DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 25, 2024 23:02

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 116 17 18 19 20 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors dec 16, 2010 12:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Claude Berri er en af de store producenter i fransk film, men ud over sin ganske betydelige producent-virksomhed instruerer han også sine egne film. Mest kendt er selvfølgelig de to hits "Kilden i Provence" og "Manon og kilden". Jeg har en engelsk boks:

Billede

Boksen indeholder de fire film Jean de Florette (1986) (aka "Kilden i Provence"), Manon des sources (1986) (aka "Manon og kilden"), Germinal (1993) og Lucie Aubrac (1997). Billedkvaliteten på filmene er desværre ikke ret god, men boksen har været billig (har kunnet fås til langt under 100 kr.).

Derudover har jeg også nogle enkelt-udgivelser:

Billede

Øverst på billedet ses 3 danske udgivelser; de to første er lavprisudgivelser (On Air), som man ofte kan finde til 10 kr. De er heller ikke fremragende, men trods alt i OAR og fuldt på højde med de tilsvarende britiske disks. "Bare sammen" (Ensemble, c'est tout, 2007) er en fin udgivelse.

Nederst ses hhv. en fransk udgivelse, La première fois (1976) (utekstet), og en amerikansk dvd "The Housekeeper" (Une femme de ménage, 2002). Bedst af mine Berri-film er nok "Kilden i Provence" og "Manon og kilden", men af de øvrige kan jeg bedst lide "The Housekeeper", som er en meget beskeden romantisk komedie med en sær og uhøjtidelig - næsten indie-agtig - atmosfære.

Claude Berri har instrueret omkring 20 spillefilm, og mest kendt er han nok for sine ofte meget episke litterære filmatiseringer: Ud over klassikerne "Kilden i Provence" og "Manon og kilden" kan man til denne kategori også næve film som Germinal (1993), som var den hidtil dyreste franske filmproduktion, og Uranus (1990), som i øvrigt er udgivet på dvd i Tyskland. Men han laver også mange andre slags film. Blandt andet har han lavet en række delvist selvbiografiske film om figuren Claude Langmann, som er Claude Berris alter ego. La première fois (1976) er en af disse film. Det er en ganske glimrende film, som med en stor portion ironi og ømhed skildrer den 16-årige Claudes første (og efterfølgende ganske hyppige!) erfaringer ud i sex.

Claude Berris debutfilm Le vieil homme et l'enfant (1967) (aka "The Two of Us"), som findes udgivet af Criterion, hører også til disse selvbiografiske film. Jeg har optaget den fra DR K, som har vist den utallige gange med titlen "Den gamle mand og drengen", men jeg har endnu ikke set den.

Til sidst vil jeg blot sige, at "Kilden i Provence" og "Manon og kilden" er udgivet på Blu-ray i Frankrig, men desværre utekstet, og efter sigende også i nogle elendige transfers, som kun er på dvd-niveau. Man må håbe, at disse meget flotte film en dag får en værdig HD behandling!


Top
   
Indlæg: fre dec 17, 2010 14:24 
Offline

Tilmeldt: tirs aug 25, 2009 17:11
Indlæg: 169
Det er altså virkelig dejligt at du bliver ved med at opdatere denne tråd :thumb:

Jeg har tit tænkt på at smide Criterions udgave af LE VIEIL HOMME ET L'ENFANT i kurven, men tror nu jeg vil fange den på DR K. Jeg kendte ikke til den danske titel før, og vidste slet ikke den var blevet sendt på DR K. Filmen ser meget interessant ud.


Top
   
Indlæg: tirs jan 04, 2011 12:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Nogle blu-ray updates af instruktører, som ellers har været gennemgået tidligere i tråden:

Billede

Les rivières pourpres (2000) af Mathieu Kassovitz
Le pacte des loups (2001) af Christophe Gans
Paris (2008) af Cédric Klapisch
Anthony Zimmer (2005) af Jérôme Salle

Alle 4 udgivelser er franske, og de tre førstnævnte har engelske tekster.


Top
   
Indlæg: ons jan 05, 2011 8:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Her er endnu et par udgivelser i samlingen, som nu er blevet opdateret til blu-ray:

Billede

Billede

Igen er der tale om franske udgivelser. De har kun fransk tekst (og lyd). Billedmæssigt er især La boum-filmene ganske fine, mens de noget ældre Fantomas-film ikke er helt i ypperste topklasse. Men Fantomas-filmene har alligevel en billedkvalitet, der er mærkbart bedre end de ellers rimelige danske dvd-udgivelser!


Top
   
Indlæg: tors jan 06, 2011 9:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
To britiske blu-rays:

Billede

T.v. ses In the Electric Mist (2009) af Bertrand Tavernier. Til højre ses den britiske dvd fra Network med Albert Lamorisses to klassiske kortfilm Crin blanc: Le cheval sauvage (aka "White Mane") (1953) og Le ballon rouge (aka "The Red Balloon") (1956).

Den britiske blu-ray af In the Electric Mist er desværre helt utekstet. Den er godt nok engelsksproget, men jeg vil alligevel påpege, at de fleste personer i filmen taler med en ret utydelig sydstatsdialekt. Køb i stedet den danske blu-ray, som man i følge en del indlæg her på dahf har kunnet få til en 50'er hos Blockbuster. Alle Blu-ray udgaver af In the Electric Mist (UK, DK, USA) ser i øvrigt ud til at være det kortere cut af filmen. Men der findes et længere cut på dvd.

Network-bd'en med "The Red Balloon" og "White Mane" er fin. Mit største ankepunkt er, at der er tvungne undertekster. Men da der er så lidt tale i filmene (måske 10-20 tekstlinjer i "Red Balloon"; lidt mere i "White Mane"), betyder det ikke så meget. Jeg ved i øvrigt ikke, hvordan det går med Criterion Collections projekt om at udsende disse film i fuldt opgraderede udgaver.


Top
   
Indlæg: lør jan 08, 2011 8:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Endnu en fransk blu-ray, La rafle (2010) af Rose Bosch. Den har netop gået i biograferne herhjemme med titlen "Beslutningen":

Billede

Det er en 3-disc udgave, hvori der både ligger en dvd- og blu-ray disc med filmen. Den tredje disk er en dvd med bonusmateriale. Jeg har kun set blu-ray disken, og kvaliteten er fornem. Der er også engelske tekster (bonus dog utekstet). Selve filmen vil jeg give 4 stjerner.


Top
   
Indlæg: lør jan 08, 2011 16:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
hitchcock.dk skrev:

Les rivières pourpres (2000) af Mathieu Kassovitz
Le pacte des loups (2001) af Christophe Gans
Paris (2008) af Cédric Klapisch
Anthony Zimmer (2005) af Jérôme Salle

Alle 4 udgivelser er franske, og de tre førstnævnte har engelske tekster.


Det vil altså sige Anthony Zimmer er uden engelske tekster :?


hitchcock.dk skrev:
Fantomas-film har kun fransk tekst


:cry: :cry: :cry:

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: lør jan 08, 2011 18:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
dfms skrev:
Det vil altså sige Anthony Zimmer er uden engelske tekster :?

Ja, desværre. Jeg har genset filmen for nylig i denne nye franske blu-ray udgave, og billedmæssigt var det en ganske voldsom forbedring i forhold til den danske dvd! Jeg uploadede faktisk nogle screenshots tidligere i dag som en sammenligning med den danske dvd. Disse billeder kan ses her.


Top
   
Indlæg: lør jan 08, 2011 19:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Man kan få den i en svensk udgave på blå:

http://cdon.dk/film/anthony_zimmer-7261745

Så er det bare det med kvaliteten ?

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: søn jan 09, 2011 13:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg var ikke klar over, at Anthony Zimmer var udkommet på blå i Norden, men jeg kan se, at udgiveren er Noble Entertainment, som ikke just har imponeret mig - hverken på dvd eller blu-ray (jeg har fx deres Surveillance på blå, som er 1080i, 25 fps). På den anden side skal de jo have en HD master et eller andet sted fra, så der er trods alt en teoretisk mulighed for, at deres Anthony Zimmer er på højde med den franske udgivelse. Men den nordiske udgivelse ser ud til at være OOP - i det mindste hos CDON.

Men jeg kører videre med samlingen. Her er to film af Karim Dridi, som jeg i øvrigt ikke kender så meget til:

Billede

De to film er:
Fureur (2003) aka "Rage"; nordisk dvd fra CCV.
Le dernier vol (2009); fransk blu-ray fra Gaumont.

Jeg skriver nok en anmeldelse af Le dernier vol snart, men det er en slags kærligheds film, hvor Marion Cotillard spiller en fransk kvindelig pilot, som søger efter en forsvunden britisk pilot i Nordafrika. Forestil jer et mix af Den engelske patient og Lawrence of Arabia (og måske Fort Saganne, hvis nogen kender den). Ufattelig smukke billeder og formidabel kvalitet på blu-ray udgivelsen, som heldigvis har engelske tekster! Desværre er selve filmen lidt småkedelig.

Jeg synes faktisk, at "Rage" er en bedre film. Den læner sig op ad martial arts genren, men filmens hovedfokus er egentlig en kærlighedshistorie, som er virkelig smukt fortalt, og spillet med stor indfølelse!


Top
   
Indlæg: fre jan 14, 2011 11:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Robert Guédiguian er nok en af de mindre franske instruktører, men han har en lang karriere og laver nogle karakteristiske film. Næsten alle hans film foregår i og omkring Marseille, og han bruger ofte de samme skuespillere, idet hovedrollerne næsten altid er besat af Ariane Ascaride og Jean-Pierre Darroussin. Selv i birollerne bruger han ofte de samme skuespillere fra film til film.

Billede

Fra venstre ses:
La ville est tranquille (2000) - svensk dvd (kun tekstet på svensk)
Mon père est ingénieur (2004) - svensk dvd (kun tekstet på svensk)
L'armée du crime (2009) - britisk blu-ray

I Frankrig er de fleste af hans film blevet udgivet på dvd, men der er desværre ikke mange af hans film, der er udgivet med engelske (el. danske) tekster. Der findes dog nogle enkelte R1-udgivelser af hans film fra New Yorker. Artificial Eye har også udgivet La ville est tranquille, som jeg altså ejer i en svensk udgave. Min svenske dvd har jeg i øvrigt anmeldt her på dahf for en del år siden. Hans film Marie-Jo et ses 2 amours (2002) er i øvrigt også udgivet på dvd i Sverige (af Sandrew Metronome), og jeg mener, den har danske tekster. Jeg optog den fra svensk tv for et års tid siden.

L'armée du crime er en lidt atypisk Guédiguian-film, idet den er en lidt større produktion med en lidt anderledes rollebesætning end sædvanligt hos Guédiguian. Den foregår heller ikke i Marseille. Det er en autentisk beretning om en modstandsgruppe under anden verdenskrig, men det er ikke en actionfilm. Den benytter sig ikke i så høj grad af suspense og ydre begivenheder. Måske kan den sine steder minde lidt om stilen i Rohmers Triple agent (2004), men dog knap så stiliseret og snakkesalig.

Alle de film, jeg har set af Guédiguian, er ganske fine og ligger på omkring 5 i karakter, men det er bestemt ikke film med en bred appeal. Men La ville est tranquille er nok det bedste at starte, da den på mange måder er ganske typisk for ham (Marseille, cast, tematik m. stor social bevidsthed, venstreorienteret holdning).


Top
   
Indlæg: man jan 17, 2011 17:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Philippe Lioret laver nogle skønne dramaer med fine skuespilllere som fx Sandrine Bonnaire, Vincent Lindon, Émilie Dequenne og Mélanie Laurent. Jeg har en fransk 5-disc boks med fem af hans film, hvoraf de 3 har engelske tekster:

Billede


Desuden har jeg Welcome (2009) på en fransk blu-ray (u. tekst) og Je vais bien... (2006) på en tysk dvd (begge disse er anmeldt på hitchcock.dk):

Billede

Je vais bien... indgår i øvrigt også i den franske boks (m. engelske tekster). Welcome er udgivet på dvd i DK. Alle de film, jeg har set af Lioret, er rigtig gode, men mine personlige favoritter er nok de beskedne Mademoiselle (2001) og Je vais bien...


Top
   
Indlæg: ons jan 19, 2011 13:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Laurent Cantet laver ligesom Lioret også nogle fine dramaer indspillet on location og med suverænt skuespil. Tematisk spænder hans film vidt, men fælles for dem alle er, at de rummer fortællinger, som man ikke ofte ser på film. Det er ikke typiske familie- eller kærlighedsdramaer! Indtil videre er der kommet 5 spillefilm fra Cantet, hvoraf jeg har 4 på disse britiske udgivelser:

Billede

Fra venstre:
L'emploi du temps (2001) - aka "Time Out"
Ressources humaines (1999) - aka "Human Resources"
Vers le sud (2005) - aka "Heading South"

På "Human Resources"-dvd'en findes også som bonus debutfilmen Les sanguinaires (1997). Cantets femte film, Entre les murs (2008) - aka "The Class" - er udgivet på Blu-ray i USA.

De fire film, jeg har set, er alle gode, og jeg ligger på omkring 5 i karakter. Måske er "Time Out" alligevel den bedste (den bygger på en autentisk historie, som forresten også har fået en mere tro filmatisering af Nicole Garcia). Man skal i øvrigt være opmærksom på, at der i "Heading South" tales både fransk og engelsk sådan fifty-fifty. Desværre er kun de franske passager tekstet, hvilket er lidt bedrøveligt. Men det er også en god film, suverænt spillet. Men måske får man mest for pengene med "Human Resources", hvor der jo er to film på dvd'en (som endda er billig).


Top
   
Indlæg: fre jan 28, 2011 15:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Georges Franjus spillefilms-filmogrofi er ikke ret omfattende: Kun 8 film blev det til, men herudover lavede han også en lang række dokumentarer. Af hans spillefilm har jeg kun set de fire film, jeg har i samlingen:

Billede

Øverst ses mine to udgivelser af Les yeux sans visage (1960) - aka "Eyes Without a Face". Den franske blu-ray har ikke engelske undertekster, men hvis den havde, ville den med sikkerhed være med på min liste over årets udgivelser 2010! Det er trods alt ikke tit, der kommer så flotte nyrestaurerede udgivelser af de gamle klassikere. Jeg synes, den er fantastisk! Criterions udgivelse (ø.th.) indeholder også Franjus tidlige dokumentar Le sang des bêtes (1949) - aka "Blood of the Beasts". Den er værd at se - hvis man tør!

Nederst ses MoC's to Franju-udgivelser. MoC's Judex-udgivelse er en 2-disc, og indeholder ud over Judex (1963) også Nuits rouges (1974). Endelig ses nederst th. Franjus debutfilm La tête contre les murs (1959).

Af Franju skal man først og fremmest se klassikeren "Eyes Without a Face". Af de øvrige Franju-film i samlingen synes jeg bedst om La tête contre les murs (som knebent vinder andenpladsen foran Judex), men filmens tematik om psykiatri vil måske ikke tiltale så mange. Judex og Nuits rouges er i stil ikke langt fra Feuillades gamle stumfilms-føljetoner, selv om Nuits rouges dog foregår i nutiden og indeholder mange moderne effekter.

De to MoC-udgivelser indeholder i øvrigt ret flotte og tykke booklets og er bestemt værd at eje. Med Judex-udgivelsen får man i øvrigt en del for pengene, da den indeholder to discs og to spillefilm.

Det blev så også mit sidste indlæg i denne tråd, selv om jeg vel knap er kommet to tredjedele gennem samlingen. Men de kommende måneder vil jeg kopiere alt indholdet over på mit eget site - bare for en sikkerheds skyld ;)
Det var en fornøjelse at lave, og jeg takker for opmærksomheden og jeres bidrag!


Top
   
Indlæg: fre jan 28, 2011 18:43 
Offline

Tilmeldt: tirs feb 24, 2009 12:51
Indlæg: 425
Jeg er ellers meget begejstret for "Judex", som jeg rangerer på højde med "Les Yeux sans visage". Den er i øvrigt blevet et mindre YouTube fænomen med denne famøse scene, ikke mindst pga. Maurice Jarres drømmende musik:



Senest rettet af DeathPosture tirs feb 08, 2011 13:17, rettet i alt 3 gange.
Rettet YouTube-link


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 116 17 18 19 20 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team