DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 16:06

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Komplet sæt.
Indlæg: ons dec 21, 2016 19:48 
Offline

Tilmeldt: ons dec 21, 2016 18:35
Indlæg: 4
I har sikkert fået spørgsmålet en million gange men nu kommer det igen.

Jeg er totalt noob i denne hjemmebio verden, men vil som så mange andre har det bedste udstyr til denne billigste pris.
Jeg tænker mit budget ligger på ca 10-15000,- men jeg mangler også lige umiddelbart alt.

Jeg tænker at jeg kommer til at streame film og serier fra diverse tjenester.

Der er ca 6m fra væg til væg (hvad er egentlig en fornuftig str i denne sammenhæng)

Og så skal jeg jo også bruge noget lyd og afspiller.

Jeg køber gerne brugt, men kun jer erfarne ¨nørder¨ ved hvad man køber brugt og hvad man er bedst sluppet med at købe fra nyt.

Er som nævnt noob, så alt hvad der kræver syg inside og teknisk rviden, der bliver jeg hægtet af indtil videre.

Men er der mange penge at sparer kan jeg godt være snild med hænderne.

Hjælp en mand der vil se film med sin familie i god stil.

Men hvordan kunne et komplet system sætte op.


Top
   
Indlæg: ons dec 21, 2016 23:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Loxis skrev:
I har sikkert fået spørgsmålet en million gange men nu kommer det igen.

Jeg er totalt noob i denne hjemmebio verden, men vil som så mange andre har det bedste udstyr til denne billigste pris.
Jeg tænker mit budget ligger på ca 10-15000,- men jeg mangler også lige umiddelbart alt.

Jeg tænker at jeg kommer til at streame film og serier fra diverse tjenester.

Der er ca 6m fra væg til væg (hvad er egentlig en fornuftig str i denne sammenhæng)

Og så skal jeg jo også bruge noget lyd og afspiller.

Jeg køber gerne brugt, men kun jer erfarne ¨nørder¨ ved hvad man køber brugt og hvad man er bedst sluppet med at købe fra nyt.

Er som nævnt noob, så alt hvad der kræver syg inside og teknisk rviden, der bliver jeg hægtet af indtil videre.

Men er der mange penge at sparer kan jeg godt være snild med hænderne.

Hjælp en mand der vil se film med sin familie i god stil.

Men hvordan kunne et komplet system sætte op.


Velkommen til. :thumb:

Hvor stort er rummet?
(i kvadratmeter eller længde x bredde, hvis det er firkantet).
Hvis der er "sjove hjørner" kunne en simpel tegning fx i Paint være fint)

Du mangler "alt", prøv at uddybe.
Er det både sofa til at sidde i, gardiner til mørklægning osv?
Eller "bare" hjemmebiogrej, og i så fald snakker vi tv (evt hvor stort) eller projektor/lærred?

Prøv selv at liste op, hvad du mener der skal til.

Jeg har selv købt en del højttalere brugt på det seneste (tidligere ansat på Jamo, med en skør og pladskrævende samlermani), og vil mene, det er noget af det, hvor man godt kan købe brugt, og få noget godt til en god pris.
Højttalere bliver ikke "outdated" af en ny HDMI standard, eller nye lydformater mm, som en forstærker/receiver og tv/projektor kan blive.

Men prøv at skrive lidt om dine tanker, så kan vi bygge videre på det.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 7:27 
Offline

Tilmeldt: ons dec 21, 2016 18:35
Indlæg: 4
Der kan du se se hvor noob jeg er.

Jeg tænker at jeg skal bruge.
Projektor
Lærred
Lydsystem
Og evt nogen/en enhed der kan spille stramning tjenester.

Jeg har ikke de ville krav til "kvalitet" forstået på den måde at jeg indtil nu har levet med et lille billigt led tv uden noget ekstra Lydsystem. Rummet er vel 6-7m langt og 4 bredt.


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 9:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Kan du mørklægge rummet helt, ellers er du nok bedre tjent med et tv på måske 55"-65".
Hvis der også er planer om at se nyheder, X-faktor eller andet "almindelig tv", er en projektor måske heler ikke svaret.
Så skal der nok i hvert fald et "backup tv" til.

Er det et dedikeret rum eller en stue?

Skal rummet bruges til andet samtidig?
(Hvis man bor i en toværelses med kæresten, er det måske et problem at mørklægge hele stuen, hvis kæresten lige har andre planer end at se film).

Jeg vil nok sige, at du bør forvente de 15.000kr istedet for 10.000kr.
(Dem der køber rigtig gode projektorer og lærreder, kan næsten opbruge dit budget på lærredet alene).

Mht dims til streaming, tænker jeg AppleTV er den mest alsidige.
Men jeg synes ikke altid der er den lyd man kunne ønske sig på de forskellige streamingtjenester.
Ved ikke om det er tjenesterne i sig selv der "sparer" eller om man kunne få bedre lyd via en anden dims.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 9:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Skal det være en fastramme eller rullelærredet (blev ikke klog på om det var en stue eller et dedikeret rum)?

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 10:56 
Offline

Tilmeldt: ons dec 21, 2016 18:35
Indlæg: 4
Det er en stue med mørklægningsgardiner. Det skal være et rullelærrede da der er små børn i hjemmet. Og ja har et lille back up tv til nyheder og morgen tv.


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 06, 2009 20:47
Indlæg: 4458
Geografisk sted: Sunny Hill
Samme oversag at jeg også har et rullelærred i stuen, selvom en fastramme kunne være dejligt på et tidspunkt. Inde på recordere.dk er der en der gerne vil sælge sit Lissau 106" Tab-Tension ISF rullelærred (jeg har selv en magen til, bare i 92''). Om det lige passer ind i dit budget, det er op til dig, men det er et fantastisk lærred!

_________________
Billede
ÅRETS FILM 2017 | Film jeg har set i 2018 + 2012-2017 m.f. | Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 11:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
ImpulzE skrev:
Samme oversag at jeg også har et rullelærred i stuen, selvom en fastramme kunne være dejligt på et tidspunkt. Inde på recordere.dk er der en der gerne vil sælge sit Lissau 106" Tab-Tension ISF rullelærred (jeg har selv en magen til, bare i 92''). Om det lige passer ind i dit budget, det er op til dig, men det er et fantastisk lærred!


Når sælger forventer 7-8000kr for det lærred, så er halvdelen af budgettet brugt.
Det kræver vel også en rimelig projektor, at levere et godt billede på 106".

Vi kan nok blive enige om, at de fleste sparer ved lærredet, og det nok er en fejl, meeen hvis der skal Surround højttalere, receiver, projektor, lærred og afspiller til indenfor 15.000kr, så vil jeg mene det er overkill, at bruge halvdelen af budgettet på lærred.

Man kunne også tage projektet i bidder.
Starte med fx et godt sæt stereohøjttalere, og en receiver, og så projektor og lærred.
Så kan der købes surroundhøjttalere til, så sub, og en center.
Jeg ville ikke sigte højere end 5.1 i første omgang (men de fleste receivere vil nok mindst kunne klare 7.1, og så kan man altid udvide yderligere, hvis behovet er der).

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 12:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Forresten, hvor i landet bor du?
Hvis du skal købe brugt, er det ikke helt uvæsentligt. :-)

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 12:14 
Offline

Tilmeldt: ons dec 21, 2016 18:35
Indlæg: 4
Nu har jeg kunne læse mig lidt til at en benq w1070+ skulle være en udmærket model til prisen 5-6000,- hvis et lærred skal være mellem 100-120" og prisbillig hvilken mærke og evt butik er vi så ovre i?


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 12:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Uden at kende lige netop disse Jamo højttalere vil jeg mene, at der er fin lyd til billige penge her:
http://www.dba.dk/51-hoejttalersaet-onk ... 029963243/

Dog skal det påregnes, at hvis man "vokser fra det", dvs ønsker større og vildere, er det nok hele højttalersættet man skal påregne at skifte ud.

Som sagt kunne man også starte med god Stereo.
Et par Jamo D590 er et par store moppedrenge, men også rigtig flotte højttalere synes jeg.
De har godt nok en del år på bagen (fra omkring år 2000), men er der ikke egentlige skader på dem (møre membraner i enhederne, ridser, skrammer mm), så er højttalere jo ikke som sådan "forældede".
Jeg har selv lige købt et sæt for 1800kr, og der er i hvert fald bas i, så en subwoofer ikke er nødvendig lige nu og her.
Går du den vej, så har jeg en lille center og et par små satelitter, som kan blive dine for en 300kr-seddel.
Så kan et par gode stereohøjttalere være grundstenen i lyden, og så kan de andre ting opgraderes henad vejen.

Og ja ovenstående er totalt farvet af min kærlighed til Jamo.
Andre mærker er garanteret ligeså gode, men det har jeg ikke så meget forstand på. :-)

Men højttalere og til dels receiver ville jeg ikke være så nervøs for at købe brugt.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors dec 22, 2016 12:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Loxis skrev:
Nu har jeg kunne læse mig lidt til at en benq w1070+ skulle være en udmærket model til prisen 5-6000,- hvis et lærred skal være mellem 100-120" og prisbillig hvilken mærke og evt butik er vi så ovre i?


Jeg må jo med skam erkende at min Sanyo Z2 (10.000kr's projektor for ca 10 år siden) kørte på en lysegråt mørklægningsgardin fra Jysk til 300kr.
De kan dog nok ikke fået helt op til over 100", og de vil bølge noget i kanten.
Nogle starter også på en hvis væg. :-)

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team