DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør maj 11, 2024 5:50

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 114 15 16 17 1820 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors jun 17, 2010 12:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
hitchcock.dk skrev:
mikkel skrev:
Powernapper du Martin?

Stort set! Nej, jeg har lidt for travlt med andre ting lige for tiden, men håber, jeg får tid til at fortsætte snart. 8)


Det håber jeg også. Denne tråd er guld værd. :thumb:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: fre jun 18, 2010 9:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg kaster mig over en ny stak udgivelser, når weekenden er overstået. Tråden bliver nok opdateret med en lidt lavere frekvens end tidligere, men den vil trods alt blive holdt kørende. Tak for interessen :thumb:


Top
   
Indlæg: tirs jun 22, 2010 8:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Denne gang vil jeg gennemgå nogle af mine franske dokumentarfilm. Selvfølgelig findes der mange dokumentarer af instruktører som Resnais, Varda og Godard, men denne gang vil jeg for det første begrænse mig til instruktører, som jeg ikke tidligere har omtalt, og for det andet holde mig til instruktører, som især har lavet dokumentarer, og ikke er kendt for fiktionsfilm. Det bliver en lidt broget buket. Lad os starte med 3 film af Philibert:

Billede

Nicolas Philibert laver nogle meget minimalistiske og udogmatiske dokumentarfilm, hvor der ikke er nogen fortæller, som forklarer forholdene for os, men hvor vi blot får vist, hvad der udspiller sig. Et godt eksempel er filmen La moindre des choses (1997) (aka "Every Little Thing"), som foregår på en slags sanatorium. Patienterne (eller beboerne, som man måske burde kalde dem) tager del i arbejdet på stedet, og passer telefon osv., og filmen skelner slet ikke mellem de "rigtige" ansatte og beboerne. De ansatte er ikke uniformerede, og hvem der er hvem, må vi selv gætte os til. Philiberts film er generelt meget poetiske og rørende. Den i særklasse bedst kendte er Être et avoir (2002), som blev hans store gennembrud (et arthouse hit!), men Le pays des sourds (1992) ("In the Land of the Deaf") og La moindre des choses er egentlig lige så gode. De to sidstnævnte er udgivet på det fine britiske label Second Run, som ellers er mest kendt for deres østeuropæiske udgivelser.

Lad mig gå over til en helt anden type dokumentarer - de såkaldte naturfilm om fauna og flora på vores klode. Det er jo en genre, som har haft stolte franske traditioner lige siden Jacques Cousteaus dage. Cousteau har jeg nu ikke på dvd, selv om der findes meget - også en britisk 21-disc boks, som jeg selvfølgelig godt gad eje! Her er mine få franske naturfilm:

Billede

På billedet ses først La Marche de l'empereur (2005) (aka "March of the Penguins") af Luc Jacquet. Min dvd er britisk, men den findes også som dansk dvd. Findes også som Blu-ray. Hvilken udgave, man bør foretrække, afhænger bl.a. af, hvilket sprog man ønsker på filmen (den danske dvd har dansk og engelsk fortæller, men ikke fransk). Der findes i øvrigt også en anden dvd af Luc Jacquet med flere af hans øvrige korte naturfilm. Den er bl.a. udgivet i DK med titlen The World Of Luc Jacquet.

I midten (herover) ses en dvd med filmen La Planète blanche (2006) (aka "Den hvide planet") af Jean Lemire, Thierry Piantanida og Thierry Ragobert. Den foregår i Arktis (nærmere bestemt Canada), og er ret flot filmet (isbjørne, hvaler, sæler) med et moralsk budskab om at vi skal passe på vor verden. Dansk dvd.

Den sidste film på billedet er La Terre vue du ciel (2004) (aka Earth from Above) af Renaud Delourme. Det er en billig dansk dvd fra Scanbox. Filmen er baseret på luftfotografier (stillbilleder!), som fotografen Yann Arthus-Bertrand udstillede i Paris. Det er ikke nogen særlig god film, synes jeg, da meget af den blot er en slags slideshow, som man i virkeligheden selv kunne lave på sin PC. Ovenover hører man en pseudofilosofisk fortællerstemme og lidt musik. Til tider vanvittig smuk, men i det store hele også lidt kedelig.

Fortsættes en af de nærmeste dage...


Top
   
Indlæg: søn jun 27, 2010 10:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Mens Philiberts film og de viste naturfilm i forrige indlæg nok er en type film, som de fleste kan kigge med på uanset interesse, kræver de næste to film måske, at man er lidt mere interesseret i filmenes emne:

Billede

Det er to fascinerende portrætfilm om klassiske pianister. Den første er Richter, l'insoumis (1998) (aka "Richter: The Enigma") af Bruno Monsaingeon. Det er en meget personlig film om den gådefulde sovjet-pianist Sviatoslav Richter (1915-1997) - en af det 20. århundredes største klassiske pianister. Richter kunne spille for udsolgte huse i alverdens storbyer, men foretrak ofte at spille for blot 50 mennesker i en lille landsby i Sibirien eller lignende ydmyge steder. Han var beskeden grænsende til det selvudslettende, som når han udtaler filmens gådefulde slutreplik "jeg er ikke stor"! Det er en ret fantastisk film, og helt sikkert den dokumentarfilm, jeg har set flest gange i mit liv. Filmen er lidt usædvanlig af en portrætfilm at være, idet Richter selv får lov at fortælle sin historie ved at læse op fra sine dagbøger (som i øvrigt også findes udgivet i bogform af instruktøren Monsaingeon!).

Det er en gennemresearchet film, som bygger på månedlange interviews, og den benytter sig også af et imponerende arkivmateriale dækkende over næsten hele Richters liv! Men man skal som sagt nok være lidt interesseret i filmens emne for at få det fulde udbytte, da der er meget indforstået snak om kolleger (altså pianister), komponister, dirigenter (og såmænd også om Stalin). Instruktøren Bruno Monsaingeon er kendt og berømt for sine film om klassisk musik, og han har bl.a. også lavet en portrætfilm om den canadiske pianist Glenn Gould.

Den anden film er Martha Argerich, conversation nocturne (2003) (aka "Martha Argerich: Evening Talks") af Georges Gachot. Martha Argerich er en af de største nulevende pianister og er i øvrigt kvinden i min avatar. Denne film er en helt anden type, meget uformel lavet som en semi-improviseret samtale lavet under hyggelige løsslupne omstændigheder i løbet af en enkelt aften på en café (eller lignende sted). Hun fortæller enkelte anekdoter fra sit liv, og der krydres med musikklip. Interessant, og absolut uomgængeligt for fans, men filmen er ikke en skelsættende begivenhed som Monsaingeons film om Richter.

I en helt anden boldgade finder vi dokumentarfilmen L'enfer d'Henri-Georges Clouzot (2009) (aka "Henri-Georges Clouzot's Inferno") af Serge Bromberg & Ruxandra Medrea. Det er en skøn dokumentar om Clouzots ret utrolige ufuldendte film L'enfer (1964):

Billede

Jeg har ganske kort omtalt filmen tidligere i tråden i forbindelse med Clouzot, og har også netop anmeldt den nye britiske dvd på min hjemmeside. Den britiske dvd er ret god, men dokumentaren udkommer også snart i Tyskland med Clouzots sjældne spillefilm La prisonnière (1968) som bonus! La prisonnière blev til dels lavet i samme eksperimenterende stil som L'enfer, og den er måske værd at eje for tysk- eller franskkyndige. Man kan se en trailer for La prisonnière i forbindelse med den kommende tyske udgivelse på amazon.de (vælg "Bonusfilm Seine Gefangene" ved videolinks).


Top
   
Indlæg: tirs jun 29, 2010 10:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Shoah (1985) af Claude Lanzmann:

Billede

Shoah er en slags Holocaust-dokumentar, men lavet lidt i stil med Alain Resnais' Nuit et brouillard (1955), dvs. helt uden brug af eksisterende dokumentarklip. Shoah er dybest set en 10 timer lang interviewfilm, hvor billedsiden enten er close-ups af de interviewede vidner eller endeløse trackingshots gennem de ofte ganske idylliske østeuropæiske landskaber som de så ud i 70'erne! Filmen er nøgtern, næsten pertentlig, med en sær underliggende blanding af gru og pastoral idyl (som når man ser billeder af en smuk idyllisk sø, hvor den ledsagende tekst siger "Askesøen ved Treblinka". Man kan sagtens forestille sig, hvad der er foregået dér, selv om man ikke ser det!). Udgaven fra Masters of Cinema er fin, og der følger en 180 siders bog med (som dog kunne være mere fyldig).

Lanzmann har lavet mange dokumentarer, men jeg har desværre ikke set andre af hans værker. Da der for cirka et ½ år siden var megen snak om årtiet bedste film, bemærkede jeg at en New Yorker-filmkritiker havde en Lanzman-film om Sobibor på sin liste over 2000-tallets bedste film (han har anmeldt den her). Denne Sobibor-film består ligesom Shoah af interviews, og er indspillet samtidig med Shoah (1979) - egentlig som en del af denne, men Sobibor-filmen blev vurderet betydningsfuld nok til i stedet at få en selvstændig udgivelse. Den blev først udsendt 2001.

Der kommer i øvrigt en tysk 10-disc boks med Lanzmanns komplette værker til efteråret.


Top
   
Indlæg: tirs jun 29, 2010 10:45 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Hej Martin,
Jeg ved godt, det er lidt off topic men jeg har lige købt Agnès Vardas Les Cent et Une Nuits udgivet af WinStar, og til min store ærgelse (og forbløffelse) er der tilsyneladende ingen engelske tekster på udgivelsen..?
Dette er meget underligt, siden det er en amerikansk udgivelse og der på bagsiden står "French with English subtitles".
Jeg kan ihvertfald ikke aktivere dem via menuen.


Top
   
Indlæg: tirs jun 29, 2010 22:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Det er vist en skodudgivelse, hvor et eller andet er gået galt, eller ikke er lavet efter normen siden så mange har haft problemer med teksterne. Men jeg er ret sikker på, at jeg har set den med undertekster på en af mine gamle afspillere. Jeg har ikke tid til lige at teste mine forsk. afspillere he og nu, men jeg har taget et screenshot på PC for lige at illustrere, at teksterne skam er der:

Billede

Har du prøvet at vælge undertekster via fjernbetjeningen? Eller at afspille dvd'en på PC? Håber du får succes med det. Ellers skriv endelig igen (det er absolut ikke off topic!).


Top
   
Indlæg: fre sep 10, 2010 15:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Yderligere 3 dokumentarer:

Billede

Fra venstre:

9/11 (2002)
To franske brødre - Gédéon Naudet og Jules Naudet - ville lave en film om en førsteårsbrandmand i et af New Yorks brandkorps, og befandt sig derfor tilfældigvis i New York med små DV-kameraer, da de to Boeing-fly hamrede ind i World Trade Center. Det kom der denne ganske nøgterne film ud af - lavet live mens begivenhederne foregik!

Mur (2004) - aka "Wall"
En film af Simone Bitton om den store mur, som israelerne har bygget gennem landskabet på Vestbredden. En glimrende dokumentar, som ikke hamrer sine pointer ud, og som er interessant pga. instruktørens dobbelte etniske oprindelse (jødisk/arabisk!).

Le chagrin et la pitié (1969) - aka "The Sorrow and the Pity" af Marcel Ophüls (Max Ophüls' søn). En stor dokumentar om Frankrigs forhold til Tyskland under anden verdenskrig, og om Frankrigs syn på jøder. Filmen var skelsættende i sit kritiske syn på Frankrig, og fransk tv nægtede at vise den.


Top
   
Indlæg: lør sep 11, 2010 17:23 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Nej, det er desværre ikke lykkedes mig at få de engelske undertekster frem. Jeg har prøvet at afspille DVDen på min PC,
og valgt 'undertekster til' i menuen (der er kun engelske), men intet sker! Frustrerende, eftersom der er er ret meget dialog i filmen.


Top
   
Indlæg: lør sep 11, 2010 17:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg har sendt dig en PB, Fellini.


Top
   
Indlæg: søn sep 12, 2010 9:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Mit seneste indlæg i tråden sluttede jo med Marcel Ophüls, og jeg bør i den forbindelse nok tilføje, at jeg ikke har set andre film af ham, selv om han har lavet meget andet - også fiktionsfilm. Men lad os gå videre med hans far - Max Ophüls!

Dengang Second Sight begyndte at udsende Max Ophüls' film på dvd - det er nu 4 år siden - lavede jeg en Ophüls-tråd her på dahf. Derfor ser jeg ingen grund til at gentage så meget her i tråden. Jeg vil bare minde om, at Ophüls lavede film i mange lande (Tyskland, Italien, Frankrig, USA), og jeg viser her alt hvad jeg ejer, uanset om det har relevans i forhold til trådens franske emne:

Billede

De fem udgivelser herover er britiske fra Second Sight. Tre af disse fem film findes også i Criterion-udgaver. Nogle gange er Criterions udgivelser bedst, andre gange Second Sights. Især Criterions brug af det såkaldte "pictureboxing" er en irritationskilde for mange anmeldere.


Herudover har jeg disse Ophuls-udgivelser:

Billede

La signora di tutti (1934) er en italiensk udgivelse fra RHV med engelske tekster. Den er ganske fremragende, men kommer dog snart fra Masters of Cinema, som man bør vente på. Den bliver sikkert endnu bedre - om ikke andet så med bedre bonusmateriale, booklets osv. Og sikkert også billigere (det er dyrt at bestille fra Italien)!

Caught er en fransk dvd, som jeg tidligere har "anmeldt" på dahf. Filmen er siden hen udgivet af Second Sight, som jeg vil anbefale.

Lola Montès (1955) har jeg i to udgaver: En elendig fra Fox Lorber, som man bør undgå, og en blu-ray fra Criterion, som er fantastisk. Bemærk at Criterions blu-ray er kodet Region A (findes også som Criterion 2-disc dvd)!

Mine favoritfilm af Ophüls er nok de to amerikanske film Letter from an Unknown Woman (1948) og The Reckless Moment (1949), hvilket måske forekommer ironisk med henblik på at tråden handler om franske film. Ophüls' senere franske film er til gengæld langt mere karakteristiske og personlige i stil og er tæt ved at være mesterværker i absolut forstand.


Top
   
Indlæg: søn sep 12, 2010 13:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Tidligere i år døde Eric Rohmer, og nu er det desværre også blevets nybølgekollegaen Claude Chabrols tur. Chabrol var sammen med Godard den mest produktive af "de fem store" nybølgeinstruktører, og han lavede stort set en film om året igennem hele karrieren ud over tv-serier, dokumentarer og andet. Jeg tager nogle billeder af samlingen senere i dag, og prøver at skrive et par linier til i morgen.

http://politiken.dk/kultur/nyheder/1057 ... l-er-doed/


Top
   
Indlæg: man sep 13, 2010 9:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Claude Chabrols produktion er særdeles omfattende, men jeg skal forsøge at give et overblik i dette lange indlæg. Et godt sted at starte samlingen er med de to britisk Chabrol-bokse fra Arrow Films. De er ikke i luksuskvalitet, men de er særdeles billige (af og til under £10)!

Billede

Den første boks indeholder disse 8 film:

Les biches (1968)
La femme infidèle (1969)
Que la bête meure (1969)
Le boucher (1970)
Juste avant la nuit (1971)
Les noces rouges (1973)
Nada (1974)
Madame Bovary (1991)

Kvaliteten af disse discs er blandet: de fleste dvd'er er single layer, og enkelte transfers er ikke anamorfiske. En enkelt film har tvungne tekster, og La femme infidèle har forkerte billedproportioner (ikke cropping). Madame Bovary, som er den eneste dual-layer disc i boksen, har som den eneste lidt bonusmateriale. Den har anamorfisk transfer, men desværre et noget trist og gråt billede. Men generelt kan billedkvaliteten i boksens film gå an, og den er flere klasser bedre end de amerikanske udgivelser fra fx Pathfinder! Boksens fem første film hører absolut til blandt det bedste fra Chabrols hånd. De markerede en tilbagevenden til den seriøse film, efter at Chabrol op gennem 60'erne havde lavet en række mere kommercielle film. De fem nævnte film er ypperlige, så på den led er boksen også ganske fin (jeg har endnu ikke fået set Les noces rouges og Nada).

Boks nr. 2 fra Arrow Films indeholder 6 film:

La route de Corinthe (1967)
La rupture (1970)
Une partie de plaisir (1975)
Les innocents aux mains sales (1975)
Poulet au vinaigre (1985) (aka "Cop au vin")
La fleur du mal (2003)

Dvd'erne i boks nr. 2 er også af svingende kvalitet: Halvdelen er single-layer, og halvdelen er ikke anamorfiske. Men overordnet set er overførslerne måske bedre end i den første boks. Filmene udgør også en mere broget buket, og de er generelt heller ikke helt på samme niveau som i den første boks.
Det er også en lidt mere tilfældig sammensætning af film: Hvorfor skal vi fx have den første Lavardin-film (Poulet au vinaigre), men ikke den anden? Poulet au vinaigre har jeg i øvrigt omtalt kort her på dahf. Glædeligt er det dog, at vi i to af disse film kan opleve hhv. Jean Seberg og Romy Schneider, disse to fantastiske skuespillerinder, som havde et næsten parallelt livsforløb (begge født i 1938, og begge døde alt for tidligt omkring 1980)!


Og mens vi er ved de britiske Chabrol-udgivelser, så har jeg også nogle enkelt-dvd'er:

Billede

Les liens de sang (1978) (aka "Blood Relatives") er mindre god udgivelse fra Carlton (pan/scan). Merci pour le chocolat (2000) fra Artificial Eye er rimelig (16:9), men med kæmpestore fastbrændte undertekster. De to nederste film, L'enfer (1994) og Rien ne va plus (1997) er fra Second Sight, og ganske fine. L'enfer er i øvrigt Chabrols remake af Clouzots ufuldendte L'enfer fra 1964.


Dernæst har jeg 4 franske dvd'er fra MK2 og 2 australske dvd'er fra Madman:

Billede

De australske disks er Chabrols to første spillefilm Le beau Serge (1958) og Les cousins (1959) - ofte regnet for de to første nybølgefilm. Det er to sjældne film på dvd, og deres transfers forekommer ikke helt nyrestaurerede. Le beau Serge er nok den bedste dvd i kvalitet (Les cousins har desuden interlacing).

MK2 har i Frankrig udsendt rigtig mange Chabrol-titler - som regel i ganske fin kvalitet. De fire afbildede dvd'er har alle engelske tekster, men det er nu langt fra altid tilfældet med MK2's Chabrol-udgivelser, så pas på!


Mine amerikanske udgivelser:

Billede

La décade prodigieuse (1971)
Violette Nozière (1978)
Le cri du hibou (1987)
Une affaire de femmes (1988)
L'oeil de Vichy (1993)

De to første film herover er anmeldt på hitchcock.dk. Det er elendige udgivelser (min vhs-kopi af Violette er væsentlig bedre end den amerikanske dvd fra Koch Lorber!), men filmene er glimrende. Generelt kan man i øvrigt ofte sige om de amerikanske Chabrol-udgivelser, at de er elendige (dårlig PAL->NTSC overførsel, interlacing, mudret billede, dårlig farvegengivelse, ikke anamorfiske transfers osv.).

Le cri du hibou fra Image Entertainment har et mørkt og mudret billede, men også et godt kommentarspor. Filmen bygger på en Patricia Highsmith roman (og er i øvrigt blevet genindspillet i en britisk version i 2009 med Julia Stiles).

Une affaire de femmes (aka "Story of Women") er en dvd fra Criterions søsterselskab HVE. Det er en fremragende disc og en fremragende film!

L'oeil de Vichy er fra First Run Features. Filmen er en dokumentar udelukkende klippet sammen af eksisterende Vichy-produceret arkivmateriale fra anden verdenskrig. Billedkvaliteten er derfor selvsagt noget svingende, men disken er som sådan glimrende. Blot skal man vide, at filmens originale franske fortæller her er erstattet af en engelsk voice over.


Et par skandinaviske dvd'er:

Billede

The Blood of Others (1984) er en dansk dvd fra On-Air. Filmen er en forkortet udgave af en tv-serie, Chabrol også instruerede. Den er meget sjælden på dvd på det internationale marked, men er altså udgivet i DK. Det er ikke nogen god film (også anmeldt af mig her på dahf). Filmen til højre er La ceremonie (1995) - et af Chabrols seneste ubestridelige mesterværker. Det er en svensk dvd i rigtig god kvalitet, men kun med svenske tekster (kan fravælges).


De tyske dvd'er:

Billede

Le scandale (1967) (aka "Champagner Mörder") er en dvd med fremragende billedkvalitet i anamorfisk scope-format. Desværre er der ingen tekster, men dog både tysk og engelsk lydspor. Filmen er med Anthony Perkins, og det er muligt, at der i sin tid blev lavet en version til det engelske marked (som vi ser her?), men der har helt sikkert også været lavet en fransk udgave. Jeg savner i hvert fald et fransk lydspor!

Docteur Popaul (1972) (aka "Der Halunke") i midten på billedet herover er en elendig dvd med billedekvalitet et par niveauer under vhs! Der er ingen tekster, men dog hele tre lydspor (fransk, engelsk og tysk). Filmen er en kynisk, men ikke videre god historie, som ellers har en fin rollebesætning med Belmondo, Mia Farrow og den skønne Laura Antonelli!

Dr. M (1990)
Gennemsnitlig udgivelse, ikke anamorfisk. Der er engelsk og tysk lydspor, men ingen tekster (engelsk er originalsproget). Filmen er en slags hommage til Fritz Langs Mabuse-film, og er interessant uden at høre til i den bedste halvdel af Chabrols værk (Braad Thomsen kalder den "pinlig").


Endelig har jeg en tysk boks - "Claude Chabrol Collection 4" fra Concorde:

Billede

De tre film i boksen er:

La demoiselle d'honneur (2004)
L'ivresse du pouvoir (2006)
La fille coupée en deux (2007)

Af de tre film i den tyske boks har jeg kun set La fille coupée en deux (2007) - en glimrende film, som er anmeldt på hitchcock.dk. Boksen er kun for fransk/tysk-sprogede.


Desuden har jeg À double tour (1959) i en Belmondo-boks fra Optimum, samt episodefilmen Paris vu par... (1965) (begge disse er godt nok omtalt tidligere i tråden). À double tour er en rigtig god film, som måske foregriber Psycho på enkelte punkter!

Billede

Billede


Andre Chabrol-film, som findes på dvd:
Les bonnes femmes (1960) er udgivet i R1 af Kino (jeg har filmen på dvd-r optaget fra DR K).
"Fantômas" (Tv-serie, 1980), som Chabrol instruerede to afsnit af (af fire), er udgivet på dvd i Tyskland.
Jours tranquilles à Clichy (1990) (aka "Stille dage i Clichy" - ikke at forveksle med Jens Jørgen Thorsens film fra 1970!) er udgivet på dvd i Frankrig og Tyskland.
Au coeur du mensonge (1999) er udgivet i USA (Kino, Kimstim Collection) (jeg har filmen på vhs - anmeldt på hitchcock.dk).
Bellamy (2009) er udgivet i Canada.

Ikke udgivet på dvd (jo, nogle af dem måske i Frankrig, men ikke engelsk-venlige):
Les godelureaux (1961)
Les sept péchés capitaux (1962) (episodefilm)
L'oeil du malin (1962)
Landru (1963)
Ophélia (1963)
Les plus belles escroqueries du monde (1964) (episodefilm)
Le tigre aime la chair fraiche (1964)
Marie-Chantal contre le docteur Kha (1965)
Le tigre se parfume à la dynamite (1965)
La ligne de démarcation (1966) (har jeg på dvd-r, optaget fra DR K)
Les magiciens (1976)
Folies bourgeoises (1976)
Alice ou la dernière fugue (1977)
Le cheval d'orgueil (1980)
Les fantômes du chapelier (1982)

DR K sender i øvrigt utrolig mange Chabrol-film - også en del sjældne film. Er man interesseret i Chabrol, kan det godt betale sig at have optageren klar, da filmene generelt er i fin kvalitet og med bedre tekstning, end hvad mange af de udgivne dvd'er kan tilbyde.


Top
   
Indlæg: man sep 20, 2010 8:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg har fået den amerikanske Jean-Jacques Beineix-box fra Cinema Libre:

Billede

Boxen indeholder alle Beineix' 6 spillefilm samt dokumentaren Locked-in Syndrome (1997), som handler om den totalt lammede forfatter Jean-Dominique Bauby, som senere skulle skrive "Dykkerklokken og sommerfuglen" (senere også filmatiseret som spillefilm af Julian Schnabel). Blandt boksens bonusmateriale finder man også den tidlige kortfilm Le chien de Monsieur Michel (1977) og dokumentaren Otaku (1994). Dermed er næsten alt, hvad Beineix har instrueret, inkluderet i boksen.

Om udgivelserne: Diva-dvd'en er i Lionsgate-udgaven, og den er ganske fremragende (anmeldt på DVDBeaver), men kodet region 1. De øvrige dvd'er er i Cinema Libre udgaver, som også kan købes enkeltvis. De er regionsfri, og i pæne anamorfiske transfers, men generelt med fastbrændte tekster. Betty Blue og Roselyne er i de lange Director's Cut. Det er ærgerligt, at der ikke er blevet plads til Theatrical versions af disse to film, når nu boksen ellers synes at være så komplet, men så må jeg jo nøjes med vhs. Der er desuden en del bonusmateriale spredt rundt på boksens dvd'er, som heldigvis også er tekstet.

Endelig medfølger en bonusdisk i en papirsleeve med et ca. 60 min. langt interview med Beineix (på engelsk med Tim Rhys). Denne bonusdisk kan kun fås ved at købe den komplette boks, men dele af dette interview findes spredt rundt på de øvrige disks.

Selve boksen er desværre ikke i så god en kvalitet (tyndt karton). Jeg købte boksen fra Cinema Libre i USA (mere om det i den egnede tråd).


Top
   
Indlæg: tirs sep 28, 2010 9:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Billede

Jeg har også fået fat på den amerikanske 3-disc Renoir-boks fra Lionsgate. Der er lidt overlap i indhold på denne og så den britiske Renoir-boks fra Optimum, idet filmene La Marseillaise (1938), Le testament du Docteur Cordelier (1959) og Le caporal épinglé (1962) indgår i begge bokse. Unikt for Lionsgate boksen finder man disse tidlige stumfilm:

La fille de l'eau (1925)
Nana (1926)
Sur un air de Charleston (kortfilm, 1927)
La petite marchande d'allumettes (kortfilm, 1928) (efter H.C. Andersens "Den lille pige med svovlstikkerne")

Kvaliteten er overvejende ret god. Nana er i et særdeles fornemt tintet print, mens La petite marchande d'allumettes klart er boksens dårligste print med en hel del ghosting, som indikerer, at filmen har været konverteret fra film til video, og sikkert også mellem flere forskellige videostandarder (PAL-NTSC) adskillige gange!

I Lionsgate-boksen er der også en dokumentar på godt en ½ time om Renoir med Scorsese som vært. Hele boksen er i øvrigt udformet som en slags hult klaptræ, hvori der ligger en mere regulær dvd-case - som det sikkert fremgår af billedet.

Og nu vi er ved Renoir: Hans Simenon-filmatisering La nuit du carrefour (1932) er omsider kommet på dvd med engelske tekster. Men der er angivelig tale om et ret dårligt europæisk video-print, som blot er konverteret til NTSC og tilsat nogle undertekster af den hjemmelavede slags, som ligger frit tilgængeligt på nettet! Denne dvd er ikke ude i alm. handel, men kan købes hos TCM (man kan måske også finde den hos eBay).


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 114 15 16 17 1820 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team