DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 7:59

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 101 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs okt 12, 2010 20:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn maj 20, 2007 16:00
Indlæg: 3156
Geografisk sted: Skive City
lunddal skrev:
hitchcock.dk skrev:
Ja, jeg kan bekræfte, at Blockbuster har 3 for 270!


Er det før panelrabat?


Ja :thumb:


Top
   
Indlæg: tirs okt 12, 2010 22:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg har netop "..Går i Krig" i afspilleren. Har skippet lidt rundt i den og vil give Steiner ret i hans kritik af billedet.

Først og fremmest: Olsen Banden har ikke set så godt ud som den gør nu, måske ikke engang i biografen. Kontrast, farvebalance og detaljer fremstår super godt. Den tilbagelænede seer vil nyde og blive imponeret af Olsen Banden på blu-ray. Seere som Jordsvin vil givetvis korse sig og afbrænde blu-rayen rituelt på Mosedalvej i Valby.

Der er ingen tvivl om at DNR-kæppen er blevet svunget. Det er svært at identificere filmkorn, undtagen i sammensatte optagelser som f.eks. når de kører bil, men der mister man også detaljer (pga. de sammensatte optagelser). DNR har jo desværre den uheldige bivirkning at hudtoner i almindelighed og ansigter i særdeleshed tager sig kunstige og en kende unaturlige ud. Voks-agtige. Kynikere vil påstå at Ove Sprogøe har fået botox-behandlinger. Det menneskelige øje er særdeles følsomt overfor hudtoner - det er en farvebalance som fotografer bruger timer på at ramme rigtigt, og DNR er gift for hudtoner, fordi de glattes ud og ensartes.

Yderligere lider visse ensartede flader også lidt under den digitale behandling. Der kan optå et unaturligt spil i en flade som ellers burde være helt rolig.

Når alt dette er sagt, er alt dette ikke noget der vil afholde mig fra at indkøbe flere film i serien. Prisen er god og jeg tvivler på at Nordisk Film tager en tur til igennem restaureringsmaskinen i nærmeste fremtid, og jeg gentager: Olsen Banden har aldrig set så godt ud - måske lige med undtagelse af i biografen. Og så er det i øvrigt første gange at de kan ses i deres oprindelige format (1.66:1) i hjemmebiografen.

Om udgivelserne i øvrigt kan jeg kun sige at det er en tynd kop te - ja nærmest bare vand uden smag. De er drænede for alt andet en filmen. Ikke engang sceneadgang har NF kunnet finde plads til (der er dog sceneskift hvis man skipper fremad med fjernbetjeningen). Vurderingen har tydeligt været at de skal ud så billigt som muligt, for at have mulighed for at tjene sig selv hjem. Og så er det i ekstramaterialeafdelingen at der bliver sparet.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: tirs okt 12, 2010 22:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre sep 10, 2004 19:20
Indlæg: 999
Geografisk sted: København
Mikl skrev:
Der er ingen tvivl om at DNR-kæppen er blevet svunget.


Øv hvor er det bare surt :( Når man hamrer 250.000 kr. af pr. film, kan man så ikke gøre sig den ulejlighed IKKE AT PILLE VED DE SKIDE KORN? Det er jo unødvendig ekstrabehandling!

Man ... det vil sige enhver som vil tillade sig at tage begrebet filmelsker om sig selv i sin mund ... vil have sin film så tæt på originalen og instruktørens vision som overhovedet muligt. Det ærgrer mig, hvis Nordisk Film hopper med på HD ignoranternes dans, at et billede skal være renset for filmgryn og blankt som en pudret baby numse.

Socialdemokrater, hængerøve, hundehoveder ....

_________________
Om filmkvalitet


Top
   
Indlæg: ons okt 13, 2010 0:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jun 02, 2003 1:01
Indlæg: 6974
Geografisk sted: Hjørring
jeg gentager lige mig selv, er der nogle screenshots ude? fordi jeg vil gerne se hvordan, de ser ud, inden jeg køber nogen af dem.

_________________
:thumb:min twitter!


Top
   
Indlæg: ons okt 13, 2010 12:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Hvis du ikke vil læne dig op af Mikls indtryk, kan du starte med at leje en film og selv se kvaliteten.

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: tors okt 14, 2010 7:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
KingHans skrev:
jeg gentager lige mig selv, er der nogle screenshots ude? fordi jeg vil gerne se hvordan, de ser ud, inden jeg køber nogen af dem.


Jeg prøvede igår at tage nogle billeder fra projektor, men de blev røv og nøgler (det kræver mere tid og bedre kamera), men du kan for en lille ide om billede beskæringen, som er klart bedre på Blu-Ray'en.

Øverste billed er DVD, nederste er Blu-Ray:

Billede

Billede

Køb du bare filmene på blå, så ringe er de ikke.

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: tors okt 14, 2010 7:50 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Efter at have samplet en enkelt har jeg købt hele stakken. Jeg er enig med alle andre i, at Olsen Banden aldrig har set bedre ud.

Jeg bebrejder Jordsvin at han har "lært" mig om DNR her på dahf, for før jeg blev gjort opmærksom på dette generede det mig ikke. Nu generer det mig til gengæld, at især Egon og Benny ser utrolig glatte ud. Filmkornene savner jeg ikke som sådan, men kan godt se at når de mangler, så bliver billedet på nogle tidspunkter meget digitalt og glat at se på. Når det så er sagt, så synes jeg ikke at ovenstående bør holde Hans eller andre fra at kuppe sin lokale Blockbuster for en stak Olsen Banden film. DNR er ikke så udtalt at det ødelægger den overordnede fornøjelse ved at gense klassikerne på Blu-ray.

Jeg håber i hvert fald at OB og Martha er tegn på, at vi kan forvente os flere gamle danske film i HD.


Top
   
Indlæg: tors okt 14, 2010 8:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Jeg forstår ikke at man på noget som helst niveau, vil acceptere DNR og slet ikke på gamle danske klassikere som Olsen Banden.


Top
   
Indlæg: tors okt 14, 2010 9:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Så så, Kim - nu lyder du som mig på en dårlig dag. ;)

Jeg tror jeg vil købe en enkelt af OB filmene og se om det er noget jeg kan leve med. Under alle omstændigheder køber jeg næppe dem alle (f.eks. synes jeg at 12 og 13 er småkedelige - og 14 glemmer vi selvfølgelig bare). Så længe der er et fornuftigt detaljeniveau, kan jeg godt leve med en smule DNR.


Top
   
Indlæg: fre okt 22, 2010 18:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 10, 2006 15:36
Indlæg: 761
Ud med endnu et Franz Jaeger skab, Egmont. Jeg køber s'gu ikke 14 film enkeltvis - er s'gi ikke millionær!

Så mangler jeg bare Huset på Christianshavn på Blu, tak!

_________________
There's nothing that can't be done, if we raise our voice as one.
- Michael Jackson


DAHF Salgs-rating: Billede


Top
   
Indlæg: lør okt 23, 2010 20:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 18, 2010 21:55
Indlæg: 358
Geografisk sted: København
Jeg har nu set et par stykker af de nye Olsen Banden BD'er på mit 65" lærred og jeg forstår ikke folks kritik. Billedet står flot, bitraten er høj og mono lyden er DTS HD Master Audio.

Det er altså gamle film gutter...

_________________
Tjek min filmblog på http://www.filmkorn.dk

Eller følge os på Facebook http://www.facebook.com/filmkorn.dk

I må meget gerne Like siden :-)


Top
   
Indlæg: lør okt 23, 2010 21:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Kaptajn Haddock skrev:
Jeg har nu set et par stykker af de nye Olsen Banden BD'er på mit 65" lærred og jeg forstår ikke folks kritik. Billedet står flot, bitraten er høj og mono lyden er DTS HD Master Audio.

Det er altså gamle film gutter...


DNR har ikke noget at gøre med filmens alder.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Indlæg: lør okt 23, 2010 22:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 18, 2010 21:55
Indlæg: 358
Geografisk sted: København
Mikl skrev:
Kaptajn Haddock skrev:
Jeg har nu set et par stykker af de nye Olsen Banden BD'er på mit 65" lærred og jeg forstår ikke folks kritik. Billedet står flot, bitraten er høj og mono lyden er DTS HD Master Audio.

Det er altså gamle film gutter...


DNR har ikke noget at gøre med filmens alder.


Det ved jeg. Konstaterede bare at de står flot på mit udstyr.

_________________
Tjek min filmblog på http://www.filmkorn.dk

Eller følge os på Facebook http://www.facebook.com/filmkorn.dk

I må meget gerne Like siden :-)


Top
   
Indlæg: lør okt 23, 2010 23:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 12, 2004 11:59
Indlæg: 2154
Geografisk sted: Frederiksberg
Kaptajn Haddock skrev:
Mikl skrev:
Kaptajn Haddock skrev:
Jeg har nu set et par stykker af de nye Olsen Banden BD'er på mit 65" lærred og jeg forstår ikke folks kritik. Billedet står flot, bitraten er høj og mono lyden er DTS HD Master Audio.

Det er altså gamle film gutter...


DNR har ikke noget at gøre med filmens alder.


Det ved jeg. Konstaterede bare at de står flot på mit udstyr.


Der er hverken mere eller mindre DNR på dit udstyr end på alle andres :)

_________________
http://www.uncut.dk


Top
   
Indlæg: tors okt 28, 2010 15:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 22, 2005 11:54
Indlæg: 7733
Geografisk sted: Face down in the muck...
Jeg skrev til Nordisk Film for at få deres kommentar til vores DNR-observationer. Og her er et langt svar:

Citat:
...Jeg syntes vi har gjort et godt stykke arbejde og vi er glade for resultatet, men det udelukker jo ikke at vi ikke skal tage din kritik til eftertanke.

For det første har jeg set "Olsen Banden Går i Krig" på en del forskellige TV og det er absolut ikke den samme oplevelse man får fra TV til TV.
Jeg har også set filmen på et TV hvor vi kunne skifte mellem vores orginale HD-SR master og en blu-ray og der var ikke den store forskel på selve farve-oplevelsen. Dog sker der noget ved den komprimering, som er nødvendig ved fremstillingen af blu-ray, der får filmen til at se lidt mindre kornet ud end på vores originale HD-SR master.
Jeg har ladet mig fortælle at der er visse TV der af sig selv støjreducerer, hvilket kun bekræfter den oplevelse jeg har haft på forskellige TV.
Det der forbavsede mig meget var at, hvis der var skruet op for skarphed på TV’et gav det meget hurtigt en grim forstærkende virkning på kompretionen.
Jeg er lidt bange for at selve indstillingen af TV'et kan betyde meget for forbrugerens oplevelse.

Generelt om vores restaureringsarbejde af Olsen Banden filmene, kan jeg fortælle dig at vi har brugt original-kamera-negativet. Dvs. bedre udgangspunkt end ved tidligere scanninger og bedste udgangspunkt overhovedet for scanning. Det betyder så samtidigt at man må ’leve med’ materialets beskaffenhed, på godt og ondt. Noget vil være smukt og veleksponeret og anden ikke.
Under opstarten havde vi fotograf Peter Klitgaard, som fotograferede de sidste 3 Olsen Banden film samt var fotografassistent på de fleste andre, med til at ligge et look og en stil for alle filmene. Det var for at imødekomme størst mulig autensitet.
Under vores scanning af materialet har vi lagt en smule skarphed og støjreduktion i billedet. Dette gjort med stor forsigtighed, da vi ligesom dig ikke er store tilhængere af det. Dog har det alt i alt givet os et lidt skarpere men IKKE mindre kornet billede end original-negativets.

Håber mit svar giver fyldestgørende mening og ønsker dig en fortsat god Olsen Banden oplevelse!


Det ser ud til at de har gjort meget for at få filmene til at fremstå bedst muligt og så korrekt som muligt. Men det ændrer ikke ved at DNR stadig er tydelig, desværre.

_________________
Mikkel | @selsoe | Pakkesporing til iPhone: Trackbox


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 101 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team