DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:55

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 720 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man nov 16, 2009 16:39 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Hvor shopper man iøvrigt de australske Madman udgivelser?


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2009 16:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
yesman1 skrev:
Hvor sjovt! Havde jeg heller aldrig set før. Umiskendeligt Godard´sk.

Det, der for alvor gør Godard-fimografien kompliceret (udover de mange bidrag til episodefilm), er jo at han i midt-70erne begynder at lave videoproduktioner, som løber som en slags parallelspor til biograffilmene. Og i enkelte tilfælde er det tilmed svært at skelne det ene fra det andet. ("Numero Deux" er f.eks. påbegyndt som et videoprojekt og siden affilmet til en biograffilm.)

Kunne også være skægt en dag, at se de 2 store dokumentariske TV-serier han lavede i 70erne. Dels den 10 timer lange "Six fois deux" (1976) og dels den 6 timer lange "France tour detour deux enfants" (1978).

Kan iøvrigt godt sige god for Optimums Godard-udgivelser. Specielt den store "Ultimate Collection"-boks (14 disc) er et godt sted at starte, for dem, der gerne vil opbygge en Godard-samling hurtigt. Det er en solid udgivelse, som i enkelte tilfælde (som Martin også nævner) overgår selveste Criterion. Optimums 2 mindre bokse "Vol. 1 & 2" kan erhverves ret billigt, men indeholder IKKE hjørnestenen "Le Mepris" samt de 3 sene "Helas pour Moi", "Eloge de l´Amour" og "Notre Musique", som man således må købe ved siden af.


Segmentet med Anna Karina er faktisk rigtig interessant! Men jeg har læst mig til, at denne youtube version ikke er helt som den version, som er beskrevet i Brodys Godard-bog. Han fortæller, at filmen har tintede billeder, og skifter mellem hhv. blå, rød og gul, når filmens voice-over siger "Couleur européenne", "Couleur soviétique" og "Couleur chinoise"! (Men jeg beklager mig selvfølgelig ikke over youtube-versionen. At der findes både tintede og u-tintede versioner af film, er helt almindeligt (det kender vi også fra stumfilm af Dreyer, Murnau, Hitchcock m.fl.).

Optimums store boks er rigtig billig for tiden: 13 Godard-film i god kvalitet samt en bonusdisk for kun 400 kr. hos amazon.uk! Den skandinaviske 11-disc boks, som jeg har omtalt herover, har også været ret billig, og har kunnet fås for 200 kr. inkl. porto i Sverige. Jeg gav dog selv det dobbelte i sin tid.

En af de film, hvor Godard har lavet en "tilhørende" videodokumentar, er Sauve qui peut (la vie) (1980) (aka "Slow Motion"). Her har Artificial Eye heldigvis udsendt både spillefilmen og Godards 20 min. lange videodokumentar i deres dvd-udgave.


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2009 17:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
yesman1 skrev:
Hvor shopper man iøvrigt de australske Madman udgivelser?

Det spørgsmål har været oppe før, og jeg er næsten ked af at skulle svare, at det gør man ikke! Det er nemlig ret dyrt. En udgivelse som Vivre sa vie koster 35 AUD bestilt direkte hos Madman (i praksis godt 30 AUD, da australsk moms bliver trukket fra prisen). Læg dertil ca. 9AUD i fragt og evt. dansk moms/told samt Postdanmarks uhyrlige gebyr, og den samlede pris løber op i 350 kr. for en enkelt dvd.

Men der er selvfølgelig andre muligheder, og det er nok det, du efterlyser. De fleste af mine Madman-udgivelser stammer i øvrigt fra deres 10-års jubilæum i 2006, hvor mange på dette forum gik amok i australske køb, men sådan et tilbud ses nok ikke igen (10 AUD pr. dvd)!

Axelmusic har ført disse udgivelser, og har absolut været det bedste sted at købe dem, da der ikke er toldrisiko. Men af en eller anden grund skaffer de dem ikke længere (titler som La chinoise og Vivre sa vie findes på deres site, men kan ikke bestilles). I gamle dage var Axelmusic dog flinke til at hjemføre bestemte titler efter forespørgsel, så måske det var et forsøg værd?

Enkelte Madman-titler kan bestilles hos Cd-wow.com (fx Le gai savoir), men udvalget er begrænset (og muligvis med toldrisiko?). Enkelte titler kan bestilles hos australske forhandlere.

eBay ser ud til at være absolut bedste mulighed; her kan man finde de fleste Madman titler.


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2009 20:37 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Super dejlig tråd - ville bare lige gøre dig opmærksom på at jeg (og sikkert flere) følger med - så bliv endelig ved - jeg har en del Godard på hylden, men mangler at se rigtig meget - en hurtig top 5?


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2009 22:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Den altdominerende opfattelse af Godards film, er jo nok, at 60'er-filmene er bedst. Sådan har jeg det også, men jeg ville alligevel ønske, at jeg ville skille mig lidt ud fra mængden med nogle lidt mere kontroversielle synspunkter og være knap så konservativ. Men min kedelige top 5 i tilfældig rækkefølge er nok (Bande à part og måske Vivre sa vie er vel de mest kontroversielle valg):

À bout de souffle (1960)
Vivre sa vie (1962)
Le mépris (1963)
Bande à part (1964)
Pierrot le fou (1965)

Jeg er først for nylig begyndt at se Godards 80'er-film i sammenhæng, og jeg kan faktisk rigtig godt lide disse på trods af, at de fleste synes at hade dem (Chr. Braad Thomsen drager hyppige paralleller til lort i sin omtale af disse film!). Men 80'er-filmene er generelt så nye for mig (på nær Détective og Passion, som jeg har haft på vhs i et årti), at jeg ikke helt har lært at holde af dem endnu (oplevelsen har ikke bundfældet sig, så at sige).

Jeg synes, man skal være åben, og ikke kun gå efter standardværkerne, for alle hans film kan være store oplevelser. Sådan har jeg det i hvert fald nu, men sådan har det bestemt ikke altid været! 2 or 3 Things... er en af de mere usædvanlige Godardfilm med potentiale til at blive et hit her i hjemmet.


Top
   
Indlæg: man nov 16, 2009 22:42 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Rimelig enig i din top-5, men ville nok erstatte Bande à Part med Alphaville - en mesterlig science fiction film, der er både film noir, filosofisk parabel og kitsch-popkultur på én gang!


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2009 16:23 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Godard top 5? Tjah?
Ligger nok ikke så langt fra de herrers valg.

Vil dog tilføje, at det i særdeleshed mht Godards 60er-produktion, er svært at udelade nogen af filmene. Det er i en vis forstand eet stort projekt, hvor hver enkelt film udgør en brik i et større puslespil, indtil det hele splintres i den store undergang i "Weekend" (som slutter med ordene: FIN...DE CINEMA). Altså slut med filmmediet som vi kender det.
Som en klog mand engang har sagt (husker ikke hvem): Der findes filmen før og efter D.W. Griffiths. Og der findes filmen før og efter Jean-Luc Godard.

Jeg er på den anden side (som Martin også er inde på) heller ikke altid enig i mange skribenters sønderlemmende kritik af Godards senere produktion. Synes der er flere spændende ting imellem. Skulle jeg fremhæve en enkelt, ville jeg vælge det store filmhistoriske videoprojekt "Histoire(s) du Cinema".

Ok, så! Min top 5 (vilkårlig rækkefølge):

Le Mepris
Vivre sa Vie
Pierrot le Fou
A bout de Souffle
Weekend


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2009 17:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Godard er en af mine absolutte favoritinstruktører, men jeg har svært ved at lave en top 5, da det i høj grad afhænger af humør, hvilke film (eller hvilken periode) jeg synes er bedst. Langt de fleste Godard-film har dog gjort et stort indtryk på mig. Den eneste periode, jeg har det lidt svært med, er perioden med Dziga Vertov-gruppen. Filmene er interessante at se; men de er nok lidt for propagandistiske til, at jeg kan tage dem helt seriøst. At Godards 80er-film skulle være noget lort må jeg erklære mig fuldstændig uenig i! Jeg holder meget af film som Passion, Prénom Carmen og Détective (og også endnu nyere film som Éloge de l'amour og Notre musique), og jeg mener at det er i Godards senere output, at han virkelig har fundet det udtryk, som han søgte i sine 60er-film (som netop er fantastiske på grund af denne konstante søgen efter nye filmiske udtryk). Gå endelig ikke kun efter "standardværkerne" - en Godard-film er altid en oplevelse (men start ikke med Dziga Vertov-filmene)!

Og i øvrigt: Dejlig tråd, Martin! Den er blot lidt dyr at følge med i... Min indkøbsliste bliver hele tiden længere!

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2009 21:15 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Apropos episode-filmene (med Anna Karina-segmentet fra You Tube i frisk erindring), kan jeg da lige indskyde, at jeg i starten af 90erne så "Les 7 peches capitaux" (De 7 dødssynder) i en miserabel kopi i en faldefærdig biograf på Manhattan.
Det er en episodefilm fra 1962, hvor 7 instruktører (bl.a. Godard, Chabrol og Jacques Demy) hver har et segment med udgangspunkt i en dødssynd. Godards segment (med Eddie Constantine i hovedrollen) hedder "La paresse" (ladhed). Husker det som ret morsomt.
Chabrol-segmentet var, så vidt jeg husker, griskhed.
Filmen må være indspillet lige før "Vivre sa vie".

Findes endvidere episodefilmen "Les plus belle escroqueries du monde" fra 1963, hvor Godard har lavet segmentet "Le grand escroc" med Jean Seberg i hovedrollen. Den er jeg dog aldrig stødt på, men ved at både Chabrol og Polanski er blandt de andre bidragsydere.

Takker iøvrigt for Madman-tips.


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2009 22:15 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Har lige fundet Godard-segmentet fra filmen om dødssynderne på You Tube. Min computer vil ikke linke, men bare søg på "Godard la paresse"!


Top
   
Indlæg: tirs nov 17, 2009 22:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Ja, Les sept péchés capitaux er en fin film, og det er bestemt ikke kun Godards segment, der er værd at se. Blandt andre episodefilm, som Godard har leveret segmenter til kan nævnes Amore e rabbia, som også indeholder segmenter fra bl.a. Bernardo Bertolucci og Pier Paolo Pasolini, og Loin du Vietnam, som bl.a. også Alain Resnais og Chris Marker var involveret i.

Jeg har set Les plus belles escroqueries du monde, og det er en ganske fin film! Alle disse episodefilm florerer på internettet (i svingende kvalitet og ofte uden undertekster), men det ville være rart, hvis nogen ville udgive disse film officielt. Man kan håbe, at Artificial Eyes kommende udgivelse af Paris vu par er startskuddet til mere af samme skuffe!

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: ons nov 18, 2009 10:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Angående episodefilm er der jo også Aria (1987) med bidrag af instruktører som Robert Altman, Nicolas Roeg og Ken Russell. Den er udsendt i en rigtig god dvd-udgave af Second Sight her i 2009. Den er et sikkert køb for mig. Hvorvidt filmen er god, ved jeg ikke, men Godard-segmentet lyder interessant. Om Aria skriver Time Out bl.a.: "The Godard undoubtedly makes the most waves, being far out and featuring bodybuilders and nubile cleaning ladies: infuriatingly preposterous or light years ahead, its use of sound is astonishingly effective".


Top
   
Indlæg: ons nov 18, 2009 15:45 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Det er virkelig et monstrum af en film, hvor ordet ujævn ville være en underdrivelse. Godards segment er klart mest spændende, omend i den bizarre afdeling. Men den skal ses og ejes!

Fellini skulle have leveret et segment, men måtte melde fra i sidste øjeblik pga. sygdom.


Top
   
Indlæg: tors nov 19, 2009 2:09 
Offline

Tilmeldt: tirs okt 06, 2009 0:52
Indlæg: 28
Jeg kom lidt sent ind i tråden og har et par spørgsmål til et par tidligere emner. Er det tilladt? Vil jo nødigt afspore den festlige Godard-snak i utide!


Top
   
Indlæg: tors nov 19, 2009 11:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
yesman1 skrev:
Jeg kom lidt sent ind i tråden og har et par spørgsmål til et par tidligere emner. Er det tilladt? Vil jo nødigt afspore den festlige Godard-snak i utide!

Først vil jeg sige, at det er herligt med så stor begejstring og interesse for Godards film. Det må I endelig fortsætte med - også i denne tråd - men samtidig vil jeg også gøre opmærksom på tråden Jean Luc Godard og den nye franske bølge, som findes under "DVD udgivelser". Der må I også meget gerne dele jeres interesse med dahf's øvrige brugere. Men jeg vil ikke jage nogen væk; klø endelig på i min tråd også!

Og ja, I må meget gerne spørge til tidligere emner i min tråd.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 720 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team