DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 2:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons feb 09, 2011 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Vi havde en diskussion om Last of the Mohicans for nogen måneder siden, hvor jeg nævnte at jeg ville snuppe nogle "grabs" fra DVDen så man kunne sammenligne med BDen. Her er de så:

DVD - dagslys:
Billede

BD - nat? Og masser af "black crush":
Billede


DVD - overskyet ved middagstid, gætter jeg på:
Billede

BD - hen på aftenen?:
Billede


Som tidligere sagt synes jeg BDen er absurd mørk. Det er synd for det er ellers en eksemplarisk overførsel med masser af detaljer. I øvrigt henviser jeg til Michael Mackenzies anmeldelse:
Citat:
I'm sure just about everyone reading this is already aware of the controversy surrounding this disc. To put it simply, it's dark. REALLY dark. So dark that during night scenes it is at times literally impossible to see what's going on, and even scenes taking place in daylight have a tendency to look murky and indistinct. Compared with the DVD release I bought a few years ago (the Region 1 Director's Expanded Edition), a considerable amount of shadow detail has been lost, and scenes that once took place in bright sunlight now seem to take place in some sort of perpetual dusk. Compositions that used to read now don't, and at times it's actually unpleasant to look at, because you're straining to see anything through the heavy gloom. [...]
So... let's see. They clearly went back to the original negative for this new master, which yields the sort of results you can expect when the studios go the extra mile like that: detail is top-notch, when you can see anything... the grain looks completely natural... the encoding is solid across the board. And to be fair, the second half of the film, which takes place largely in daylight, fares considerably better than the first half, and that shot of Jodhi May is every bit as wow-inducing as it always was. On the whole, though, I found this presentation very frustrating.


Senest rettet af Steen T tors feb 10, 2011 19:09, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: ons feb 09, 2011 21:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Er det Michael Mann der har været inde og bede om en mørkere udgivelse, eller hvordan kan de dog ændre så meget på det?


Top
   
Indlæg: ons feb 09, 2011 21:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Her er dvd'en jo at foretrække over Blu-ray udgivelsen. Utroligt at de har valgt det mørke 'look' da de træk en ny master. :shock:

btw, jordsvin. Du må gerne lave flere 'vs' hvis du har mod på det. Du kan evt. ændre overskriften på denne tråd? :)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: ons feb 09, 2011 22:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
To forskellige farveskemaer på hjemmevideo. Begge valide. Det er vel op til Mann, hvilket han mener repræsenterer hans vision bedst. Jeg kan forestille mig, at vi er ovre i noget med at Mann har ønsket et look med naturlig belysning, grundet filmens tidsperiode - a la Barry Lyndon - og at Mann har valgt, at dette skulle være på blu ray udgivelsen; Evt. fordi blu ray faktisk er i stand til at gengive sådan en belysning korrekt, jvf. den plads der er til rådighed på blu ray, således mørkt ikke bare er mørkt, men faktisk er i stand til at gengive de detaljer, som med garanti er tilstede, i den originale film. Udfra de screengrabs her, er det tydeligt at se, at blu ray'en har flere detaljer end dvd'en.

http://bluray.highdefdigest.com/3316/th ... icans.html

Michael Mann's 'The Last of the Mohicans' arrives on Blu-ray with a very satisfying and picturesque 1080p/AVC MPEG-4 encode (2.40:1). As mentioned above, Mann worked carefully with cinematographer Dante Spinotti ('L.A. Confidential,' 'Heat,' 'The Insider') in recreating the fantastical beauty and ideals seen in Romantic art. The characteristics of the movement are with attention towards the boundaries of civil, social order versus the chaotic, passionate natural world, which is often reflected by the way artists captured and employed natural light. When we look at the works of John Singleton Copley, Gilbert Stuart, Benjamin West, and Thomas Cole's landscape paintings, we can see what a significant role natural light plays in the style of the period. A great deal of their imagery is covered in deep, murky shadows except where the sun shines brightest.

Understood from this perspective, the high-def transfer is arguably an accurate representation of what Mann and Spinotti were trying to achieve, even if that look doesn't result in a top tier presentation. Intentionally photographed with the use of natural light to imitate American Romantic art, 'Last of the Mohicans' is a dark, murky film where shadows plays a prominent role. Obviously, this affects delineation in dimly-lit interiors and nighttime scenes because much of the background info is practically obscured. During the many firelight scenes, the image is awash in rich yellow-amber hues, and the thinly-veiled grain structure is made more apparent. Except for a few indoor instances where they lose some of their luster, blacks can be quite deep and striking, just not very consistent from beginning to end.

Naturally, bright daylight sequences outdoor look best, with nicely balanced contrast levels although they can appear somewhat muted. All the same, these moments allow viewers to take in and really appreciate the amazing photography of wild, lush scenery surrounding the characters, most of which were captured at the Blue Ridge Mountains and various other forest parks in North Carolina. The color palette displays vibrant and energetic renderings, especially in the primaries, giving the video a lively and active quality. Details aren't overly impressive — we've seen better in other catalog titles — but the picture shows strong, clear definition in random objects, revealing plenty of fine lines and textures in clothing, foliage and facial complexions. Granted, darker scenes are problematic in this area, and there are quite a few shots of noticeable softness and weak resolution. But all in all, 'The Last of the Mohicans' looks beautiful on Blu-ray and is faithful to the intentions of the filmmakers.


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 18:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Ulle skrev:
Er det Michael Mann der har været inde og bede om en mørkere udgivelse, eller hvordan kan de dog ændre så meget på det?

BDen er efter sigende godkendt af Mann, så det er åbenbart sådan han synes filmen skal se ud nu. Men han er jo heller ikke just kendt for at kunne bestemme sig (han har jo også klippet denne film om adskillige gange).


Silver Surfer skrev:
btw, jordsvin. Du må gerne lave flere 'vs' hvis du har mod på det. Du kan evt. ændre overskriften på denne tråd? :)

Nu er det heldigvis de færreste BDer der adskiller sig så markant i lys og farveskema fra tidligere versioner (det skulle da lige være den berygtede Coppola's Dracula), og det siger jo også noget om det tvivlsomme i påstanden om, at BDen ser så anderledes ud fordi den aldrende DVD er sådan en mangelfuld teknologi. (Jeg kan da godt finde et par billeder fra denne.)


Okotta skrev:
Jeg kan forestille mig, at vi er ovre i noget med at Mann har ønsket et look med naturlig belysning, grundet filmens tidsperiode - a la Barry Lyndon - og at Mann har valgt, at dette skulle være på blu ray udgivelsen

Jo, men det forklarer ikke hvorfor scener optaget i dagslys nu nærmest ser ud som sen aften eller skumring. Tag nu de to sidste billeder: Jeg synes at belysningen ser klart mest naturlig ud på DVDen; der er ingen lange skygger, så den er sandsynligvis skudt midt på dagen, men på BDen ser det nærmere ud som sen aften.
Citat:
således mørkt ikke bare er mørkt, men faktisk er i stand til at gengive de detaljer, som med garanti er tilstede, i den originale film. Udfra de screengrabs her, er det tydeligt at se, at blu ray'en har flere detaljer end dvd'en.

Ja og nej. I det meste af filmen ER detaljerne der, javist, selv om de næsten forsvinder i mørket, men tag nu det første sæt billeder deroppe: Her er der stort set ingen detaljer tilbage, store dele af både baggrund og forgrund forsvinder i "black crush". Og der køber jeg ikke forklaringen om, at DVD teknologien ikke kunne gengive dette pga. pladsmangel. Filmen fylder jo faktisk mindre hvis der er en masse sort.


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 19:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Coppola's Dracula. Billederne taler vel for sig selv.

DVD
Billede

BD
Billede

DVD
Billede

BD
Billede

DVD - her bliver Winona lyst op af et bål:
Billede

BD - hvad i alverden kommer belysningen fra her?:
Billede


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 20:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
Jordsvin skrev:
Jo, men det forklarer ikke hvorfor scener optaget i dagslys nu nærmest ser ud som sen aften eller skumring. Tag nu de to sidste billeder: Jeg synes at belysningen ser klart mest naturlig ud på DVDen; der er ingen lange skygger, så den er sandsynligvis skudt midt på dagen, men på BDen ser det nærmere ud som sen aften.


Hvis man har i mente det look som Mann er gået efter - og det er godt beskrevet i den tekst jeg har markeret fra anmeldelsen jeg linkede til - så giver det jo perfekt mening.

Mht. Dracula, så er det en mørk film. Jeg så blu ray'en for noget tid siden i et mørkt rum, og den så strålende ud. Men igen - filmen er MØRK, så det er et krav at man ser den i mørke. Gør man det, burde der ikke være problemer.

Der vil selvfølgelig altid være forskellige meninger om, hvordan vi som publikum synes en film skal se ud, men instruktøren foretager det valg han/hun gør.


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 21:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Okotta skrev:
Gør man det, burde der ikke være problemer.

At man ser den i et mørkt rum forvandler jo ikke blå til grøn eller omvendt.
Citat:
Der vil selvfølgelig altid være forskellige meninger om, hvordan vi som publikum synes en film skal se ud, men instruktøren foretager det valg han/hun gør.

Og i det her tilfælde havde filmen et nogenlunde ens udseende i biografen, på VHS, på laserdisc (ovenikøbet en såkaldt "director approved edition"), i den officielle bog, og på DVD - men alle de udgaver var forkerte. Blå skulle have været grøn, orange skulle have været grå... Sony kunne jo passende refundere alle de mennesker der i årenes løb åbenbart har købt defekte versioner. Og så er det jo mærkeligt, at der ikke er kommet et pip fra Coppola i de 15 år, hvor hans vision altså var helt ødelagt.

(For en god ordens skyld bør jeg lige nævne, at jeg synes filmen er Battlefield Earth-ringe. Jeg hader den... Men alligevel synes jeg den bør behandles ordentligt.)


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 21:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
Coppola har tweaked sit farveskema for blu ray udgivelsen; Nogle kan li' det, andre kan ikke. I det mindste er man ikke tvunget til at se den version man ikke kan li'. Tror egentligt lige jeg vil få fat i dvd udgaven, og checke den ud igen. Lang tid siden jeg har set filmen i SD.


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 21:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Jordsvin skrev:
Coppola's Dracula. Billederne taler vel for sig selv.

Ja, det må du nok sige og ved første øjekast ser det ud som om der er leget med farverne.
Der er også stor uenighed om udgivelsen på Blu-ray.com hvor billedekvaliteten går fra 0,5 ud af 5, til 5 ud af 5.
:shock:

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: tors feb 10, 2011 22:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Okotta skrev:
Tror egentligt lige jeg vil få fat i dvd udgaven, og checke den ud igen. Lang tid siden jeg har set filmen i SD.

Hvis du vil have et alternativ til BDen, så bør du anskaffe dig den gamle udgave. CE udgaven har samme farveskema som BDen, så den er der ikke meget ide i at kigge på.

edit: Billederne ovenfor er fra Superbit udgaven.


Top
   
Indlæg: fre feb 11, 2011 4:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Morsomt. Både Last of the Mohicans og dracula er to af de BD titler jeg sætter mest pris på.

At Dracula så ud som den gjorde på DVD, skyldtes formatets begrænsninger i opløsning og visuel kvalitet i det hele taget. Derfor boostede man med lys, blå farver etc. på dvd, men det "answer print" som findes til Dracula, den 100% ægte gengivelse af originalen, findes nu på blu-ray. Resultatet er forfærdelig lækkert blæst op på storskærm og kan slet ikke sammenlignes med den neon udgivelse dvd'en var. Nu ligner den en homage til de gamle gysere.

Last of Mohicans er ligeledes en mørk sag, med en formidabel farvenøgle og igen ser den forrygende ud blæst op. Fordi der er detaljer på dvd'en, hvem siger så at instruktøren mener, at disse skal kunne ses i mørke aftenscener? Derudover skal man huske på, at der er kæmpe forskel på hvordan forskellig udstyr viser billeder. At instruktører nu vælger at lægge så mørke versioner af filmene på blu-Ray skyldes ikke mindst, at teknologi og udstyret findes til at gengive det korrekt. Der er dog enorm forskel på dynamisk kontrast på LCD og stor native kontrast på plasma og projektorer. Som man skifter udstyr vil disse film med tiden afsløre deres skønhed.

Robert Harris om Last of the Mohicans:

http://www.hometheaterforum.com/forum/t ... in-blu-ray

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: fre feb 11, 2011 4:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Og lige link til hans ord om Bram Stokers Dracula:

http://www.hometheaterforum.com/forum/t ... cula-in-bd

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: fre feb 11, 2011 9:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Bruce skrev:
At Dracula så ud som den gjorde på DVD, skyldtes formatets begrænsninger i opløsning og visuel kvalitet i det hele taget.

Så kan du måske for klare, at den Collector's Edition DVD der blev udgivet sideløbende med BDen har præcis samme farveskema og er lige så mørk som BDen? Hvordan kan det lade sig gøre når man nu tænker på "formatets begrænsninger i opløsning og visuel kvalitet i det hele taget"? Hvorfor er blå lige pludselig grøn? Fordi man ikke kunne genskabe den grønne farve på DVD? Og hvordan kan det være, at ingen har brokket sig over alle de forskellige formater: i biografen, på VHS, på laserdisc (ovenikøbet en såkaldt "director approved edition"), i den officielle bog (hvor billederne har samme farveskema som på DVD), og på DVD? Men ikke et pip fra hverken Coppola eller nogen som helst andre involveret i filmens produktion i 15 år.

Robert Harris har tidligere taget fejl om nogle ting (eller haft nogle mærkelige holdninger til brugen af EE og DNR) og det har været pinligt at læse hans påstande omkring f.eks. Elizabeth på henholdsvis HD-DVD og BD. (Pssst! Bruce! Ved du hvad et "argument from authority" er?)


Her er et par andre "morsomme" ting: På den dokumentar der findes på BDen, har klippene samme farveskema og sortniveau som på den gamle superbit DVD. Hvorfor?

Superbit DVD / Blu-ray / CE DVD / Documentary on Blu-ray

Billede Billede Billede Billede

Og en ting mere: Dracula havde premiere i 1992, langt før man lavede "digital intermediates", og Coppola gjorde desuden meget ud af at fortælle, at filmen var lavet uden nogen form for computereffekter eller anden brug af computere, men dette billede fra BDen er et godt eksempel på en digital effekt:
Billede
Hvis nogen af jer tror at sådan en effekt kan opnås analogt, så ved I - med al respekt - ikke meget om film.

DVD / BD / CE DVD
Billede Billede Billede


Top
   
Indlæg: fre feb 11, 2011 10:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 31, 2004 10:42
Indlæg: 1486
Jordsvin, mener du at Dracula blu ray'en er en fejl trykning og at Coppola derfor reelt ikke har haft noget med den (transferen) at gøre?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 6 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team