DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 7:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons maj 02, 2001 11:14 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Mit indlæg om taktile transducere fik jo ikke den helt store opmærksomhed Billede . Nu følger et indlæg om programmerbare fjernbetjeninger som senere vil følges op af et indlæg om automatisering af hjemmebiografen. Here we go:

Selv et mindre hjemmebiograf-system vil have et minimum af fire fjernbetjeningsenheder (TV, VHS, DVD-afspiller og AV-receiver). Hvis systemet samtidig fungerer som musikanlæg og dermed inkluderer et par ekstra apparater, kan antallet af fjernbetjeningsenheder hurtigt blive uoverskueligt, og i hjemmebiografens halvmørke kan det ofte være svært at finde netop den betjenings som man skal bruge. Desuden vil de mindre teknofile medlemmer af husstanden ofte opgive at gøre andet end at tænde og slukke for TVet. Løsningen på dette problem er at anskaffe en fjernbetjening som kan ”lære” at overtage alle de andre betjeninger.

Næsten alle betjeningsenheder, der leveres som standard, når man anskaffer et komponent som kan fjernbetjenes, styrer komponentet ved hjælp af binære koder der overføres med infrarøde stråler (fork: IR). Disse koder er sammensat af ”0” og ”1” i kombinationer som kan bestå af få eller mange enheder. En enkel kode kan tænde eller slukke et specifikt apparat, skifte kanal på TVet, regulere lyden etc. Den programmerbare IR-fjernbetjening besidder en hukommelse der kan læse en kode fra den originale betjening og lagre den under en funktionsknap som vælges af brugeren. I praktisk retter man den orignale fjernbetjening mod den programmerbare betjening som i forvejen er indstillet til ”learn mode”, hvorefter man aktiverer den funktion som man ønsker at overfører. Indlæringen finder sted ved samtidigt at trykke på den knap på den nye programmerbare betjening som man ønsker koden kopieret til. Desuden kan de fleste programmerbare enheder nu lagre såkalde macros. En macro består af flere forskellige kommandosætninger der lagres under en og samme funktionsknap, således at man ved et enkelt tryk på en knap f.eks. kan tænde for samtlige enheder i systemet, indstille AV-reveiveren til at modtage signalet fra DVD-afspilleren og indstille DVD-afspilleren til ”play”. Visse programmerbare betjeninger har kun plads til enkelte mindre makroer, hvorimod andre har nærmest ubegrænset plads til disse funktioner. Ved at designe en makro som f.eks. kan indstille den regionale kode på en DVD-maskine, kan en enkelt knaptryk afløse 5-10 ofte meget omstændige bevægelser på de forskellige mellem menuerne, der ofte kan være svære at huske som udenadslære.

En programmer betjeningsenhed medfølger nu som standard til f.eks. visse AV-recievere, men de fleste af disse enheder har en begrænset hukommelse, og hvis man har et større system, kan det være vanskeligt eller umuligt at få plads til alle de ønskede funktioner i hukommelsen. Som alternativ finder der nu flere fjernbetjeninger på markedet der er forsynet med en lille LCD-skærm med ”easy-touch-funktion”, og disse enheder kan ikke kun kan programmeres med et stort antal kommandosætninger og makroer, men deres menu, der kan minde om vindues-funktionen på en PC, kan også skræddersyes til netop det hjemmebiografsystem som den pågældende bruger er i besiddelse af. Man kan således designe hovedmenuer for hvert familiemedlem, således at f.eks. børnene i huset nøjes med kun de mest basale tænd- ,sluk-, volumen-, kanal-, afspil og stop-funktioner, hvorimod en anden menu kan indeholde de funktioner, der anvendes til at kalibrere audio- og video-systemet. Menuen og funktionerne på de bedre fjernbetjeninger kan iøvrigt sættes op ved at bruge en PC, og når man har opnået et tilfredsstillende resultat downloader man hele herligheden til sin fjernbetjening ved hjælp af det medfølgende inter-link kabel. Desuden kan man på enkelte af disse enheder selv bestemme størrelsen, form og farve af trykknappernes udseenende på betjeningens skærm – enten ved at hente disse fra et bibliotek i fjernbetjeninges hukommelse eller ved at designe dem på en PC og downloade dem til fjernbetjeningen. Andre fordele ved en PC-kompatibel fjernbetjening er, at man på internettet kan finde en masse nyttig software der gratis kan downloades, og hvis fjernbetjeningen skulle gå istykker eller forsvinde, kan man forhindre, at det meget arbejde med at opsætte funktionerne er spildt ved altid at gemme en back-up af samtlige menuer på betjeningen på PC og en diskette. Anskaffelsen af en programmerbar fjernbetjening med stor hukommelse og ”easy-touch-skærm” kan være en betragtelig udgift (2500-3500 kr), medens en mindre enhed af god kvalitet uden LCD kan fåes væsentligt billigere (800-1500 kr). Uanset hvad man vælger vil man selv (og resten af hustanden) efter kort tid undres over, hvorledes man tidligere har kunne undvære denne dims.

Håber dette indlæg kan bruges til noget. Jeg er åben for kommentarer og spørgsmål.

De bedste hilsner
dan


Top
   
Indlæg: ons maj 02, 2001 15:19 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 58
Geografisk sted: Ballerup, Danmark
Rigtigt godt indlæg. Jeg har selv forsøgt at finde en rationel måde at styre alle sine enheder på. Jeg er netop skiftet fra et Pioneer-system til Sony. Dermed også en ny "master"-fjernbetjening. Det tager lidt tid at vende sig til en ny, så en ultimativ programmerbar lcd-fjernbetjening er nok en rigtig god ide. Jeg ved at Sony laver en (eller flere), men hvem har PC-link ? Hvad bruger du selv ?


Top
   
Indlæg: ons maj 02, 2001 22:55 
Offline

Tilmeldt: man feb 05, 2001 2:01
Indlæg: 272
Hey ...

Jeg havde for indtil et halv års tid siden hele 6 fjernbetjeninger. Det havde irriteret mig længe, både at have dem til at ligge på sofabordet, men også at det ikke pynter ret meget i stuemiljøet.
Jeg havde hørt en del om Marantz' RC2000 MKII fjernbetjening, og fandt den tilfældingt brugt i DBA til den rette pris af 750,- Billede
Nyprisen er 1500,-, så det betragtede jeg som en fornuftig handel. RC2000 MKII'en kan indlære alle funktioner fra op til 10 forskellige fjernbetjeninger, samt 4 macroer hvor hver kan tage omkring 20 funktioner i rap. Min DVD skifter ikke selv landekode, har da lavet en makro der klarer det hele på 2 sek. ... SMART Billede
Det tog temmelig lang tid at indkode alle 6 fjernbetjeninger, men det lønner sig helt sikkert i sidste ende. Ud over alle standard knapperne (play, stop osv.), er der mulighed for at lægge uderligere 32 funktioner ind pr. fjernbetjening !
Et lille LCD-display indeholdende 4 sider x 8 funktioner viser de indkodede taster, som man iøvrigt også selv kan navngive.
Nå .. alt i alt kan jeg kun anbefale denne fjernbetjening, men skaf lige nogle genopladelige batterier ... min æder i snit 4 styk AA hver mdr :O

[This message has been edited by Scorpion (edited 02-05-2001).]


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2001 10:12 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Hej chravn & Scorpion,

Jeg har en Marantz RC5000 som også sælges af Philips under navnet Pronto. Jeg kender godt RC2000 II og for 750 kr er det et rigtigt godt køb!

Der er ikke så mange remotes med easy-touch LCD skærm og PC-link på markedet i DK. Her er det især ”Take Control” fra Harman Kardon/Microsoft og så den ovennævnte RC 5000/Pronto som er kendt (herefter kaldet Pronto). Jeg kender ikke Sony’s remotes, men ved at der har været en del problemer med deres tidlige modeller.

Jeg kan ikke anbefale HKs Take Control! Jeg synes, at den er kluntet at bruge og programmere og har i sammenligning med Pronto nogle åbenlyse mangler. F.eks. kan man på Pronto ikke blot konfigurere sine ”knapper” på easy-touch panelet, men man kan faktisk selv scanne grafik og via sin PC lægge dette ind i Pronto som en ”knap”. Megen af denne grafik kan findes på nettet (prøv f.eks. at kigge på http://www.remotecentral.com/ ). Når vi skal se TV og f.eks. gerne vil se BBC World trykker vi ikke på en knap, hvor der blot står bogstaverne ”BBC World” – ej heller skal vi huske hvilke program-nummer BBC World er gemt under i vores TV’s modtager. Næ – vi trykker ganske simpelt på et grafisk ikon som er en tro kopi af det logo som benyttes af BBC World. På hver skærmside på LCD-panelet kan man have cirka 16 logo’s, så hele herligheden kan lægges ud på to skærmsider. Dette kan HK’s remote ikke gøre. Enhver gæst i huset kan uden problemer benytte TV og satellit-dekoder uden nogen introduktion, og selv når man har fået for meget påskebryg er det stadigvæk nemt at surfe mellem stationerne.

OK – hvad er bagsiden af medaljen? Scorpion berører det, når han siger, at det tog lang tid at programmere hans remote. Jeg er ret øvet i brug af Pronto, men når jeg skal skræddersy en ny Pronto til en givent set-up med pæn layout etc., kan det godt tage mig 5-6 timer at få det til at se pænt ud og yderligere 3-5 timer for at få skidtet til at køre uden fejl. Første gang man skal gøre det, kan det godt tage 12-15 timer afhængig af evner og nysgerrighed! Herefter vil perfektionisten gradvist finde nye og mere smarte måder at gøre ting på, så hvis man er en såkaldt ”Pronto-head” stopper karrusellen aldrig.

Man behøver dog ikke programmere en Pronto fra scratch. Den kommer som ny med en masse menuer og ”knapper” til alle mulige og umulige komponenter i en hjemmebio som allerede er indlagt i hukommelsen, og her drejer det sig kun om at læse IR koderne ind fra gammel remote til Pronto og så kører svineriet. Men hvis man vil lave et mere brugervenligt og måske mere personligt design, må man benytte en PC.

Priser? Pronto hos engelske http://www.letsautomate.com/ koster 146-189 engelske pund afhængig om man vil ha’ en oplader med (docking station). RC5000i i en 2 Mb udgave koster her 260 pund. RC2000II som ikke har mulighed for PC link koster samme sted 120 pund. HKs Take Control koster 150 pund. Når man køber en Pronto/RC5000 skal man ved sammenligning af priser lægger mærke til hvor meget hukommelse der følger med. Den kan ikke udvides og ligger i størrelsen 1-8 Mb. Vores egen er vistnok på 4 Mb.

Man kan download’e en flot virtuel udgave af Pronto på http://www.remotecentral.com/files/main.htm
Så kan man passende afprøve den før et evt. køb. Jeg mener, at selvom det er mange penge at kaste efter en fjernbetjening, er den alle grynene værd. Din samlever vil efter et par dage også være enig. Og husk – når vi i næste kapitel skal til at automatisere belysning oa. i din hjemmebiograf kommer den programmerbare remote atter ind som en vinder. Legetøj for rigtige mænd Billede

[This message has been edited by Dan Wulf (edited 03-05-2001).]


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2001 16:26 
Offline

Tilmeldt: man feb 05, 2001 2:01
Indlæg: 272
Hej Dan,

Jeg har iøvrigt også en kammerat der har en Pronto. Han kørte med den ca. 2 mdr. så syntes han at det var for besværligt. Måden han mener det på er, at med touchdisplayet kan man ikke sidde i mørket og føle hvilken knap man trykker på, uden at skulle kigge på displayet. Jeg ved da godt at Pronto'en har flere fikse indtstillinger frem for RC2000'eren, men foretrækker alligevel min egen RC2000.
Hvis der er nogle herinde som er ude efter en Philips Pronto, så kan jeg nok formidle en handel fra min kammerat Billede


Top
   
Indlæg: fre maj 04, 2001 9:39 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Hej Scorpion,

Det er helt korrekt. Man skal til en vis grad vælge mellem at benytte en "taktil" eller en "visuel" indgang til sin remote. Men der er dog 7 fysiske knapper på Pronto'en (2 store og 5 små) som lyser op ved kontakt med betjeningen. Disse kan frit konfigureres til at styre, hvad man nu ønsker at styre uden at kígge på remoten. Personligt har jeg i DVD-mode opsat dem til at kontrollere volumen+/volumen- (amp), mute (amp) og pause (DVD player) og de sidste to har jeg lade hænge i luften. Men man bliver nødt til at kigge ned på remoten, hvis man ønsker at foretage tryk på selve skærmen. RC2000II er en suveræn remote og kan anbefales, hvis man ikke ønsker at lege med de mange detaljer på en Pronto. Hvad skal din vens Pronto iøvrigt koste? Model?

[This message has been edited by Dan Wulf (edited 04-05-2001).]


Top
   
Indlæg: fre maj 04, 2001 22:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 726
Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR><font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Scorpion:
Hvis der er nogle herinde som er ude efter en Philips Pronto, så kan jeg nok formidle en handel fra min kammerat Billede[/b]</font><HR></BLOCKQUOTE>

Ja, hvad er prisen??

Jeg er nemlig også ved at være træt af mine mange fjernbetjeninger.

Dan: Er der andre steder på nettet, hvor jeg kan købe en RC5000i? og hvor meget ram anbefaler du der skal i svinet?

Morten



[This message has been edited by skovboe (edited 04-05-2001).]


Top
   
Indlæg: man maj 07, 2001 13:18 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Hej Skovboe,

Svar følger i morgen d. 8-5. Jeg ligger med en heftig forkølelse og det er hele er noet snot Billede.

mvh
dan


Top
   
Indlæg: man maj 07, 2001 18:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 726
Geografisk sted: Danmark
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR><font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Dan Wulf:
Hej Skovboe,

Svar følger i morgen d. 8-5. Jeg ligger med en heftig forkølelse og det er hele er noet snot Billede.

mvh
dan
</font><HR></BLOCKQUOTE>

Hej Dan

God bedring - jeg ser meget frem til dit svar.

Morten


Top
   
Indlæg: man maj 07, 2001 20:08 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 21, 2001 2:01
Indlæg: 3298
Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
God bedring, Dan Billede

Nu du har ligget i sengen hele dagen, så kan jeg da fortælle, at vejret har været fremragende Billede

------------------
Ulrik Horsted-Kristensen
<A HREF="mailto:uhk@dvdmagasinet.dk">uhk@dvdmagasinet.dk</A>


Top
   
Indlæg: man maj 07, 2001 22:02 
Offline

Tilmeldt: man feb 05, 2001 2:01
Indlæg: 272
[QUOTE]Originally posted by skovboe:
[B] Ja, hvad er prisen??

Hej Skovboe,

Her er mailadressen på min ven der muligvis vil sælge hans "Philips Pronto"
Bare skambyd ham .. hehe

talin@vip.cybercity.dk


Top
   
Indlæg: man maj 07, 2001 22:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 726
Geografisk sted: Danmark
Scorpion:
Jeg har lige sendt en mail til din ven og venter spændt på prisen!!

Tak for at du skabte kontakten Billede

Tilbagemeldning følger selvfølgelig!

Morten

[This message has been edited by skovboe (edited 07-05-2001).]


Top
   
Indlæg: tirs maj 08, 2001 10:05 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Morten & Ulrik, Tak for jeres opmærksomhed. Jo – jeg kunne ikke undgå at bemærke solen, men på det tidspunkt gav den mig ikke noget udover en blændende hovedpine. Nu går det bedre. I hvert fald var jeg i stand til at cykle på arbejde denne morgen uden at falde af på vejen.

Jeg har åbenbart kvajet mig mht. hukommelsen i de forskellige typer af Pronto/RC5000. 4 og 8 Mb findes ikke, derimod er 1 og 2 Mb standard. Vores egen er en 1 Mb. Det må være snotten som er gået til hjernen. Sorry! Her er en oversigt over samtlige modeller på markedet:

North American 1mb Philips Pronto TS-1000
North American 2mb Philips Pronto TSU2000
European 1mb Philips Pronto SBCRU890
European 2mb Philips Pronto SBCRU940
Worldwide 1mb Marantz RC5000
Worldwide 2mb Marantz RC5000i
OEM Philips Pronto (TS1003, sælges kun med Philips HDTV)

Det næste bliver uden tvivl en Pronto/RC5000 med farveskærm.

Der er ikke de store forskelle på Pronto og Marantz RC5000/RC5000i. Personligt synes jeg at Pronto’en er pænere, da den har et sølvfarvet chassis, hvorimod RC5000/RC5000i har et af "guld" som i modsætning til Pronto’en skaller af hvis man taber dimsen på gulvet eller hvis monsterfrøen (min datter på 1½) forsøger at åbne den med en proptrækker. Jeg har på trods af ret heftig grafik endnu ikke kunne fylde vores 1 Mb ud. OK – hvis man scanner sit eget fjæs eller Pamela Anderson's nøgleben og lægger det i dimsen som ikon, skal det nok gå hurtigt med at få fyldt den op. Som regel har jeg brugt 40-60% af hukommelsen. ccf-filerne fylder ikke meget i landskabet, så hvis man ikke lige tænker på at lave de helt vilde ting, er 1 Mb sikkert ok, men hvis en lille prisdifference ikke har noget at sige, bør man nok tage 2 Mb-versionen.

Hvis Hifi-Klubben har beholdt deres gamle pris for en RC5000 snakker vi om 3500 kr. Via et remote forum har jeg netop bedt om at få info vedr. de aktuelle laveste on-line priser i EU. Mine egne oplysninger er for gamle. Jeg vender tilbage med nye priser.

De bedste hilsner
dan

[This message has been edited by Dan Wulf (edited 08-05-2001).]


Top
   
Indlæg: tirs maj 08, 2001 19:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 726
Geografisk sted: Danmark
Jeg har drøftet investeringen med en bekendt! Han er af den opfattelse at en investering i pronto er spild af penge, da man lige så godt kan købe en palm-

Hans point er at man så samtidig får kalender mm til rådighed, men med mit kendskab til palm kan den vidst ikke håndtere ikoner mv - således vil den vel aldrig komme op på niveau med Pronto!

Hvad er en rimmelig pris på en brugt Pronto SBC RU890/00S som er ca. 1 år gammel??

Morten


Top
   
Indlæg: ons maj 09, 2001 9:37 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 58
Geografisk sted: Ballerup, Danmark
Jeg har en Palm V og har prøvet at bruge den som fjernbetjening. Teknisk set har du ret. Den kan bruges og kan programmeres i det uendelige, men men men. Rækkevidden er kort. Ultrakort. Noget i retning af 1-2 meter. Jeg har ikke testet præcist, men i praksis er det for lidt for mig.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team