så er der ihvertfald een scene der uden at være decideret blodig, stadig er skræmmende og ondskabsfuld i al sin simple enkelthed.

"Se7en" var afgjort fabelagtig, uhyggelig og intens spændende - Det er "Zodiac" så sandelig også, men på en hel anden måde.

Forvent IKKE en ny omgang med syv dødssynder - men lad "Zodiac" udfolde sig på dens egne præmisser. Så tror jeg ikke den skuffer.


Pyh... Jeg nåede igennem. Og filmene kværner i mit hoved. Nogle skal snart genses, andre kandidater til listen skal vist bare ses for første gang. Men man finder da ud af hvor glad man egentligt er for at kunne blive beriget af film 8)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 57 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team