DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er man maj 20, 2024 19:49

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn mar 06, 2011 19:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Var lidt i tvivl om jeg skulle starte denne tråd i dette forum, eller HD-Hardware? :?:
Men here goes.

Jeg er ved at kigge på en ny surround receiver, skal have en der kan klare de "nye" HD-formater.
Specielt skiverne med Dolby Digital True HD giver problemer, da de jo kun udsender stereo til en receiver der ikke kan afkode signalet.
Jeg er dog lidt på bar bund ang. hvad jeg skal købe?
Lige nu har jeg en Yamaha RX-V650, som egentlig passer meget godt til mine behov, bortset fra at den ikke kan klare de nye formater.
Af indgange skal der mindst være 2 optiske indgange, gerne flere og så måske 2 coax indgange. Mindst 4-5 indgange i alt sammenlagt.
Dette er så jeg kan forbinde min PC via optisk kabel, TV, den gamle kodefri dvd-afspiller og min Squeezebox.
Det er ikke så kritisk med HDMI portene, men mindst 3 vil være fint, flere er også ok.

Jeg har kigget lidt på de nye Yamaha modeller, som ser fine ud, men er de gode?
Er der nogen der har en af de nye RX-V667/RX-V767 eller lign., som kan kommentere på dem?
Eller skal jeg over og kigge på andre mærker?
Hvis ja, hvilke?
Og kommer der evt. snart nye modeller?
Prisloft vil nok være omkring 3500 kr. +/-

Mine højttalere skal også skiftes på et tidspunkt, men dog ikke før jeg flytter fra min lille lejlighed.
Det er et mindre DALI sourround sæt fra hifi-klubben, de spiller ok størrelsen taget i betragtning, men trænger til en opgradering senere.

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: man mar 28, 2011 21:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Det ender vist med en RX-V667.
Har set på udenlandske sider at den får fine anmeldelser, især her er de meget glade for den:
http://reviews.cnet.com/av-receivers/ya ... 37032.html
Og da mine højttalere ikke er så store, endnu, behøver det ikke at være et decideret kraftværk.
Men der skulle da også være plads til lidt opgradering med større højttalere senere hen. :)

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: tors mar 31, 2011 19:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Så er der bestilt, endte med en Yamaha RX-V767
Den kan det samme som 667, men har lidt flere kræfter, så der er lidt mere overskud.
Nå ja, og så har den 2 HDMi out, hvor jeg dog kun skal bruge en, indtil videre ;)
Prisforskellen på de to var ca. 2-300 kr., så kunne jeg ligeså godt snuppe storebror. :)

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: man apr 04, 2011 20:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Hvad måtte du slippe & hvorfra?

Jeg har selv en Yamaha receiver (RX-v800) som jeg ind i mellem påtænker at opgradere for at få 'HD lyd'. Det er dog en svær beslutning, da den egentligt gør det godt, og når jeg generelt er imod disse 7 kanals forstærkere (Jeg har 5.1 og kommer ikke til at gå til 7.1 nogensinde - hellere lidt færre og bedre højtalere)

Anyways, vil elske et høre lidt om din nye Yamaha - sådan helt generelt, men i særdeleshed om dit umiddelbare indtryk at forskellen mellem HD og de gamle surround formater. Sådan lige fra hjertet.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: man apr 04, 2011 22:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
MiNo skrev:
Hvad måtte du slippe & hvorfra?

Jeg har selv en Yamaha receiver (RX-v800) som jeg ind i mellem påtænker at opgradere for at få 'HD lyd'. Det er dog en svær beslutning, da den egentligt gør det godt, og når jeg generelt er imod disse 7 kanals forstærkere (Jeg har 5.1 og kommer ikke til at gå til 7.1 nogensinde - hellere lidt færre og bedre højtalere)

Anyways, vil elske et høre lidt om din nye Yamaha - sådan helt generelt, men i særdeleshed om dit umiddelbare indtryk at forskellen mellem HD og de gamle surround formater. Sådan lige fra hjertet.


Jeg har bestilt fra komplett.dk, de havde den til 3.495 kr. + fragt 149 kr.
Fin pris i forhold til andre steder.
Jeg bestilte fredag aften og den bør dukke frem i morgen. :)

Jeg skal nok lige melde tilbage ang. hvordan den spiller og de nye formater.
Håber at jeg kan høre forskel. :D

Anmeldelserne rundt omkring har været ganske gode, så det er spændende.
Desværre er mine højttalere ikke verdens bedste, men de passer meget godt til min lille lejlighed.
(Skal have opgraderet senere hen, men nu kom der lige et receiverkøb på tværs)
Højttalerne er et sæt Dali Trio Space, som ikke er de bedste, men bestemt heller ikke de værste. Der er en del lyd i de små kasser. :)
Købte dem sammen med den sidste receiver, så de er nok 5-6 år gamle sådan ca.

Husk i øvrigt også at du ikke behøver bruge alle syv kanaler på receiveren, du kan sagtens nøjes med 5.1 eller 6.1, min nuværende rx-v650 er også 7.1.
Der er også en Zone 2 funktion på både den receiver jeg har, og den nye, tror nok det er så man kan sætte højttalere op i f.eks. køkkenet og spile på dem.
Den funktion har jeg aldrig brugt. :)
I øvrigt kan den nye klare to subwoofere, hvis ikke man synes at livet er hårdt nok for underboen i forvejen. :)

Så er det jo lige, hvad jeg skal teste den med???
Har lidt blu-rays i tankerne: Avatar, Black Hawk Down, Iron Man 2, Saving Private Ryan, Watchmen og Master and Commander. Der er vist lidt af hvert, så er det bare med at vælge. :)
Derudover er der også lidt musik.
Jewel Essential Live Songbook blu-ray og Depeche Mode - Tour of the Universe - Barcelona også på blu-ray. :)

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: tirs apr 05, 2011 14:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Glæder mig til at høre om din oplevelse. Jeg er med på man kan bruge de kanaler man har brug for. Men man skal jo betale for dem, og til samme pris vil man få mindre effekt og kvalitet fra en 7.1 forstærker i forhold til en 5.1 - og min teori går altså på, at kun de færreste kører med 7.1 så det er 'tosset' at stort set alle receiver fra mellemniveau og op er 7.1 ...

Faktisk er jeg selv på et 4.1 setup for tiden. Har ikke fundet et passende tv møbel som kan holde en center endnu. :roll:

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: fre apr 08, 2011 14:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Ja nu kommer så første opdatering.
Jeg har fået alt sat til, og har nu brugt det lidt i nogle dage.
Alt virkede i første forsøg, i øvrigt, ikke dårlig :)

Mit første indtryk er at det lyder bedre* når der bruges HD-formater. (jeg uddyber lidt senere)
Derudover er det milevidt bedre når der afspilles SACD.
Den Sony afspiller jeg bruger, kan afspille SACD via HDMI, og det lyder _meget_ bedre end tidligere, hvor jeg benyttede analoge inputs.
Årsagen til den store forandring er ikke mindst, at der er en bedre baskontrol. Det havde jeg altid problemer med før.

Nå ang. brugen af ordet bedre.
Det er svært at beskrive, men lydbilledet virker mere naturligt og åbent. Og det virker til at der er mere luft også.
Lidt ligesom når man går fra en hårdt komprimeret MP3 til f.eks. FLAC.
Bassen går lidt lavere, og der er flere detaljer og nuancer.
Og det kan jeg endda høre med mine ok billige højttalere.
Forskellen må være endnu større, hvis man er bedre udstyret. ;)

Dog er der et par ting der undrer mig, og som ikke virker helt som de skal.
Bl.a. har jeg lidt knas med ARC (audio return channel)
Det er ikke altid det virker, selvom alt står rigtigt. (tror jeg nok)
Slukker man receiveren et par gange, og skifter lidt input på tv'et, så kommer lyden.
Men det er ikke hver gang.
Næste problem er mere spøjst, hvis jeg vil høre radio på receiveren, kan jeg ikke høre noget medmindre tv'et er tændt.
Hvis det er slukket, kommer der ingen lyd.... :)

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: fre apr 08, 2011 17:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Ja, det var da både godt og skidt.

Ingen tvivl om at den bare skal opføre sig 'ordenligt' og ikke tændes/slukkes flere gange så her må du lige grave frem om den er defekt, eller bare utrolig ulogisk opbygget. Der er jo små computere i sådanne maskiner, med dertil kompleks software. Uheldigvis får softwareudviklerne ofte selv til opgave at finde ud af hvordan den skal betjenes, frem for et panel af 'usability experts'. Apple er et godt eksempel på det sidste :-) Mange andre spare desværre for meget på dette område - selvom den kvalitet man får ud af det er gratis at lægge ind i hver eneste enhed der produceres.

Smid en opdatering om et par dage :-)

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: man apr 11, 2011 13:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Jeg har fået "løst" problemet, eller rettere fundet årsagen til det.
Kilden var Viera Link, på mit Panasonic Plasma, også kendt som HDMI-CEC.
Indstillingerne på tv'et, som jeg ikke havde rørt, stod til at sende alt lyd til tv'ets højttalere...
Så, alt lyd røg direkte til tv'et, hver gang jeg tændte det :)
Løsningen var at sætte tv'et til "hjemmebiograf", så ryger alt lyd i stedet fra tv'et til receiveren.
Problemet her er så at man ikke kan have lyd på tv'et, mens man f.eks. hører radio. Lyden i tv'et bliver nemlig "dræbt" helt, når man har det opsat på den måde. ;)
Som en lille bonus kan man så styre volumen på receiveren og blu-ray afspilleren med tv-remoten. :thumb:

Nå ja, og så er der også lidt med rækkefølgen udstyret tændes i, der er noget med en synkronisering der skal finde sted.
Hvis ikke det passer, kan tv'et ikke finde ud af at sende lyden videre. Men det får jeg nok regnet ud engang. :)
For det meste finder den selv ud af det, da det hele tænder når jeg tænder tv'et, men ingen regler uden undtagelser. :)

Kan godt se at jeg er ny indenfor alt det her HDMI, det er jo en større opdagelsesrejse. ;)

Jeg har dog fundet et lille men, blu-ray afspilleren understøtter ikke dvd-audio, så der skal jeg have sat min gamle Pioneer til via multi-channel input.
Dog har jeg ikke mere end et par dvd-audio titler, men en af dem er LOTR:FOTR Complete Recordings, og det vil da være ærgerligt, hvis man ikke kan høre den, i ny og næ. :o

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team