DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 17:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: lør mar 06, 2010 19:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Så er jeg endnu en gang hoppet på mediecenter vognen, og vil lige dele ud af min viden herinde.
Jeg havde egentligt lige købt en Xtreamer, som jeg var rigtigt glad for - men så fandt konen ud af at det kunne være rigtigt smart at kunne optage tv når nu der kom noget hun ikke kunne nå at se. Så jeg fik solgt Xtreameren igen - og gik derfor igang med projekt mediecenter.

Her indefor de sidste 3-4 måneder er der begyndt at komme nogle nye "nettops", som de kalder dem, på markedet. De er rigtigt lille, ikke ret kraftige, og bruger stortset ingen strøm. MEN de har alle den nye Nvidia ION processor, og det gør at de på grafikkortets processor kan dekode 1080P materialle udenom computerens cpu, og kan derfor uden problem afvikle det.
Dvs. at man kan få en lille pc, der fylder ca. det samme som en Popcorn Hour, Xtreamer og som kun bruger 25W - og ja så er de forresten passivt kølet stortset hele vejen igennem så de siger ikke en lyd.

Jeg gik derfor på jagt efter en lille nettop - og der er i hovedtræk 3 muligheder. En Asus EEE (enten en 1012 eller en 1501), en Acer Revo og en ASRock.
De to EEE's er super fede, problemet er bare deres hardware. De har "kun" en 250gb harddisk og 2gb ram.
ASRock'en skulle larme lige så meget som Xbox'en da den ikke er passivt kølet. (Har set videoreviews af den og det var alt for meget for mig).
Mit valg faldt derfor på Acer Revo. Den har en 320gb harddisk og 4gb ram. Men ellers er indholdet det samme som de to andre. Den er dog lige så lydløs som EEE'en. De eneste to bagdele ved denne ift. en EEE er udseendet. Den er ikke helt så fed - og mængden af præinstalleret software - daaaaaaamn der er installeret meget "bloat ware". Men når det kommer væk så er den klar til brug :)

Nå men så kommer vi til tvtuner, for sådan en lille fætter har jo ikke plads til en indbygget tvtuner. Jeg faldt derfor over en tuner kaldet HDHomeRun. Den er en netværkstuner, med to indbyggede DVB-C/DVB-T tunere som understøtter både mpeg2 & 4. Dvs. at man smider et eller to antenne kabler deri og sætter den enten direkte til ens pc via et netværkskabel eller sætter den til sin router, og så kan alle pc'ere i husstanden bruge tunerne.
Så skal der bare installeres noget software på ens pc som kan fange dette signal og så er man kørende.

Det var det jeg havde tid til at skrive i denne omgang - jeg vender tilbage med del 2, hvor jeg fortæller om hvilken software der skal til for at få dette til at spille sammen, få et medie center op at køre osv. osv.
Edit: Prisen for Acer'en var 2800kr og 1300kr for tuneren.
Billede
Billede


Top
   
Indlæg: lør mar 06, 2010 20:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 13, 2003 1:01
Indlæg: 6407
Geografisk sted: Amager
Nice lille sag.

Har selv en "fuldblods" HTPC, så jeg har brugt meget krudt med Codecs plugins osv. Det er det er er det spændende ved det, men også det der giver flest grå hår i hovedet.

Der er i mine øjne 2 minusser ved de hels små maskiner med ion.
1. HD (x264) dekodning via GPU (DXVA) er super lækkert, men det er ikke alle film som er kodet så de understøtter det, og så kan det blive hårdt for en lille cpu.
2. Opskalering og andre filtre kan gøre kvaliteten meget bedre, både på live TV og videofiler i forskellige formater. Det kræver stadig meget rå cpu power.


Men sådan en netværks tuner, det er sgu smart.

_________________
Live every week like it's Shark Week


Top
   
Indlæg: lør mar 06, 2010 20:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 22, 2004 10:27
Indlæg: 749
Geografisk sted: 127.0.0.1
ja tak for salget af xtreamer, den nye ejer er også rigtigt glad for den :beerchug:

Jeg følger spændt med på sidelinien med dit projekt, det er rigtigt rigtigt spændende.

_________________
Xbox360 tag: hei1001
MyDVDs
DAHF-Rating Billede


Top
   
Indlæg: lør mar 06, 2010 22:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 20, 2003 15:25
Indlæg: 4561
Geografisk sted: Hadsten
fed ide.

Jeg har valgt at blive på min popcorn hour indtil en NMP med dvb-c kommer på markedet :D

_________________
Success is going from failure to failure without the lose of enthusiasem


Top
   
Indlæg: søn mar 07, 2010 17:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Videre til del 2.

Angående filtyper der ikke understøtter gpu dekodning. Jeg har ikke mød nogen endnu - men nu har jeg givetvel heller ikke haft den så længe.
Og den afspiller tvprogrammer perfekt - også HD kanalerne.

Nå men efter jeg fik den sat til så skulle der installeres software. Og det er her det bliver spændende. Jeg kan med det samme sige - hvis man vil have en "out of the box oplevelse", så er det bestemt ikke denne man skal gå efter :) Jeg har dog ikke så meget imod at rode med tingene, bare det kommer til at virke til sidst.
Nå men jeg havde først planlagt at køre med Windows 7 Media Center - og det var derfor det første jeg prøvede at sætte op. Desværre så er der et problem med det frekvensområde Windows MCE søger i - og der er derfor 2 kanaler der ikke bliver fundet. Tv2 og DR HD. Æv æv æv. Og det er ikke lige til at ændre dette for MCE. Ok jamen så er der også Mediaportal, et program jeg har kørt med før i tiden, og som jeg var glad for dengang. Så prøvede jeg det - og det fandt TV2 og DR KD - men kunne desværre ikke finde de "ukrypterede" udgaver af Tv3+, Zulu og et par mere - crap. Nå men efter at have søgt nettet tyndt så fandt jeg frem til programmet DVBViewer, som er en slags tv-server man installerer, og som søger programmerne frem for en og streamer dem til Windows MCE. Når man har fundet kanalerne derinde så emulerer den 4 nye tunere, som MCE så kan bruge til at finde kanalerne DVBViewer deler.
Ok - en lidt dum løsning, som desværre også koster penge. Der er en 20 dages trial, og derefter koster det 200kr. Men det virkede og jeg kunne nu få alle programmer ind i Windows MCE.
Og så skulle man tro at alt var godt - MEN NEJ. Så kommer man jo til EPG, den elektroniske programguide. Uden den er det hele ikke så sjovt. Og det understøtter DVBViewer da også - men der var desværre nogle kaneler hvor den ikke kunne finde en guide - DR HD og canal 9 eller sådan noget. Æv igen, men det kunne jeg leve med. Jeg gik derfor igang med at prøve at sætte resten af MCE op. Fik installeret et MKV codec, Media Player Classic osv. osv. Men havde stadig store problemer med at få MCE til at afspille MKV filerne.
Et andet problem opstod også da jeg skulle prøve at få den til at afspille iso filer - det er nemlig heller ikke noget den kan som standard. Og jeg vil gerne have det så man ikke skal sidde med et tastatur / mus - men bare klare det hele med fjernbetjeningen.
Jeg fandt derfor et lille plugin til MCE, kaldet MyMovies, som efter sigende skulle kunne klare dette. Det skulle automatisk mounte iso filen med daemon tools - men fik det aldrig til at virke.
Jeg vendte derfor blikket over mod Mediaportal igen - for det understøtter nemlig alt ovenstående. Afspilning af iso, filer + man kan selv vælge hvilke codecs og afspillere der skal bruge til forskellige filtyper osv. osv. Men der var jo det problem med at hente alle kanalerne ind.
Og så var det jeg opdagede at man inde i DVBViewer kunne se detaljerede frekvensoplysninger om alle de kanaler det havde søgt frem - og dette svarede præcis til de oplysninger man kan taste ind i MediaPortal (her har man nemlig mulighed for manuelt at tilføje kanaler hvis man har en masse oplysninger om hvis de kan findes) - og det virkede sgu.
Så nu har jeg alle kanaler hentet ind i mediaportal, samt kan bruge mediaportals indbyggede EPG grapper - og indtil videre ser det hele ud til at spille. Men det har så også taget mig en god uge at få det op at køre :)

Hvis der er nogen der har lyst til at prøve lykken med dette så hjælper jeg gerne med mere dybdegående g teknisk info :beerchug: :beerchug:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team