DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 19:16

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man okt 26, 2009 19:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle poste den her eller under generelt; men smider et par billeder ind, så satser jeg på den går :-)

Jeg er ved at bygge om og skal i den forbindelse bruge en masse tips fra erfarne hjemmebiobyggere :beerchug:

Først min hidtidige stue/hjemmebio (vi starter i det sydvestlige hjørne og kører med uret rundt - beklager rodet):
Billede Billede
Billede Billede

Som det ses er jeg i gang med at bygge om og vil derfor samtidig lave lidt lækker hjemmebio i stuen - det er altså ikke et dedikeret rum; men planen er at integrere det så meget som muligt i rummet og samtidig vise hensyn til bedst mulig lyd og billede.

Mit lærred skal fremover hænge foran vinduet som ses på de øverste billeder - der vil blive opsat en varmvæg i gips på den væg og det giver mig jo en glimrende lejlighed til at smide alle kabler ind i væggen :thumb:

Som det kan anes på de nederste 2 billeder er den bagerste ende af stuen med lavere loft (skyldes tagkonstruktionen, da der er fladt tag her og tårn over resten af stuen); men det giver mig så et perfekt sted til et par indbygnings(bag)højtalere :thumb:

På 3. billede kan i øvrigt ses mine filmskabe, som er sat ind i væggen og glæder sig til at blive fyldt - pt. står min filmsamling i uværdige papkasser :-(

Nåh men jeg håber ovenstående kan give et indtryk af hvor bevæger mig hen - selve stuen er lige over 21m² i øvrigt, den er i en etage ejendom med en lettere emsig underbo som eneste nabo til hjemmebioen.

Jeg står overfor at skulle opsætte varmvægge på den væg med vinduet og den til venstre for (der hvor lærredet hænger idag) og vil derfor benytte lejligheden til at lægge trækrør til strøm og lyd/billede i væggene.
Projektoren skal fastgøres i det lave loft og jeg havde umiddelbart regnet med anlægget skulle stå i det hjørne hvor Gone with the Wind plakaten hænger; men jeg har en masse overvejelser jeg skal tage stilling til først og det er her jeres erfaring forhåbentlig kommer ind :beerchug:

Skal jeg vælge 5.1, 6.1 eller 7.1 lyd - rummet er jo ikke så stort; men jeg satser da på at laseren snart bliver blå og receiveren kan afkode de nye 7.1 formater, så muligheden er der - spørgsmålet er om det overhovedet er besværet værd i så lille et rum eller jeg skal nøjes med et 5.1 setup?

Som i kan se er der et vindue der hvor mit lærred skal hænge, det problem løses nemt med med et motorlærred; men hvor skal jeg anbringe centerhøjtaleren, over eller under lærredet? Jeg har altid kørt med phantom center og været glad for det; men når nu jeg er igang skal den vel have hele armen?
Umiddelbart hælder jeg til over lærredet, så får den ikke pludselig et knæ ved et uheld osv; men skal de 2 fronthøjtalere så op i samme højde og alle 3 peges ned mod lyttepositionen eller skal de stadig bare sidde på hver sin side i ørehøjde?

Jeg påtænker mig at anskaffe Anthony Gallo's ADiva TI kuglehøjtalere, da jeg altid har været vild med dem - og deres loftmonteringsbeslag passer perfekt til der hvor mine baghøjtalere skal sidde... For/imod eller alternative forslag er velkomne... Subwooferen skal vel bare stå i et af hjørnerne - eller skal man ikke tro på den med det er ligegyldigt hvor den står?

Endelig er jeg lidt i tvivl om placeringen af anlægget i forhold til projektoren og højtalerne - skal jeg helst trække et langt videokabel (digitalt via HDMI) mellem computer og projektor - eller hellere lange højtalerkabler fra anlægget (anlægget består af en computer og en receiver, hvor digital audio sendes via HDMI kabel)? og betyder det noget at højtalerkablerne ikke er lige lange - altså fx at det ene frontkabel er 3 meter og det andet 8 eller skal de være lige lange og resten så ligger i væggen?
(har umiddelbart kig på Supra Classic mini 1.6 højtalerkabel, skal trods alt trække en del kabel så behøver ikke koste en bondegård)

Endelig, har i et godt forslag til der hvor alle kablerne skal ind i væggen fra anlægget - altså en slags indbygningskasse eller lignende, ville jo se pænt dumt ud med 4-5 forfra dåser ved siden af hinanden til alle kablerne...

Puha, hvis du er nået hertil, så siger jeg tak for indsatsen og håber på du har nogle gode forslag til mig :beerchug:

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: man okt 26, 2009 23:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Det ser spændende ud. Jeg ville helt klart sige 5.1 eller til nød 6.1 i sådan et lille rum, men det er bare mig. Man kan hurtigt fylde et rum op med højttalere.
Sats hellere på god 5.1 lyd og brug de ekstra penge på noget godt. Heller god 5.1 lyd end ok 7.1 lyd. :D
Jeg ville helt klart trække HDMI fremfor højttaler kabel. Tror HDMI er mindre følsomme for lange træk end højttaler kabler er. Sub'en skal selvfølgelig står der hvor den spiller bedst, så det er ikke ligegyldig hvor den står.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tirs okt 27, 2009 10:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Tak for input Mills... jeg tror tråden måske er lidt uoverskuelig, så jeg poster mine spørgsmål i hardware i stedet for - så kan jeg spise elefanten i små bidder, som vores konsulent altid siger :-)

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team