DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 8:35

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 520 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør sep 19, 2009 15:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
I tråden her vil jeg poste billeder af de franske dvd'er i samlingen. Jeg begynder med François Truffaut, da hans samlede værk er forholdsvis nemt at overskue. Han døde jo desværre allerede 1983, så det blev "kun" til 21 spillefilm under eget navn - film som alle findes på dvd med engelske tekster!

Her er mine to Criterion-udgivelser:
Billede


Nærbillede af Shoot the Piano Player-udgivelsen med booklet (Le samourai-billedet til venstre er et postkort, som lå inde i denne Criterion udgivelse):
Billede


Antoine Doinel-boksens indhold:
Billede


Til venstre ses en britisk 6-disk boks fra Cinema Club, til højre en tysk 5-disc boks fra Concorde. Detaljerede billeder af de to bokses indhold følger herunder:
Billede

Billede

Billede


Her er 7 titler udgivet af MGM (bemærk at udgivelsen øverst i midten indeholder to film). 6 af disse MGM-titler er i øvrigt også udgivet i samleboks i UK:
Billede


Endelig er der disse 3 film, som hermed gør Truffaut-samlingen komplet:
Billede


Skulle Truffaut-samlingen være helt gennemført, hvad jeg dog ikke har tænkt mig at stræbe efter(!), skulle man selvfølgelig eje 400 Blows og Le dernier metro på Blu-ray fra Criterion (400 Blows findes også på BD fra MK2, men uden engelske tekster). Jules og Jim fra Criterion (SD) er næsten også et must, men da jeg allerede har to udmærkede versioner med ganske meget bonus, gider jeg ikke opgradere før der evt. kommer en BD.

Endelig findes der en fransk 12-disc boks fra MK2, som ville være god at have, men nu er jeg dækket ind på anden vis...


Senest rettet af hitchcock.dk tors dec 24, 2009 11:30, rettet i alt 3 gange.

Top
   
Indlæg: lør sep 19, 2009 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jun 28, 2007 17:31
Indlæg: 949
Geografisk sted: Nørrebro, Kbh.
Super tråd! Jeg vil med stor interesse følge med...

Jeg har desværre ikke en komplet Truffaut-samling, så min misundelse over din samling er allerede stor! Dog har jeg Les quatre cents coups på blu-ray fra Criterion, og det er altså et dobbelt-dip, der kan anbefales. Sort/hvide film i HD er en stor oplevelse! Le dernier metro ser også rigtig godt ud på blu-ray, men det er ikke ligeså stort et mesterværk som Les quatre cents coups. BD'en indeholder dog også Truffaut og Godards kortfilm Une histoire d’eau, som er rigtig fin!

_________________
Billede


Top
   
Indlæg: lør sep 19, 2009 15:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Det ser lækkert ud.

Truffaut er min favorit fra den franske nybølge, men der er godt nok mange af hans film jeg ikke har set. Den eneste jeg har på DVD er faktisk Criterion udgaven af Jules & Jim, men jeg har en del af hans film optaget på bånd. Day for Night skal jeg have købt på et eller andet tidspunkt. Af dem jeg har set, vil jeg nok udnævne den til min favorit af hans.

Men hvad med Truffauts kortfilm Martin? Er de ikke udgivet på DVD, eller er der nogle af dem i Antoine Doinel boxen?


Top
   
Indlæg: lør sep 19, 2009 16:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Michael W. skrev:
Men hvad med Truffauts kortfilm Martin? Er de ikke udgivet på DVD, eller er der nogle af dem i Antoine Doinel boxen?


Jo, i Antoine Doinel-boksen er der de to kortfilm Les mistons (1957) og Antoine et Colette (1962). På Godard-dvd'en Vivre sa vie har jeg desuden kortfilmen Une histoire d'eau (1961), som Truffaut instruerede sammen med Godard. Une histoire d'eau findes også på Criterion-udgivelsen Le dernier metro, som mr_riis så rigtigt nævner. Men så er der vist heller ikke flere af Truffauts kortfilm, der findes udgivet - i hvert fald ikke med engelske tekster.

mr_riis skrev:
Jeg har desværre ikke en komplet Truffaut-samling, så min misundelse over din samling er allerede stor! Dog har jeg Les quatre cents coups på blu-ray fra Criterion, og det er altså et dobbelt-dip, der kan anbefales. Sort/hvide film i HD er en stor oplevelse! Le dernier metro ser også rigtig godt ud på blu-ray, men det er ikke ligeså stort et mesterværk som Les quatre cents coups. BD'en indeholder dog også Truffaut og Godards kortfilm Une histoire d’eau, som er rigtig fin!


Jeg er selv rigtig glad for Les quatre cents coups, og kunne måske finde på at dobbelt-dippe (det er i så fald ikke første gang, det sker). Une histoire d’eau har jeg derimod allerede, så inticamentet til at dobbeltdippe Le dernier metro er ikke helt så stort. Men hvis jeg i dag skulle starte forfra med at opbygge en Truffaut-samling, ville jeg selvfølgelig begynde med BD-titlerne.


Top
   
Indlæg: lør sep 19, 2009 20:03 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Another World Entertainment udgiver i begyndelsen af 2010 ikke mindre end tre film af mesterinstruktøren Truffaut, nærmere bestemt "Bruden var i sort" (La mariée était en noir - 1968), "Den falske brud" (La sirène du Mississipi - 1969) og "Manden der elskede kvinder" (L'homme qui aimait les femmes - 1977).

Den eneste Truffaut-kortfilm der ikke er udsendt på DVD (endnu) er så vidt jeg ved "Une Visite" (1955), hvori medvirker bl.a. Florence Doniol-Valcroze, som var datter af Jacques Doniol-Valcroze, der grundlagde Cahiers du Cinéma.


Top
   
Indlæg: søn sep 20, 2009 15:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Det er overraskende, at AWE kaster sig over de seriøsere franske film, og jeg hilser AWE's tiltag velkommen! Men det skal også siges, at netop disse Truffaut-titler jo ikke er de store verdensnyheder. Mindst to af de tre titler er allerede ude på dvd med danske undertekster - muligvis alle tre (MGM). La sirène du Mississipi (MGM) er endda lagervare i enkelte danske butikker. AWE har vel især skabt sig et navn via genrefilmene, men jeg vil glæde mig enormt over eventuelle "seriøse" film i stil med Tony Gatlifs Gadjo dilo (1997), som jeg helt sikkert vil anskaffe mig, og som ellers er svær at finde til en billig penge.


Top
   
Indlæg: søn sep 20, 2009 16:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
I dag vil jeg poste billeder af min Olivier Assayas-samling, da han er jo biografaktuel (og da han på sin vis også har noget til fælles med Truffaut - de har jo begge været kritikere på Cahiers du Cinéma). Hans filmografi er noget mindre end Truffauts, men desværre ikke lige så godt repræsenteret på dvd (el. BD). Af Assayas' 12 spillefilm er der vist stadig 3 af de tidlige film, som endnu ikke har fået officiel udgivelse. Til oktober kommer der dog et 8-disc sæt fra MK2, hvor filmen L'enfant de l'hiver (1989) er med, hvorved vi kun mangler to af hans spillefilm. Et andet problem er dog, at flere af de eksisterende Assayas-udgivelser kun er for fransk-kyndige, bl.a. L'eau froide (1994), som i mine øjne er et mesterværk (6 stjerner af 6!).

Den i særklasse bedste Assayas-udgivelse i min samling er en 3-disc boks fra MK2, som dog er uden tekster. Den rummer debutfilmen Désordre (1986), L'eau froide (1994) og Irma Vep (1996) (den hidtil eneste udgivelse af Désordre og L'eau froide). Boksen rummer også et par tidlige kortfilm:
Billede


Jeg har i øvrigt måtte dobbelt-dippet en del i min Assayas-samling af grunde, som jeg vil anføre herunder.

Region 1-udgaven af Fin août, début septembre (1998) ("Late August, Early September") fra Zeitgeist er ikke-anamorfisk, single-layer med faste tekster (burnt in), og den kommer fra en PAL-kilde, hvilket betyder, at der er en del ghosting! Jeg har derfor dobbelt-dippet og købt den franske disk, som er meget bedre (anamorfisk, ingen ghosting), og tilmed ret billig, men desværre uden tekster:
Billede

Les destinées sentimentales (2000) er et 3 timer langt historisk drama og måske hans kedeligste film (men stadig en ret god film - jeg har trods alt to udgaver på dvd!). R2UK fra Pathé (Fox) er ikke-anamorfisk (2.35:1) og med faste tekster (burnt in). Jeg har derfor suppleret med R0 fra Wellspring, som er i samme korrekte AR, men anamorfisk. Tekster kan også fravælges på Wellspring, men billedkvaliteten er alligevel ikke meget bedre end R2UK, da kildematerialet stammer fra PAL (konverteret til NTSC). Der er dog et kommentarspor med Assayas på Wellspring-udgaven, som alt i alt gør den til et bedre køb (Assayas taler engelsk med stærk fransk accent):
Billede


Herunder ses fra venstre:
Irma Vep, R0, Fox Lorber (dårlig udgivelse)
Clean, R1, Palm Pictures (rigtig god udgivelse)
Demonlover, R2DK (OK)
Boarding Gate, R2UK, Revolver Entertainment (desværre ingen subs ved engelsk tale)
Billede

Endelig må man nævne disse to antologier, som begge rummer en kortfilm af Assayas, bl.a. en "sort" film om stærk hash (pun intended) med Maggie Gyllenhaal:
Billede

Paris je t'aime findes i øvrigt på Blu-ray, men bortset fra den, er der ikke de store huller i samlingen. Demonlover findes dog i nogle mere luksuøse 2-disc udgaver (R1). Men for pokker hvor ville jeg dog gerne se Assayas' to film med Judith Godrèche, Paris s'éveille (1991) og Une nouvelle vie (1993)! Han er jo en rigtig kvindeinstruktør og får som regel formidable præstationer fra sine kvindelige hovedroller (fx Virginie Ledoyen i 2 film, Maggie Cheung i 2 film, Connie Nielsen, Béart).


Top
   
Indlæg: man sep 21, 2009 8:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Og til Michael W: Eftersom du synes, at Day for Night er Truffauts bedste film, burde du give Assayas' Irma Vep en chance, hvis du ikke allerede har set den. Den er en endnu bedre film om at lave film! Der er selvfølgelig en risiko for at du finder den for syret eller for fransk og indspist til din smag, men i mine øjne er det en fremragende film...


Top
   
Indlæg: tirs sep 22, 2009 9:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Claude Sautet var Romy Schneiders yndlingsinstruktør; hun medvirkede i 5 af hans film. I denne franske 7-disc boks fra Studio Canal er der bl.a. fire af Sautets fem Romy Schneider-film. Boksen er kun delvist engelsk-venlig, da 4 film har engelsk lyd eller undertekster, mens de sidste to (og bonusdisken) kun er for fransk-sprogede:
Billede

Billede


Her er mine øvrige Sautet-film, bl.a. en Criterion-udgivelse:
Billede


Hans filmografi er ikke voldsomt stor - kun 14 spillefilm i løbet af en karriere, der varede 50 år - men der er stadig et par af hans spillefilm, som aldrig har fået officiel udgivelse på dvd, ikke engang i Frankrig. Ud over de viste titler har jeg også et par af Sautets film på VHS (en af disse er netop anmeldt på hitchcock.dk).


Top
   
Indlæg: tirs sep 22, 2009 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg har i øvrigt omdøbt tråden (bump).


Top
   
Indlæg: tors sep 24, 2009 8:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Chris Marker-samlingen er desværre meget selektiv.

Hovedværkerne La Jetée og Sans soleil har jeg på Criterion og på en ringere britisk disk:
Billede

To glimrende franske udgivelser, men kun delvist engelsk-venlige:
Billede

Nærbillede af Le fond de l'air est rouge-udgivelsen (2-disc):
Billede

Endelig to udgivelser, som begge indeholder en længere dokumentarfilm af Chris Marker (Tarkovsky og Kurosawa):
Billede

Er man interesseret i Marker, bør man tage et kig på denne side:
http://store.wexnercenterstore.com/chri ... tore1.html


Top
   
Indlæg: fre sep 25, 2009 8:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Nu kan man jo altid diskutere, hvilke film, man skal regne med til sin franske samling. De polske instruktører Wajda, Borowczyk, Agnieszka Holland, Zulawski og Kieslowski har jo alle lavet franske film. Dreyer ligeså. Wong Kar Wai, Oshima og Tran har i hvert fald lavet film, som er delvist fransk producerede. Det samme gælder Kiarostami, Makhmalbaf (både far og datter) og Ghobadi. Man kunne blive ved, men må også sætte en grænse et eller andet sted (Lost Highway, City of God, Europa?).

Michael Haneke er jo østriger, men hans film - eller i hvert fald nogle af de senere - bør regnes som franske.

Her er 4 af de (delvist) franske film. De to nederste udgivelser er fra Australien (Region 4):
Billede

Jeg har også denne finske boks med nogle af Hanekes tidligere østrigske film (måske ikke relevante i denne franske tråd):
Billede

Jeg har også Das Schloss på en asiatisk disk, men mangler fx det nye Funny Games remake. Funny Games (den nye) og Caché findes også på BD.


Top
   
Indlæg: søn sep 27, 2009 10:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg har to film af Gaspar Noé - begge i folie! Det kræver nok en nærmere forklaring. Jeg havde Irréversible (2002) på dvd for nogle år siden, og så filmen. Men det var helt sikkert ikke en film, jeg ville se igen, så jeg solgte den. Da jeg et års tid senere så filmen i butikker som TP og Fona 2000 på tilbud til 20-25 kr., kunne jeg ikke lade være med at købe den. Filmen var jo ikke dårlig, sagde jeg til mig selv, det var bare mig, der var en kylling! Men jeg har stadig ikke haft lyst til at gense den!

Seul contre tous (1998) - aka I Stand Alone - fandt jeg billigt på Secondspin, men efter at have læst, at denne film er endnu mere brutal end Irréversible, har jeg ikke haft lyst til at pakke den ud. Jeg ved ikke engang, om der ligger den rigtige dvd i casen, eller om den kan afspilles! Men jeg skal nok få taget mig sammen og pakke den ud en dag...

Billede


Top
   
Indlæg: man sep 28, 2009 10:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
En "boks" eller måske nærmere en slags bookcase fra MK2 med 6 film af Alain Resnais. Den er for det meste engelsk-venlig (filmene er I want to go home, L'amour a mort, Melo, Mon oncle d'amerique, La vie est un roman & La guerre est finie):
Billede

Billede


To Criterion-udgivelser:
Billede


Blandede udgivelser (R1 og R2):
Billede


Til venstre herunder ses egentlig en Picasso-dokumentar af Clouzot, som er taget med her, da denne amerikanske disk fra Image som bonus indeholder Resnais' tidlige dokumentar Guernica (1950). Til højre ses en Belmondoboks fra Optimum. På den findes Resnais-filmen Stavisky (1974), som i hvert fald da jeg anskaffede boksen ikke kunne skaffes på anden vis. Detaljeret billede af Belmondo-boksen følger længere nede:
Billede

Billede


Muriel fra Masters of Cinema burde bestemt også være med i samlingen; det samme må man vel sige om Last Year at Marienbad på Blu-ray - enten fra Criterion eller Studio Canal (Optimum). Har man Last Year at Marienbad på SD fra Criterion er man også godt kørende, men jeg har ikke meget lyst til at opgradere. Jeg ville meget hellere se en dvd-udgivelse af Je t'aime, je t'aime (1968), eller af Providence (1977) (som dog måske findes på spansk dvd?)!

Der findes en engelsk-venlig udgave af en af Resnais' seneste film, Coeurs (2006) - aka "Private Fears in Public Places". Den er billig hos de britiske forhandlere, så den køber jeg selvfølgelig en dag.

PS: Hvis man har spørgsmål til udgivelserne i tråden (fx om undertekster eller billedkvalitet, eller evt. også om filmene), er man velkommen til at spørge; så vil jeg forsøge at svare.


Top
   
Indlæg: man sep 28, 2009 11:40 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Hvad med Jean Renoir? Der er jo forskellige versioner af hans film ude på DVD, bl.a. Studio Canals "Jean Renoir The Collection" med 7 film, som også kan købes separat. Og så er der en anden boks-udgivelse, "Jean Renoir 3-disc Collector's Edition" fra Lions Gate med "Whirlpool of Fate", "Nana", "La Marseillaise" og flere andre. Dertil kommer andre udgivelser af "Toni" (Masters of Cinema) og "This Land is Mine" (fra Orbit Media), men dén skulle ifølge DVD Beaver ligne noget 'public domain'-udgivelse og ikke engang være værd at købe. Hvilke udgivelser er de optimale og hvilke skal man holde sig fra?

Og hvad med hans svanesang, "Le petit théâtre de Jean Renoir" (1970) - er den ikke udsendt på DVD?


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 520 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team