DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør apr 20, 2024 6:23

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: fre nov 20, 2015 7:08 
Offline

Tilmeldt: søn okt 12, 2014 12:38
Indlæg: 8
Hej jeg har et problem med min pioneer sc lx 87 , den slår fra når lyden bliver meget voldsom hvad kan være problemet ? håber i ka hjælpe mig . Mvh


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Thxmic skrev:
Hej jeg har et problem med min pioneer sc lx 87 , den slår fra når lyden bliver meget voldsom hvad kan være problemet ? håber i ka hjælpe mig . Mvh


Det lyder som om nogle sikkerhedskredsløb slår fra, grundet overbelastning.
Det kan der være flere årsager til.

1. Højttalere, som dykker for kraftigt i impedans, enten fordi der er designet sådan, eller fordi de har været overbelastet, så svingspolerne er blevet skæve og delvist defekte.

2. Forkert opsætning af højttalere, mht. fase, så bassen fra den ene højttaler spiller i modfase, i forhold til en anden.
Det betyder, at man vil forsøge at skrue højere op, for at få bas nok, men uden at det hjælper synderligt, men man overbelaster måske systemet.

3. Et "umuligt" rum, hvor akustikken æder en masse bas, hvorefter man forsøger at kompensere, ved at skrue højere op, og dermed overbelaster systemet.

4. En forkert indstilling i forstærkeren, i forhold til antallet og/eller størrelsen på højttalerne.

5. For tynde eller deciderede dårlige højttalerkabler, som forværrer belastningen, ved at være kapacitive.

Hvis du skriver lidt om hvilke højttalere du har tilsluttet, samt måske rummets størrelse og dimensioner, kan nogen måske komme med forslag, til et mere optimalt setup, hvor du kan spille højt uden at sikkerhedskredsløbene slår fra. :)


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 16:12 
Offline

Tilmeldt: søn okt 12, 2014 12:38
Indlæg: 8
Tak for svar , mit højtalersystem er mk s150 7.1 , jeg har så en ekstra sub i form af en jamo d6, og det fungerer fint , mit rum er ca 30 m2 , hvor jeg har leget en del med akustikken og har næsten fået lavet et dødt rum , lyden i rummet syntes jeg er rigtig god , men film som jurrasic park hvor der virkelig er smadder på lyden siden , slår den fra. Receiveren kalibrer selv rummet og højtalere, jeg har ikke selv lavet manuel indstillinger , eller ska jeg ud og investere i en anden reciever:-)


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 16:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Så vidt jeg kan se af dette link, så er dine højttalere beskrevet som 4 ohms, i impedansen.

http://www.digitalcinema.com.au/mk-soun ... ystem.html

Men noget kunne tyde på, at de måske dykker lavere end det, hvis ikke du har en defekt et sted.
Hvilke kabler bruger du, og hvordan er de termineret?
Der kan måske være et problem der, men det kan også være forstærkeren, der bare ikke magter de impedanser, som højttalerne udsætter den for.

Skal man tro skriften på bagpladen, så bør den være bygget til det, men igen kan højttalerne måske dykke en del længere ned, end de angivne 4 ohm.


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 17:35 
Offline

Tilmeldt: søn okt 12, 2014 12:38
Indlæg: 8
Hej Spencer højtalerkablerne er radaflex twin 2x4mm rohs, fik dem af en ven som havde pillet dem ned fra en nedlagt biograf, de er skruet fast i højtaler terminalerne. Mvh


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 17:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Kablerne burde ikke være flaskehalsen i systemet, med den mængde kobber, efter min mening. :)
Men jeg tror at enten forstærkerproducenten, højttalerproducenten eller dem begge, lover lidt mere end de kan holde.

Var det mig der skulle opgradere det setup, ville jeg starte med at finde et to eller trekanals effekttrin, til at drive de forreste højttalere med.
Der kan jo tilsluttes effekttrin, til den forstærker, og hvis den så kun skal trække effektkanalerne selv, så bør den ikke gå i knæ på det.


Top
   
Indlæg: fre nov 20, 2015 23:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Thxmic skrev:
har næsten fået lavet et dødt rum ,


Det kan også være et af problemerne, alt for mange over dæmper deres rum:

https://www.youtube.com/watch?v=93GOclt9ScI&list=PLvfTZmvZzNmBVl-n5yyCDSM63njbNRB69&index=50

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: lør nov 21, 2015 11:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Et overdæmpet rum, kan såmænd godt levere fornuftig biolyd, hvis man har mange højttalere og er placeret i sweetspot. :)
Mht. dimensioneringen af effekttrin, skal man selvfølgelig sikre sig at have headroom nok, så man undgår klipning af signalet, med afbrænding af diskanterne, som følge. :!:

Mange integrerede forstærkere er bygget op med SMPS i strømforsyningerne, baseret på små elektrolytter.
De er afhængige af husets elinstallation, i større grad end den traditionelle "gammeldags" forstærker, hvor strømmen hentes fra store elektrolytter.

(Jeg har selv oplevet problemer med min elinstallation, som bundede i dårligt monterede samlinger, ved et lampested.
Det tog heldigvis mindre end en time for en elektriker at fikse det, men pointen er, at jeg først blev opmærksom på problemet, da det blev så grelt, at strømmen i lejeligheden gik helt ned.)


Top
   
Indlæg: lør nov 21, 2015 12:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Min pointe var at et for meget dæmpet rum, æder lyd så man er nød til at skrue mere op = forstærker skal afgive mere effekt.

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: lør nov 21, 2015 13:02 
Offline

Tilmeldt: søn okt 12, 2014 12:38
Indlæg: 8
Tak for jeres input , hvor er grænsen for lyd dæmpning ? Jo mere jeg har dæmpet jo flere lyde høre jeg syntes selv jeg har fået et godt resultat:-)men nu har jeg prøvet og kalibrer igen, hvor jeg denne gang har sat mikrofonen midt i rummet frem for tilbage i rummet , den har så målt højtaler afstanden anderledes ud , og det har hjulpet nu ka jeg køre reference level uden den slå fra ,som den jo osse er bygget til. :-) mvh


Top
   
Indlæg: lør nov 21, 2015 13:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Mikrofonen har måske tidligere været placeret et sted i rummet, hvor bassen har været dæmpet kraftigt, grundet stående bølger.
Så vil elektronikken forsøge at kompensere for det, men det dræner så effekten fra forstærkeren, når der er signal ved de frekvenser. :)
Godt du fandt en løsning på problemet! :beerchug:
Og så en billig én, tillige med. :!:


Top
   
Indlæg: tirs dec 01, 2015 22:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
På min reciever (en Yamaha) kan man skifte settings så den passer til højtalernes impedans. Kan ikke huske om det er fysisk knap eller i menu'en et sted. Pointen er blot, at måske er muligt at justere.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: ons dec 09, 2015 10:22 
Offline

Tilmeldt: søn okt 12, 2014 12:38
Indlæg: 8
Det ka jeg ik på min, den finder selv ud af det.:-)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team