Projektor Lærred Begrænset Plads - Hjælp

Kig indenfor her, hvis du gerne vil diskutere - eller har spørgsmål vedr. - "hardware" såsom dvd afspillere, forstærkere, projektorer, TV, højttalere - you name it. Blu-ray, 1080i/p, fullHD, 3D. Alle spørgsmål vedrørende hardware hører til her.
Brugeravatar
Henriksen
Geografisk sted: Pyongyang

Projektor Lærred Begrænset Plads - Hjælp

Indlægaf Henriksen » lør jan 16, 2016 11:50

Ohøj vise Dahf,ere

Jeg har tit siddet med tanken i mit forholdsvis kompakte filmværelse og tænkt:

Hmm, KAN der laves et set-up herinde med projektor og lærred?

Nu har jeg så rent faktisk målt op, så nu kan jeg smide de tørre facts

Siddeafstanden bliver max 3 meter. Væg til rådighed til lærred 150cm i højden x 2 meter i bredden.

Er der nogen tænkelig mulighed for at få noget til at virke inden for de rammer?

Ja, man kan sikkert sagtens sætte noget op og give los, men jeg tænker selvklart på noget brugbart, der vil give mig minimum en "hold da op det var godt jeg gjorde det her" effekt, udover at man bare får noget større?

Brugeravatar
dfms
Geografisk sted: vestjylland
Kontakt:

Re: Projektor Lærred Begrænset Plads - Hjælp

Indlægaf dfms » lør jan 16, 2016 13:10

Brugeravatar
Steen T
Geografisk sted: Østerbro

Indlægaf Steen T » fre jan 29, 2016 8:06

Henriksen skrev:Siddeafstanden bliver max 3 meter. Væg til rådighed til lærred 150cm i højden x 2 meter i bredden.

Er der nogen tænkelig mulighed for at få noget til at virke inden for de rammer?

Det er kun lidt mindre end det jeg har. Det burde ikke være noget problem.

Hvor langt kan projektoren komme fra lærredet? Er det også de 3 meter?

Brugeravatar
Spencer
Geografisk sted: Et sted derude

Indlægaf Spencer » fre jan 29, 2016 8:55

Optikken skal bare være designet, så afstanden passer, og det er der tabeller for, hvor du kan se hvilken projektor, der opfylder dine krav.
Har du mulighed for at placere projetoren bag din siddeplads, så er det, efter min mening, det optimale.
Den forvrængning som optikken giver, ved forskellige niveauer af zoom, er tit lidt mindre ved lang projektionsafstand.
Let sløring af billedet ved billedets kanter, kan blive konsekvensen, hvis optikken ikke er designet så godt.
Vi snakker pixel peeping her, og måske så lidt at det er aldeles ligegyldigt, dog.

Noget jeg personligt har brugt meget tid på, er, at optimere, så academyformatet kan få så meget plads som muligt, i min hjemmebio.
Mit favoritformat er 1.66:1. :)

Jeg skal til at rode lidt med forsatslinser og et lille arrangement, hvor man kan indsætte et lille papstykke, til afblænding af formatet, når jeg får lidt mere tid.
I øjeblikket bruger jeg et ND2-filter, for at forbedre kontrasten.
Det halverer lysniveauet, som i forvejen er sat til low, men altså ikke er lavt nok, efter min smag.
Solbriller kunne gøre det samme, i øvrigt. :)

Brugeravatar
Henriksen
Geografisk sted: Pyongyang

Indlægaf Henriksen » tirs feb 09, 2016 23:12

Steen T skrev:
Henriksen skrev:Siddeafstanden bliver max 3 meter. Væg til rådighed til lærred 150cm i højden x 2 meter i bredden.

Det er kun lidt mindre end det jeg har. Det burde ikke være noget problem.

Hvor langt kan projektoren komme fra lærredet? Er det også de 3 meter?

Ja, een af de dersens BenQ, er kan dreje linsen, så den vil evt også blive placeret ca 3 meter fra væggen

Brugeravatar
Spencer
Geografisk sted: Et sted derude

Indlægaf Spencer » lør feb 13, 2016 9:05

Her er en mere, omkring projektoeren, der kan stå tæt på lærredet.

Tilbage til "Hardware til DVD og Blu-ray"