DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons feb 07, 2001 15:06 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 58
Geografisk sted: Ballerup, Danmark
Jeg har begge muligheder for at koble min Sony DVD 725'er til Sony Forstærker DB940'er. Jeg troede umiddelbart at det var bedst at bruge fiber, så sådant et har jeg købt. Virker tilsyneladende fint. Dog står der i manullen til forstærkeren, at Sony anbefaler kobber (coax). Øhhhhh. Hvoffer det ?
Hvad bruger I ? Kobber eller Fiber ?

Er der iøvrigt nogen der kan fortælle mig hvorfor der kan være kvalitets-forskel på digitale fiber-kabler ? Enten kommer signalet igennem eller ikke ?


Top
   
Indlæg: ons feb 07, 2001 16:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 576
Geografisk sted: Denmark
Brug coax. Optisk er kun bedst over længere afstande. Optisk skal nemlig igennem 2 konverteringer, hvilket coax ikke skal.

Og der er forskel på digitale kabler. Der er bl.a. ting som jitter der spiller ind. Dog ville jeg ikke gå ud og bruge en formue på et coax kabel, hvis jeg var dig, da det er begrænset hvor meget du får ud af det, med det udstyr du har. Køb et ok kabel til 200-300 kr, det er klart hvad jeg vil anbefale.

------------------
Torben Andersen
------------------
http://www.spilzonen.dk
http://www.viper.dk


Top
   
Indlæg: ons feb 07, 2001 20:18 
Offline

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 175
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR><font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by chrravn:

Er der iøvrigt nogen der kan fortælle mig hvorfor der kan være kvalitets-forskel på digitale fiber-kabler ? Enten kommer signalet igennem eller ikke ?
</font><HR></BLOCKQUOTE>

Det er en klassisk diskussion, som jeg ikke ønsker at gå ind i...men det er korrekt, at der er kvalitetsforskellige (ligesom der er indenfor alt andet Billede). Derudover er der overordnet 2 typer, nemlig Single-mode og multimode, som har hver sine egenskaber. Jeg vil ikke skrive en lang forklaring her, da det skulle være reletivt nemt at finde artikler om det (husk at læse artikler af folk med teknisk baggrund ;-)
Min holdning på dette område, er kort og godt, at ved de lave frekvenser, som vi overfører er det fuldstændigt ligegyldigt med typen af fiber...Der hvor problemerne med fiber oftest er, er sammenkoblingerne (stik osv.). Der spares for meget.

------------------
Michael
www.dvdauktionen.dk

[This message has been edited by Mike (edited 07-02-2001).]


Top
   
Indlæg: tors feb 08, 2001 9:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors feb 08, 2001 2:01
Indlæg: 59
Geografisk sted: Cph, Denmark
Jeg købte for 1½ år siden hjemmebio i Hifi-Klubben, som anbefalede mig en coax kabel til 500 kroner. En af mine venner som er elektromekaniker var med. Han så på æsken og kablet og sagde, at "vi ville tænke over det". På to minutter lavede han et kabel magen til til mig. Materialepris kr.<5,00...! Og lyden er FREMRAGENDE!

------------------


[This message has been edited by k75 (edited 08-02-2001).]


Top
   
Indlæg: tors feb 08, 2001 10:36 
Offline

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 175
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR><font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by k75:
Jeg købte for 1½ år siden hjemmebio i Hifi-Klubben, som anbefalede mig en coax kabel til 500 kroner...
</font><HR></BLOCKQUOTE>
...netop derfor skrev jeg også: "husk at læse artikler af folk med teknisk baggrund" ! Sælgere, forhandlere eller hvad du ønsker at kalde dem er der for at tjene penge. Jeg siger ikke, at der ikke er undtagelser; at de oprigtigt ønsker at hjælpe, men det er stadigvæk oftest mennesker uden teknisk baggrund(som lever af at sælge;-), og fortæller om deres egne holdninger eller hvad de har fået fortalt uden egenligt at kunne underbygge det...jeg har ofte stået og hørt på nogen, som fortæller mig ting, som jeg ved, er direkte løgn, eller mere korrekt: forkert, da det mange gange er noget de selv tror på :/

------------------
Michael
www.dvdauktionen.dk

[This message has been edited by Mike (edited 08-02-2001).]


Top
   
Indlæg: tors feb 08, 2001 17:03 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 58
Geografisk sted: Ballerup, Danmark
Tak skal I have allesammen. Dette indlæg er et klassisk eksempel på hvordan vi kan hjælpe hinanden (uden om forhandlerne :-)

Jeg vil skifte mit billige fiber til COAX ved næste lejelighed :-)


Top
   
Indlæg: tors feb 08, 2001 17:43 
Offline

Tilmeldt: ons jan 31, 2001 2:01
Indlæg: 175
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR><font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by chrravn:
Tak skal I have allesammen. Dette indlæg er et klassisk eksempel på hvordan vi kan hjælpe hinanden (uden om forhandlerne :-)

Jeg vil skifte mit billige fiber til COAX ved næste lejelighed :-)
</font><HR></BLOCKQUOTE>

Billede
..men lad mig lige understrege:
Jeg siger ikke, at det ene bedre end det andet...Der er mange ting, som spiller ind der... Billede


------------------
Michael
www.dvdauktionen.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team