DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 10:03

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 512 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn okt 11, 2009 23:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Det var gået min næse forbi at F.W. Murnau's Sunrise var udkommet på blu-ray, så den har jeg kastet mig frådende over og bestilt. Jeg tror det er den første stumfilm der er udkommet på blu-ray forresten (?), så hvis der er andre stumfilm-interesserede kan vi holde hinanden opdaterede på kommende udgivelser her. :)

Læs i øvrigt blu-ray.com's anmeldelse. Filmen ligner jo en drøm!
http://www.blu-ray.com/movies/Sunrise-B ... view/6696/

"Who the hell wants to hear actors talk?" -- H. M. Warner, Warner Brothers, 1927.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Senest rettet af Mikl tirs feb 02, 2010 11:42, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: søn okt 11, 2009 23:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Når Mel Brooks boksen kommer indeholder den Silent Movie. Gælder det? :)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: søn okt 11, 2009 23:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 12, 2004 11:59
Indlæg: 2154
Geografisk sted: Frederiksberg
Mikl skrev:
Det var gået min næse forbi at F.W. Murnau's Sunrise var udkommet på blu-ray, så den har jeg kastet mig frådende over og bestilt. Jeg tror det er den første stumfilm der er udkommet på blu-ray forresten (?), så hvis der er andre stumfilm-interesserede kan vi holde hinanden opdaterede på kommende udgivelser her. :)

Læs i øvrigt blu-ray.com's anmeldelse. Filmen ligner jo en drøm!
http://www.blu-ray.com/movies/Sunrise-B ... view/6696/


Det er årets udgivelse, jeg har siddet og savlet over mit eksemplar siden den udkom :)

_________________
http://www.uncut.dk


Top
   
Indlæg: søn okt 11, 2009 23:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Silver Surfer skrev:
Når Mel Brooks boksen kommer indeholder den Silent Movie. Gælder det? :)


Jeg tænkte på om jeg skulle skrive den på i parantes, men naah - det gør den ikke ;)

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: man okt 12, 2009 7:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Mikkel, DVDsnak skrev:
Det er årets udgivelse, jeg har siddet og savlet over mit eksemplar siden den udkom :)

Jeg er helt enig! En smuk udgivelse af en fantastisk film! Den har allerede været i afspilleren flere gange...

I øvrigt er Murnaus City Girl også på vej fra MoC.

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: man okt 12, 2009 13:25 
Online
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Jeg skrev et indlæg i MoC-tråden, men den hører jo til under "DVD udgivelser", så det er nok derfor, jeg ikke hørte nærmere. Jeg citerer lige indlægget:
"For det første har en eller anden hos MoC haft grundigt fat i saksen, for den lovede 120-siders bog er nu reduceret til 20 sider.
For det andet ved jeg ikke, om jeg har forventet for meget, men i den alm. version ligner BD'en for mine utrænede øjne mest bare en upconverted DVD. Den tjekkiske udgave virker dog mere skarp på BD'en.

Der skal dog ikke herske tvivl om, at uanset format er 2009-udgivelsen langt foran tidligere udgaver."

Men hvis I bedømmer, at BD'en er væsentligt skarpere og detaljeret end dvd'en, er det selvfølgelig den jeg skal have fat i. Jeg synes bare ikke det er åbenlyst ud fra Bæverens sammenligning.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man okt 12, 2009 17:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Forklaringen på den tyndere booklet blev givet af brugeren peerpee på criterionforum.org, der arbejder hos MoC:
Citat:
It just got way too large for us to manage. We'd be sending out something the size of a doorstep in the mail. There are lots of other costs associated with such a large package too.

We didn't want to include some of the essays and not others, so we cut the lot.

We probably will not be doing any booklets larger than 48-pages again. Thanks to the Blu-ray box.

Kilde: http://www.criterionforum.org/forum/vie ... &start=100

De manglende essays fra bookletten findes online HER (nederst til venstre ovenover traileren).

Jeg synes bestemt, at BD'en ser bedre ud end dvd'en - især den tjekkiske version!

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: man okt 12, 2009 21:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Er der nogen meninger om hvilken version af Sunrise der er bedst? Hvilken en skal jeg sætte på?

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: man okt 12, 2009 22:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Start med Movietone-versionen. Det er den mest komplette version med de originale mellemtekster og det originale lydspor. Derefter kan du snuppe den tjekkiske version, der ser bedre ud på BD'en, men som mangler nogle scener og har tjekkiske mellemtekster. Det originale lydspor er her klippet til, så det passer til versionen. Det pudsige er, at den tjekkiske version i høj grad består af andre takes end den amerikanske.

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 13:18 
Online
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Kino udgiver Buster Keaton-klassikeren The General på BD 10. november. Den er bestemt seværdig.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 13:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Buck Rogers skrev:
Kino udgiver Buster Keaton-klassikeren The General på BD 10. november. Den er bestemt seværdig.


Jamen jamen, tråden kommer jo allerede til sin ret! :D

Det helt store højdepunkt bliver dog når Warner udgiver Chaplin sættene på blu :loco:

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 13:48 
Online
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7953
Mikl skrev:
Det helt store højdepunkt bliver dog når Warner udgiver Chaplin sættene på blu :loco:

Jeps :) En velrestaureret Nosfetaru eller Das Cabinet des Dr. Caligari ville nu heller ikke være skidt!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 17:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Mikl skrev:
Det helt store højdepunkt bliver dog når Warner udgiver Chaplin sættene på blu :loco:

Jamen, det er ikke engang sikkert, at det bliver Warner, der kommer til at stå for udgivelserne - ikke i USA i hvert fald. Delvist bekræftede rygter florerer om, at The Criterion Collection har købt - eller er i gang med at forhandle om at købe - rettighederne til Chaplins film.

Se f.eks.: HER og HER.

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig Abel Gances Napoléon eller Erich von Stroheims Greed på BD, men det er nok for meget at håbe på...

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 17:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
At The General dukker op på BD lyder godt i mine ører.

Jeg har flere gange tidligere nævnt mine "problemer" med stumfilm - jeg forstår dem altså ikke som kunstart. Selvfølgelig kan jeg godt se det i filmhistorisk perspektiv og respektere dem som så. Det kniber desværre grueligt med at ta' dem seriøst som underholdning og/eller (især) som kunst, selvom guderne skal vide jeg har prøvet gennem årene.

Buster Keatons Generalen husker jeg dog som en glimrende film, som selv jeg kunne lade mig underholde af. Så den skal selvfølgelig ha' en chance på BD. :thumb:

Jeg ved ikke om man kan regne med datoen, men Eisensteins Panserkrydseren Potemkin er annonceret på BD i Sverige med udgivelsesdato 28. oktober. Personligt tvivler jeg på det holder stik, men nu er oplysningen givet videre. (den film synes jeg iøvrigt heller ikke var helt dum - og det ville være dejligt hvis den blev udgivet med Peter Peters nye svulstige score. ;) )

Billede


Top
   
Indlæg: tirs okt 13, 2009 22:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
@Steiner:

Det der gjorde at jeg fik øjnene op for stumfilm og deres særlige kvaliteter var netop Chaplin. For at forstå den som kunstform skal man nok kigge lidt på historien. Da filmen kom frem og var stum, var det netop en særlig egenskab ved film - at der ingen snak var - i kontrast til f.eks. teatret. Til gengæld kunne man rejse rundt i hele verden, og til steder der ikke eksisterede, fra sin biografstol, og det var netop billedet og det visuelle udtryk der var i centrum. De særlige egenskaber udviklede en særlig fortælleteknik. Hvor meget kan man fortælle uden ord, så publikum stadig er med, så man ikke behøver de forbistrede mellemtekster i tide og utide? DET er kunsten for mig i stumfilm - det at det udelukkende handler om visuelt udtryk, gestikuleringer og fortælleteknik. Som eksempel på det, så se denne scene fra Chaplins City Lights:
http://www.youtube.com/watch?v=NiUCW8EVMy8#t=6m18s

Læg mærke til hvor meget historie, hvor meget du får at vide om figurerne og hvor meget der bliver etableret bare i denne scene - uden et eneste ord. Når du har set den til ende og ikke fatter hvad jeg snakker om, så se den igen. ;) Og se så hele filmen bagefter. Og se så The Kid. Og Gold Rush. Og.. Og...

Det interessante ved stumfilmen er, at da tonefilmen kom var der flere der blot så det som et gimmick, og det var vist en Warner-bror der fik udtalt at folk da i hvertfald ikke gad se skuespillere snakke. Set med nutidens øjne er det jo en komisk kommentar, men i lyset af ovenstående var det jo faktisk ganske begavet. Det var ikke det der var filmmediets styrke, det var ikke det film handlede om. Film var visuelle.

Mht. fortælleteknikken, tog det jo også nogle år at udvikle filmsproget til et medie med både visuelle og auditive fortællekneb. Det var ikke noget der bare faldt naturligt. Se bare på hvor mange film fra slut 20'erne og 30'erne der stadig bruger intro-tekster og ind imellem også mellemtekster til at hjælpe publikum selvom de havde skuespillernes dialog til at hjælpe dem. Med andre ord tager vi idag dialog i film for givet, men det er kun fordi filmmediet har forandret sig. Du skal derfor ikke se stumfilm med samme øjne (ører?) som du ser tonefilm.

Jeg håber det kunne skubbe dig lidt i den "rigtige" retning. ;)

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 512 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team