DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 4:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn feb 13, 2011 15:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Bruce skrev:
Spencer skrev:
Jeg har Saving Private Ryan på DVD.
Er den anbefalelsesværdig på BD?

Når jeg spørger til den, skyldes det både at der er brugt Eastman negativer, men også at der er brugt en særlig fremkaldeproces, der gryner og desaturerer billedet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bleach_bypass

Hvis førsteudgaven er behandlet med gammeldags silver retention teknik, og BD'en er desatureret og grynet digitalt, kan det give vidt forskellige resultater.


Efter min mening, så står samtlige af Spielbergs film på BD, Minority Report, Saving Private Ryan og Minority Report fuldkommen fejlfrit, med al gryn bevaret og med farvenøgler og detaljer, som jeg ikke har en finger at sætte på. Jeg vil sige den mand med disse udgivelser har den bedste trackrecord for en instruktør på BD indtil videre og jeg er tilbøjelig til at give dem alle maksimum rating for video.

Med forbehold for screenshots muligheder og mangler, så er der her Cinemasquids række:

http://www.cinemasquid.com/blu-ray/movi ... ieid=12762

Så ryger den nok i kurven snarest. :beerchug:

Jeg har netop bestilt den frygtede Dracula på BD (ryste ryste). :D
Nu får vi se, om jeg ikke kan bruge min Optoma HD65 projector længere. :lol:
Dens eneste svaghed er jo opløsningen af de nederste gråtoner.


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Og til Spencer, omkring Die Hard II. Den ser forfærdelig ud på BD. Den har noget af den brunlige karakter du snakker om. Den er tydeligt ikke restaureret til BD, men brugt en gammel master. Når man kan få det ud af Aliens man gjorde, så kan denne også blive langt bedre, men man skulle sikkert have penge hjem fra en collection, inden man begynder at restaurere de tre første igen.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 15:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Spencer skrev:
Jeg har netop bestilt den frygtede Dracula på BD (ryste ryste). :D
Nu får vi se, om jeg ikke kan bruge min Optoma HD65 projector længere. :lol:
Dens eneste svaghed er jo opløsningen af de nederste gråtoner.


Jeg håber du får en god oplevelse ud af det :)

Jeg laver meget gerne en demo af BSD og Last of the Mohicans en dag og eventuelt andre titler du kunne tænke dig at kigge på, hvis du skulle få lyst. Jeg er sikker på, at Buck Rogers også kunne overtales til lidt film :)

Jeg forventer ikke at kunne "overtale" nogen, blot give indtryk af, hvad jeg ser. Egen præferencer for film, er og bliver egenpræferencer :)

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 16:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg har tilladt mig at skære rigtig meget ud denne gang, fordi jeg mener vi bare kører rundt i cirkler. Håber det er ok.
Bruce skrev:
De er rigtig gode til at indikerer overordnede problemer med transferet, som brug af DNR, manglende detaljegrad, edge enhancement etc, men de er statiske repræsentationer af ét billede ud af 24 i sekundet og fortæller ikke historien, hvorledes billedet tager sig ud, når det er en del af den levende billedstrøm.

Jeg er ikke uenig. F.eks. kan de ikke vise den slags DNR der resulterer i underlige statiske klumper gryn – i sådan et tilfælde kan billedet se flot ud mens filmen i bevægelse ser forfærdelig ud.
Citat:
a) Jo det kan det. Kan du så fortælle mig, om det samme capture viser mig, hvorledes det samme billede så ud på 35 strimmelen, INDEN det blev scannet, inden det blev komprimeret og encodet og inden det blev udsat for 8 bit farverummet iht. BD formatets specifikationer?

Nej, men jeg mener, at det kan komme nogenlunde fornuftigt tæt på.
Citat:
men kom da gerne med en god 35 mm kopi, så vi kan vi studere frames fra den sammen.

Og selv hvis den temmelig hypotetiske situation skulle opstå og 35mm udgaven viste et farveskema der mindede om den gamle DVD, så ville du blot afskrive 35mm udgaven. Lad være med at lade som om, at den ville have din interesse.
Citat:
Local cinemas don't matter.

Så behøver du jo ikke at skrive så meget om, at folk ikke kan huske hvordan filmen så ud i biografen. Selv hvis de havde fotografisk hukommelse, så ville det stadigvæk kræve, at de havde set den i en af Robert Harris godkendt biograf.
Citat:
Jamen hvis du kan linke til billeder af disse stills, bøgerne eller diskussioner herom, så er jeg da villig til at se på den information.
Citat:
Jeg har læst den et par gange og jeg betvivler ikke, at der nok er god grund til at afskrive disse billeder, eftersom der er rigelig med gode argumenter allerede til at stille spørgsmålstegn ved den øvrige kritik.

Hvorfor spørger du så til de billeder (som du åbenbart har set)? Lad dog være med at spørge til noget du ikke har en interesse for.
Citat:
Jeg har allerede tilbunds forklaret dette herover og i andre indlæg. Jeg har absolut ingen tiltro til en ordentlig repræsentation af originalforlægget på andre udgaver end den nuværende BD udgave, så de udgaver er mig aldeles ligegyldige og heldigvis da, eftersom de versioner nærmest er tegneserie gys, fremfor den langt mere stemningsfulde af slagsen vi nu er blevet begavet med.

Hvorfor skriver du så, at du ikke godtager ”din information om, at blå bliver til grøn og orange”? Blå ER jo tydeligvis blevet til grøn. Eller rettere så er grøn (som jo åbenbart er den originale farve på APet) blevet til blå på den gamle DVD udgave. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan så omfattende farveskift kan lade sig gøre. Uanset at teknologien har forandret sig.
Citat:
Ja den kan jeg også huske og jeg kan også se den på BD'en, så den effekt er der stadigvæk.

Og på mit TV er den stort set væk. Jeg kan selvfølgelig give den i chance mere når jeg får min projektor, men jeg er bange for at mine venner vil gøre grin med mig (hvis jeg skal låne BDen igen, altså).
Citat:
Alligevel bringer du Se7en og Matrix ind i ligningen, som netop har andre filmstocks.

Det var et eksempel på samtidige DVDer som sagtens kunne håndtere meget mørke sekvenser med masser af detaljer. Noget som Sony åbenbart ikke gad gøre ordentligt på Dracula DVDen.


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 16:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Bruce skrev:
Efter min mening, så står samtlige af Spielbergs film på BD, Minority Report, Saving Private Ryan og Minority Report fuldkommen fejlfrit, med al gryn bevaret og med farvenøgler og detaljer, som jeg ikke har en finger at sætte på. Jeg vil sige den mand med disse udgivelser har den bedste trackrecord for en instruktør på BD indtil videre og jeg er tilbøjelig til at give dem alle maksimum rating for video.

Du er vældig glad for Minority Report, hva? ;)

Jeg er forresten helt enig; det er referenceudgivelser. (Nåja, der var lige smutteren med lyden på SPR, men det blev jo ordnet.)


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 16:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jordsvin skrev:
Jeg har tilladt mig at skære rigtig meget ud denne gang, fordi jeg mener vi bare kører rundt i cirkler. Håber det er ok.


Enig og absolut.

Jordsvin skrev:
Nej, men jeg mener, at det kan komme nogenlunde fornuftigt tæt på.


Jeg er helt enig i, at man kan komme meget tæt på, så tæt på at det ifølge det menneskelige øje kan være umuligt at skelne. Det er min påstand, at det man ser på den nuværende BD, er det som originalprintet vil vise, med den kontrast og farvenøgle, som er brugt. Det er det som Coppola ønsker at vise. Om detaljer der måtte være tilstede på answer printet forbliver usete ved et syn under referenceforhold iht. orignalkontrast eller farvenøgle, eller om detaljerne ikke er der og oplevelsen derved er den samme, betyder ikke noget for mig. Jeg kan dog ved flere kritikpunkter konstatere, bl.a. omkring Harkers dagbog, at jeg kan se denne "imposed" på BD'en.

Jordsvin skrev:
Citat:
men kom da gerne med en god 35 mm kopi, så vi kan vi studere frames fra den sammen.


Og selv hvis den temmelig hypotetiske situation skulle opstå og 35mm udgaven viste et farveskema der mindede om den gamle DVD, så ville du blot afskrive 35mm udgaven. Lad være med at lade som om, at den ville have din interesse.


Det var jo også derfor jeg skrev "god" 35 mm kopi. Jeg har set en kopi af Barry Lyndon i Cinemateket, som lå tættere på en stumfilm drænet for farver, end det som jeg kender fra filmen ved en tidligere visning i enten Rialto eller 3 Falke og efterfølgende dvd'ere.

Jordsvin skrev:
Citat:
Local cinemas don't matter.


Så behøver du jo ikke at skrive så meget om, at folk ikke kan huske hvordan filmen så ud i biografen. Selv hvis de havde fotografisk hukommelse, så ville det stadigvæk kræve, at de havde set den i en af Robert Harris godkendt biograf.


Jeg tror nu blot Robert A Harris mener "ordentlige forhold", både hvad udstyr angår og kopiens kvalitet.

Jeg har set There Will Be Blood, No Country For Old Men og Pirates of the Caribbean 3 i analoge kopier indenfor samme år, som STANK ifht. de senere udgivne BD'ere. Sort var brunt på There Will Be Blood og No Country for Old Men blødt som en barnenumse. Og der havde man med "nye" kopier af "nye" film at gøre. Der er KÆMPE forskel på at se film i biografen, selv i dag og med nye film. Filz anmelder Insider var i biografen og se samme forpremiere som jeg på "Black Swan" og det var absolut heller ikke en stor filmisk oplevelse, selvom den garanteret bliver sublim på BD.

Jordsvin skrev:
Citat:
Jeg har læst den et par gange og jeg betvivler ikke, at der nok er god grund til at afskrive disse billeder, eftersom der er rigelig med gode argumenter allerede til at stille spørgsmålstegn ved den øvrige kritik.


Hvorfor spørger du så til de billeder (som du åbenbart har set)? Lad dog være med at spørge til noget du ikke har en interesse for.


Jeg spørger ikke til billederne. Jeg siger at jeg har læst tråden et par gange og at jeg ud fra den håndfaste kritik, som allerede kan fremsættes, har den formodning, at der er god grund til at afskrive billedernes betydning. Du har heller ikke interesse for Kim Aubrys udsagn, som du imødegår ud fra den personlige holdning, at Zoetrope lyver omkring deres forklaring om et answer print. Du har heller ingen interesse i RAH's kompetence, fordi du erklærer ham inhabil til at kommentere på visuel kvalitet, på grundlag af udtalelser af andre anmeldelser, hvorfor du mener disse diskvalificerer ham fra overhovedet at kunne udtale sig.

Jordsvin skrev:
Citat:
Jeg har allerede tilbunds forklaret dette herover og i andre indlæg. Jeg har absolut ingen tiltro til en ordentlig repræsentation af originalforlægget på andre udgaver end den nuværende BD udgave, så de udgaver er mig aldeles ligegyldige og heldigvis da, eftersom de versioner nærmest er tegneserie gys, fremfor den langt mere stemningsfulde af slagsen vi nu er blevet begavet med.


Hvorfor skriver du så, at du ikke godtager ”din information om, at blå bliver til grøn og orange”? Blå ER jo tydeligvis blevet til grøn. Eller rettere så er grøn (som jo åbenbart er den originale farve på APet) blevet til blå på den gamle DVD udgave. Jeg kan slet ikke forstå, hvordan så omfattende farveskift kan lade sig gøre. Uanset at teknologien har forandret sig.


Nu snakker du om farver i versioner jeg ikke anerkender, hverken i VHS, laserdisc eller DVD form, eller en påstået biografversions udseende på baggrund af minder om en farvenøgle i en 35 mm kopi for 18 år siden. Derfor er INGEN farver tydeligvis blevet til noget. Hvad der ER at gå ud fra, er et answer print, som er en repræsentation af det originale print, som ikke har været ude i digital form nogensinde. Blå, grøn, gul og rød eller lilla, jeg er ligeglad. De DVD versioner eller VHS og laserdiscs, er mutanter af originalen, for at overkomme hardware udstyr og videoformaters begrænsninger.

Jordsvin skrev:
Citat:
Ja den kan jeg også huske og jeg kan også se den på BD'en, så den effekt er der stadigvæk.


Og på mit TV er den stort set væk. Jeg kan selvfølgelig give den i chance mere når jeg får min projektor, men jeg er bange for at mine venner vil gøre grin med mig (hvis jeg skal låne BDen igen, altså).


Personligt har jeg lært at være ligeglad med andres forventninger til mig og hvis nogle vil gøre grin med mig omkring et emne, de ikke har ret i, så er det mig altid en nydelse at kunne forklare dem eller endog vise dem noget andet, som vil kunne ændre på deres fordomme.

Jordsvin skrev:
Citat:
Alligevel bringer du Se7en og Matrix ind i ligningen, som netop har andre filmstocks.


Det var et eksempel på samtidige DVDer som sagtens kunne håndtere meget mørke sekvenser med masser af detaljer. Noget som Sony åbenbart ikke gad gøre ordentligt på Dracula DVDen.


Jeg har allerede udtømmende forklaret forskellene på både filmstock og proces fra analog til digital, måske 4-5 gange nu, så der er ikke så meget at tilføje. Jeg har ikke Dracula DVD'en, men jeg kan uden problemer erklære, at BD'en er en fantastisk filmisk oplevelse, uden synlige visuelle problemer undervejs, som kompromitterer den oplevelse.

_________________
Om filmkvalitet


Senest rettet af Bruce søn feb 13, 2011 16:51, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 16:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jordsvin skrev:
Bruce skrev:
Efter min mening, så står samtlige af Spielbergs film på BD, Minority Report, Saving Private Ryan og Minority Report fuldkommen fejlfrit, med al gryn bevaret og med farvenøgler og detaljer, som jeg ikke har en finger at sætte på. Jeg vil sige den mand med disse udgivelser har den bedste trackrecord for en instruktør på BD indtil videre og jeg er tilbøjelig til at give dem alle maksimum rating for video.


Du er vældig glad for Minority Report, hva? ;)


LOL, ja der sneg sig vist en forkert ind :) Det skulle have været WotW selvfølgelig :)

Jordsvin skrev:
Jeg er forresten helt enig; det er referenceudgivelser. (Nåja, der var lige smutteren med lyden på SPR, men det blev jo ordnet.)


Jep, den smuttede. Jeg havde mulighed for ombytning, men dovenskab gjorde, at jeg sidder med den gamle stadigvæk.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 17:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Er Dracula ikke også blevet color corrected til sin nyeste udgivelse?
Altså når man taler om at ting har skiftet farve.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 17:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
Jeg har blu ray udgaven af Dracula på mens jeg skriver dette.

Billedet af Dracula, hvor der er grønt lys i ansigtet på ham, SKAL være grønt. Der reflekteres grønt lys fra baggrunden i scenen hvor billedet er taget fra. Det grønne lys reflekteres bl.a fra væggen i scenen, lige før omtalte screenshot er taget. Der er et grønt lys / grøn belysning bag et tæppe på væggen. Hvorfor det grønne lys ikke vises på dvd udgaven - tja, det tyder mere på, at det kunne være en lille fejl. Når det så er sagt, så synes jeg egentligt at det er ret ubetydeligt om han er grøn i ansigtet eller ej, da man ikke ligefrem sidder og stirrer på væggen med det grønne lys. Men efter at have kigget scenen et par gange, er det alligevel tydeligt, at der altså reflekteres grønt lys fra væggen, på Dracula's ansigt.

Screenshot's hvor billedet er mørkere end dvd'en - f.eks det med rotterne der kravler - tyder på at være mørkere, fordi det er valgt at det skal være mørkere. Forstået således; Bare fordi der er bygget nogle sets på en soundstage, betyder det jo ikke, at publikum skal kunne se alt i scenen, og at lyset skal være så stærkt, at alt skal kunne ses. Billedet hvor Harker går ned af trappen, og rotterne kravler ovenover, er jo et stort mørkt rum, kun oplyst af Harker's sterin-lys og tre små fakler/lys på væggen. Kig f.eks på ansigtet af sten, nederst til højre. På dvd udgaven, ser det ud til at det bliver oplyst nedefra, af en ekstra lyskilde - som vi ikke kan se - men på blu ray udgaven, er lyset mere diskret og jævnt fordelt på ansigtet. Rotterne - alle tre - er helt tydelige at se på blu ray udgaven, og det er klart, at det er dem man skal fokusere på. Jeg tror, at Coppola har valgt, at det ser mere realistisk ud med den belysning der er på blu ray udgaven, og jeg giver ham ret.

Billedet med Winona Ryder, som ikke ser ud til at være oplyst af flammer på blu ray'en, bør jeg også knytte en kommentar til, fordi hvad omtalte screenshot ikke viser, er de flammer som bluser op nederst i venstre side af billedet, og faktisk giver lys til scenen. Lyset er ikke så stærkt orange som det billede der bliver vist fra dvd udgaven, men det er tydeligt at se, at lyset til scenen, kommer fra de flammer som man altså ser på blu ray udgaven, men som screenshot'et behændigt undgår at vise, netop fordi det er et screenshot, og ikke en scene i bevægelse, som viser de blusende flammer. Det er muligt at man på blu ray udgaven, har valgt at skrue lidt ned for den stærke orange farve, fordi man har ment at den var for overpowering i scenen, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Blot synes jeg det skal siges, at scenen faktisk ER oplyst af flammernes skær på blu ray udgaven.


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 18:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Gode kommentarer Okotta, tak. Min datter har spurgt om vi ikke skulle se Dracula i aften og jeg var denne gang hurtig til at lade hende bestemme :)

Jeg skal prøve og lægge mærke til billedreferencerne og scenerne du kommenterer Okotta.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 19:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Bruce skrev:
...

Jeg tillader mig ikke at svare på dit sidste lange indlæg. Vi har vist sagt, hvad der kan siges om det her, ikke? Vi kunne selvfølgelig gentage os selv en 4-5 sider mere, men lad os være enige om at være en lille smule uenige.


Top
   
Indlæg: søn feb 13, 2011 19:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jordsvin skrev:
Bruce skrev:
...

Jeg tillader mig ikke at svare på dit sidste lange indlæg. Vi har vist sagt, hvad der kan siges om det her, ikke? Vi kunne selvfølgelig gentage os selv en 4-5 sider mere, men lad os være enige om at være en lille smule uenige.


Enig :) :thumb:

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: lør feb 26, 2011 3:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Tillad mig at tage fat i Last of the Mohicans blu-ray'en og komme med erfaringer ovenpå et demosyn her til aften.

Har fulgt grundigt med i en kalibreringstråd i den sidste uges tid og har gjort mig en del erfaringer omkring indstillinger, hvad der er godt og hvad der er gejl. Og jeg har endelig fået ram på settings HDMI Standard, Enhanced og Super White og lært at rode med black level. Man kan faktisk blive ret fanget af at "lege". Lege overordnet, da jeg på ingen måde skal røre ved projektorens CMS, som jeg ikke har forstand på. Slid, men vid, ting ta'r tid og i dag havde jeg så en god kammerat ovre for at se film, men det blev nu til en lang lang demoaften, med øl, irish coffee og hygge.

Og det endte hverken værre eller bedre, at vi smed Last of the Mohicans på. En film jeg altid har anset som en ok Mann film, men faktisk aldrig tænkt nærmere over, hvad cinematografi angår. Sidst vi så klip fra den, en JVC X7 demo model, fandt min ven den for mørk, men jeg må nok sige, vi fik os en overraskelse i aften. Jeg vil ikke et sekund tvivle på at kalde den meget tæt på billed reference kvalitet nu.

Jeg er fuldstændig vild med Barry Lyndon og den naturlige lyssætning i denne. Kubrick var intet mindre end genial i hans søgen efter det perfekte. Mann går ikke på samme måde til yderligheder med special kameraer og linser, for at kunne filme med naturligt lys i et slot, kun oplyst med stearinlys og alligevel er det dette udtryk, som nu skinner igennem med farvenøgle og kontrast i Last of the Mohicans på blu-ray. Naturlig, er det ord jeg vil bruge omkring toning af lys i skov og nattesekvenser. Det skulle været en hurtig 10 minutters demo, men vi endte med at sidde og se de fleste af filmens mørkeste sekvenser igennem og på intet tidspunkt, måtte vi anstrenge os, for at få øje på detaljer. De mindste detaljer i skoven, en lysstråle, røg, reflekterende måneskin var tilstede og skabte en atmosfære og stemning jeg ellers aldrig nogensinde har fået øje på i denne film. Ja, jeg føler det sgu ret blasfemisk, sådan at give Mann cadeau i samme sætning som Kubrick, men det er faneme en smuk film, jeg lige har opdaget. Er dog sikker på, at Barry Lyndon om et par måneder er i en anden boldgade :)

Et eksempel på det, som er en af de flotteste scener i filmen.

Vi er ikke helt færdige med at rode med den film og skal lige have fundet dvd'en frem, så vi kan lave back to back sammenligninger.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: man sep 28, 2015 22:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Et lille diskret BUMP!

Altså, nu er jeg jo ikke typen der siger HVAD SAGDE JEG, men... hvad var det nu jeg sagde?

http://screenshotcomparison.com/comparison/144125

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDRevie ... lu-ray.htm

:clap: :clap: :clap: :clap:

En skam at Bruce har forladt DAHF. ;)


Top
   
Indlæg: fre jan 22, 2016 10:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Jeg har ikke forladt DAHF, men jeg beklager på mange måneder, at jeg har "været væk". Jeg får desværre ikke brugt min tid ligeså meget på film og det at tale om dem, som jeg gjorde engang. Det ærgrer mig lidt, for jeg kan godt lide den mere tekniske tilgang og debatter, som er her, end andre steder.

Jeg kan se, at jeg skal give en "undskyldning" ;-), men inden vi begynder at gå nedad den vej, så synes jeg lige, at vi skal huske "slagmarken" sidst, så vi ikke begynder på at skændes igen om forhold, som ingen af os har tænkt os at ændre mening om.

For det første. Vi har en vidt forskellige opfattelse af, hvad der er det korrekte farverum på den oprindelige Bram Stokers Dracula. Du er tilhænger af Superbit forlægget, jeg er fan af den første BD udgave, som er godkendt af Coppola. Derfor giver det ihvertfald ikke mening, at vi påny tærsker i langhalm om den uenighed. Hvis man vil kende til vore respektive "for og imod", så står de formentlig stadig til troende efter denne nye udgivelse og alt er diskuteret omkring dette tidligere i tråden, så det er genlæsning fremfor nyfortælling. Den nye udgivelse ændrer absolut intet omkring det forhold, at jeg er tilhænger af den cinematografi som Coppola godkendte.

Derimod skal jeg hellere end gerne erkende, at den nye udgivelse forbedrer den tekniske kvalitet på flere områder. Det ville være mærkeligt andet, når to BD udgivelser udkommer med 8 års forskel og BD formatet debutterede året før den første BD udgivelse, i 2006. I de 8 år er der sket ret så meget, hvad angår det at remastere film. Hurtigere, bedre og mere automatiseret. Tilmed nu også scanning i 4K.

Jeg har set begge de to udgaver her til efteråret. Den nye udgave fremstår stadig som en formidabel koreograferet film, med en stor kontrastspændvidde for en BD film. Et potentiale som folder sig helt ud, som projektorer og TVs native kontrastformåen hele tiden forbedres.

Hvad giver den nye BD version mig? Den er farvekorrigeret anderledes. I nogle scener slet ikke. I andre i klart varmere og rødligere toner. I udvalgte scener har man skruet på kontrasten, så der er klart mere lys, i andre slet ikke. Overall er denne udgivelse stadig klart mørkere end den oprindelige DVD og langt fra SuperBit udgavens blålige nuance. Man har dog også lyttet til kritikerne af den forrige udgave og "skruet op for lyset" flere steder. Det er et valg, som holdet bag denne nye "SuperBit" udgivelse fra Sony har foretaget og som jeg ikke kan se nogle steder, har inkluderet Coppola eller den oprindelige cinematograf.

4K remasteringen forbedrer opløsningen, hvilket især opleves i nærbilleder. Der er med kontrast "nulringen" åbnet op for at se flere detaljer i mørke sekvenser. Og det nye lydspor er virkelig fremragende.

Intet af dette får mig til at ændre min opfattelse af den ældre BD, som værende mindre god end jeg hele tiden har opfattet den. Den nye BD er en teknisk forbedring og overlegen i opløsning og lyd fra den gamle. Det hersker der ingen tvivl om.

Derudover kan jeg ikke se nogen grund til, at jeg skulle foretrække det nye farveskema og den ændrede kontrast på denne udgivelse fremfor den af Coppola "godkendte" udgivelse. Jeg vil være i syv sind, om jeg foretrækker den ene udgivelse fremfor den anden, når jeg skal se den igen. Jeg er også tekniknørd og jeg er absolut til, at man får så meget opløsning og skarphed ud af forlægget som muligt, uden at der optræder edge enhancement. I den henseende triumferer den nye udgave. Dertil skal tilføjes, at den gamle udgivelse opløsningsmæssigt på ingen måde var uskarp, "blød" eller der var foretaget digital fjernelse af filmgryn. Filmgryn er så sandelig bevaret. Men ligeså stor tekniknørd jeg er, så kan jeg ikke se bort fra, at den foregående udgivelse ER Coppolas vision og at den STADIG fremstår vanvittigt stemningsfuldt. Jeg foretrækker den udgaves kontrast fremfor den nye.

Jeg har forsøgt at være udtømmende i dette indlæg, for jeg går ikke igen ind i lange debatter om dette, som helt og aldeles bunder i personlige præferencer, samt om vi hver især har tillid til Coppola eller ej.

Som tidligere vil jeg gerne tilbyde at lægge kælder til, at man kan opleve scene for scene fra de tre udgivelser og selv lave sammenligningen. Jeg vil til hver en tid påstå, at en projektor med meget højt native kontrast, eller et OLED TV, vil resultere i en fremragende filmoplevelse af den oprindelige BD udgave. Det ændrer en ny 4K remastering ikke på. Som OLED vinder mere og mere indpas de kommende år, vil jeg tro, at flere vil få samme oplevelse.

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team