DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 4:30

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste

Bedste Danny Boyle film?
Shallow Grave 8%  8%  [ 6 ]
Trainspotting 45%  45%  [ 34 ]
A Life Less Ordinary 1%  1%  [ 1 ]
The Beach 3%  3%  [ 2 ]
28 Days Later... 25%  25%  [ 19 ]
Millions 1%  1%  [ 1 ]
Sunshine 17%  17%  [ 13 ]
Afgivne stemmer: 76
Forfatter besked
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
michmach skrev:
Det ville måske bidrage til en debat over hulemands-niveau, hvis man udtalte sig en tand mere nuanceret. Så ville det også være nemmere for læseren at forstå argumentationen. At du mener andre gør det samme er vel ikke en undskyldning? :P


Tja. Jeg kunne også have valgt bare at stemme på Trainspotting og så ikke skrive noget som helst andet. I stedet valgte jeg at røre lidt i gryden ved at svine den film, der havde fået næstflest stemmer. Jeg ved ikke, hvorfor jeg gjorde det - måske det er af samme årsag som min unuancerede kommentar: jeg har set andre gøre det? ;)

Uddybning af kommentarer om film har vi debatteret til hudløshed. Men som du ønsker, så skal du få. Her er min uddybende mening om 28DL:

En gruppe aktivister bryder ind i et forsøgscenter, og trods den vagthavende forskers rædselsslagne advarsler lukker de centrets forsøgsaber ud af deres bure - og bliver øjeblikkeligt overfaldet af de afsindigt rasende dyr. 28 dage senere vågner cykelbudet Jim (Cillian Murphy) på intensivafdelingen på et hospital i London, hvor han har ligget i koma efter et færdselsuheld. Til sin overraskelse opdager han, at hele hospitalet ligger øde hen, og han begiver sig ud i byens gader for at søge hjælp, men må snart konstatere at han er helt alene i den ellers så travle metropol.

Da Jim søger tilflugt i en kirke, overfaldes han af en præst med blodskudte øjne og vilde skrig, og han spæner ud igen - forfulgt ikke kun af præsten, men en hel flok af "inficerede". Heldigvis reddes han af Selena (Naomie Harris) og Mark (Noah Huntley). De kan fortælle ham, at stort hele Storbritanniens befolkning er udslettet af det virusangreb, som befrielsen af forsøgsaberne udløste, og fra man er blevet smittet, går der 10-20 sekunder, til man er forvandlet til et frådende uhyre, som dræber alle andre, man møder.

Det bedste ved filmens zombier (nåh nej, de hedder galskabsinficerede), er at de heldigvis ikke har den ellers så velkendte langsomme gang, hvor man holder armene lige frem fra kroppen og trækker på det ene ben, som vi ellers sidst så i den ikke ret vellykkede Resident Evil. I stedet får vi nogle mennesker, der i løbet af ganske få sekunder fra at være smittet, hvilket sker ved bid eller gennem blod, får røde øjne, overmenneskelig styrke, et kollosalt had overfor alt og alle samt en ubændig trang til myrde alle de ikke-inficerede, de møder på deres vej. For lige at øge den dramatiske effekt, så er de også i stand til kaste blod op i kaskader. Så for min skyld kunne de lige så godt være zombier, da det vi præsenteres for i 28 Dage Senere er nogenlunde lige så urealistisk.

Jeg vil ikke påstå, at jeg er vild med horror-genren, men jeg er altid parat til at åbne op for nye oplevelser. Problemet er bare, at næsten hver gang jeg ser gysere, der bygger på en eller anden form for "væsener", så kan jeg ikke lade være med at se alt det dybt ulogiske - og ind i mellem direkte latterlige - der nu en gang er en del af handlingen. Her er bare et par eksempler: Hvad lever de inficerede af? Hvordan kommunikerer de? Der er jo trods alt grænser for, hvor mange måder man kan sige "hrrrarrrgh" på. Hvorfor vælger Mark og Selena at bo i en undergrundsstation, når nu de selv fortæller, at de inficerede foretrækker mørke steder? Og hvordan kan det lade sig gøre at undergå forvandlingen til semi-zombie på ganske få sekunder? Jeg troede at der var noget med inkubationstid, når det drejer sig om vira, og det her må godt nok være en turbovirus, når den kan overtage en krop så hurtigt. Og så vil jeg slet ikke begynde med at kommentere på den Rambo-inspirerede sidste halve time, hvor der helt unødvendigt skrues op for splatter-knappen.

Hele set-up'et med virusen er ellers en rigtig god ide, og det er yders tankevækkende, i hvor høj grad det egentlig er muligt i den virkelige verden, at vi kunne blive udsat for den slags. Derfor havde jeg også hellere set, at det havde været en thriller, hvor folk bare helt almindeligt døde af at blive udsat for smitte - altså minus zombiedelen. Men når nu historien er lidt søgt, så er det heldigt, at det trods alt ikke er hvem som helst, der står bag kameraet på 28 Dage Senere. Det er nemlig ingen ringere end Danny "Trainspotting" Boyle, der er instruktør, og det er stilen frem for handlingen, der er fornøjelsen ved filmen. Der er masser er meget interessante og alternative kameravinkler og klip, som giver en rå følelse samtidig med at det er en visuel oplevelse. Ikke mindst de meget store vide sekvenser, hvor vi ser Jim fra lang afstand helt alene midt i London eller en enkelt taxa på kilometervis af motorvej.

28 Dage Senere er en yderst effektiv film, som jeg er overbevist om nok skal finde sine fans, og at den så er europæisk og dermed fri for alt for megen amerikansk moralisering er kun et ekstra plus. Jeg nød den som stilren horrorfilm og som optakt til lidt seriøs eftertanke, men der er for mange huller og usansynligheder, til at jeg kan kaste om mig med stjerner. Det her kan godt være en af de film, man enten elsker eller hader.

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:19 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Tak for citatet fra din blog. Jeg prøver lige igen - denne her gang så selv folk på Lolland forstår mig. Hvorfor overhovedet bruge dobbelt så mange linjer på at svine en film til, hvor du overhovedet ikke kan lide genren end du bruger på "en af dine yndlingsfilm"? Det ville svare til at give en børnefilm en dårlig karakter fordi den henvendte sig til børn?!?! Totalt meningsløst hvis debatten skal handle om hvilken film der er bedst.

Jeg er uenig i din vurdering af Trainspotting, men undrer mig stadig over at du bruger mere tid på at forklare hvorfor du ikke kan lide en af de andre valgmuligheder end at begrunde dit valg af film?

Så jeg anfægter altså ikke dit valg, men derimod at du føler det mere vigtigt at anfægte andres valg end at dokumentere dit eget?

Do godt forstå kan nu?


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg var superglad for Sunshine, som virkelig overraskede mig. Så den stemte jeg på.

Trainspotting er jo selvfølgelig mandens mest kendt film, men det er meget lang tid siden jeg har set den. Så jeg ved ikke om den stadig holder.

På en andenplads må dog komme 28 days....Men Sunshine er virkelig en flot og meget veludført film. Og jeg har faktisk svært ved at forstå de meget delte anmeldelser, som filmen fik.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Claus O. skrev:
men der er for mange huller og usansynligheder, til at jeg kan kaste om mig med stjerner. Det her kan godt være en af de film, man enten elsker eller hader.[/i]

Hvor sandsynligt er der at der findes Zombier? Er Star Wars og Lord Of The Rings mere sandsynlige? :lol: ;) Man skal leve sig ind i filmens premisser og verden, real eller fiction, men igen hvor sandsynligt er det at en Helt i en Michael Bay film kan klare så mange tæsk, kugler eller det der er værre (for at tage den genre jeg ikke bryder mig om)

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:22 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Har Claus en blog? Link tak :thumb:

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jan 05, 2002 2:01
Indlæg: 10106
Geografisk sted: Hvidovre
@Søren: Jeg har ingen blog. Jeg stjal blot min egen 4 år gamle Dahf-anmeldelse af 28DL. Så jeg har en gang (på en god eller dårlig måde) forklaret, hvad jeg synes om den.

@MA: Begrebet hedder "suspension of disbelief", og det er forskelligt fra person til person, hvor meget "usandsynlighed" man er villig til at sluge, for at man køber en films præmisser. Star Wars og LotR er begge placeret i en alternativ verden, hvor man er langt mere villig til at sluge kameler på handlingens hellige alter. Når en film foregår i vante omgivelser og i nutiden, så er mine grænser meget smallere. Her skal en film passe på ikke at træde derud, hvor publikum ryster på hovedet og forsøger at finde logik i en handling, der helst kræver, at man lader filmen have sin egen logik.

@michmach: For at vælge en film i en afstemning, så må jeg fravælge de andre. At jeg så skriver det hører efter min mening helt logisk med til argumentationen. Men jeg benægter ikke, at det altid er bedre at vælge til end fra, og det bør der også argumenteres for. Men... jeg anfægtede andres valg, for det havde jeg lyst til. Min smag er jo bedst...

_________________
Ex-filmnørd - nu mest af alt bare lost in space... Men stadig THX-certificeret på Dahf's Markedsplads :thumb:


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 16:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Claus O. skrev:
@MA: Begrebet hedder "suspension of disbelief", og det er forskelligt fra person til person, hvor meget "usandsynlighed" man er villig til at sluge, for at man køber en films præmisser. Star Wars og LotR er begge placeret i en alternativ verden, hvor man er langt mere villig til at sluge kameler på handlingens hellige alter. Når en film foregår i vante omgivelser og i nutiden, så er mine grænser meget smallere. Her skal en film passe på ikke at træde derud, hvor publikum ryster på hovedet og forsøger at finde logik i en handling, der helst kræver, at man lader filmen have sin egen logik.

Så skal du ikke se David Lynch's Inland Empire :lol: ;)

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 17:01 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Claus O. skrev:
Star Wars og LotR er begge placeret i en alternativ verden, hvor man er langt mere villig til at sluge kameler på handlingens hellige alter. Når en film foregår i vante omgivelser og i nutiden, så er mine grænser meget smallere.


Det udelukker så film som Die Hard eller serier som Heroes, Doctor Who, Lost eller Prison Break fra at være gode. Problemet er jo i virkeligheden bare, at du ikke kan lide genren for 28 Days Later. At du ikke kan lide gysere gør ikke Trainspotting bedre...eller dårligere.


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 19:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 08, 2003 15:26
Indlæg: 1265
Jeg mangler at se Millions og The Beach, men af dem jeg har set går min stemme klart til Sunshine. Helt klart en af de bedste science fiction film jeg har set indenfor de sidste par år.

Den første halve time af 28 dage senere er fremragende, men derefter syntes jeg nivauet falder til en gennemsnitlig zombiefilm (læs ikke dårligt bare gennemsnitligt).


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 19:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Millions :thumb:

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: man okt 01, 2007 23:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 13, 2001 1:01
Indlæg: 8182
Geografisk sted: Allerhelst London
1. 28 Days later (woohoo!!!)

2. Sunshine (Ligeså meget Woohoo!!!)

3. A Life Less Ordinary (lidt mindre, men stadig begejstret Woohoo!!!)

4. Trainspotting

5. The Beach

6. Shallow Grave

7... Har jeg faktisk ikke set... :oops:

_________________
Listen over de fine BLÅ skiver !!!
Listen over de fine CD'er!!!
Listen over de fine LP'er!!!


Top
   
Indlæg: søn apr 20, 2008 13:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Den kære britte får lige et bump ;)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: søn apr 20, 2008 13:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Sunshine. :)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: søn apr 20, 2008 16:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
28 Days Senere

Sunshine er også :thumb:

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: søn apr 20, 2008 17:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jun 13, 2007 22:45
Indlæg: 618
Geografisk sted: 8000 - Århus C
Sunshine var kvalmende kedelig og ligegyldig.. Har ikke set 28 days later, men 28 weeks later var i hvert fald overordentlig dårlig.

Trainspotting var :thumb: :thumb: :thumb:, og får selvfølgelig min stemme :)

_________________
Ih ha, man er jo næsten nød til at have en signatur hvis man skal fremvise sin DVDsamling, samt sit lille Billede logo


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team