DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 18:38

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs sep 06, 2016 14:45 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Mens alle går holder vejret og venter på den kommende 4K-udgave af Hitman: Agent 47, kunne en og anden måske godt få den kætterske tanke, at vi hellere ville se nogle af de ting, vi stadig ikke har fået - på god, gammeldags, lortebrun, frikadeller & brun sovs-Blu-ray.

Hvad skal det så nytte at skrive her? tænker du nok. Betyder det, at filmene rykker tættere på en udgivelse?
Ja, det gør det faktisk. Jeg har det fra stærkt pålidelige kilder, at Warners, Sonys og Fox's topchefer dagligt læser DAHF i deres frokostpause. De er især glade for Monsums top 5-lister, kaffe-tråden og anmeldelser af de slovakiske film, de aldrig har fået lov til at udgive på Blå.

Og så hjælper det som bekendt at græde i kor.

Så kom med tre titler OG et argument eller to. Sådan mest for chefernes skyld.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 14:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Som den gigant-egoist, jeg er, åbner jeg naturligvis ballet selv:
1. The Singing Detective (1986) - jeg ææælsker Dennis Potters bizarre miniserie og al Michael Gambons snaskede makeup plus hver eneste af hans sylespidse, spydige kommentarer. Den er kun optaget i 16mm, men kunne alligevel komme til at se væsentligt flottere ud end den pixellerede mudderfest, BBC har udgivet på dvd.

2. 20,000 Leagues Under the Sea (1954) - Disneys første live-action-langspiller har en eminent James Mason i hovedrollen og med fint modspil af bl.a. Kirk Douglas. Alle tiders røverhistorie. Den blev restaureret for ca. tre år siden, og hvor fa'en bliver den BD af?

3. Chicken Run (2000) - fordi Aardmans første spillefilm også er en af deres mest vellykkede. Den kunne se fantastisk ud på BD.

Boblere: Bringing Up Baby, True Lies, The Thief and the Cobbler fuldt restaureret :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 15:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Hmm... The Abyss er på vej, den originale Star Wars-trilogi bliver leveret af Harmy og The Good, the Bad and the Ugly fås i en color-corrected fan-udgave. Jeg har lært at leve med den grønne Fellowship of the Ring.

Det må være noget i stil med Seinfeld (og det skal være i 4:3, tak!) og en restaureret Terminator 2 (den har 25 års jubilæum i år :roll: ). Hvis det ikke er for meget at bede om, så kan Warner Bros. lige bruge en pose fuld af penge og genudgive en restaureret udgave af 2001: A Space Odyssey :mrgreen:


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 16:08 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Jeg elsker især film fra 1960'erne og 70'erne, og der bliver da også jævnligt udgivet fine udgaver fra det årti. Off the top of my head kunne jeg godt bruge (gerne fra enten Arrow eller Criterion):

Shampoo, 1975, Hal Ashby
Night Moves, 1975, Arthur Penn
Z, 1969, Costa-Gavras

I mellemtiden har jeg p.t. ca. 500 titler på ønskeliste hos amazon, så der er rigeligt at bruge sparepengene på i ventetiden (plus et abnormt stort antal allerede indkøbte, men ikke-sete film).


Senest rettet af Henrik24 tirs sep 06, 2016 16:11, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 16:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Oh ja, Z ville jeg også gerne se på blå.
Jeg har i øvrigt meget bevidst nedbarberet min Amazon-liste til et absolut minimum, netop for at undgå endnu flere usete titler :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 16:56 
Offline

Tilmeldt: ons feb 22, 2006 22:14
Indlæg: 135
Geografisk sted: København
Chicken Run kan fås til 7,79 Euro på tysk Amazon, med engelske undertekster.


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 19:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Alletiders bedste film nogensinde overhovedet: O Lucky Man! ville da godtnok være rar at få i HD.


Top
   
Indlæg: tirs sep 06, 2016 20:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2010 11:20
Indlæg: 239
Jeg havde ikke fanget at "The Abyss" er på vej (igen).
Men ellers savner jeg selvfølgelig "True Lies"! ;)

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

_________________
Where are you, you spongy, yellow, delicious bastards?


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 11:55 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Travis skrev:
Chicken Run kan fås til 7,79 Euro på tysk Amazon, med engelske undertekster.

Godt spottet - den havde jeg ikke set :thumb: Jeg håber dog stadig på en officiel udgivelse fra Sony/Aardman med nyt ekstramateriale og en ny master.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 14:09 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Pastoral: To Die In The Country = Den-En Ni Shisu (Shûji Terayama, 1974) - og andre Terayama-film
The Castle Of Sand = Suna No Utsuwa (Yoshitaro Nomura, 1974) - - er ude på japansk bluray, men jeg ved ikke om der er engelske tekster
A Fugitive From The Past = Kiga Kaikyô (Tomu Uchida, 1965)
Muddy River = Doro No Kawa (Kôhei Oguri, 1981)
The Man Who Stole The Sun = Taiyô Wo Nusunda Otoko (Kazuhiko Hasegawa, 1979)
I Are You, You Am Me = Tenkosei (Nobuhiko Obayashi, 1982) – og andre Obayashi-film


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 14:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
^ Tak for at udvide min horisont. Kender kun meget begrænset til japansk film, så det er fedt at lære noget nyt :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 15:14 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Der er heldigvis kommet ret mange af de klassiske japanske filmmesterværker og til dels japanske nybølgefilm på bluray (og dvd) - men der er også mange, som ser voldsomt interessante ud, som aldrig har været tilgængelige i Europa - og så ville det da være rart at kunne indlemme dem i samlingen på bd.

Hvis du har mod på at gå igang, vil jeg til enhver tid anbefale Ozu, som har lavet en stribe fantastiske film - særligt Tokyo Story har en ro og en menneskelighed, som transcenderer kulturforskelle.
Og ellers er det jo ret fantastisk, at kunne hengive sig i et par timer til film, som i en eller anden forstand trækker på japansk kulturarv og ofte har en meget gennemarbejdet æstetik.
Sig til hvis du kommer igang, og har brug for mere specifikke anbefalinger :)


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 15:45 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Hov, her kan jeg næsten være med - i alt fald på et lille plan. Jeg er den lykkelige ejer af Tokyo Story, som jeg syntes godt om men nok skal have set igen ved lejlighed for at få det fulde udbytte.
Har ikke set Late Spring, Early Summer og Early Spring og har lidt svært ved at holde adskilt, da de alle lyder som hverdagshistorier med nogenlunde ens navne :) Hvilken bør være det næste skridt?

Af klassikerne, og ud over en pæn sjat Kurosawa, har jeg set Harakiri og Ugetsu Monogatari. Umiddelbart var jeg nok mest til Harakiri, selv om jeg også syntes, at Mizoguchi var spændende (heldigvis, da jeg har Sansho Dayu og Gion Bayashi stående). Men jeg ved ikke lige, hvor jeg ellers skal fortsætte. Det handler også om, som du er inde på, tilgængelighed - så jeg har lidt fokuseret på, hvad der kom fra MoC og Criterion.
Der er sådan en som Floating Clouds / Ukigumo eller Jingi naki tatakai. Især sidstnævnte lyder umiddelbart interessant, men Arrows boks bliver lidt dyr, selv om der er meget i den.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons sep 07, 2016 18:32 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Det kommer jo også ret meget an på om man er til hverdags-/kærligheds-dramaer, Yakuza-vold eller Samurai-action/epics.
Personligt er jeg nok mest til de lidt fortællende dramaer med noget på hjerte, som samtidig enten har en skæv/overraskende tilgang til historien (som det meste fra Japan) eller hvor hver frame nærmest er et kunstværk i sig selv.
Arrows limited bokse er generelt vildt flotte og proppet med ekstramateriale på både discs og i små bøger. Jeg har dog ikke taget hul på filmene i Battles-boksen endnu - men det skal ikke vare længe.
Mine favoritter udover Ozu er f.eks. Woman in the Dunes = Suna No Onna (Teshigahara, 1964), When a Woman Ascends the Stairs = Onna ga kaidan wo agaru toki (Naruse, 1960), Branded to Kill = Koroshi no rakuin (Suzuki, 1967) og Eros + Massacre = Erosu purasu gyakusatsu (Yoshida, 1969) - den sidste er ret uforståelig, men vildt flot.


Top
   
Indlæg: fre sep 09, 2016 22:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Mortenbruun skrev:
Pastoral: To Die In The Country = Den-En Ni Shisu (Shûji Terayama, 1974) - og andre Terayama-film

Der er et bokssæt ude i Japan, men uden engelske undertekster.


Buck Rogers skrev:
Har ikke set Late Spring, Early Summer og Early Spring og har lidt svært ved at holde adskilt, da de alle lyder som hverdagshistorier med nogenlunde ens navne :) Hvilken bør være det næste skridt?

Late Spring er Ozus bedste, hvis du spørger mig, men de minder jo unægteligt alle en del om hinanden. Det er ikke en kritik.

Men med al respekt for Ozu, så synes jeg nu at Naruse er en bedre instruktør. Hans film minder en del om Ozus (og han benytter ofte de samme skuespillere), men Naruses film har lige en tand mere... kant. Man kan sige at Naruse er en deprimeret udgave af Ozu. Hans mesterværk er nok When a Woman Ascends the Stairs, som Morten nævnte før.

Du har selv nævnt Harakiri, så nu skal du selvfølgelig give dig i kast med Kobayashis episke 9-timers mesterværk The Human Condition (min BD boks er på vej fra Arrow). Du skal bare forberede dig på at hoppe ud af vinduet efterfølgende, for den er pænt trist.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team