DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 7:48

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 19, 2001 14:34 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Jeg har gennem 2-3 år leget med tactile transducere eller sofa-rystere og mener, at de til en vis grad er løsningen på det nabo-problem der altid opstår, når man i en lejlighed ønsker at reproducere bas-effekter ved reference-nivaeu fra DD/DTS .1 sporet på DVD og LD. Ved at kombinere en subwoofer med en sofa-ryster, kan man tillade sig at skrue ned for sub'en, men alligevel bibeholde en stor del af "impact" fra .1-kanalen. Jeg ved ikke om emnet har nogen interesse i dette forum, men her er en kort og rimelig mangelfuld beskrivelse:

I området under 50-70Hz opleves bas-effekterne dels som en fysisk påvirkning af kroppen, og hos de personer som stadigvæk er i stand til at høre dybbas, dels som en lydmæssig påvirkning af øret. I frekvensområde under 30Hz, kan det iøvrigt være svært at skelne mellem disse to typer påvirkning af vores sanser. En taktil transducer (fork: TT) er et komponent som er i stand til at transformere lyd til fysiske trykbølger, dvs. vibrationer eller rystelser der nøje svare til den lydmæssige udladning på et lydspor. En TT afgiver derfor kun en ganske svag lyd, men resten af energien anvendes til at skabe vibrationer der kan overføres til gulvet, sofaen eller stolen som vil give brugeren en ny dimension i oplevelse af lyd. I en hjemmebiograf udstyret med en eller flere TT’er vil en scene med en smækkende dør, et bilsammenstød, affyringen af et tungt våben eller en eksplosion ikke kun opleves som en syns- og høre-oplevelse, men kan også føles i hele kroppen. Det er oprindeligt militæret som har haft en interesse i at udvikle TT’er der kan anvendes i f.eks. kampfly- og krigstank-simulatorer, men også underholdningsparker som Disneyland har været tidlig ude for at finde en anvendelse for princippet. I Danmark kan nogen måske huske filmen Jordskælv, hvor der ved forevisning i visse biografer var opstillet ”jordskælvshøjtalere” som faktisk ikke var rigtige TT’er, men derimod store subwoofere, men de fik vitterligt både gulv, biografsæder og tilskuere til at ryste.

TTen kan i sin opbygning minde meget om en højtaler med en magnet, svingspole og spider, men ofte er der ikke nogen egentlig membran. Når TTen fødes med en spænding vil de magnetiske krafter gøre at kraften fra svingspolen vil forplante sig til den hårde støvhætte som igen overfører vibrationerne til en næsten stiv metalramme eller kontravægt som er monteret ovenpå enheden. Ved at montere enheden under gulvet eller under en stol eller sofa, således at enhedens front (støvhætten) peger opad, vil vibrationerne fra TT’en overføres til gulvbrædderne eller bunden på stolen eller sofaen, og selv små rystelser vil tydeligt opleves af brugeren. De billigere TT’er er beregnet til at fungerer i frekvensområdet > 50Hz, medens andre og dyrere typer som er beregnet til at dække et større frekvensområde fåes i versioner der dækker 5-20.000Hz.

Den kommercielle modeller kan være ret dyre, men for ca. 250 kr, kan man selv fremstille en enhed som er i stand til at konkurrere med de flyvende tallerkner fra Clark Synthesis eller Guitammer/Buttkicker der koster 2-3000 kr. Man anskaffer en 8” basenhed som ikke nøvendigvis behøver være af særlig god kvalitet. Herefter skærer man membranen fri af enheden, men vær forsigtig med ikke at skære hul i spider eller støvhætte. Derefter forsynes rammen med et stålbånd (2mm x 20 mm) der ved hjælp af to små bolte i hver side spændes på tværs af højtalerens ramme, således at båndet er placeret lige over centeret af støvhætten. Derefter sætter man en bolt i stålbåndet, således at bunden af bolten netop berører toppen af støvhætten uden at presse støvhætten ned. Bolten forsynes med fire kontra-møtrikker og to skiver som vist på Fig.(ikke vist her). Når stålbåndet og centerbolten er monteret, og man har efterspændt møtrikkerne, påfører man støvhætten og kun støvhætten et tyndt lag af 2-komponent epoxylim. Når limen er tør, påfører man nye lag, men lader limen tører helt mellem hver påførsel. Efterhånden vil den kontramøtrik som er i berøring med center på støvhætten dækkes af epoxy, og når møtrikken er fulstændig dækket, skal der ikke tilføres flere limlag. På dette tidspunkt vil den epoxydækket støvhætte og centerbolt udgøre en fast enhed, og når magnet/svingspole støder støvhætte og centerbolt, vil bevægelsen overføres til stålbåndet som vil give sig en lille smule. Herefter skal der fremstilles en kontravægt der skal veje 1-2 kg. Dette gøres nemmest ved at fylde en gammel sok med blyhagl eller stålkugler, og hele herligheden rulles derefter stramt ind i gaffa-tape for at gøre sokken så hård som mulig. Sokken monteres nu ovenpå stålbåndet. For at beskytte TT’en mod overbelastning, er det en god ide’ at anbringe en sikring af størrelsen 1-2 ampere på plussiden af TT’en terminaler. Hvis sikringen springer for ofte, kan vælge en sikring der er 0.5 ampere større end den foregående.

TT’en er nu færdig og kan bedst monteres under en lænestol eller en sofa ved hjælp af skruer eller bolte som presser TT’en mod rammebunden eller fjedre. Den optimale placering afhænger af bunden på stolen eller sofaen der som regel består af trælameller eller fjedre. Min erfaring er at nyere møbler som ikke har for tunge rammer egner sig bedst. Den gamle klunkesofa i hardwood kan være meget tung at få i bevægelse, hvorimod billige Ikea-sager nærmest løfter sig fra gulvet, hvis TTen ellers fungerer ok.

Den typiske anvendelse for en TT i en hjemmebiograf er at føde den med bas-effekterne fra LFE-kanalen (sub-woofer-udgangen) på Dolby Digital/DTS-dekoderen der så gengives som vibrationer. Da signalet fra LFE-udgangen er af linie-signal typen, kræves det at man forstærker signalet før det fødes til TT’en. Dette gøres nemmest ved at montere en integreret forstærker der fødes med signalet fra LFE-udgangen, og TT’en forbindes til den ene af forstærkerens to højtalerudgange. Da forstærkeren har to udgange (højre og venstre kanal), kan man overveje, hvorvidt man senere overvejer at udvide med endnu en TT. Ved at regulere volumen-kontrollen på forstærkeren kan man nu kontrollere styrken af vibrationerne fra TT’en. TT’ens maksimale ydeevne afhænger af enhedens følsomhed og forstærkerens effekt. Det er min erfaring, at den forstærker som anvendes til at drive en eller flere TT’er, ikke behøver at være af særlig god kvalitet, og faktisk kan en ældre forstærker med en udgangseffekt på mimimum 30W (8 ohm) benyttes med tilfredsstillende resultat. En sådan forstærker kan man være heldig at købe brugt for 200-300 kr. Alternativet til at lade LFE-signalet drive sin TT, er istedet at vælge linie-signalet fra højre og ventre front og via en forstærker føde denne til TT’en, men dette kræver at man benytter et delefiler, hvis man ikke ønsker at lade TT’en gengive hele frekvensområdet. Bortset fra nogle få udvalgte ville de fleste brugere nok ikke finde det særligt charmerende at mærke Edward Norton’s stemme som vibrationer i ballerne. Fordelen ved at benytte signalet fra LFE-kanalen er desuden, at man ikke behøver noget delefilter, da signalet allerede er begrænset til lydområdet under 150Hz eller lavere. På den anden side er der mange film hvor der kun ligger en begrænset information i LFE-kanalen, men for at udnytte dette kræves der altså et eksternt delefilter.

God fornøjelse!
dan


[This message has been edited by Dan Wulf (edited 20-04-2001).]


Top
   
Indlæg: tors apr 19, 2001 17:42 
Offline

Tilmeldt: man feb 05, 2001 2:01
Indlæg: 272
Spændende indlæg du leverer Dan.
Jeg har netop det beskrevne problem med underboer osv. i min lejlighed.
En af de første gange jeg gav den lidt gas med subben, kom de farende op fra lejligheden under og bad mig dæmpe mig Billede
KATASTROFE .. der hvor jeg boede før fik jeg aldrig en eneste klage.
Det er dybt frustrerende at have et forholdsvis ok system, som man ikke kan udnytte fuldt ud!
Din beskrivelse af hvordan man evt. selv laver en "Buttkicker", virker dog lidt for kompliceret for mig.
Hvor køber man disse færdiglavede "sofarystere"??

/Scorpion


Top
   
Indlæg: tors apr 19, 2001 20:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Interessant læsning Dan..Keep it up.

Jeg har i hvert fald ingen problemer med at mærke vibrationerne fra min B&W ASW 1000 sufwoofer i hele kroppen Billede. Mine naboer har endnu aldrig klaget over larm, men det er nok fordi de alle sammen er på min egen alder og godt selv kan lide at spille høj musik.


Top
   
Indlæg: fre apr 20, 2001 9:44 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Kim & Scorpion,

Tak for jeres opmærksomhed.

Der er så vidt jeg ved kun to firmaer som producerer seriøse TTer. Det drejer sig om ButtKicker og Clark Synthesis. Som det ses af info på deres websites er de to produkter ret forskelligt opbygget. Jeg er bekendt med en sammenlignende test som Widescreen Review har lavet, og her virker det ikke som om, at der er de helt store kvalitetsmæssige forskellige på de to produkter. ButtKicker har måske lidt mere impact, men Clark’s flyvende tallerken har en mere nuanceret og veldefineret ”shake”, hvilket vel skal forståes således, at der kan mærkes forskel på forskellige områder i bas-registeret. Begge produkter sælger ret godt i US, men Clark’s produkter er stadigvæk førende på markedet.

Prismæssigt sælger ButtKicker som kampagnetilbud for 700 USD incl. en 1000 W forstærker. Hertil skal lægges forsendelse samt moms og told i DK. Det kan let blive en dyr affære. Jeg ved ikke hvad en ButtKicker uden amp koster lige i øjeblikket.

Hvis man køber en TT uden amp fra Clark Synthesis hos det fine engelske web-firma ”Letsautomate”
( http://letsautomate.com/ ) koster den 233-410 engelske pund afhængig af ydeevne. Så der er lidt at spare mht. told og moms. Hos dette firma har vi i øvrigt købt en del ret billige CE-godkendte enheder som hører til X-10-systemet. Vha. dette system og en almindelig programmerbar IR-fjernbetjening, kan man kontrollere alt i hjemmebiografen mht. lys, gardiner osv. Men det er en helt anden historie, som vi kan tale om i en anden ”tråd”.

En tredje mulighed er enheder fra Aura Bass Shaker der også sælges af Letsautomate. De er noget billigere, men kræver at man kombinere flere af gangen for at opnå samme ydelse som ved Clark eller ButtKicker, og så er der ikke det store sparet. De kan i øvrigt fås MEGET billigere, hvis man går på jagt på de amerikanske sites. Men de fleste brugere vil efter et par måneder med Aura alligevel investere i noget større.

Grundig baggrunds-info og tekniske specs kan ses på:
http://www.clarksynthesis.com/
http://www.thebuttkicker.com/

Bemærk venligst at en TT generelt ikke benyttes som erstatning for en sub, men som et meget værdifuldt supplement, og kombinationen benyttes også selvom man har en stor velfungerende sub med høj ydeevne. Kim, vi har tre subs i et mindre rum, og her er der tale om en Sunfire True Subwoofer II og to skræddersyede bas-refleks design-sager som hver især kan leverede imponerende ren bas ned til 17hz. Dette set-up er kalibreret i det digitale domæne af en Behringer Pro equalizer for at kompensere for in-room response og opnå lineær reproduktion. Et lydtryk på 110 dB ved 17Hz er ikke noget problem, hvis man ellers gider sidde med en brækpose mellem benene, når man ser film. Men vores DIY TTer kan – i kombination med subs - stadigvæk give en oplevelse som bas-systemet alene ikke er i stand til. Hvis man først har prøvet det, vil man forstå hvad jeg mener. Hvad jeg mente med en løsning på de evige nabo-slagsmål om bas er, at man ved en kombination kan tillade sig at reducere sub’ens lydtryk uden at miste fornemmelsen af fysisk påvirkning. Men en TT kan ikke blive en erstatning for en sub – bare et blødt kompromis. En sub kan for den sags skyld heller ikke blive en erstatning for en TT. Der er tale om to forskellige komponenter, og uanset hvad evt. andre læsere af denne posting skulle tro om TTer er der tale om seriøse produkter der især i US benyttes i de største hjemmebio-installationer i klassen +500.000 kr. I DK er de bare ret ukendte og selv de tunge drenge i branchen ryster på hovedet, når jeg nævner emnet.

Scorpion, hvis du investerer i en TT fra f.eks. Clark, kan jeg kun sige en ting: Hvis du holder af action-film, vil du ikke fortryde det! Hvis du alligevel fortryder det, lover jeg hermed for en rimelig betaling at overtage enheden fra dig. Men lad nu være med at købe den mindste model Billede.

Kom endeligt med flere spørgsmål og kommentarer. Da jeg også bliver nødt til at bruge energi på almindeligt kedeligt lønarbejde, kan det godt være, at der går lidt tid med at svare, men svare skal jeg nok....

dan

[This message has been edited by Dan Wulf (edited 20-04-2001).]

[This message has been edited by Dan Wulf (edited 20-04-2001).]


Top
   
Indlæg: fre apr 20, 2001 14:34 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Jeg har netop bemærket, at kampagnetilbuddet 1 stk. ButtKicker + 1 stk. 1000W amp kan købes i UK via http://www.hifibitz.co.uk/ for 750 engelske pund. Det er vel ikke helt urimelig, når man sammenligner med prisen i US. Hvem bliver den første (?) i DK til at hente en ButtKicker hjem?


Top
   
Indlæg: fre apr 20, 2001 15:27 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Og så noter fra en sammenligning af en TT fra Clark Synthesis og en fra ButtKicker. Hvis denne test ikke skal lugte for meget af bias til fordel for ButtKicker, skal man nok læse testen i sin fulde ordlyd. Kan evt. rekvireres fra undertegnede. Nå - men her er den:

http://www.thebuttkicker.com/wide_screen_review.htm

I'll be butt....


Top
   
Indlæg: tirs apr 24, 2001 9:16 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Hey, er der ikke nogen som selv har lyst til at bygge en TT? Jeg er lidt skuffet Billede Vi taler om 180 kr for en halvdårlig basenhed, lidt epoxy, nogle skruer, et spændbånd og en lille integreret 40W forstærker fra skraldespanden i gården. Adder 2 timer's arbejde og vupti - taktile kicks. Hjælper det på motivationen, hvis jeg fortæller, at vi flere gange har oplevet at kvinder bliver seksuelt ophidsede af at sidde i en sofa med aktiv TT? En enkel person har af samme grund nægtet at sidde på en TT under filmsforevisning, men foretrækker en almindelig lænestol uden kicks....


Top
   
Indlæg: tirs apr 24, 2001 14:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 21, 2001 2:01
Indlæg: 3298
Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
Dan The Man Billede

Din passion for TT'ere er stærkt smittende, men desværre så tør jeg slet ikke gå i gang med at lave sådan en selv - forudsat at jeg selvfølgelig kunne bruge en sådan i mit nuværende set-up. Det hele skal ligesom passe sammen. Jeg har i øjeblikket et 28" 4:3 fjernsyn, så det nytter jo ikke rigtig noget, at en Boing 737 lyder og føles som en Boing 737, hvis den i kraft af skærmens størrelse kun ligner en hjemmelavet svæveflyver i balsatræ!

Når jeg engang får købt mig et gammelt nedlagt landbrug og får lavet en af længerne om til den fedeste hjemmebiograf, så skal der naturligvis en TT'er (det lyder lidt som en Audi Billede) under hver siddeplads Billede

------------------
Ulrik Horsted-Kristensen
<A HREF="mailto:uhk@dvdmagasinet.dk">uhk@dvdmagasinet.dk</A>

[This message has been edited by Ulrik Horsted-Kristensen (edited 24-04-2001).]


Top
   
Indlæg: tirs apr 24, 2001 15:53 
Offline

Tilmeldt: tors mar 15, 2001 2:01
Indlæg: 1594
Geografisk sted: København
Hej Ulrik,

I'm all yours!
( http://rmitz.org/AYB3.swf )
dan


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team