DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 0:53

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn jan 18, 2015 1:11 
Offline

Tilmeldt: søn jan 18, 2015 0:56
Indlæg: 9
Hej med jer.

Jeg er ny bruger herinde, men har førhen kigget meget på de fantastiske Hjemmebioer folk har lavet.

Jeg håber der er nogen der er endnu mere filmnørd end jeg er, til at besvare på nedenstående.


Jeg overvejer at købe en smalfilms projekter, da jeg har nogle film der skal laves om (nogle film mine forældre har liggende).

Jeg vil dog i den forbindelse høre om der på en smalfilms projekter som fx hedder (8mm) vil det så sige at 16mm ikke kan benyttes?

Eller er det blot en almen standard for disse maskiner at de kan benytte begge dele? Og hvad med Super8 formatet?

Jeg har søgt lidt rundt omkring men synes ikke jeg kan finde noget konkret svar, så håber én herfra kan hjælpe :-)


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 16, 2013 14:19
Indlæg: 14
Hejsa :)

Jeg har selv en gammel Eumig Super8 i min hjemmebio for sjov skyld, :lol:
Billede :lightsabre: så kan jeg da se starwars på flere formater

Hvis du køber en 8mm projekter kan den kun bruges til 8mm film, du kan få en kombi som kan køre både 8mm og super 8mm.
Forskellen kan du se her Super 8mm har et lidt større billede og hullerne ligger anderledes.

_________________
Do androids dream of electric sheep


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 14:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
De star wars udgaver er ret fede. :)

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 15:12 
Offline

Tilmeldt: søn jan 18, 2015 0:56
Indlæg: 9
HappY85.

Tak for dit svar.. (og ja de Star Wars film er pænt fede!)

Det forklarer så forskellen på 8mm og super8.. :)

Hvordan så med 16mm ? Jeg har læst lidt om det, men synes ikke helt det gav mening.

Er der nogle af de "formater" som forekommer oftere end andre?

Er der nogle af de formater man så som "uddøde" allerede dengang, du ved ligesom den store krig der var imellem Bluray og HD-dvd? (det var en spøjs og kaotisk tid).


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 18:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 16, 2013 14:19
Indlæg: 14
Citat:
Er der nogle af de formater man så som "uddøde" allerede dengang, du ved ligesom den store krig der var imellem Bluray og HD-dvd?
Nu var der slet ikke tænkt på mig den gang smalfilm var på market, så det kan jeg ikke rigtig svare på. Men min første oplevelse med smalfilm var jeg nok ca 8 år, da min far viste min søster og jeg hvad han havde fået i konfirmationsgave, det var en Eumig Mark M Super 8mm uden lyd og det var tilbage i 1966 at han fik den.
Men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så var det nok det eneste man kunne få den gang, altså 8 og 16 mm. Jeg vil ikke sige der var en krig mellem dem men mere nok som vi har det i dag, nogle har det stadig fint med film på dvd som er billiger og andre vil gerne have blu-ray som koster noget mere.

Citat:
Hvordan så med 16mm?

Det har jeg ikke haft fornøjelsen af at lege med, men de har klart et bedre billede og så kommer de hvis nok også med stereo lyd.
Ved godt det er vikepedia men så kan du læse lidt mere om det.

Citat:
Er der nogle af de "formater" som forekommer oftere end andre?

Hvis du mener om de er til at købe? Jeg har da købt et par af mine film på dba og på ebay.co.uk Jeg fortrækker at købe dem på ebay da de så har engelsk tale
Men 8mm film er typisk kun mellem 8 min eller 16 min, hvis du kigger på min star wars film, så er star wars en for kortet udgave på kun 8 min og ESB er på 16 min. Men det passer fint det de gamle Disney og Tom & Jerry film som kun er det der 7 - 8 min.
Billede
Hvor i mod 16 mm film kan du få film i deres fulde længde, men så er prisen også der efter.

(P.s. Ja jeg er også selv vild glad for de gamle star wars :lol: )

_________________
Do androids dream of electric sheep


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 19:14 
Offline

Tilmeldt: søn jan 18, 2015 0:56
Indlæg: 9
HappY85

Whoa.. Star wars på 8 minutter.. blows my mind.. :) hvordan mon det foregår? hehe.


Sød historie..

Min far kom hjem med en Super nintendo da jeg var lille, så det var lidt der mit fokus røg hen, inden jeg begyndte at blive "fornuftig" hehe.

[Er der nogle af de "formater" som forekommer oftere end andre?]

Med dette mente jeg nu mere om du har hørt om 8mm eller super 8 var mest almindeligt anvendt?

Jeg påtænker måske at forhøre lidt rundt i min familie og venner om de har nogle smalfilm liggende så de kan blive overspillet, men hvis jeg køber en projektor der kun kan "tage" 8mm film og alle har 16mm så er jeg på den.. Det var mere om det er noget du sådan har et kvalificeret gæt på?

Og igen, mange tak for svar :-)


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 20:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 16, 2013 14:19
Indlæg: 14
Hvis det, er så få en projector som kan afspille 8 og super 8mm. Super 8mm er nok det format jeg ser mest af til salg, så måske det er det vi her i dk har holdt os mest til.

Det er nok det bedste bud jeg kan komme med. :)

Citat:
Whoa.. Star wars på 8 minutter.. blows my mind.. :) hvordan mon det foregår? hehe.

Nu er det her en meget dårlig overførelse af den, i kun sort og hvid og ingen lyd, plus de må ha pillet ved fps for den køre mere smooth når man ser den rigtigt. Star wars

_________________
Do androids dream of electric sheep


Top
   
Indlæg: man jan 19, 2015 19:20 
Offline

Tilmeldt: søn jan 18, 2015 0:56
Indlæg: 9
HappY85 skrev:
Hvis det, er så få en projector som kan afspille 8 og super 8mm. Super 8mm er nok det format jeg ser mest af til salg, så måske det er det vi her i dk har holdt os mest til.

Det er nok det bedste bud jeg kan komme med. :)

Citat:
Whoa.. Star wars på 8 minutter.. blows my mind.. :) hvordan mon det foregår? hehe.

Nu er det her en meget dårlig overførelse af den, i kun sort og hvid og ingen lyd, plus de må ha pillet ved fps for den køre mere smooth når man ser den rigtigt. Star wars



Mange tak for svar og kigget :-).

Jeg må prøve at se om ikke jeg kan finde en nogenlunde billig 8mm/S8 projektor et sted.

Synes jeg kan se der bliver solgt nogle til dba til nogenlunde pris.


Top
   
Indlæg: man jan 19, 2015 22:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 16, 2013 14:19
Indlæg: 14
jamen selv tak :)

_________________
Do androids dream of electric sheep


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team