DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 0:52

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons jan 14, 2015 12:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 07, 2003 1:01
Indlæg: 1496
Hej med Jer

I takt med at der kommer flere og flere bluray udgivelser fra bagkataloget i USA som jeg rigtig gerne vil have fingre i, men som ikke indeholder nogen danske tekster, har jeg tænkt at jeg ville købe disse film og så rippe teksterne fra min gamle DVD udgivelse og rette dem til, så de passer.
Men det kræver jo også at jeg kan afspille dem rigtigt nede i min biograf.
I dag har jeg en WD HD afspiller, den kan afspille nogen formater, men langt fra alle og når jeg kommer med et Bluray film (Jeg ripper hele skiven) Så hakker den voldsomt fordi den ikke kan håndtere de store mængder data.
Hvilken medie boks er den ultimative?
Hvad skal jeg købe? Den skal kunne afspille alle formater også 3D og meget gerne også håndtere Tekster, så jeg spiller for at "brænde" dem fast på selve filmen, men bare har dem ved siden af.

Jeg håber på at nogen af Jer kloge hoveder har svaret på dette :)

Mvh
Mikael


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 17:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 04, 2004 19:58
Indlæg: 2702
Ved ikke hvor meget du vil ofre?, men jeg er meget glad for mine Mac Mini`er med XBMC (eller KODI som det hedder nu) installeret.
Jeg har rippet mine Blu-Ray`s til .MKV filer med et program, der hedder MakeMKV, hvor jeg kun har selve filmen med HD lydspor og de tekster jeg vil have. Ekstra materialet siver jeg fra. Sådan en hel Blu-ray fylder 45-50GB, så hvis man kan leve med kun at have selve filmen med eet lydspor, så er man typisk nede på 18-25GB - hvilket betyder en del hvis man har mange film :)
Har ingen problemer med hakken overhoved. Streamer fra en 8TB NAS via kablet netværk.
Mht. undertekster, så kan du under afspilningen i selve XBMC, downloade tekster på det sprog du gerne vil have til dine film. Det er seføli ikke ALLE film du måske lige kan finde danske tekster på i XBMC, men rigtig mange. Så du behøver ikke at gen-rippe alt fra dine DVD´er. Tager 2-3 sekunder at downloade.
Hvis du vil have mulighed for at afspille HELE (inkl. eksta materiale osv) Blu-ray skiven, tror jeg du skal ud i noget software ala PowerDVD, mener ikke XBMC kan finde ud af .ISO filer som jeg vil tro en hel Blu-ray skive med menu`er osv kommer til at hedde? Har prøvet at rode lidt med et andet program, der hedder PLEX, men synes ikke det kørte så godt og hurtigt som XBMC.


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 18:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 07, 2003 1:01
Indlæg: 1496
CaptainCandy skrev:
Ved ikke hvor meget du vil ofre?, men jeg er meget glad for mine Mac Mini`er med XBMC (eller KODI som det hedder nu) installeret.
Jeg har rippet mine Blu-Ray`s til .MKV filer med et program, der hedder MakeMKV, hvor jeg kun har selve filmen med HD lydspor og de tekster jeg vil have. Ekstra materialet siver jeg fra. Sådan en hel Blu-ray fylder 45-50GB, så hvis man kan leve med kun at have selve filmen med eet lydspor, så er man typisk nede på 18-25GB - hvilket betyder en del hvis man har mange film :)
Har ingen problemer med hakken overhoved. Streamer fra en 8TB NAS via kablet netværk.
Mht. undertekster, så kan du under afspilningen i selve XBMC, downloade tekster på det sprog du gerne vil have til dine film. Det er seføli ikke ALLE film du måske lige kan finde danske tekster på i XBMC, men rigtig mange. Så du behøver ikke at gen-rippe alt fra dine DVD´er. Tager 2-3 sekunder at downloade.
Hvis du vil have mulighed for at afspille HELE (inkl. eksta materiale osv) Blu-ray skiven, tror jeg du skal ud i noget software ala PowerDVD, mener ikke XBMC kan finde ud af .ISO filer som jeg vil tro en hel Blu-ray skive med menu`er osv kommer til at hedde? Har prøvet at rode lidt med et andet program, der hedder PLEX, men synes ikke det kørte så godt og hurtigt som XBMC.


Tak for dit svar. Hvis jeg forstår dig ret, så har du en helt computer (eller mac) stående som du bruger til afspilningen. Er det korrekt?
Jeg håber lidt på at jeg bare kunne have en box ala den WD live HD jeg har nu, men hvor den så bare ikke hakker og tager alle formater.
Det med at downloade tekster tiltaler mig rigtig meget. Er der noget som ligger i programmet? Og er det et Mac baseret program?
Jeg har allerede en del film på eksterne harddiske, som det er dem som jeg gerne bare vil kunne slutte til en box af en art via USB.
Jeg ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre, men jeg ville synes det var fantastisk hvis det kan lade sig gøre.
Jeg har en Oppo BD-93, via den kan jeg afspille noget, men desværre ikke iso filer. Og jeg ved heller ikke om det med teksterne kan lade sig gøre den vej.
Men hvis det kan lade sig gøre så helst en box af en art :)


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 18:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn feb 22, 2004 12:25
Indlæg: 351
Geografisk sted: Lille Skensved / Køge egnen
Der er mange små computere i f.eks nuc familien der kan klare opgaven.

Selv har jeg samlet en mini pc med en i3 cpu. Og den afspiller fint alle bluray rips osv uden hak.

Den kan laves for rimlige penge og kan jo også bruges til lidt andet afspilling fra nettet.

Der er flere gode video kanaler.


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 18:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 04, 2004 19:58
Indlæg: 2702
Ja, det er korrekt at en Mac Mini er en computer, men det er jo en ret lille en af slagsen. Den er vel 3-4 gange større end et appletv.
Billede
Så synes godt man kan kalde den for en boks ala WD live HD.
Tekst funktionen er en del af XBMC, så det er ikke Mac baseret.
Du slutter jo også bare din eksterne harddisk til Mac Mini`en med USB som du ville gøre med en hvilken som helst anden "boks".


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 18:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 04, 2004 19:58
Indlæg: 2702
En anden og billigere mulighed er Raspberry Pi, det er en mini computer (endnu mindre end dit WD Live) som du også kan installere XBMC på.
Hvor godt det så kører, skal jeg ikke love noget om - men der er sikkert tons-vis af tests og anmeldelser på nettet.


Top
   
Indlæg: ons jan 14, 2015 23:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Uden at jeg selv har erfaring med dyret så kunne det være en mulighed med den "android settop box" der går under navnet M8 (google evt. M8 android eller lign.)... den er ikke voldsomt dyr og lyder til at leve op til dine ønsker, herunder support for bluray ISO og 3D, den skulle komme med XMBC 13.2 (Gotham) og Android 4.4 kitkat, klar til brug.

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: tors jan 15, 2015 10:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Uden at jeg kender en masse til løse undertekster, så tror jeg, at du får problemer med at rippe dine danske tekster fra dvd, og så bruge dem på en fil hentet fra Bluray.

Dvd'er med danske tekster er i 99,9 % af tilfældende i PAL, og de kører 4 % for hurtigt i forholdt til den rigtige filmstrimmel.
Film er optager med 24 billeder pr. sekund og det kunne ikke forenes med vores 50 hz system som billedrørs TV kørte på ide gamle dvd-dage.
De fleste Blurays er i netop 24p (altså korrekt tempo).

Med andre ord din Bluray-film på 100 min. vil kun vare 96 min. på dvd, og det må give problemer.
Om man kan sætte 'hastigheden' på teksterne ned ved jeg ikke, men det må være ret svært at ramme alle scener nøjagtigt.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: tors jan 15, 2015 11:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 07, 2003 1:01
Indlæg: 1496
Tigerdyr skrev:
Uden at jeg selv har erfaring med dyret så kunne det være en mulighed med den "android settop box" der går under navnet M8 (google evt. M8 android eller lign.)... den er ikke voldsomt dyr og lyder til at leve op til dine ønsker, herunder support for bluray ISO og 3D, den skulle komme med XMBC 13.2 (Gotham) og Android 4.4 kitkat, klar til brug.


Jamen det her lyder lige som sådan noget som jeg skal gå efter.
Men hold nu op, hvor er der mange forskellige ude, jeg har prøvet at læse lidt, men det er jo ikke til at finde hoved og hale i og så ser det ud som det kun er udlandske netshops man kan købe den i. Eller er jeg helt galt på den.
Er der nogen der har erfaring med en sådan Android setup box, som måske kan fortælle lidt?! :)

Men tak Tigerdyr, så ved jeg hvor jeg skal kigge hen ;)
Og tak til alle Jer andre for gode input :)


Top
   
Indlæg: fre jan 16, 2015 13:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 03, 2003 13:56
Indlæg: 5279
Geografisk sted: København SV
Mike7777 skrev:
Tigerdyr skrev:
Uden at jeg selv har erfaring med dyret så kunne det være en mulighed med den "android settop box" der går under navnet M8 (google evt. M8 android eller lign.)... den er ikke voldsomt dyr og lyder til at leve op til dine ønsker, herunder support for bluray ISO og 3D, den skulle komme med XMBC 13.2 (Gotham) og Android 4.4 kitkat, klar til brug.


Jamen det her lyder lige som sådan noget som jeg skal gå efter.
Men hold nu op, hvor er der mange forskellige ude, jeg har prøvet at læse lidt, men det er jo ikke til at finde hoved og hale i og så ser det ud som det kun er udlandske netshops man kan købe den i. Eller er jeg helt galt på den.
Er der nogen der har erfaring med en sådan Android setup box, som måske kan fortælle lidt?! :)

Men tak Tigerdyr, så ved jeg hvor jeg skal kigge hen ;)
Og tak til alle Jer andre for gode input :)


Det var en kollega der gjorde mig opmærksom på den og jeg mener at det var et tysk site eller deromkring han havde fundet, men uanset så lyder det jo stadig af import... alternativt, så er der en S89 (eller S829 af samme art på DBA ubrugt, men til 1500 :?
(En bekendt har postet et ret godt indtryk af hans netop indkøbte M8 på hans facebook, men aner ikke hvor han købte)

God jagt på det helt rigtige (jeg følger spændt med, da jeg selv leger med tanken om at lave ISO'er af samtlige DVD/BD i min samling og mangler en fornuftig afspiller) :beerchug:

_________________
/Tigerdyr


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 1:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 22:26
Indlæg: 646
Geografisk sted: Danmark
Jeg bruger en Apple tv til min blu ray. Ripper dem med makemkv og smider filmen i handbrake bagefter, som har et preset til appletv. Filmen ryger over i itunes som jeg har på en ekstern hdd.

Fungere rigtig fint. Billede og lyd er rigtig fint, til det behov jeg har. Og så fylder en film (alt efter længde, film grain og andet) et sted i mellem 5 og 15 gb. Ud fra mine film jeg har rippet indtil nu.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

_________________
And you run and you run to catch up with the sun, but it's sinking
And racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death

Time - Pink Floyd


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 1:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Det er virkelig synd at gøre det ved en Blu-ray.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: søn jan 18, 2015 16:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 22:26
Indlæg: 646
Geografisk sted: Danmark
Naiera skrev:
Det er virkelig synd at gøre det ved en Blu-ray.


Jeg forstod allerede din pointe første gang! :)

I mit tilfælde med det udstyr jeg har er jeg ganske godt tilfreds.
Kvaliteten fejler bestemt ikke noget og det er nemt at overskue alle sine film i iTunes.

Jeg formoder den besked var til mig..?

_________________
And you run and you run to catch up with the sun, but it's sinking

And racing around to come up behind you again

The sun is the same in a relative way, but you're older

Shorter of breath and one day closer to death



Time - Pink Floyd


Top
   
Indlæg: tors jan 22, 2015 11:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 27, 2008 13:18
Indlæg: 393
Der kommer også snart nye Intel NUC-modeller, skulle komme flere detaljer her slut januar forhåbentligt.

http://www.pcworld.com/article/2859563/ ... rging.html

Jeg har selv den mindste version fra denne generation (DN2820FYKH) og den afspiller bluray-rips og 3D uden problemer. Har smidt 8GB ram og en 120GB SSD, står mig i knap 2100 kr uden OS. Har installeret Windows 8 og XBMC, sidstnævnter booter den selv op i.

Kan varmt anbefales, jeg er super tilfreds med min løsning.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team