DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 13:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 612 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors feb 04, 2010 8:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Ja, det bli'r spændende at se om jeg for alvor ser lyset, når jeg får kigget nærmere på de to bestilte Murnau-film. Jeg var mægtigt begejstret for gensynet med The General på Blu-ray og er selvfølgelig klar over stumfilmens indflydelse på filmhistorien såvel som filmmediet generelt. Hidtil har jeg, som tidligere nævnt ved enhver given lejlighed, haft en anelse svært ved at ta' de hurtige, "opspeedede" bevægelser og de voldsomme grimasser og armbevægelser seriøst som en kunstart, men jeg er bestemt indstillet på at kigge på stumfilm med helt nye øjne. Og mon ikke det bli'r en "eyeopener" for mig. ;)

mr_riis skrev:
Husk i øvrigt, at man med fordel kan bestille MoC's udgivelser direkte fra Eureka Entertainment.

Tak for tippet, som jeg ganskevist havde opdaget på forhånd. M + de to Murnau film er bestilt derfra. :thumb:


Top
   
Indlæg: tirs feb 09, 2010 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Så fik jeg set City Girl, og billedkvaliteten er forbløffende god! Og filmen er skam også rigtig fin - man går jo sjældent galt i byen med Murnau...

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 21, 2004 10:57
Indlæg: 566
Geografisk sted: Nørrebronx
Langs M ser da i øvrigt - selvom det ikke er en stumfilm - helt latterligt flot ud på blu-ray: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare7/m.htm

Gisp! http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDReviews49/m_blu-ray/large/large_m_blu-ray2x.jpg

_________________
"The secret? I don't know... I guess you've just gotta find something you love to do and then... do it for the rest of your life. For me, it's going to Rushmore."

foto :: Kenneth McNeil Photography
film :: Criticker
musik :: Last.fm


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 11:54 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg vil i øvrigt lige gentage et spørgsmål, jeg stillede i min Spartacus-tråd:

Er der en idé i at samle debat om alle (ældre) katalogtitler a la Spartacus i én tråd? Det kunne fx. være film fra før 1970, men selvfølgelig efter stumfilmene. Jeg ved ikke, hvor stor interessen er for denne type film, så det kunne måske samle fokus en smule, hvis det hele lå ét sted.

Jeg spørger i denne tråd, da jeg kunne forestille mig, at der er en del overlap i interessegruppen for de to typer film.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 11:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Buck Rogers skrev:
Jeg vil i øvrigt lige gentage et spørgsmål, jeg stillede i min Spartacus-tråd:

Er der en idé i at samle debat om alle (ældre) katalogtitler a la Spartacus i én tråd? Det kunne fx. være film fra før 1970, men selvfølgelig efter stumfilmene. Jeg ved ikke, hvor stor interessen er for denne type film, så det kunne måske samle fokus en smule, hvis det hele lå ét sted.

Jeg spørger i denne tråd, da jeg kunne forestille mig, at der er en del overlap i interessegruppen for de to typer film.


Jeg er helt sikkert interesseret. Den officielle klassikertråd (1930-1969)?

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 12:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Det er da en glimrende titel. Jeg ved ikke, hvor den øvre grænse bør gå, men 1969-1970 er måske meget passende?

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 12:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Ja, undskyld, kære Buck....men jeg bryder mig bestemt ikke om at film fra før 1970 bliver sendt i skammekrogen med deres egen tråd. Betyder det så med de to fantastiske Brian G. Hutton/Clint Eastwood-klassikere som dukker op på BD her til sommer, at Ørneborgen fra 1968 skal diskuteres i selskab med tonsvis af andre titler, mens Kellys Helte fra 1970 gerne må få sin egen tråd?! :? ;)

Stumfilm er jo en unik og "særartet" udtryksform, mens der er noget nær et par verdener til forskel mellem f.eks. Gone with the Wind, North By Northwest, Gigi og The Wild Bunch.
Desuden HAR vi jo allerede en HD-udgivelses-tråd, hvor man kan gøre opmærksom på titler, som man ikke mener umiddelbart skal have sin egen tråd.
Jeg synes helt klart det - stadig - må være op til den enkelte DAHF-bruger om en film uanset alder bør få sin egen tråd. Der dukker så vildt meget spændende op af ældre dato på Blu-ray at det vil være utroligt ærgeligt, hvis mange interessante diskussioner skal drukne i et virvar af titler i en enkelt tråd.

Kort sagt synes jeg dit forslag er en rigtig dårlig idé....


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
@Steiner: Omvendt så samler man lettere en mindre gruppe af folk om én tråd frem for at lave en tråd per udgivelse. Det er jo ikke altid man opdager nye tråde, mens man (= jeg) typisk abonnerer på de tråde man finder interessante. Det giver jo netop interessante diskussioner, som her i stumfilmstråden, spaghettiwesterntråden osv. Jeg er dog enig med dig i at en klassikertråd er meget bredt defineret.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 12:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Man kunne jo også lave tråde, hvor filmene bliver samlet ifht. skuespillere og instruktører, f.eks. en Eastwood-tråd eller en George Cukor-tråd.

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 12:56 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
@Steiner: Bare rolig - det er så afgjort ikke min intention at sende noget som helst i skammekrogen (City Girl bliver vel heller ikke sendt i skammekrogen, selv om den er en del af stumfilmstråden?)
1. 1970 var udelukkende et forslag, en smule arbitrært valgt, men med udgangspunkt i, at det var kort herefter, at Spielberg, Lucas, Coppola mv. kom og ruskede op i filmmiljøet.

2. Min idé med tråden har baggrund i, at jeg flere gange har prøvet at starte tråde med film, som jeg vil vurdere som værende klassikere (senest Spartacus, tidligere African Queen samt info om Ben Hur, Maltese Falcon). Jeg ved ikke, om min indlæg er dårligt formuleret eller om jeg har overvurderet de pågældende titlers betydning, men antallet af svar har i alt fald ikke været overvældende. Personligt synes jeg, at det er helt fantastisk, at de pågældende film kommer på BD, men jeg er da også klar over, at der nok er mere aktivitet i en LotR på BD-tråd eller debatten om Avatar. Så, i stil med Martins franske film- og stumfilmstrådene var idéen såmænd bare at samle opmærksomheden om film, der har en mindre, men inkarneret fanskare :)

3. Det kan meget vel tænkes, at definitionen af tråden skal være mere skarp. Jeg har bare prøvet at stikke en finger i jorden. :beerchug:

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 13:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
@Mikl. Personligt mener jeg nu stadig det bliver noget gevaldigt rod, hvis ALLE ældre titler uden undtagelse skal samles under ét. Alene Gone with the Wind og The Wizard of Oz har 4 sider hver fyldt med indlæg i sin egen tråd i skrivende stund. Hvis alle indlæggene om de to film skulle rodes sammen med alt muligt andet, ville jeg ihvertfald ikke kunne overskue det.
Måske var det istedet en idé, hvis man lavede en samlet tråd kaldet "Nyt Lort", hvor man passende ku' snakke stolpe op og stolpe ned om District 9, Pandorum, Terminator Salvation, Paranormal Activity etc. i én pærevælling! ;) (Dette forslag ville næppe vinde gehør.... :lol: )

Nej, jeg holder stadig på at det må være op til den enkelte bruger om man synes en film bør ha' sin egen tråd, fremfor at der kommer nogle regler om "alders-restriktioner", som man pine-død-og-djævle SKAL overholde.


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 13:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Mikl skrev:
@Steiner: Omvendt så samler man lettere en mindre gruppe af folk om én tråd frem for at lave en tråd per udgivelse. Det er jo ikke altid man opdager nye tråde, mens man (= jeg) typisk abonnerer på de tråde man finder interessante. Det giver jo netop interessante diskussioner, som her i stumfilmstråden, spaghettiwesterntråden osv. Jeg er dog enig med dig i at en klassikertråd er meget bredt defineret.

Hvordan definerer man egentligt at en film er klassiker?
Skal den bare være gammel eller hur :nuts:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 13:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
@Buck. Flere af de udgivelser som du - forgæves - mener du har prøvet at gøre opmærksom på med deres egen tråd, ligger et stykke ud i fremtiden (Spartacus, The African Queen og mange andre). Jeg vil f.eks. ha' svært ved at skrive meget andet end JUBIIIIIIIIIIIIIIII og HURRRRRAAAA med Spartacus flere måneder før jeg overhovedet kan anskaffe mig titlen. Mit jubel-råb synes jeg er temmelig uinteressant for andre, hvorimod jeg bestemt kunne tænkes at komme på banen med et mere konstruktivt indlæg, når jeg først havde fået disc'en i afspilleren. Skulle jeg til at bladre 50 sider tilbage i en pre-1970er tråd, hvor alt muligt andet ligger og roder rundt for at citere dig for denne udgivelse 3 måneder efter du har gjort opmærksom på den, ville jeg opgive på forhånd....


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 14:15 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Fair nok - African Queen udkommer om knapt 4 uger, så voldsomt langt ude i fremtiden kan det vel ikke kaldes. Jeg ved heller ikke, om det er sværere at bruge søgefunktionen til finde finde en titel i en fælles tråd (søgefunktion) end at søge efter en dedikeret tråd - evt. manuelt (AQ er pt. i bunden af side 2 og falder nok ikke lige i øjnene). Som Mikl pointerede, kan det være rart med opdateringsmails, når der sker noget i en fællestråd.

Og måske er det ikke interessant at høre andre juble over en kommende udgivelse, men det plejer folk så alligevel at gøre med div. nyere titler ("Den skal hjem!", "Det bliver for vildt!!" etc.), så det burde vel også være tilladt at dele sin begejstring over en ældre film og evt. komme med information om restaureringsarbejde, erfaringer med studiets katalogtitler o.l.

Men igen - det var et forslag :) I sidste ende er hovedsagen jo også, at filmene bliver debatteret, når de udkommer.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre feb 26, 2010 15:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
@Buck Rogers. Ja, i skrivende stund er der godt og vel 4 uger til at The African Queen udkommer, men nu oprettede du jo allerede en tråd, da de første rygter om udgivelsen dukkede op på nettet for omkring tre måneder siden. ;)
Anyway, det skal vi nu ikke skændes om. :beerchug:

Det er nok ret individuelt, hvordan man synes det er nemmest at bruge søgefunktionen, men jeg vil alligevel mene med f.eks større titler som Gone with the Wind, at det er skønnere at læse alle indlæggene om den i en tråd som kun handler om den, fremfor at skulle søge efter 50 indlæg i en tråd, som er spækket med alt muligt andet.

Og jo, selvfølgelig skal folk da ha' lov at juble over en kommende udgivelse og spontant udtrykke deres glæde over at den pågældende film udkommer i fremtiden....det er bare normalt ikke noget, jeg bruger alt for meget krudt på selv at gøre, medmindre jeg samtidig har et eller andet forholdsvis relevant at tilføje.

Det er naturligvis fint at du kommer med et konstruktivt forslag til forbedringer her på DAHF (og ikke mindst at du gør opmærksom på kommende film af ældre dato, som dukker op på Blu-ray)....det skal du bestemt ikke ha' kritik for, men samtidig håber jeg da det er i orden, at jeg kommer med argumenter for, hvorfor jeg personligt ikke synes godt om dit "samle-alt-i-én-tråd"-forslag. (og jeg ER jo kendt for at være en gammel sur brokrøv. ;) )


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 612 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team