DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 14:11

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 512 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn jan 31, 2010 13:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
Mikl skrev:
DanishDrummer skrev:
Tror I, at M og City Girl bliver regionsfri eller låst til B?
The General er fri, men den er jo også udgivet af Kino i USA - har de separate produktionselskaber, eller hvad?


City Girl er regionsfri, men M er låst, vistnok fordi Criterion har den på vej i USA:
http://www.blu-ray.com/news/?id=4101


Tak for info. Så venter jeg på Criterions M og nøjes med at bestille City Girl. Undrede mig bare over, at Amazon.co.uk havde City Girl til direkte bestilling, mens The General kun fås via US import. Ingen der ved, om der skelnes mellem Kino US og Kino UK?


Top
   
Indlæg: søn jan 31, 2010 13:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
DanishDrummer skrev:
Tak for info. Så venter jeg på Criterions M og nøjes med at bestille City Girl. Undrede mig bare over, at Amazon.co.uk havde City Girl til direkte bestilling, mens The General kun fås via US import. Ingen der ved, om der skelnes mellem Kino US og Kino UK?

City Girl er jo fra MoC/Eureka, som er et UK-baseret firma. Kino er US-baseret. Der er mig bekendt ikke noget, der hedder Kino UK.

Mht. Blu-ray regionskodning fra Criterion og Masters of Cinema kan man i øvrigt indtil videre gå ud fra disse grundregler: Criterion er altid "Reg. A", mens MoC, så vidt muligt er "Reg. free". Når en titel både er udgivet af Criterion og MoC, vil MoC dog altid være "Reg. B" (For All Mankind).

Det er i øvrigt sløvt af MoC, at de ikke angiver regionsoplysninger på deres site om de forskellige udgivelser, når nu diskenes øvrige specifikationer er så udførligt beskrevet!


Top
   
Indlæg: søn jan 31, 2010 14:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
hitchcock.dk skrev:
DanishDrummer skrev:
Tak for info. Så venter jeg på Criterions M og nøjes med at bestille City Girl. Undrede mig bare over, at Amazon.co.uk havde City Girl til direkte bestilling, mens The General kun fås via US import. Ingen der ved, om der skelnes mellem Kino US og Kino UK?

City Girl er jo fra MoC/Eureka, som er et UK-baseret firma. Kino er US-baseret. Der er mig bekendt ikke noget, der hedder Kino UK.

Mht. Blu-ray regionskodning fra Criterion og Masters of Cinema kan man i øvrigt indtil videre gå ud fra disse grundregler: Criterion er altid "Reg. A", mens MoC, så vidt muligt er "Reg. free". Når en titel både er udgivet af Criterion og MoC, vil MoC dog altid være "Reg. B" (For All Mankind).

Det er i øvrigt sløvt af MoC, at de ikke angiver regionsoplysninger på deres site om de forskellige udgivelser, når nu diskenes øvrige specifikationer er så udførligt beskrevet!


Min fejl. Havde rodet rundt i Masters of Cinema og Kino. Og tak for tommelfingerreglerne ifm. Criterion vs. MoC. Og ja, det er sløvt, at de ikke kan finde ud af at angive region på deres hjemmeside - især når det er så bøvlet at finde rundt i, som det er. Tilbage står nu blot spørgsmålet, hvilken standard Kino kører med? Jeg gætter/håber på "Region Free", for det er deres The General jo. Så man kan altså regne med en regionsfri Potemkin, ikke?


Top
   
Indlæg: man feb 01, 2010 9:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Det vil blive interessant at se, hvordan man løser problemet med, at nogle stumfilm ikke er optaget med 24 billeder i sekundet. Dette gælder f.eks. Potemkin, som - så vidt jeg ved - skal vises med 18 eller 20 billeder i sekundet. Er der nogen, der har en idé om, hvordan det løses rent teknisk?

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 01, 2010 10:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
På dvd-formatet har man gjort det ved at gentage frames, dvs. at i stedet for en normal rækkefølge som:
Frame 1, frame 2, frame 3, frame 4, frame 5 osv.

har man benyttet en rækkefølge som fx:

Frame 1, frame 2, frame 3, frame 4, frame 4

Derved er der kun kommet 4 frames i løbet af den tid 5 frames burde være vist, dvs. at den reelle hastighed bliver 20 fps. I praksis er det dog ofte endnu mere kompliceret på dvd-formatet, da der som regel er benyttet interlacing, hvorfor der kun er tale om gentagelser af "halvbilleder" (altså et interlaced frame). Men man kan selvfølgelig også opnå denne hastighedsnedsættelse uden interlacing. Jeg tror, at DFI's udgave af Blade af Satans bog er lavet uden interlacing, men med gentagelse af hele billeder. Det vil være nemt at konstatere ved at finde en scene med bevægelse og køre filmen "frame by frame".

EDIT: Jeg kan lige tilføje, at jeg her har beskrevet 4 forskellige udgaver af Hitchcocks stumfilm The Lodger (1926). Der er stort set tale om 4 identiske cuts (ingen udgaver er klippet, men en enkelt er trimmet en anelse, da der er benyttet en beskadiget master). Men de fire versioner er helt forskellige i varighed, da de varer hhv. 71, 89, 93 og 99 minutter! Forskellen skyldes især, at hastighedskorrektionen er foretaget anderledes (eller slet ikke) på de forskellige udgaver, samt - i mindre grad - at den tid, mellemteksterne vises, kan variere fra udgave til udgave.


Top
   
Indlæg: man feb 01, 2010 11:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Tak for informationerne!

Nu får jeg helt lyst til at gense The Lodger! En fremragende film, som jeg bestemt gerne ville have på blu-ray (så jeg kan smide min spanske dvd ud).

EDIT: Jeg kan i øvrigt oplyse, at min spanske dvd (fra selskabet Suevia Films) er 70 minutter og 31 sekunder og har den fine undertitel El enemigo de las rubias (Blondinernes fjende). Den er del af et meget billigt bokssæt, der indeholder (næsten) alle Hitchcocks britiske film i meget svingende billedkvalitet - imponerende nok er The Lodger en af de film, der ser bedst ud - til trods for, at det er den ældste! Jeg beklager off topic.

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 01, 2010 13:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Helt off-topic er det nu ikke; det er jo stumfilm, vi snakker om, og det kan da være, The Lodger kommer på BD en dag. Den spanske dvd er åbenbart en 25 fps udgave - måske samme transfer, som den glimrende tyske disk. Det er vist 3-4 år siden, jeg lavede min lille Lodger-sammenligning, og siden dengang er der jo kommet en R1-dvd fra MGM, som nu er markedets klart bedste både mht. billedkvalitet, musik (score) og bonus. Og ja, det er en fremragende film!

Angående hastighedskorrektion, som er et højst relevant emne for denne tråd, mener jeg at have læst om fremtidige HD-systemer, som muliggør 16, 18 eller 20 fps afspilning. Det vil være en stor gevinst! Dreyers Præsidenten fra DFI har jeg engang anmeldt på hitchcock.dk, og den er garanteret interlaced, og den har hastighedskorrektion. Blade af Satans bog fra DFI er også hastighedskorrigeret, da den varer meget længere end den amerikanske disk, men jeg mener som sagt ikke, den er interlaced (jeg har tidligere taget screenshots fra disken, og husker ingen interlacing, men kigger nærmere på den, når jeg får tid). Hvorfor DFI skulle have benyttet forskellig fremgangsmåde ved de to nævnte film, ved jeg dog ikke. Jeanne d'Arc fra Criterion er ikke hastighedskorrigeret, men jeg ved, at Mikkel, DVDSnak har en uofficiel testdisk fra DFI med korrekt framerate (jeg husker ikke om det er 18 el. 20 fps, eller noget helt tredje).

At have korrekt framerate på sine stumfilm er et must, men det er et komplekst emne, og medfører med den nuværende HD-teknologi også nogle ulemper. Der bliver nok tale om en afvejning af fordele og ulemper med hver enkelt restaurering/udgivelse.


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 8:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Bæveren har screenshots-sammenligning mellem DVD og den nye BD udgave oppe. :thumb:

Scheisse! Det kostede mig så lige 139 kr. - og et brudt løfte:

Steiner skrev:
Billede

Selvom der er et stykke tid til april bliver det utvivlsomt mit næste stumfilmsindkøb (medmindre Sunrise og den kommende City Girl ryger gevaldigt ned i pris forinden. ;) )


Her i den tidlige morgenstund blev jeg simpelthen SÅ fascineret af Murnaus billeder på DVDBeavers side at jeg netop har forudbestilt City Girl. Arh, well, man har som bekendt et standpunkt til man ta'r et nyt..... ;)


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 10:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Steiner er smitten! :thumb:

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 10:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Mikl skrev:
Steiner er smitten! :thumb:
Ja, eller osse er jeg bare blevet sneblind.... :loco:


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 11:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Steiner skrev:
Mikl skrev:
Steiner er smitten! :thumb:
Ja, eller osse er jeg bare blevet sneblind.... :loco:


Well, spøg til side....jeg må tilstå at dette shot fra City Girl bl.a. var med til at få ti-øren til at falde:

Billede

Man siger som bekendt at et billede siger mere end 1000 ord: Framingen og lyssætningen kædet sammen med pigens udtryksfulde ansigt gør at man ikke ét sekund er i tvivl om faren, der lurer i det urovækkende element, som befinder sig bag døren. Dét fandt jeg sgu ret fascinerende og kunne pludselig se udaf den filmframe, hvilket elementært enkelt og alligevel dybt komplekst billedsprog stumfilmen benytter.
Uden på nogen måde at skulle sammenligne mig med Murnau - overhovedet - mindede det mig desuden om at jeg jo selv engang for mindst et par krige siden, var med til at lave en prisbelønnet lille undergrundskortfilm (skudt i sort-hvid med enkelte neonfarvede sekvenser, lidt ala color-tintede stumfilm), som netop forsøgte at benytte lange skyggevirkninger og fuldstændig uden dialog prøvede at skabe angst, klaustrofobi og faresignaler, næsten ala ovenstående billede (og for at det ikke skal være løgn er eneste "dialog" i kortfilmen en besked som dukker op på en sort computerskærm nærmest som stumfilmenes små "dialogkorts-intermezzoer").

Tjah, det kan godt være jeg er oppe i de lidt højere luftlag og skyder over målet med ovenstående svada (og måske oven i hatten er blevet kuldret i hovedet af sneen), men bæver-billederne fik mig ihvertfald til at indse at jeg nok må begynde at kigge nærmere og mere intensivt på stumfilmens udtryksform fremover. :)



BTW: Jeg gør sjældent noget halvt, når jeg først bli'r hooked, så Sunrise har jeg også netop bestilt. ;)


Senest rettet af Steiner tirs feb 02, 2010 11:42, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 11:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Fedt Steiner! Det er netop dér stumfilmen er så fantastisk. Det er ikke bare film der mangler tale, det er en helt anden udtryksform en talefilmen. Smukt. :D

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 12:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Du skyder bestemt ikke over målet, Steiner. Da Truffaut i starten af 60'erne interviewede Hitchcock til sin bog, snakkede de en del om stumfilmenes strenge billedmæssige økonomi. Da man ikke havde lyd til at fortælle om plottet i stumfilmene, var man jo nødt til at meget opfindsom for at vise i billeder, hvad der var på færde. Selvfølgelig havde man mellemtekster at støtte sig til, men disse kunne man jo ikke trække på hele tiden. Hitchcock var en stor beundrer af især Murnau, og fortæller med ærefrygt til Truffaut, at Murnau endda formåede at lave en hel stumfilm uden mellemtekster! Den form for billedmættede fortællinger forsvandt pludselig med tonefilmens fremkomst omkring 1929. Der glemte filmskaberne pludselig alt, hvad de havdle lært mht. at fortælle i billeder, fordi det ikke længere var nødvendigt at "fortælle" film på den måde. Nu kunne karaktererne jo sige, hvad de følte, og fortælle til hinanden og publikum, hvor filmen i plotmæssig henseende var på vej hen.

Både Hitchcock og Truffaut var enige i dette.

Det er et fantastisk billede fra City Girl! Det med at vinduessprosser kaster skygge er en flot metafor - det kan jo både give associationer i retning af kors (krucifix) og fængsel:

Billede

Billede

De to ovenstående billeder (fra Rebecca, 1940, og La belle noiseuse, 1990) havde jeg tilfældigvis liggende. Filmhistorien bugner af den slags billeder.


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 12:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Jeg har ikke været opmærksom på City Girl før, men tak for orienteringen, Steiner!

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: tirs feb 02, 2010 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Steiner skrev:
Jeg gør sjældent noget halvt, når jeg først bli'r hooked, så Sunrise har jeg også netop bestilt. ;)

Det tror jeg ikke, at du kommer til at fortryde. Det er for det første en fantastisk film, og for det andet er det en af de - efter min mening - bedste blu-ray-udgivelser i 2009. Jeg glæder mig også til City Girl, som jeg dog aldrig har set før. Og bæverens screenshots har bestemt gjort forventningens glæde endnu større.

Husk i øvrigt, at man med fordel kan bestille MoC's udgivelser direkte fra Eureka Entertainment.

_________________
Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 169 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 512 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team