DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 11:20

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons aug 06, 2014 10:48 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Hej,
Der er kommet blå / røde toner på mit billede på min Sanyo Z800. Ved nogen om det er noget der kan laves?


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 10:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Har du mulighed for at tage et foto af det, og lægge det op?
Er det noget, som er helt jævnt, eller pletter/plamager?

Uden at have set foto, så gætter jeg på støv eller slidt polariseringsfilter, som årsag.
Begge dele kan afhjælpes.
Er det et defekt LCD-panel, så er det måske mindre attraktivt at forsøge reparation, med mindre man kan finde billige stumper på eBay, eller andetsteds.

Et foto af problemet vil være en stor hjælp. :)


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 11:27 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Spencer skrev:
Har du mulighed for at tage et foto af det, og lægge det op?
Er det noget, som er helt jævnt, eller pletter/plamager?

Uden at have set foto, så gætter jeg på støv eller slidt polariseringsfilter, som årsag.
Begge dele kan afhjælpes.
Er det et defekt LCD-panel, så er det måske mindre attraktivt at forsøge reparation, med mindre man kan finde billige stumper på eBay, eller andetsteds.

Et foto af problemet vil være en stor hjælp. :)

Hej! Tak for dit hurtige svar, jeg skal nok tage foto så snart jeg kommer hjem. Tak for hjælpen indtil videre :clap: :beerchug:


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 11:30 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
porter skrev:
Spencer skrev:
Har du mulighed for at tage et foto af det, og lægge det op?
Er det noget, som er helt jævnt, eller pletter/plamager?

Uden at have set foto, så gætter jeg på støv eller slidt polariseringsfilter, som årsag.
Begge dele kan afhjælpes.
Er det et defekt LCD-panel, så er det måske mindre attraktivt at forsøge reparation, med mindre man kan finde billige stumper på eBay, eller andetsteds.

Et foto af problemet vil være en stor hjælp. :)

Hej! Tak for dit hurtige svar, jeg skal nok tage foto så snart jeg kommer hjem. Tak for hjælpen indtil videre :clap: :beerchug:

Problemet er at venstre side er rødlig og og højre side er blåligt, det var meget værre da jeg fik ny pære, da den blev skiftet blev problemet radikalt mindre. Der er ikke nogen "pletter" :D


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 11:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Somme tider kan man montere en pære en lille smule skævt, og det kan give en fejl, som den du beskriver dér.
Jeg oplevede noget lignende, da jeg skiftede pære på min gamle Panasonic LCD-projektor, for mange år siden (bruger DLP nu).
Så pillede jeg pæren ud og satte den i igen, hvorefter problemet forsvandt.
Der skal ikke meget skævhed til, før det giver en fejl.

Husk at undgå at sætte fedtfingre på pæren, da det forkorter levetiden drastisk - men det ved du sikkert. :)


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 11:54 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Spencer skrev:
Somme tider kan man montere en pære en lille smule skævt, og det kan give en fejl, som den du beskriver dér.
Jeg oplevede noget lignende, da jeg skiftede pære på min gamle Panasonic LCD-projektor, for mange år siden (bruger DLP nu).
Så pillede jeg pæren ud og satte den i igen, hvorefter problemet forsvandt.
Der skal ikke meget skævhed til, før det giver en fejl.

Husk at undgå at sætte fedtfingre på pæren, da det forkorter levetiden drastisk - men det ved du sikkert. :)

okay? måske jeg skal prøve at sætte den på igen (den med blå/rød problemet) og tage et foto og se om jeg dengang satte den skævt i :)
Jeg oplevede blot at det var meget slemt med den pære og med den anden langt mindre slemt. Tak for tippet i hvert fald, det prøver jeg lige og lægger et foto op i aften :D


Top
   
Indlæg: ons aug 06, 2014 15:09 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Billede af mit problem

http://s168.photobucket.com/user/cityofviolence/slideshow/Sanyo

Beklager måden det er sat op på, men jeg kan ikke få den til at vise billede i boksen


Top
   
Indlæg: tors aug 07, 2014 21:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Sådan som det ser ud, tror jeg på flere muligheder:

1. Pære, som sidder i forkert vinkel (er det en original pære?)
2. Slidte polariseringsfiltre (hedeslag?)

Hvis blæseren har en højere hastighed, så prøv evt. at bruge den, for at se om det har noget med varmen at gøre også.
Husk at holde støvfilteret rent, så der er ordentlig køling på. :)

Ellers er det bare at google lidt, for at se om andre har oplevet det samme på den model.


Top
   
Indlæg: fre aug 08, 2014 6:49 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
1. den første pære som gjorde at jeg så rødt og blåt var ikke original, den næste jeg puttede i var og der forsvandt det næsten igen.
2. jeg renser jævnlige støvfiltret og jeg har læst flere som nævner polarisationsfiltre men har svært ved at finde en som a: viser hvordan det skiftes og b: hvor jeg kan købe dem.
Men tusind tak for hjælpen! nu ved jeg i det mindste hvad jeg kan gøre for at komme det problem til livs :beerchug: :clap:


Top
   
Indlæg: fre aug 08, 2014 9:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
En såkaldt "kompatibel" pære er ikke altid helt kompatibel. :)
Hvis den ikke har korrekt afstand og vinkel, så kommer der interferens, som det du oplever dér.
Lignende misfarvninger kan også somme tider skyldes støv eller slidte polariseringsfiltre, men når du kan få problemet til at mindskes, ved at sætte en anden pære i, så er det pæren, der er synderen her.

Polariseringsfiltrene er nogle små farvefiltre, som man ikke selv normalt skifter, da der skal skilles en del ad, før man er inde ved dem.
Men somme tider har nogen lavet en video på YouTube eller andre videosites, der forklarer hvordan det gøres.
Når du det punkt, hvor du vælger at åbne projektoren helt, og skrue ved printkort, osv. så er første trin at blæse støv væk indvendigt, med en blæser som den man bruger til at rense kameralinser med.

Billede

En dåse komprimeret luft kan også bruges.

Billede

Typen, som er beregnet til kameraer, vil jeg anbefale, da de tit har sikkerhedsanordning imod at væske kommer ud af dåsen samtidig med luften.


Top
   
Indlæg: fre aug 08, 2014 9:48 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Spencer skrev:
En såkaldt "kompatibel" pære er ikke altid helt kompatibel. :)
Hvis den ikke har korrekt afstand og vinkel, så kommer der interferens, som det du oplever dér.
Lignende misfarvninger kan også somme tider skyldes støv eller slidte polariseringsfiltre, men når du kan få problemet til at mindskes, ved at sætte en anden pære i, så er det pæren, der er synderen her.

Polariseringsfiltrene er nogle små farvefiltre, som man ikke selv normalt skifter, da der skal skilles en del ad, før man er inde ved dem.
Men somme tider har nogen lavet en video på YouTube eller andre videosites, der forklarer hvordan det gøres.
Når du det punkt, hvor du vælger at åbne projektoren helt, og skrue ved printkort, osv. så er første trin at blæse støv væk indvendigt, med en blæser som den man bruger til at rense kameralinser med.

Billede

En dåse komprimeret luft kan også bruges.

Billede

Typen, som er beregnet til kameraer, vil jeg anbefale, da de tit har sikkerhedsanordning imod at væske kommer ud af dåsen samtidig med luften.

Sejt! tusind tak for hjælpen :-) jeg var slet ikke klar over at en pære kan forårsage dette, blot ved ikke at være 100% kompatibel, det forklarer virkelig forskellen mellem den første pære og den anden jeg såatte i i hvert fald :-)
Tak for det, det var virkelig informativt :clap: :thumb:


Top
   
Indlæg: fre aug 08, 2014 10:24 
Offline

Tilmeldt: man aug 18, 2003 14:15
Indlæg: 85
Kan det evt. være en klolapset lys tunnel i projektoren ? symptomer minder om det du oplever.
Er panelerne forresten organiske i en Sanyo Z800 ?


Top
   
Indlæg: fre aug 08, 2014 10:40 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Ace skrev:
Kan det evt. være en klolapset lys tunnel i projektoren ? symptomer minder om det du oplever.
Er panelerne forresten organiske i en Sanyo Z800 ?

Hvordan kan jeg seom jeg har en kolapset lystunnel?
organiske paneler? hvor dælen kan jeg læse op på det? :shock: :lol:


Top
   
Indlæg: man aug 11, 2014 8:04 
Offline

Tilmeldt: man aug 18, 2003 14:15
Indlæg: 85
:-) Hvis billedet er lysere i en siden end en anden kan det være de lille kanal hvor lyset kommer gennem der har skiftet form eller er fladet sammen. Men normal adskilles det i lige linjer, så det er nok ikke tilfældet hos dig.

Panelerne i en Sanyo Z800 er organiske har jeg læst på nettet. Organiske lcd panel har for vane at falme og blive nedbrudt over tid hvilket ses som et falmet billede og upræcise farver.

Hvis det ikke er pæren, er der nok ikke anden løsning end at få en tekniker til at se på den.


Top
   
Indlæg: man aug 11, 2014 11:46 
Offline

Tilmeldt: tors sep 27, 2007 19:45
Indlæg: 269
Ace skrev:
:-) Hvis billedet er lysere i en siden end en anden kan det være de lille kanal hvor lyset kommer gennem der har skiftet form eller er fladet sammen. Men normal adskilles det i lige linjer, så det er nok ikke tilfældet hos dig.

Panelerne i en Sanyo Z800 er organiske har jeg læst på nettet. Organiske lcd panel har for vane at falme og blive nedbrudt over tid hvilket ses som et falmet billede og upræcise farver.

Hvis det ikke er pæren, er der nok ikke anden løsning end at få en tekniker til at se på den.

Ok endnu en gang tak for al din information og hjælp, det er virkelig rart :) det ender nok med at en tekniker må kigge på den :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team